۱۳۹۷-۰۴-۲۷

ارسال یک تن آب آشامیدنی برای ایستگاه مداری بین المللی

این یک چالش جهانی میتواند باشد تا همه کشورها و همه اندیشمندان سعی کنند با کمترین هزینه یک تن آب آشامیدنی را برای ایستگاه مداری زمین ارسال نمایند .
این چالش میتواند همه دانشجویان و سازمانهای هوا و فضا را در جهان به حرکت درآورد تا روش مناسب و ارزان ارسال محموله ( و البته توریست) را به مدار زمین فراهم آورند.
همه مردم میخواهند در طی عمر خود حداقل یکبار از بالا به زمین خودمان نگاه کنند. و از خود میپرسند : چگونه من میتوانم بروم ؟ )
در هنگام انجام این آزمایشات ، طبیعتا آب زیادی نیز به ایستگاه مداری خواهد رسید که از آن میتوان برای مصارف داخل ایستگاه - برای محافظت ایستگاه از تابش های مضر کیهانی و حتی سوخت( بعد از تجزیه آب) استفاده نمود.
در نهایت میتوان امیدوار بود که هر بار روش ارزانتری برای ارسال محموله ها به فضا یافت شود.



دادگاه جنایت کاران جهانی

بسیاری از جنایت کاران جهانی هستند که از آنها شکایت جهانی نمیشود یا مورد حمایت دولتها هستند .
میتوان یک دادگاه برای محکوم و معرفی این افراد درست کرد. گر چه این دادگاه جنبه اجرایی نخواهد داشت , اما بصورت بالقوه زندگی سراسر ننگ این افراد را در کشور خودشان هم با چالش مواجه خواهد ساخت.
طبیعی است که این گونه حرکت‌ها در درازمدت باعث کاهش جنایت کاران شده و چشم جامعه جهانی را به اتفاقات گوشه و کنار جهان که بر همه ما تاثیر می‌گذارد باز خواهد کرد.



هزینه سربار پروژه های نیمه تمام کشور خیلی زیاد است

یکی از مشکلات پروژه های (زیاد) نیمه کاره در کشور,   این است که همه این پروژه ها تیم کارفرمایی کامل دارند که دائما سعی میکنند منابع جذب کنند تا پروژه پیشرفت کند .
یعنی در طول زمان تاخیر پروژه,  هزینه سربار سنگین  (چون منابع تخصیص نیافته,  فعالیت تیم کارفرما برای پیشبرد زیاد است .... )
باید سریعا همه پروژه ها تعیین تکلیف شوند تا هزینه سربار متوقف شود .
روشهای تعیین تکلیف میتواند واگذاری پروژه های نیمه تمام به صاحبان کار است . سیلو و کارخانجات آرد به تعاونی خبازان استان و یا شهرداری ها ( چند شهر نزدیک که از این مرکز استفاده میکنند با سهام مختلف بر اساس میزان سهم مصرف بعلاوه میزانی مثلا 40 درصد عرضه شده در بورس تا فعالیتها شفاف و سهام موسسه قابل معاملع- اندازه گیری و مشاهده باشد )
همینطور بیمارستانها و فرودگاه ها و همه پروژه های قابل واگذاری به بخشهای مصرف کننده میتوانند از بخش عمومی کلان کشور به بخش عمومی جزء منتقل گردند . با این روش دولت از بار زیاد کل رها شده و میتواند نسبت به روند اجرای پروژه ها انتقاد کند ( اگر خود دولت متوکل اجرا باشد ، به کار خود ایراد نخواهد گرفت ، اما اگر دیگری متوکل کار باشد ، میتواند رهنمود برای اصلاح مسیرها بدهد و چون مردم شهرها با انتخاب مدیریت شهری در واقع مدیریت مراکز عمومی را نیز انتخاب میکنند ، این واحدها که در بورس بصورت شفاف فعالیت میکنند ، قابل کنترل خواهند بود و مدیران آن از بهترین روشها استفاده خواهند نمود.
این مختصر میرساند که پیشرفت پروژه های عمرانی کشور با بودجه مصوب نسبت مستقیم ندارد . در واقع بخش بزرگی از بودجه صرف هزینه سربار همه پروژه ها شده و باقیمانده آن میتواند باعث رشد بعضی پروژه های عمرانی گردد. (  پروژه ای که باید پیشرفت کند ، معمولا با سیاسی بازی و لابی گری انتخاب میشود و هدف تمام شدن پروژه نیست . فقط نمایش پیشرفت در استان - شهر و غیره مد نظر است . مگر آن که پروژه ای به آخر کار رسیده باشد که امتیاز قیچی زدن و افتتاح کردن و ثبت لوح یادبود به اسم مدیر مربوطه را مدیران سعی میکنند از دست ندهند )



موتورسیکلت پرنده اقتصادی

هواپیماهایی که در نزدیکی سطح زمین پرواز میکنند بدلیل این که 
روی هوایی که از برخورد با زمین باز میگردند سوار میشوند ، میتوانند بال کوچکتری داشته باشند .
به این ترتیب میتوان موتورسیکلت پرنده با بال بسیار کوچک ساخت .چون وزن این موتورسیکلت ها کم است ( معمولا زیر 100 کیلو گرم ) بنابراین بال مورد نیاز این موتور سیکلت ها نیز خیلی کوچک خواهد شد .


۱۳۹۷-۰۴-۲۶

روابط هند و پاکستان در آینده


باید روابط دوستانه باشد . اما این روابط دوستانه با تسهیل رفت و آمد مردم دو سوی مرز با یکدیگر و همچنین عبور کالا باید فراهم گردد و ارتباط و انسجام بیشتر گردد.

برای این کار باید قیمت کالا در دو سوی مرز یکسان باشد . در نتیجه مواد غذایی و مایحتاج یک طرف از سوی طرف دیگر تامین نخواهد گردید و آن در نتیجه منافع یکطرفه تامین نخواهد گردید.

نظر به ارتباط پاکستان با ایران ، این قیمتها باید به نحو هوشمندانه با تغییر نرخ ارز یکسان سازی گردد.

در واقع ارتباط ارزی و نرخ ارز هدف را که بانک مرکزی هدف گذاری میکند باید به نحوی تغییر یابد که قیمت ها در دو سوی مرز پاکستان و هندوستان یکسان باشد .

این ارتباط روپیه هند با ریال ایران اولویت بیشتری خواهد داشت تا ارتباط ریال ایران با یورو یا سایر ارزهای دیگر.

با این کار کالاها و خدمات هندی امکان رفت و آمد اقتصادی به ایران را خواهند یافت و مردم دو سوی مرز نیز مشکلی نخواهند داشت و زندگی طبیعی ایشان صدمه نخواهد دید.

این اتفاق در زمانی که پاکستان با ایران یکپارچه گردید قابلیت اجرا خواهد یافت . با توجه به هم زبانی مردم سند و پنجاب در دو سوی مرز ، بازرگانان هر دو کشور امکان تبادل کالا و تجارت را در حدود دو امپراتوری ( هند و ایران ) خواهند داشت و این برای دو کشور مفید و اقتصادی و مایه رشد خواهد گردید .

در این تجارت کارآئی و بهره وری صنعت ها است که تعیین خواهد کرد کدام صنعت در کدام کشور سود بیشتری خواهد داشت و از مزیت نسبی بیشتر برخوردار خواهد بود.

 



سهمیه مکه !

مستطیع شدن یعنی خداوند شخصی را به میهمانی خود برای گذاردن حج به مکه دعوت میکند . این افراد میهمان خدا هستند و اداره کنندگان مکه خود را خادمین حرمین شریفین ( مکه و مدینه ) مینامند .

اما این چه معنایی دارد که خداوند شخصی را مستطیع نماید ( یعنی به او کارت دعوت برگزاری حج بدهد ) و خادم حرمین بگوید جا ندارم یا شلوغ میشود و غیره امسال نیائید !

خادم حق ندارد روی دعوت مولا حرفی بزند . در واقع خادم وظیفه دارد به هر کسی که مولا کارت دعوت داده خدمت رسانی کند. در واقع تامین کننده نیازمندیهای میهمان نیز با مولا و صاحب خانه است .

بنابراین سهمیه بندی حضور حجاج توسط دولت فعلی عربستان از منظر شرعی جای اشکال دارد . جا دارد علمای عربستان در این خصوص به قرآن مراجعه نمایند و مقام کسانی را که به هر نحو مانع حج میهمانان خانه خدا میگردند را به دولتمردان آن کشور گوشزد نمایند .

کشورهای مسلمان نیز باید تدبیری بسنجند تا اداره شهرهای مکه و مدینه وابسته به دولت خاصی نباشد و خدمه آن از ساکنین شهر و وابسته به همه مسلمین جهان باشند .

همین رفت و آمد مسلمین به این شهرها نیز تامین کننده هزینه های اداره این شهرها خواهد بود.

متاسفانه فعالیتهای این ایام دولتمردان عربستان باعث شده وضعیت اداره این شهرها به جایی برسد که سلب خدمت خادمین فعلی خواسته مولای حجاج گردد.



تجمع سوء مدیریت 40 ساله در همه شرکت‌ها, وزارتخانه ها و هر آنچه که هست

یکی از اتفاقاتی که در این کشور افتاده تجمیع سوء مدیریت است . بعد از انقلاب بنا به شرایط خاص آن دوران اقدامات انقلابی جای رعایت قانون را گرفت . در دوره جنگ نیز برای فعالیتهای جنگی لازم بود روشهایی اتخاذ شود تا قانون دور زده شود . 
در دوره های بعدی نیز ( تا امروز ) همه اندیشه های دست اندرکاران برای یافتن روشهایی است که مشکلات قانون را عملا رفع کرده و اهداف سازمان را پیش ببرند . نهایت این اقدامات امروز از واگذاری پرسنا به شرکتهای پیمانکار شروع و به بستن بخش تولیدات کفش ملی و واردات کفش از چین ختم شده است . 
نه تنها شرکتهای دولتی ، بلکه هر سازمانی در کشور دچار این مسئله شده است . هر مدیر تنها به فکر دوران تصدی خود است . ( اینجا فرض می کنیم همه مدیران آدمهای خوبی هستند و به مال اندوزی شخصی توجهی ندارند ) در نتیجه مشکلات از دوره های قبل به دوره های بعد انتقال میابد . هیئت های مدیره نیز همین نقش را دارند . اکثر افراد هیئت مدیره متخصص فن نیستند . مثلا در شهرداری از ورزشکاران به عنوان هیئت مدیره استفاده شده است ( خودمان انتخاب کردیم ! چقدر احمقانه ! ) گویی مدیریت شهری نیازی به تخصص ندارد . نتیجه آن میگویند چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان ( به دلار 3200 تومانی ) چیز است ! ( اختلاص یا سوء مدیریت ... اسمش را بگذاریم چیز ! ) این جدای از مشکلاتی است که هر مدیر در هنگام تصدی سمت مدیریت خود به سازمان وارد میکند . ( مثل آن 20 هزار میلیارد ) معمولا هر مدیر بخشی از پرسنل را بصورت دائمی به سازمان متصل میکند . مثلا در شهرداری سازمانهای زیادی به شهرداری وابسته شده که ربطی به آن ندارد یا جایگاه آن در بخش دیگری است . و متاسفانه اینها هیچگاه اصلاح هم نمیشود . نمونه آن مقوله پارکبانی است که همه میگفتند که درآمد آن کمتر از دستمزد پارکبانها است ( با این که آنها همه پول دریافتی را به شرکت خود نمیدهند و البته شرکت های پارکبانی نیز باید از کانال خاصی بگذرد ) بنابراین مردم بابت پارکبانهای خیابانها در حالی که غیر قانونی است مبالغی را به شهرداری میپردازند . و کسی نیست که پیگیری کند و....
یک سازمانی باید به اصلاحات ساختاری سازمانهای کشور بپردازد . این سازمان باید فرا سازمانی باشد ، یعنی از همه سازمانها بالاتر باشد تا بتواند آنها را اصلاح کند . 
سازمان بالاتر از همه سازمانها باید قانونی باشد . یعنی در قانون اساسی باید به آن اشاره شده و راه کار فعالیت آن دیده شده باشد . ( که فعلا آنرا نداریم )
جای سازمان فرا سازمانی در کشور ما خالی است .


داستان هسته ای ما و استنباط جهانی به کارهای ما

عدم شفافیت در هر کاری باعث میشود دیگران بر اساس دانسته های خود نتایج منطقی بگیرند و فکر کنند نتایج آنها صحیح است . گر چه ادعای ما عدم استفاده نظامی از نیروی هسته ای است و علمای ما نیز فتوا داده اند که استفاده نظامی از نیروی هسته ای خلاف شرع است و گناه . اما دیگران چه می بینند؟
ما اورانیوم 20% را به میزان سیصد کیلو غنی کردیم ( که کاربرد نیروگاهی ندارد و میزان 300 کیلو جنبه آزمایشگاهی نیز ندارد - اگر داشت باید به تدریج تولید و مصرف میشد نه این که 300 کیلو انبار میشد ! ) . همینطور به موازات آن در صنایع موشکی در حال پیشرفت میباشیم . خوب اینها به هم ربط ندارند . و ما میگوئیم که اورانیوم را برای نیروگاه هسته ای می خواهیم . اما گر چه اورانیوم 20% برای نیروگاه هستهای مصرف نمیشود ، از سوی دیگر 
ما در زمینه ساخت نیروگاه هسته ای هیچ گونه تحقیقی نکردیم !
حتی نمیتوانیم بتن ریزی فونداسیون نیروگاه هسته ای راانجام دهیم ( روسها در بوشهر ، بتن ریزی ما را با هزینه زیاد (که البته خود ما آنرا دادیم ) خراب کردند و دوباره آنرا ریختند)!
بلکه در زمینه ساخت توربین برق هم که در دیگر انواع نیروگاه ها کاربرد دارد ، کاری نکرده ایم !
در واقع تمام تلاش ما فقط در جهت غنی سازی بوده است . حال اگر این اطلاعات را کنار هم بگذاریم ، 300 کیلو اورانیوم 20% که در نیروگاه مصرف نمیشود و کاربرد نظامی دارد، عدم فعالیت در ساخت نیروگاه و پیشرفت موشکی ( ما که نه ) انتظار داریم دشمنان ما چه نتایج منطقی از کار ما بگیرند ؟
طبیعی است که تحریم را به شدت دنبال خواهند کرد .
جایی باید شفافیت نشان میدایم که ندادیم . 
در زمینه نیروگاه سازی باید کار میکردیم که نکردیم .
در زمینه توربین سازی و ژنراتور سازی باید کار میکردیم که نکردیم .
چند تا نیروگاه را خودمان باید کلنگ میزدیم و میساختیم که نساختیم .
خوب از دشمن چه انتظاری داریم ؟
حالا که هزینه دلاری وریالی و تحریمی برای انرژی هسته ای داده ایم و شهدای هسته ای را نیز داریم و در عین حال کمبود برق داریم ، چه زمانی از این هزینه ها قرار است استفاده کنیم و نیروگاه های برق هسته ای داشته باشیم تا مشکل برق ما رفع گردد ؟
اسم این نداشتن ها و دشمن تراشی را سوء مدیریت باید بگذاریم یا غرض ورزی ؟
ظاهرا کارها فراتر از سوء مدیریت بوده و غرض ورزی اعمال شده است . بعضی ها مخصوصا خواسته اند ما دچار مشکلات اینچنینی شویم . در آینده این افراد شناخته خواهند شد و در تاریخ مردم ایران و جهان آن افراد را یاد خواهند کرد.


۱۳۹۷-۰۴-۲۵

برگزاری مسابقات بین المللی دانش آموزی در ایران

برگزاری مسابقات بین المللی دانش آموزی ( هر ماه یا 15 روز ...  یک مسابقه در رشته های مختلف از عنوانهای درسی تا هنر و روباتیک و لیزر و غیره ) را میتوان در شهرهای مختلف ایران برگزار کرد . 

شهرهایی که علاقمند هستیم رشد و توسعه پیدا کنند . در هنگام برگزاری مسابقات هتلها و موسسات خدماتی توریستی زیادی منتفع میگردند . شهرهای محل برگزاری به همه کشورهایی که در آن شرکت کرده اند شناسانده میشوند. صنایع دستی این شهرها توسط افرادی که همراه دانش آموزان می آیند خریداری شده و خبرگزاریهانیز آن شهرها را تبلیغ خواهند کرد .

همه اینها باعث رشد اشتغال ، رشد فرهنگی و افزایش درآمد کشور میگردد. برای راه انداختن این امر یک متولی لازم است که باید دولتی و وابسته به آموزش و پرورش باشد . اما این نهاد میتواند بصورت شرکتی و با عرضه سهام در بورس فعالیت نماید و طبیعتا از بودجه دولتی استفاده ننموده و از سوی دیگر خدمات مورد نظر دولت را اجرا نماید.

میتوان در ابتدا از شهرهای بزرگ شروع نمود و در ادامه شهرهایی مثل خرمشهر و چابهار را نیز در لیست شهرهای برگزار کننده وارد نمود. داشتن حداقل امکانات اقامتی و همچنین داشتن فرودگاه برای آمدن گروه های دانش آموزی حداقل امکانات مورد نیاز است .



سکنه شهرهای جدید

در گوشه گوشه کشور شهرهای جدید قابل ساخت است( بهتر است شهرهای جدید ساخته شود به جای این که در شهرهای موجود جمعیت اضافه گردد ). اما سکنه این شهرها چه کسانی خواهند بود . از کدام مردم برای انتقال به این شهرها ( با اراده خود ایشان ) میتوان استفاده کرد؟
امروزه در همه شهرهای ( بخصوص شهرهای بزرگ ) مهاجرینی از سایر مناطق جغرافیایی کشور سکونت دارند . این افراد از این جهت که هنوز ارتباط عاطفی و فامیلی با سرزمین مادری دارند , در شهرهای بزرگ و کوچک دارای تخصص و توانمندیهای خاصی هستند که در شهرهای تازه تاسیس میتوان از آن بهره گرفت.
اولین کاندید ب ای این شهرها , بازگشت مهاجرین هستند . دومین کاندید این شهرها اهالی محلی هستند که اقلیم سرزمین به آن مناطق اجازه جمعیت بیشتر نمیدهد , مشکلات آبی , اقتصادی و غیره میتواند علت مهاجرت این افراد باشد. سومی گروه شامل افرادی است که تازه فعالیت اجتماعی خود را آغاز میکنند. جوانان تازه ازدواج کرده میتوانند با تسهیلات ویژه به سکنی در این شهرها درآیند .
شهرهایی که خدمات خاص مثل بهداشتی و پزشکی عرضه می کنند و یا به کارهای سینمایی میپردازند , هر کدام علاقمند خاص خود را خواهند داشت و افراد علاقمند میتوانند در آن شهرها سکنات گزینند.
این شهرها ضمن ایجاد ثروت و فرصت برای همگان , باعث رشد فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی کشور نیز خواهد شد.