۱۳۹۶-۰۸-۰۱

فروش دارائیهای خفته دولت یعنی عقب انداختن ورشکستگی


​زمانی که کسی با کمبود منابع مالی مواجه میشود ، دارائیهای خود را به فروش میرساند . اگر در خصوص دولتها به این مسئله مباردت شود ، میتواند باعث ورود دارائیهای راکد به بخش مولد اقتصادی باشد و
اما و اگر ....
اگر این دارائیها به بخش مولد اقتصاد برسد و اگر بخش مولد اقتصاد توان جذب این دارائیها را داشته باشد ، تولید ناخالص داخلی و در نتیجه مالیات دولت اضافه خواهد شد . 
اما اگر این دارائیها به صورت " رانت " به بخشهای غیر مولد اقتصاد واگذار گردد ( مثل بسیاری از خصوصی سازی ها ) در واقع بخش دولتی دیگری ( غیر خصوصی ) دارائیها را مالک میشود و منابع مالی از یک جیب به جیب دیگر جابجا میشود. این کار میتواند با استفاده از وام بانکی به اسم وام به بخش خصوصی صورت بگیرد .
این کار معادل چاپ پول است . با ترفند حسابداری ، بازی را برای مدتی میتوان جابجا نمود . اما در نهایت ""  اقتصاد کل غیر خصوصی "" ثابت خواهد ماند . 
این بخش هزینه زا است و بر دوش بخش خصوصی و مولد کشور سنگینی میکند.
این رفار باعث خلق موقت پول میشود و برای مدتی کمبود پول و ورشکستگی را عقب خواهد انداخت.
از سابقه این گونه رفتارها میتوان انتظار داشت که بخش مهمی از این دارائیها با قیمت های ناچیز به دست آقازاده ها و افرادو شرکتهای مشابه خواهد رسید.
این هم گوشه ای از بازی اقتصاد کلان . بازیهای بهتری هم میشد انجام داد که سودمندی اقتصادی ایجاد نماید. اما ...

۱۳۹۶-۰۷-۲۹

نکته‌ای در خصوص ارتقایی شغلی

تجربه بالا خوب است,  اما لزوما به معنای ارتقا شغلی نیست.
سرپرستی و مدیریت,  کار تخصصی خاصی است که همه کارشناسان توان یکسانی در آنها ندارند.
طبیعتا خلاف سیستم درجه داری ارتش , لزوما گروهبان ها , همگی نباید استوار شوند. همچنین همه ستوان ها نباید سرگرد گردند.
در واقع هر کدام از این مراحل نیازمند امتحانات و توانمندی خاصی است.
ممکن است برای درجه استواری از گروهبان ها امتحان بعمل آورده و استوار را انتخاب کنیم , اما همه گروهبان ها توان استواری ندارند و این هم عیب نیست.
خیلی جاها شخصی که برای استواری (درجه‌ای در ارتش ) مناسب است,  برای گروهبان بودن خوب نیست و در سمت یک گروهبان امتیاز خوبی نخواهد داشت.

از طرفی این امکان وجود دارد که افرادی خارج از گروهبانها آمادگی بیشتری برای درجه استواری داشته باشند.

در مورد سمت ها و شغلهای سازمانی دولتی و خصوصی نیز این وضعیت وجود دارد.

نه تنها ارتقای شغلی ، بلکه استقرار در یک شغل نیز در طول زمان شرایط متفاوتی دارد . برای مثال برای هر شخص رانندگی سواری در شهر ، با افزایش سن و یا حالتهای مختلف روحی ممکن است دچار تفاوت اساسی گردد. 

تا حدودی که حفظ شغل ثابت برای طرفین مشکل عمده ایجاد نکند میتوان یک نفر را در یک شغل نگاه داشت ، اما با پیشرفت تکنولوژی و پارامترهای محیطی و داخلی مختلف ممکن است نگاه داشتن یک نفر با تجربه در یک سمت توجیه نداشته باشد .

چه باید کرد ؟

آزادی جابجایی و انتقال در موقعیتهای شغلی میتواند یک عیب برای طرفین باشد. از سوی دیگر این امر را طرفین میتوانند بصورت یک حسن در نظر بگیرند و از مزایای آن منتفع گردند.

آموزش برای مواجهه با این تغییر مداوم برای طرفین مهم و باعث پذیرش فرهنگی میگردد.

از سوی دیگر انتخاب افراد بر اساس نیاز مهم است و این امر باعث کاهش استرسهای متداول محیطهای کاری میگردد. 

امکان رشد حقوق در هر شغلی ( در محدوده خاص خود ) باعث میشود که افراد سطح خود را دانسته و با افزایش توانمندی بدنبال پایه های بالاتر شغلی بگردند. از سوی دیگر کارشناسان زبده نیز میتوانند پولهای بیشتری از مدیران خود را بدست آورند.



درسی از موشک بازی

در حمله های موشکی حماس به اسرائیل شاهد بودیم که اثر بخشی موشکها ناچیز است . حتی موشکهای کاتیوشا که در سطح پایین و با سرعت زیاد و در مسافت های کم حرکت میکنند نیز نتوانستند صدمه ای به تاسیسات اسرائیلی وارد کنند.

همه موشکها رهگیری شده و مسیر آنها محاسبه میگردید. آن موشکهایی که خطرناک تشخیص داده میشد در هوا نابود میشد. به بقیه موشکهایی که خطری نداشتند اجازه میدادند که به زمین برخورد نمایند.
جدای از سیستمهای ضد موشک در داخل اسرائیل ، سیستمهای لیزری ضد موشکی نیز در حال توسعه است . این یعنی نابودی هر موشک با شلیک های کمتر از یک دلار امکانپذیر خواهد بود.
هزنیه موشک و ضد موشکها خیلی مهم است . اگر بتوان با هزینه کم موشکها را نابود کرد ، کسی که موشک ( نسبتا گران قیمت ) را شلیک کرده ضرر میکند! ( و این جدای از امکان تخریب و دقت هدفگیری است )
موارد بالا نشان میدهد که عملا برای طرفهای جدی درگیری استفاده از سلاح موشکی توجیه اقتصادی و نظامی ندارد .
عصر موشکهای قدیمی سپری شده است . موشکهای جدیدی لازم است که هنوز عملیاتی نشده اند .
موشکهای ضد لیزری که نتوان آنها را مشاهده کرد .
اما در این بازی مشاهده میکنیم کشورهایی هستند که در این بازی تمام شده ، سعی میکنند وارد شده و هزینه های بین المللی برای آن متمحل میگردند.
کشورهایی مثل کره شمالی که باید گفت از گردونه رفتارهای عاقلانه فاصله دارند .


چرا از بیوگاز استفاده نمیکنیم؟

وقتی استفاده از بیوگاز برای فقیرترین افراد جهان نیز اقتصادی است, چرا افراد با درآمد بیشتر از آن استفاده نمیکنند؟

در برنامه های کمک به فقیرترین افراد در سطح جهان و بالا بردن سطح زندگی ایشان و حفظ محیط زیست ، ملاحظه میکنیم که از سیستمهای ارزان قیمت بیوگاز برای تامین سوخت در خانه های دور افتاده و روستایی استفاده میشود.

روستائیان با استفاده از این سیستم ، بدون هزینه میتوانند انرژی مورد نیاز برای طبخ غذا و گرمایش منازل خود را از این سیستم تامین نمایند.

اما از این سیستما در سطح شهرها استفاده نمیگردد! 

نه تنها شهرهای بزرگ و کوچک ، بلکه روستاهای دور افتاده نیز گاز کشی میشوند و با استخراج کربنی که ملیونها سال قبل در زیر زمین محبوس شده ( گاز ) نسبت به رفع نیاز روزمره جمعیت زمین اقدام میگردد.

برای برقراری سیستم پایدار حیات در روی کره زمین لازم است از روشهایی استفاده کنیم که کمترین میزان برداشت از کربن محبوسی ملیونها سال قبل برداشته شود.

جدای از حفظ محیط زیست ، هزینه کمتر و رفع نیاز به احداث سیستمهای فاضلاب در سطح شهرها نیز از دیگر سودمندیهای این کار هستند.



آگهی استخدام جغرافیایی

امروزه آگهی استخدام در شهرها بصورت مجتمع رویت میگردد.
چنانچه روی نقشه شهر، آگهی استخدام ها درج گردد ، شخص جویای کار بدنبال کارهای نزدیک منزل خواهد بود و یا کم کم با تعویض طبیعی منزل و یا شغل ، در مسیری حرکت خواهد کرد که فاصله منزل مسکونی و محل کار کاهش یابد .
از سوی دیگر خود کارفرماها نیز با توجه به گستردگی طبیعی نیروی انسانی در سطح شهرها میتوانند از روی این درخواست کارها ، در خصوص جابجایی و تغییر محل های اشتغال اطلاعات بیشتری کسب نمایند.
جدای از سودمندی این امر برای کارجویان و کارفرمایان  ، این سیستم میتواند حجم تردد در سطح شهر را نیز کاهش دهد . بنابراین متولیان سفرهای شهری میتوانند متصدی این امر گردند.
کاری که با کمترین هزینه ، بیشترین سود را برای کاهش سفرهای شهری ایجاد میکند.


۱۳۹۶-۰۷-۲۴

تعادل و مشارکت ذینفعان

در حالت ایده آل حکومت داری ، اگر یک دیکتاتور مصلح نیز داشته باشیم ، او نیازمند یک دربار ( ساخنتاری که بوسیله آن اعمال قدرت و کنترل نماید )است . 

همچنین اگر فرض کنیم که در ابتدای کار و تا چند سال بعد از آغاز کار ، این دربار پاکی و قداست دیکتاتور مصلح را داشته باشند و آنرا حفظ نمایند ، در آینده کم کم به کارکنان زیر دست اعتماد خواهد شد و این گروه مورد اعتماد خواستار امتیاز خواهد شد و این امتیاز را بصورت مجاز یا غیر مجاز فراهم خواهند کرد .

بنابراین آنچه اتفاق خواهد افتاد ایجاد یک تعادل از نیروهای درون سسیستم است که هر یک خواستار منافع بخش خود هستند . نظامیان از یک سو و از سوی دیگر تجارت پیشگان و سایر عوامل ذینفع خواستار جذب بیشتر توجه ( مالی و غیر مالی ) به مجموعه خود خواهند بود.

یکی از راه حلهایی که در بسیاری جاها جواب داده ، مشارکت ذینفعان و ایجاد تعادل میان ایشان است .

از سوی دیگر در موارد دیگر ( دیگر کشورها ) شاهد هستیم که بخشهای پر دردسری که وضعیت مردم را تحت تاثیر مستقیم قرار میدهد ، مثل مجلس و هیئت دولت را در قالب دموکراسی به عهده خود مردم میگذارند و بصورت غیر مستقیم این مجموعه را تحت نظر دارند . اما موارد مهم امنیت ملی ( داخلی و خارجی ) را به همراه کنترل اقلام مهم در دست خود خواهند  داشت.

مدلهای بسیار متفاوتی از برقراری تعادل در جای جای دنیا وجود دارد . توجه به وجود مقوله تعادل و مشارکت با ذینفعان در امور داخلی و بین المللی ازموارد مهمی است که همه کشورها باید به آن توجه نمایند.



مبارزه با گرسنگی دایره‌ای

فرض کنیم در کشور خودمان گرسنگی را ریشه کن کردیم . حالا برای این که این مدل رفع گرسنگی را در جهان اشاعه دهیم چه میتوانیم انجام دهیم ؟
بهترین کار این است که بصورت دایره ای و با دور شدن از مرزهای کشور ، مدل رفع گرسنگی را توسعه دهیم .
این کار با ایجاد اشتغال - راه اندازی حمایت اجتماعی و راه های دیگری قابل اجرا است .
کم کم این دایره بزرگتر شده و بهبود زندگی مردمان در سرتاسر جهان برقرار خواهد شد .
اما از این مدل میتوان برای زمانی که هنوز گرسنگی را ریشه کن نکرده ایم و برای داخل کشور نیز استفاده کرد.
این کار را باید از جایی شروع کنیم . ( هر کس از خودش و محیط اطرافش ) و اقدام برای رفع گرسنگی را آغاز کنیم .
این کار را به حمایت و پرداخت صدقه میتواند شروع نماید . ایجاد شغل برای نیازمندان در محلات شهری و روستایی از دیگر فعالیتهایی است که میتوان انجام داد.
در روستاهای بسیار فقیر از کشاورزی روی دیوار ( داخل بطریهای پلاستیکی ) تا پرورش زنبور عسل و بسیاری کارهای دیگر که بتواند وضعیت افراد فقر را بهبود دهد استفاده شده است . در مناطق شهری نیز کارهایی مثل انجام نظافت داخل و خارج ساختمان و آبیاری فضای سبز سطح شهر و موارد بیشماری که میتوانند همسایه ها به یکدیگر کمک نمایند وجود دارد.
هر روستا و محله بعد از رفع مشکل گرسنگی میتوانند ( و باید ) پا را فراتر گذاشته و سایرین را نیز در این مهم یاری دهند .
بدین ترتیب ابتدا در کل کشور و سپس در خارج از کشور میتوان گرسنگی را که زمینه بسیاری از معضلات اجتماعی است را ریشه کن نمود. 



۱۳۹۶-۰۷-۲۳

مملکت به چه نیاز دارد تا درست شود ؟

نقل است از امیر کبیر که 
 من ابتدا فكر می كردم كه مملكت، وزیر دانا می خواهد؛  
و مدتی بعد به ایـن  نتیجه رسیدم كه مملكت، شاهِ دانا می خواهد؛ 
 اما اكنون می فهمم كه مملكت، ملتِ دانا می خواهد!!!

از منظر دیگر ، در یک کشور نمیتوان همه را عالم و متخصص امری نمود.  گر چه آموزش همگانی نیز نیاز به مدیریت آموزش دارد . 

یک تیم میخواهد که اداره امور را به کار گیرد و همه چیز را به سر منزل مقصود برساند.

باید دید دیگر کشورها چه کرده اند. شاید بتوان گفت :

مملکت "اینتلجنت سرویس " میخواهد. این سازمان در بریتانیا به همین نام کار میکند و در چین به نام حزب کمونیست کار میکنددر آمریکا سازمان سیا است و همینطور سازمان امنیت ملی آمریکا.  در روسیه , کنگره کمونیست سابق یا هر اسمی که امروز ممکن است داشته باشد اقای پوتین را انتخاب و حمایت کرد . آن هم به علت طرح سیستم رشد و اعتلای روسیه که ایشان ارائه کرده بود.

شاید مملکت ما نیز چنین سازمانهایی داشته باشد . مثل شورای عالی امنیت ملی و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام . اما از این سازمانها رفتار مورد نیاز هدایت و رشد کشور ندیده ایم .

مجمع وظیفه تقسیم منافع را به عهده گرفته تا تداخل منافع رخ ندهد . ( اختلافات را مدیریت میکند ) از سوی دیگر در مبحث امنیت ملی نیز فقط موارد امنیتی دیده میشود . که به حق امنیت از وجوه خاصی به بهترین شکل برقرار است .

جای آن سازمان نخبگان و هوشمندان که دنیا را ببیند و داخل و خارج را به بهتریم وجه هدایت نماید تا بهترین نتیجه های جهانی ( یا کشوری ) حاصل شود خالی است .




۱۳۹۶-۰۷-۱۹

كاهش تبخير درياچه " قره بغاز" باعث كاهش بارندگي در پامير و افغانستان شده است

در سال 1980 دولت شوروي براي جلوگيري از كاهش آب درياي كاسپين ، روي ورودي خليج قره بغاز سد بست و خليج قره بغاز خشك شد. با افزايش سطح آب دريا در سال 1990 دريچه ها باز شد و از اين دريچه براي تثبيت سطح درياي كاسپين استفاده شد .
از سوي ديگر بايد ديد رطوبت تبخير شده از سطح خليج كجا ميرود و كم و زياد شدن آن چه تاثيري در اكو سيستم دارد .
اين رطوبت توسط جريانهاي طبيعي به كوه هاي پامير و هندوكش رفته و در آنجا بصورت باران و برف به زمين بازميگشت.
با كاهش رطوبت منتقل شده از خليج قره بغاز طبيعي است كه بارندگي در كوه هاي بالا دست كاهش يابد .
اين كاهش بارندگي در كنار تغيير اقليم و گرم شدن كره زمين ،‌باعث تسريع در كاهش سطوح يخچالهاي پامير و هيماليا شده است .
چنانچه بتوان به نحوي از آبهاي آزاد آب كافي به درياي كاسپين رساند ، ميتوان با تمهيداتي سطح تبخير آب در خليج قره بغاز را بيش از ميزان نرمال اضافه كرد و در نتيجه تا حدودي جلوي كاهش سطوح يخچالهاي پامير و افغانستان را گرفت.


8 ملکه 2

حجم محاسبات از هزار میلیارد شروع میشود و این خیلی زیاد است.
راه های زیادی برای طی یکبار مسیر ماتریس 1000 در 1000 وجود دارد.
تصویر ماتریس روی یک خط , یکی از راه حلهای است .
نکته دیگر نقطه شروع است که باید در نظر داشت.
ظاهرا بهترین نقطه شروع , وسط ماتریس است.
کار ادامه دارد.
مسئله پیچیده تر از آن است که به نظر میرسد.