۱۳۹۷-۰۴-۲۷

مسئله : در یک پروژه یک دسته فعالیت داریم پر هزینه و کم زمان و بر عکس در جای دیگر فعالیتهای پر زمان و کم ارزش ، ترکیب و کنترل پروژه مشترک باعث میشود که دقت کافی روی فعالیتها یکنواخت نباشد . چه باید کرد ؟


قاعدتا دو دسته فعالیت را میتوان در قالب دو یا چند پروژه یکنواخت یا نزدیک به یکنواخت تقسیم کرد . و هر کدام را مستقلا مورد بررسی و مدیریت قرار داد.

اما باید بتوان مجموعه این چند پروژه را نیز کنترل کرد تا اصالت و یکپارچگی را داشت .

از سوی دیگر فرض کنیم یک پروژه مادر داریم و این پروژه دارای زیرمجموعه های زیادی است .برای هر level  میتوان یک سری گزارشهایی را تهیه کرد و در واقع پروژه را در آن مرحله تحت کنترل قرار داد .

تعیین این که این زیر پروژه ها را چگونه تقسیم بندی کنیم ( چند بچه پروژه داشته باشیم ) با تیم تدوین کننده WBS  است . آنها تعیین میکند که برای مثال بخش خرید خارجی و تهیه اسناد و نقشه ها را از بخش اجرا جدا کنیم و در واقع سه پروژه طراحی خرید خارجی و اجرا را مورد کنترل قرار دهیم ( برنامه نوشته خواهد شد و "S-CARVE" برای آنها تهیه شده و عملیات کنترلی روی آنها صورت می پذیرد و بصورت جداگانه گزارش می گردند ) همچنین ممکن است آن تیم این گزارشات بخشی را در کنار گزارش پروژه کلی بخواهد . ( سطوح مختلف مدیریتی گزارشها را روی Level های مختلف میخواهند و تصمیم گیری آنها روی آنها متفاوت است )

این کنترلها وقتی روی یک مجموعه پروژه ( پرتفلیو ) بررسی صورت میگیرد نیز مصداق دارد . فرض کنیم که مجموعه سهام هایی را از بازار سهام خریداری کرده ایم .

اولا علاقمندیم که سود و زیان کل سهام ها را در طی دوره داشته باشیم .

ثانیا علاقمندیم برای گروه های صنعت خاص مثلا صنایع داروئی صنایع معدنی صنایع حمل و نقل و غیره وضعیت سود و زیان را داشته باشیم .

در کنار این ها ممکن است علاقمند باشیم در بعضی گروه ها ( مثل صنایع داروئی ) میزان سود و زیان هر شرکت را نیز ببینیم . ( برای بقیه گروه ها این حساسیت را نداریم )

این روش کنترلی را باید از روز اول تعیین نمائیم .

برای مجموعه پروژه های یک کشور صنعت نفت وزارت صنعت و معدن وزارت بهداشت و غیره نیز فعالیت مشابه میتوانیم انجام دهیم .

بصورت پیش فرض وزرا دستور میدهند که اطلاعات هر پروژه گردآوری و بصورت دوره ای در شبکه ای جمع گردد. کنترل همه آنها بصورت مجزا عملی نیست و از سوی دیگر توجه به مجموعه آنها سودی ندارد .

این که تخصیص مالی به کدام بخش از مجموعه پروژه ها خوب است تزریق گردد تا بیشترین منفعت را داشته باشد مسئله دیگری است . میتوان از روشهای برنامه ریزی خطی برای همه پروژه ها دنبال تخصیص منابع بود. ( نوشتن برنامه مورد نظر ، با توجه به مشکوک بودن اطلاعات موجود از پروژه ها معقول نیست .)

{روش دیگر تخصیص پروژه ها به مدیریت های محلی است . با سرمایه گذاری محلی ( در صورت لزوم حتی اخذ وام توسط مدیریت محلی مردمی )راه دیگری است که بدون نیاز به سرمایه گذاری دولتی ( اخذ مالیات از همه مردم و تخصیص آن به بعضی پروژه ها ) این کار عملی است .}

اما جدای از وضعیت پروژه های کشور این مسئله که تعداد زیاد پروژه را چگونه میتوان تقسیم بندی و بر اساس سنگینی آنها از آنها گزارش گرفت و آنرا مدیریت نمود ، امری است جداگانه که توسط اعضای اصلی گروه تدوینگر مراحل شکست برنامه تعیین خواهد گردید.


تصور جهل اقتصادی سیاستمدارها غلط است

متخصصین اقتصادی کشور در هر آنچه که بتواند صدای ایشان را به دیگران برساند فریاد میزنند که بدیهیات اقتصادی توسط تیم اقتصادی کشور ، احتمالا به دستور مدیریت بالاتر اجرا نمیگردد. کارهای اشتباه مرتب انجام میگیرد و اقتصاد دادنان هر بار فریاد مزنند که اینگونه رفتن راه به ترکستان است و باعث اتفاقات ناخوشایند میشود . که معمولا قبلا هم تجربه کرده ایم !
اما متخصصین اقتصادی توجه نمیکنند که سیاستمداران کشور نیز آنچه آنها میگویند میدانند. اما با دانش اینچنین میکنند.
حال سوال اینجا است که آیا سقوط اقتصادی و عواقب آن هدف اقتصاد دانان است یا وسیله رسیدن به اهداف ؟
ظاهرا روزهای بد اقتصادی ( برای قشر بزرگی از مردم ) لزوما هدف نیست ، بلکه وسیله است . در واقع آن گروه کوچک سود برنده ، مد نظر سیاستمداران هستند و آنها منافع خود را در این وضعیت بیشتر از هر حالت دیگر خواهند برد . همچنین با ادامه وضعیت تجربه شده ، در واقع اتفاقات اقتصادی کنترل شده پیش خواهد آمد که قاابل پیش بینی است . مطلوب سیاستمداران رشد اقتصادی و آسایش عموم مردم نیست . آنها اهداف دیگری دارند ، مانند تامین امنیت کشور و حمایت از مردم فلسطین - تامین امنیت کشور در داخل و در خارج از کشور هزینه های مستقیم و غیر مستقیم دارد . همچنین هزینه های حمایت از مظلومین فلسطین نیز مستقیم و غیر مستقیم است .
جدای از توانمندی اقتصاد کشور ، میزان پرداخت های مستقیم حمایت از فلسطین قابل توجه نیست . ( شاید چند ملیون دلار ) اما هزینه های غیر مستقیم آن برای اقتصاد ما زیاد است . از جمله حمایت آمریکا و کشورهای غربی از اسرائیل و تحت فشار قرار دادن کشور از جوانب مختلف .
داشتن یک دشمن خارجی قوی و مقتدر نیز ( آمریکا و اسرائیل ) اولویت امنیتی را توجیه پذیر میکند و در واقع هزینه های داخلی آنرا توجیه مینماید . 
سیاستمداران ما نا آگاه به مسائل اقتصادی نیستند . اولویت آنها برای تصمیم گیری چیزهای دیگری است که در محدوده اظهار نظر اقتصاد دانان نیست . 
مسائل استراتژیک و امنیتی کشور در اولویت است و متخصصین این فنون میتوانند در این موارد به سیاستمداران پیشنهاد داده و امکان دارد مسیرهایی را در بتوانند در اولویت قرار دهند که به اهداف رشد اقتصادی و رفاه و آسایش عموم مردم منتهی گردد.


لزوم برگردان کتب زبان پهلوی به خط متداول امروزی

زبان پهلوی اواخر ساسانی شباهت زیادی به زبان فارسی امروز ما دارد.
نظر به تغییر الفبا از پهلوی به وضعیت کنونی,  خواندن متون قدیم مشکل است,  اما زبان گفتاری آن زمان ایرانیان با فارسی سده چهارم خیلی متفاوت نیست .
( لازم به توضیح است که الفبا کنونی ما در ایران ساخته و پرداخته شده و خط عربی از خط ایرانی اقتباس شده است,  احتمالا در اواخر دوره ساسانی دو گونه خط در ایران رواج داشته )



ارسال یک تن آب آشامیدنی برای ایستگاه مداری بین المللی

این یک چالش جهانی میتواند باشد تا همه کشورها و همه اندیشمندان سعی کنند با کمترین هزینه یک تن آب آشامیدنی را برای ایستگاه مداری زمین ارسال نمایند .
این چالش میتواند همه دانشجویان و سازمانهای هوا و فضا را در جهان به حرکت درآورد تا روش مناسب و ارزان ارسال محموله ( و البته توریست) را به مدار زمین فراهم آورند.
همه مردم میخواهند در طی عمر خود حداقل یکبار از بالا به زمین خودمان نگاه کنند. و از خود میپرسند : چگونه من میتوانم بروم ؟ )
در هنگام انجام این آزمایشات ، طبیعتا آب زیادی نیز به ایستگاه مداری خواهد رسید که از آن میتوان برای مصارف داخل ایستگاه - برای محافظت ایستگاه از تابش های مضر کیهانی و حتی سوخت( بعد از تجزیه آب) استفاده نمود.
در نهایت میتوان امیدوار بود که هر بار روش ارزانتری برای ارسال محموله ها به فضا یافت شود.



دادگاه جنایت کاران جهانی

بسیاری از جنایت کاران جهانی هستند که از آنها شکایت جهانی نمیشود یا مورد حمایت دولتها هستند .
میتوان یک دادگاه برای محکوم و معرفی این افراد درست کرد. گر چه این دادگاه جنبه اجرایی نخواهد داشت , اما بصورت بالقوه زندگی سراسر ننگ این افراد را در کشور خودشان هم با چالش مواجه خواهد ساخت.
طبیعی است که این گونه حرکت‌ها در درازمدت باعث کاهش جنایت کاران شده و چشم جامعه جهانی را به اتفاقات گوشه و کنار جهان که بر همه ما تاثیر می‌گذارد باز خواهد کرد.



هزینه سربار پروژه های نیمه تمام کشور خیلی زیاد است

یکی از مشکلات پروژه های (زیاد) نیمه کاره در کشور,   این است که همه این پروژه ها تیم کارفرمایی کامل دارند که دائما سعی میکنند منابع جذب کنند تا پروژه پیشرفت کند .
یعنی در طول زمان تاخیر پروژه,  هزینه سربار سنگین  (چون منابع تخصیص نیافته,  فعالیت تیم کارفرما برای پیشبرد زیاد است .... )
باید سریعا همه پروژه ها تعیین تکلیف شوند تا هزینه سربار متوقف شود .
روشهای تعیین تکلیف میتواند واگذاری پروژه های نیمه تمام به صاحبان کار است . سیلو و کارخانجات آرد به تعاونی خبازان استان و یا شهرداری ها ( چند شهر نزدیک که از این مرکز استفاده میکنند با سهام مختلف بر اساس میزان سهم مصرف بعلاوه میزانی مثلا 40 درصد عرضه شده در بورس تا فعالیتها شفاف و سهام موسسه قابل معاملع- اندازه گیری و مشاهده باشد )
همینطور بیمارستانها و فرودگاه ها و همه پروژه های قابل واگذاری به بخشهای مصرف کننده میتوانند از بخش عمومی کلان کشور به بخش عمومی جزء منتقل گردند . با این روش دولت از بار زیاد کل رها شده و میتواند نسبت به روند اجرای پروژه ها انتقاد کند ( اگر خود دولت متوکل اجرا باشد ، به کار خود ایراد نخواهد گرفت ، اما اگر دیگری متوکل کار باشد ، میتواند رهنمود برای اصلاح مسیرها بدهد و چون مردم شهرها با انتخاب مدیریت شهری در واقع مدیریت مراکز عمومی را نیز انتخاب میکنند ، این واحدها که در بورس بصورت شفاف فعالیت میکنند ، قابل کنترل خواهند بود و مدیران آن از بهترین روشها استفاده خواهند نمود.
این مختصر میرساند که پیشرفت پروژه های عمرانی کشور با بودجه مصوب نسبت مستقیم ندارد . در واقع بخش بزرگی از بودجه صرف هزینه سربار همه پروژه ها شده و باقیمانده آن میتواند باعث رشد بعضی پروژه های عمرانی گردد. (  پروژه ای که باید پیشرفت کند ، معمولا با سیاسی بازی و لابی گری انتخاب میشود و هدف تمام شدن پروژه نیست . فقط نمایش پیشرفت در استان - شهر و غیره مد نظر است . مگر آن که پروژه ای به آخر کار رسیده باشد که امتیاز قیچی زدن و افتتاح کردن و ثبت لوح یادبود به اسم مدیر مربوطه را مدیران سعی میکنند از دست ندهند )



موتورسیکلت پرنده اقتصادی

هواپیماهایی که در نزدیکی سطح زمین پرواز میکنند بدلیل این که 
روی هوایی که از برخورد با زمین باز میگردند سوار میشوند ، میتوانند بال کوچکتری داشته باشند .
به این ترتیب میتوان موتورسیکلت پرنده با بال بسیار کوچک ساخت .چون وزن این موتورسیکلت ها کم است ( معمولا زیر 100 کیلو گرم ) بنابراین بال مورد نیاز این موتور سیکلت ها نیز خیلی کوچک خواهد شد .


۱۳۹۷-۰۴-۲۶

روابط هند و پاکستان در آینده


باید روابط دوستانه باشد . اما این روابط دوستانه با تسهیل رفت و آمد مردم دو سوی مرز با یکدیگر و همچنین عبور کالا باید فراهم گردد و ارتباط و انسجام بیشتر گردد.

برای این کار باید قیمت کالا در دو سوی مرز یکسان باشد . در نتیجه مواد غذایی و مایحتاج یک طرف از سوی طرف دیگر تامین نخواهد گردید و آن در نتیجه منافع یکطرفه تامین نخواهد گردید.

نظر به ارتباط پاکستان با ایران ، این قیمتها باید به نحو هوشمندانه با تغییر نرخ ارز یکسان سازی گردد.

در واقع ارتباط ارزی و نرخ ارز هدف را که بانک مرکزی هدف گذاری میکند باید به نحوی تغییر یابد که قیمت ها در دو سوی مرز پاکستان و هندوستان یکسان باشد .

این ارتباط روپیه هند با ریال ایران اولویت بیشتری خواهد داشت تا ارتباط ریال ایران با یورو یا سایر ارزهای دیگر.

با این کار کالاها و خدمات هندی امکان رفت و آمد اقتصادی به ایران را خواهند یافت و مردم دو سوی مرز نیز مشکلی نخواهند داشت و زندگی طبیعی ایشان صدمه نخواهد دید.

این اتفاق در زمانی که پاکستان با ایران یکپارچه گردید قابلیت اجرا خواهد یافت . با توجه به هم زبانی مردم سند و پنجاب در دو سوی مرز ، بازرگانان هر دو کشور امکان تبادل کالا و تجارت را در حدود دو امپراتوری ( هند و ایران ) خواهند داشت و این برای دو کشور مفید و اقتصادی و مایه رشد خواهد گردید .

در این تجارت کارآئی و بهره وری صنعت ها است که تعیین خواهد کرد کدام صنعت در کدام کشور سود بیشتری خواهد داشت و از مزیت نسبی بیشتر برخوردار خواهد بود.

 



سهمیه مکه !

مستطیع شدن یعنی خداوند شخصی را به میهمانی خود برای گذاردن حج به مکه دعوت میکند . این افراد میهمان خدا هستند و اداره کنندگان مکه خود را خادمین حرمین شریفین ( مکه و مدینه ) مینامند .

اما این چه معنایی دارد که خداوند شخصی را مستطیع نماید ( یعنی به او کارت دعوت برگزاری حج بدهد ) و خادم حرمین بگوید جا ندارم یا شلوغ میشود و غیره امسال نیائید !

خادم حق ندارد روی دعوت مولا حرفی بزند . در واقع خادم وظیفه دارد به هر کسی که مولا کارت دعوت داده خدمت رسانی کند. در واقع تامین کننده نیازمندیهای میهمان نیز با مولا و صاحب خانه است .

بنابراین سهمیه بندی حضور حجاج توسط دولت فعلی عربستان از منظر شرعی جای اشکال دارد . جا دارد علمای عربستان در این خصوص به قرآن مراجعه نمایند و مقام کسانی را که به هر نحو مانع حج میهمانان خانه خدا میگردند را به دولتمردان آن کشور گوشزد نمایند .

کشورهای مسلمان نیز باید تدبیری بسنجند تا اداره شهرهای مکه و مدینه وابسته به دولت خاصی نباشد و خدمه آن از ساکنین شهر و وابسته به همه مسلمین جهان باشند .

همین رفت و آمد مسلمین به این شهرها نیز تامین کننده هزینه های اداره این شهرها خواهد بود.

متاسفانه فعالیتهای این ایام دولتمردان عربستان باعث شده وضعیت اداره این شهرها به جایی برسد که سلب خدمت خادمین فعلی خواسته مولای حجاج گردد.



تجمع سوء مدیریت 40 ساله در همه شرکت‌ها, وزارتخانه ها و هر آنچه که هست

یکی از اتفاقاتی که در این کشور افتاده تجمیع سوء مدیریت است . بعد از انقلاب بنا به شرایط خاص آن دوران اقدامات انقلابی جای رعایت قانون را گرفت . در دوره جنگ نیز برای فعالیتهای جنگی لازم بود روشهایی اتخاذ شود تا قانون دور زده شود . 
در دوره های بعدی نیز ( تا امروز ) همه اندیشه های دست اندرکاران برای یافتن روشهایی است که مشکلات قانون را عملا رفع کرده و اهداف سازمان را پیش ببرند . نهایت این اقدامات امروز از واگذاری پرسنا به شرکتهای پیمانکار شروع و به بستن بخش تولیدات کفش ملی و واردات کفش از چین ختم شده است . 
نه تنها شرکتهای دولتی ، بلکه هر سازمانی در کشور دچار این مسئله شده است . هر مدیر تنها به فکر دوران تصدی خود است . ( اینجا فرض می کنیم همه مدیران آدمهای خوبی هستند و به مال اندوزی شخصی توجهی ندارند ) در نتیجه مشکلات از دوره های قبل به دوره های بعد انتقال میابد . هیئت های مدیره نیز همین نقش را دارند . اکثر افراد هیئت مدیره متخصص فن نیستند . مثلا در شهرداری از ورزشکاران به عنوان هیئت مدیره استفاده شده است ( خودمان انتخاب کردیم ! چقدر احمقانه ! ) گویی مدیریت شهری نیازی به تخصص ندارد . نتیجه آن میگویند چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان ( به دلار 3200 تومانی ) چیز است ! ( اختلاص یا سوء مدیریت ... اسمش را بگذاریم چیز ! ) این جدای از مشکلاتی است که هر مدیر در هنگام تصدی سمت مدیریت خود به سازمان وارد میکند . ( مثل آن 20 هزار میلیارد ) معمولا هر مدیر بخشی از پرسنل را بصورت دائمی به سازمان متصل میکند . مثلا در شهرداری سازمانهای زیادی به شهرداری وابسته شده که ربطی به آن ندارد یا جایگاه آن در بخش دیگری است . و متاسفانه اینها هیچگاه اصلاح هم نمیشود . نمونه آن مقوله پارکبانی است که همه میگفتند که درآمد آن کمتر از دستمزد پارکبانها است ( با این که آنها همه پول دریافتی را به شرکت خود نمیدهند و البته شرکت های پارکبانی نیز باید از کانال خاصی بگذرد ) بنابراین مردم بابت پارکبانهای خیابانها در حالی که غیر قانونی است مبالغی را به شهرداری میپردازند . و کسی نیست که پیگیری کند و....
یک سازمانی باید به اصلاحات ساختاری سازمانهای کشور بپردازد . این سازمان باید فرا سازمانی باشد ، یعنی از همه سازمانها بالاتر باشد تا بتواند آنها را اصلاح کند . 
سازمان بالاتر از همه سازمانها باید قانونی باشد . یعنی در قانون اساسی باید به آن اشاره شده و راه کار فعالیت آن دیده شده باشد . ( که فعلا آنرا نداریم )
جای سازمان فرا سازمانی در کشور ما خالی است .