۱۳۹۶-۰۷-۱۵

ذکر زنان مرد صفت کربلا

احوال کربلائیان را از وجوه مختلف میتوان بررسی کرد . آنها از بهترین افراد بشر بودند و رفتار ایشان از بهترین رفتار ممکن بوده است .
از جمله مواردی که به آن کمتر پرداخته شده ، رفتار منطقی زنان در کربلا میباشد .
یادآوری این موضوع مهم است که آنها به امامت حسین بن علی اعتقاد داشتند و از باطن آن بزرگوار همه خیرات را درخواست میکردند. آنها اعتقاد داشتند که برگی بدون اجازه امام وقت از درخت نمی افتد و این از آن سبب است که امام خلیفه الهی روی زمین است .
در این حال زنان کربلا باید با مردان و فرزندان و عزیزان خود خداحافظی میکردند و آنها را به قتلگاه میفرستادند .
دو وجهه برای ایشان میتوان متصور بود. اول عطوفت زنانه و گریه بی اختیار از فراق ظاهری از یک سو . و از سوی دیگر این حقیقت که هر گونه بی تابی ایشان ممکن است موجب ناراحتی امام ایشان شود . 
بنابراین بیشترین میزان خود داری را از خود بروز میدادند . با کمال رقت قلب و حال درونی گریه و بی تابی ، بیرون نمی آمدند و با عزیزانشان خداحافظی نمیکردند تا مبادا گردی از ناراحتی ایشان بر دامن حسین ع بنشیند.
نمونه این رفتار را در زینب س مشاهده میکنیم که برای کشته شدن فرزندان بی تابی نکرد و از خیمه بیرون نیامد ، یا از شیر زن دیگری که وقتی سر فرزندش را به میان خیمه انداختند تا شیون زنان را بلند کنند ، سر فرزند را به میان دشمنان انداخت و گفت " آنچه را در راه خداوند داده ایم پس نمیگیریم ! "
حد ایشان فراتر از حدود نویسندگان و خوانندگان است  و احوال بزرگان را در حد درک و فهم خود میتوان بیان داشت .


ميزان قوانين و آزادي

در جوامع بدون قانون مثل جنگلهای آمازون و زندگی بدوی آنها تا جوامع پیشرفته غربی بخصوص آمریکا با آن حجم زیاد قانون های تصویب شده و اجرایی را اگر مد نظر قرار دهیم ، مشاهده میکنیم که آزادی انسانهای بدوی بسیار زیاد است . در واقع قوانین بسیار محدود قبیله ای آنها ، آنها را برای انجام بسیاری از کارها آزاد میگذارد .
از طرفی در جوامع پر قانون مثل آمریکا ، زندگی افراد بشر تا حدود زیادی محدود شده است . در واقع آزادی این افراد بسیار محدود است .
قاعدتا یک حد بهینه از قوانین برای جوامع وجود دارد که ضمن این که افراد جامعه در کنار یکدیگر بدون اجحاف به یکدیگر ، بتوانند در بیشترین آزادی ممکن زندگی نمایند.
مشاهده میکنیم که قوانین کمتر باعث آزادی بیشتر است و از طرفی پیچیدگی زندگی اجتماعی ما باعث نیاز به قوانین پیچیده و زیاد میباشد .
برای تعادل بخشی به این مجموعه دو کار میتوانانجام داد .اول بسته بندی قوانین در یک محدوده کاری است . مثلا واردات و صادرات . این مجموعه نیازمند قوانین است . هر قانونی که بنا بر نیاز تصویب شود باید در مجموعه قرار گیرد . قوانین جزیره ای و اکثرا متضاد مطلوب نیست . چنانچه امور بصورت بسته ای دیده شود ،شاهد قوانین متضاد نخواهیم بود. قانون گذار بنا بر نیاز زمان کل بسته را بررسی و تغییرات لازم را در همه موارد لازم وارد میکند و آنرا عرضه خواهد کرد. اگر نمایندگان مجلس چنین توانایی را نداشته باشند ، هیئتی از توانمندان قانون میتوانند این کار را برای مجلس انجام دهند و در نهایت تغییرات در مجلس تصویب گردد.
رفتار دوم تصویب قوانین اصولی است ، مثل این که کسی نباید به دیگری  یا جوامع دیگرضرر برساند و هیچ قانونی نمیتواند این حق افراد را صلب نماید و در صورت رخداد باید ضرر را جبران نماید و اگر نتواند شخصا جبران کند ، این جامعه ( دولت ) است که باید ضرر افراد و جامعه را جبران کند.
از این دست قوانین اصولی و موضوعه میتواند تا حدود زیادی عدالت را برقرار نموده و از رفتارهای نامطلوب در جوامع ممانعت بعمل آورد .



ساعت شروع کار شناور

در همه شهرها  ، بخصوص شهرهای بزرگ ترافیک وحشتناک صبح مشاهده میشود . یکی از علل این واقعه این است که ساعت شروع کار ادارات و شرکتها و مدارس ثابت است . و در محدوده خاصی مثلا 7 یا 8 صبح است . این امر تراکم رفت و آمد صبح گاهی را موجب میشود. ( البته با اتمام کار نیز وضعیت مشابه را شاهد هستیم )
با شناور کردن ساعت شروع کار ، تراکم ترافیک صبحگاهی و عصر گاهی کاهش یافته و در بین یک بازه زمانی تقسیم میگردد. بدین وسیله ساعات ارائه خدمات توسط سازمانها نیز بدون افزایش هزینه اضافه خواهد گردید.
شرکتی که از ساعت 7 تا 9 صبح شروع شناور دارد . میتواند خدمات خارجی را از ساعت 7 صبح شروع نماید و از آن سو تا دو ساعت بعد از اتمام کار عادی نیز خدمات را عرضه نماید.
معمولا کارمندان نیز که کارهای مرتبط انجام میدهند نیز میتوانند با انعطاف با یکدیگر کار کرده و آسیبی به بهره وری جمعی وارد نخواهد شد .


آموزش آداب و رسوم , عزاداری سبک هر محل و موارد مشابه به میهمان ها و توریستها

یکی از وجوه جزب توریست و ارائه خدمات به توریستها میتواند آموزش آداب و رسوم خاص هر منطقه باشد .
انواع آداب و رسوم داریم . از سوار کاری و چوگان بازی تا رقص های محلی و حتی روشهای عزا داری .
این موارد میتواند جاذب توریست باشد و برای مردم محلی نیز اشتغال و درآمد ایجاد نماید .
ارائه انواع البسه محلی یا تاریخی - محلی نیز میتواند در همه شهرستانها و روستاها عرضه گردد. این خدمات نه فقط برای خارجی ها ، بلکه برای توریستهای داخلی نیز میتواند جذاب باشد .


بیگناهی جوانان که آداب و رسوم خود را نمیدانند

اگر جوانان ما آداب و رسوم را نمیدانند و قدر آنرا نمیدانند ,مشکل از قدیمی ها است.
ما هم از قدیمی ها یاد گرفتیم , اما کم کاری ما یا بی اعتقادی ما یا تنبلی ما باعث شده که جوانان آداب و رسوم ما را یاد نگیرند یا به آن افتخار نکنند .
گناه از ما قدیمی ها است .

راه کار ساده است . باید به آداب و رسوم خود افتخار کنیم . در نتیجه فرزندان ما نیز از والدین تبعیت کرده و به آداب و رسوم خود افتخار خواهند کرد.

جای تاسف است که ملتی به آداب و رسوم خود افتخار نکند .




رژه های نظامی هر بار در یک شهر متفاوت

رسم است که به مناسبت های مختلف در پایتخت رژه نظامی برگزار میگردد. اگر این رویداد هر بار در یکی از شهرهای کشور برگزار گردد , ضمن شناساندن توان نظامی به جهانیان  ( و مردم سرزمینمان ) باعث شناساندن توان شهرهای مختلف به سایر مردم کشور و جهان میشویم.
از توان توریستی و گردشگری شهرها توسط افراد نظامی در آن برهه زمانی استفاده میشود و امکان بازگشت توریستی خانوادگی نظامیان و دوستان و آشنایان آنها افزایش خواهد یافت.
این در حالی است که برگزاری در یک محل باعث مشکلات مشابه ترافیکی و حمل و نقلی دوره‌ای در یک محل میگردد.
شهرهای خرمشهر و مریوان از یک سو و از آن سو خاش و زابل و سراوان و نیک شهر دارای مزیتهای مانور رژه نظامی هستند.
آماده بودن نیروهای نظامی در گوشه گوشه کشور از دیگر مزایای این اقدامات است.



اگر همه با هم همکاری میکردیم چی میشد ؟

۱۳۹۶-۰۷-۰۵

جشنواره فیلم‌های تاریخی ایران

تعداد آثار باستانی در سطح کشور خیلی زیاد است.
برای شناساندن این آثار به همگان و از طرفی شناسایی استعداد های همه شهرستان ها میتوان "جشنواره فیلم‌های تاریخی در سطح کشور برگزار کرد.
برای مثال در " قلعه تاریخی  بم "
همگانی شدن تولید و عرضه فیلم , باعث رشد صنعت فیلم و اشتغال در این بخش از اقتصاد خواهد شد.

۱۳۹۶-۰۷-۰۴

پل , توری , سنگ

در مناطق دور ، هزینه حمل مصالح یکی از مهمترین هزینه های اجرای عمران و آبادی است . یکی از سازه های مهم در راه ها بخصوص در مناطق دوردست ، پلها هستند.
در مناطق جنگلی ، تنه های درختها را با بست های فلزی به یکدیگر متصل کرده و روی دره ها می اندازند و به این ترتیب به سرعت پل ارزان قیمت میسازند.
اما برای سرزمینهای خشک هنوز فکر مشابه صورت نگرفته است .
قوسها از دیر باز در این مرز و بوم شناخته شده بودند . همچنین سقفهای قوسی و پلهای قوسی نیز در این سرزمین سابقه چند هزار ساله دارند.
چنانچه یک پوسته سبک ( توری فلزی یا نایلونی ) داشته باشیم که شکل نزدیک شکل نهایی را داشته باشد و روی محل مورد نظر قرار گرفته شده باشد  ( با جرثقیل یا ستونهایی در موقعیت قرار گیرد )  میتوان با لودر در داخل این توریها سنگ و خاک ریخت . با پر شدن توری ، ساختار قوسی شکل گرفته و دیواره پوسته ای نیروهای جانبی را تحمل میکند . با تکمیل قوس و پر شدن مخزن توری از خاک و سنگ ، نیروهای جانبی حذف شده و فشارهای جزیی از سنگهایی که به خوبی به بدنه اتصال ندارند ، روی دیواره توری وارد میشود.
ساختار موجود میتواند مثل یک پل قوسی کامل بار را تحمل نماید . یعنی به این روش میتوان پلهای قوسی با دهنده مشخص را ایجاد نمود.
با داشتن محاسبه انواع دهنه ها و شکل توری مورد نیاز ، میتوان با یک پرینتر سه بعدی که طناب های نایلونی را بصورت طوری در می آورد ( و اتصالات لازم را انجام میدهد )
در واقع شرکتهای راه سازی با داشتن یک وانت حامل پرینتر سه بعدی در هر مسشیر مورد نیاز میتواند پل های با دهانه های متعارف را طی چند ساعت ایجاد نماید .
علاوه بر واحدهای نظامی ، جاده های روستایی و راه های بیابانی و دور میتوانند از این تکنولوزی استفاده نمود وهزینه احداث جاده و مسافت بین دو نقطه را بسیار کاهش دهند .


تجدید دادگاه کسانی که در شهریور 20 ایران را از داشتن ارتش مدافع محروم ساختند

در زمان تجاوز نیروهای متفقین به کشور بیطرف ایران ، نیروهایی در داخل کشور ، کلیه نیروهای نظامی را از پادگانها مرخص نمودند.
این امر جدای از حسنی که برای متفقین داشت ، کل کشور را از داشتن مدافع محروم نمود. زمانی که نیروهای نظامی در پادگانها و زیر نظر ارتش مرکزی بودند .
امکان چانه زنی و کسب امتیاز از اشغالگران وجود داشت .اتفاقی که به دلیل دستور گروهی نظامی از کشور سلب گردید.
گرچه امروز همه آن نظامیان از دنیا رفته اند و دادگاهی در زمان حیات ایشان ، همگی را از اتحامات وارده مبرا دانسته ، اما دادگاه دیگری از جانب ملت ایران و سلب قدرت دفاع از ملت را باید پیگیری نماید .
این اقدام به هر دلیل که صورت گرفته باشد قابل محکوم کردن است .
حسن این کار ضمن یاد آوری این که مفهوم ملترا از این جهت که  با افراد از بین نمیرود را برای نسل امروز و فردا مشخص خواهد کرد و از سوی دیگر ملت حس خواهند کرد که هویت ملی همواره مدافع دارد و از آن حفاظت میشود .
این اتفاق در هر زمان قابل انجام است .