۱۳۹۷-۰۹-۰۶

جای خالی آزمون بازی های فکری استراتژیک برای فارغ‌التحصیلی دوره‌های مدیریت

در آموزش جدید بسیاری از مطالب درسی را به دانشجویان آموزش میدهند . اما یکی از مواردی که دانش آن موجود است و استفاده نمی شود,  استفاده از بازی های اختراع شده قدیمی ( و جدید ) است.
بازی هشت پای یا هشت دژ یک بازی مدیریتی استراتژیک زمان ساسانیان است. اندیشمندان قدیم با یکدیگر بازی کرده و تمرین می نمودند. چیزی که امروزه از آن خبری نیست.
نه تنها میتوان مسابقات دوره‌ای  (مانند مسابقات شطرنج و بازی گوی چینی ) برای دانشجویان و دانش آموزان ترتیب داد, بلکه برای دانشجویان مرتبط نمره دانشگاهی و تعیین یک حداقل نمره قبولی قائل گردید.
طبیعتا کسانی که این بازی ها را فرا گرفته باشند , در دنیای واقعی رفتارهای بهتری در مقابل رویدادها و حوادث بروز خواهند داد.
همچنین برای هر رشته درسی میتوان بازی خاص آن رشته را طراحی و به جریان انداخت .

۱۳۹۷-۰۹-۰۵

ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی برای کشور

عدم نظارت روی ارزهای دیجیتال باعث شد که آنها اغلب مورد استفاده سفته بازان قرار گیرند . چنانچه نظارت بانکهای مرکزی روی ارزهای دیجیتال موجود باشد ، این ارزها میتوانند تجارت بین المللی را با سهولت بیشتری به انجام برسانند.
از سوی دیگر ارزهای دیجیتال میتواند یک عامل رشد و تغییر روشهای زندگی در آینده نزدیک باشد . از این رو لازم است ما نیز وارد صحنه بازی شده و نسبت به تولید ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی و با همه تمهیدات حفاظتی لازم اقدام نماید .

طراحی دربار حکومت - 1

دربار ساختار بروکراسی است که امورات کشور را انجام میدهد . کارآیی و مهندسی مجدد دربار بسیار مهم است . از سوی دیگر مقولات فساد برای دربار باعث نابودی سلسله های بزرگ در ایران و جهان شده است . لذا لازم است به طراحی آن با دید علم روز اقدام گماشت و بطور مرتب آنرا پایش و اصلاح نمود . ساختار بروکراسی و دربار کشور نیز مانند همه ابداعات بشر در حال پیشرفت است و اصلاح آن لازم و باعث دوام کارایی کشورها میگردد. در خصوص کشورمان راه کارهای زیادی وجود دارد ، یکی از راه کارهای ممکن میتواند شبکه زیر به عنوان سر نخ های طراحی سازمانی باشد .

 

بخش قانون گذاری ( قانون گذاری کشور- قانون گذاری شهرها قانون گذاری محلات تعیین حدود مجاز برای قانون گذاری قانون گذاران -

بخش قضاوت ( شبکه قضات شبکه خدمات قضایی شبکه های نرم افزاری کنترل و نظارت قضات و تصمیمات پیشنهاد بهبود قوانین و پیگیری -

 

پنج بخش اساسی هر دولت شامل

1-     مقولات امنیتی ( وزارتهای دفاع اطلاعات زندانها نیروی انتظامی حفاظت محیط زیست حفاظت اماکن باستانی و غیره )

2-      امور زندگی مردم ( وزارت فرهنگ کشور – وزارت های آموزش و پرورش – وزارت علوم – گردشگری –وزارت بهداشت -

3-     امور اقتصادی ( بورس بانک مرکزی وزارت اقتصاد کار و تجارت ( وزارت صنعت و معدن و تجارت ) - کار و امور اجتماعی اقتصاد خانواده و روستا تامین غذا -

4-     فعالیتهای خارجی ( وزارت امور خارجه امنیت برون مرزی نظامی برون مرزی ( خرید و ارائه و دریافت خدمات ) تجارت خارجی )

5-     امور دفتر مرکزی ( برنامه ریزی و کنترل موجودی غذا و هر آنچه مهم است کنترل و نظارت بر همه امور پنج گانه از جهت فعالیت صحیح و پیش برد مناسب بخش قاضی قضات بخش شرکتهای دولتی سیاستگذاری پیشرفت امور ثروتهای ملی ( طبیعت - آثار باستانی و غیره )


۱۳۹۷-۰۹-۰۳

روش تبلیغ اسلام در چین

پاییز سال ۱۹۸۴ بود که عدهای از دانشآموختگان اقتصادی چین در خارج از شانگهای گرد هم آمدند تا به این پرسش پاسخ دهند که چگونه چین میتواند به غرب برسد؟ آنها میخواستند نیروهای بازار را آزاد کنند و کشورشان را از وضعیت فلاکتبار اقتصادی نجات دهند. اما این اقتصاددانان در عین حال نمیخواستند بهگونهای عمل کنند که ترس بوروکراتها و ایدئولوگهای حزب را نیز برانگیزانند. به همین دلیل آنها راه‌حل میان‌بر را پیشنهاد دادند. طبق برنامه آنها، کارخانه‌ها باید حق دولت را می‌پرداختند؛ ولی در عین حال می‌توانستند مازاد تولیدات خود را به قیمت بازار به فروش برسانند.

برای آزاد سازی دین در چین نیز باید روش مشابهی را پی گرفت . مالکیت دین باید در دست بوروکراتها و ایدئولوگ ها باشد .

برای این کار باید دین اسلام را از بالا به ایشان معرفی نمود و ابزار کنترلی که باعث رفع نگرانی آنها گردد را به ایشان داد . آنها میتوانند در صورت لزوم به عنوان حاکم جامعه در قوانین بر اساس ضرورتهای زمان جرح و تعدیل نمایند .

علاوه بر ابزار آنها باید با خود اسلام آشنا شوند . همه آنچه از اسلام به ایشان رسیده ، روایتهای ناصحیح و نظرات عالمان یک صد ساله اخیر است . ( نظر قدیمی تر ها متفاوت از آنچیزی است که همه مدعیان اسلامی میگویند ) حتی کسانی که خود را به اصل و اول اسلام می چسبانند نیز ورژنی از این عقاید افراد یک صد ساله اخیر را نمایش داده اند .

میتوان یک تیم دولتی برای تحقیق در اسلام در چین تشکیل داد و تیم مشابه در کشور نسبت به انتقال اسلام حقیقی به ایشان همت بگمارد . سوالات آنها را پاسخ دهد و هر آنچه لازم است انجام گیرد تا آنها اسلام را بشناسند .

طبیعتا وقتی اسلام و مزایای آنرا بشناسند ، ابتدا خود مسلمان میشوند و سپس سایرین را به اسلام دعوت میکنند . چون با هیئت حاکمه طرف میگردیم ، آنها احساس خطر فشار مردمی نخواهند کرد و این روشی است که میتوان چین را مسلمان کرد . برای سایر فرهنگها ، روشهای دیگری را باید تدارک دید.

همچنین اساتید چینی را باید به کشور دعوت کرد تا ضمن تحقیق مشترک ، تدریس و غیره با اسلام آشنا شوند . این افراددر بازگشت به چین نقش مبلغ را در آنجا خواهند داشت . همچنین افرادی را میتوان به چین فرستاد برای تدریس ، تحقیق مشترک و هر انچه که بتواند این ارتباط را بیشتر کند . فرصت مطالعاتی بورسیه دانشگاهی افزایش توریسم متقابل و بسیاری فعالیتهای فرهنگی مرتبط که انتقال دانش و فرهنگ فی مابین را افزایش دهد . ( در سطوح زیر دانشگاه تاثیر این ارتباط بیشتر است . مسابقات مرتبط فی مابین که باعث حضور آنها در اینجا و بر عکس گردد مفید است )

 

 


نیازمند یک سازمانی هستیم برای ارتباط با ایرانیان

برای اینکه ایرانیان خارج نشین که علاقمند به کار در ایران و بهبود شرایط ایرانیان هستند بتوانند بهترین و اثر بخش ترین فعالیت ممکنه را ایفا نمایند.

بسیارند ایرانیان موفقی که توان علمی زیادی دارند و میتوانند برای کشور مفید باشند . اما ارتباط با کشور ندارند و یا در جای مناسب نمیتوانند مستقر گردند .

باید سیستمی را فراهم آوریم تا این اتفاق بتواند به صورت مناسب و روتین اجرا گردد.

مدرسین و ایده پردازان بتوانند کلاسها و سمینارهایی را برای افراد هدف ایجاد و برگزار کنند.

مشاوران باید بتوانند به مسئولین مملکتی و شرکتها دسترسی داشته باشند و موارد مورد نظر را به آنها انتقال دهند .

اندیشمندان باید بتوانند در روزنامه ها شبکه های ملی و منطقه ای از نوع حقیقی و مجازی موارد خود را مطرح کنند و اطلاع رسانی عمومی نمایند .

این همه نیازمند یک سازمانی است که اطلاعات مورد نیاز افراد خارج نشین را فراهم آورد . در صورت لزوم موانع را برطرف نماید و کارهای غیر روتین و پیش بینی نشده را انجام دهد .


بلغارستان !

ما با کشور بلغارستان چه " بده بستانی " میتوانیم داشته باشیم ؟
با تفکر روی این کشور به مسئله بزرگتری میرسیم . این تفکر را باید برای همه کشورها داشته باشیم . برای همه کشورها یک گروه باید داشته باشیم که به صورت تخصصصی روی آن فکر کنند و بر اساس داشته های کشورمان به راه کار مناسب " بده بستان " با آن کشور برسند . این " بده بستان " میتواند کالائی و فرهنگی و غیر آن باشد . 
یک زمانی در کشور برنامه هایی تدارک دیده میشود و لزوم پیدا میکند که در جایی از جهان کاری صورت گیرد . مانند اینکه در سالهای گذشته دولت ایران با ونزوئلا ارتباطاتی پیدا کرده بود . از داخل کشور نشئت گرفته ، اما این که با تک تک کشورها چه میشود کرد ، بحثی دیگر است . 
بسیاری از ایرانیانی که در آن کشورها ساکنند میتوانند ایده های خوبی بدهند . آنها قبلا در این خصوص فکر کرده اند . برای مثال یک ایرانی که در تایلند فرش میفروشد ، از صادرات خدمات و کالاهای ممکنه ایران به تایلند صحبت میکند .
جمع آوری این نظرات و بررسی همه جانبه ارتباط با سایر کشورها در این برهه زمانی قفط ارتباط فی مابین را شامل نمیشود . بلکه رفع نیاز آنها را نیز در بر میگیرد . باید بدانیم که همه کشورها دنبال صادرات همه چیز که توان تولید آنرا داشته باشند هستند . بنابراین اگر بتوانیم از بانک اطلاعاتی موجود برای ارسال کالا و خدمات یک کشور به کشور ثالث استفاده کرد ، مزیت خوبی خواهد بود .
این امکان وجود دارد که اجزایی از کشورهای مختلف را برای یک کالا و خدمت کامل برای کشور ثالث از مکان های مختلف جمع کرده و به گردش درآورد .
این بازی در مرحله اول باعث ایجاد اشتغال و درآمد برای متخصصین ایرانی میگردد . مکان زندگی این افراد اهمیت ندارد . از این رو این متخصصین میتوانند در روستاها و شهرهای کوچک ساکن باشند . 
علاوه بر گردش مالی حقوق و اشتغال افراد داخل کشور ، این کار سود مالی برای کشور خواهد داشت و از آن مهمتر نقش و نام مثبت ایران را در جهان بصورت عموم و در هر محله و بخش و کشور جهان بصورت اخص مطرح خواهد کرد .
این فعالیت میتواند به نوعی تشویق اخلاقیات ایرانی در جهان باشد . در مراحل بعدی میتوان به تبلیغات فرهنگی جهانی پرداخت .

سوپرمارکت " صنایع دستی "

سوپر مارکت های بزرگ تخصصی ، کالاها و اقلام زیادی را عرضه میکنند . از کتاب تا انواع خوراکی ها . اما جای سوپر مارکت صنایع دستی خالی است .
جا دارد چنین فروشگاه هایی در همه جای دنیا احداث گرد تا صنایع دستی همه کشورهای دنیا را در آن عرضه نماید .
بدین ترتیب صنایع دستی دورافتاده ترین نقاط کره زمین نیز قابلیت عرضه بین المللی پیدا خواهند کرد . همچنین افرادی که از این کالاها استفاده میکنند ، حق انتخاب بسیار گسترده تری را در شهر و کشور خود خواهند داشت .
بعضی اقلام کم تعداد یا آنها که جابجایی سختی دارند ( مثلا بزرگ هستند ) را میتوان بصورت تصویری عرضه نمود تا در صورت سفارش خرید حمل و تحویل گردد.
اقلام آفریقایی خود دنیای بزرگی است . همچنین کشورهایی مثل ایران و چین و یا آمریکای لاتین دنیایی از کالاها و هنرها را برای عرضه جهانی دارند که هنوز از توان انسانی در این بخشها استفاده نشده است . هنرمندان قدیمی ژاپنی نیز موارد خاصی را به جهان عرضه داشته اند .به هر گوشه نقشه جهان که نگاه کنیم ، دنیایی از هنر و صنایع دستی ویژه برای عرضه وجود دارد . 
بسیاری از کالاهایی که روزمره استفاده میکنیم ، از کارد و بشقاب آشپزخانه تا مبلمان و تابلو و قاب دستمال و غیره ، انواع خاص و صنایع دستی نیز دارند که لزوما از آنچه امروز استفاده میکنیم ، گرانتر نیست . 
میتوان بخشی از لوازم زندگی را به آنچه زیبا میدانیم اختصاص دهیم و روشنایی جدیدی به خانه ببریم . 
همچنین است البسه سنتی کشورهای مختلف که امکان استفاده در خانه یا بیرون از خانه را دارند . آنها نیز دنیای دیگری به روی صنایع مد و استفاده مردم باز میکنند.


درویشی در قرآن

ما مسلمین را اعتقاد بر این است که همه چیز در قرآن هست . لذا باید بگردیم و آنرا بیابیم .

بنابراین درویشی نیز باید در قرآن باشددر داستان اصهاب کهف میفرماید ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا ﴿۱۰

آنگاه كه جوانان به سوى غار پناه جستند و گفتند پروردگار ما از جانب خود به ما رحمتى بخش و كار ما را براى ما به سامان رسان (۱۰)

گروهی بودند که زن و زندگی و مال دنیا را پشت سر گذاشته و به غار پناه گرفتند ( جایی که کسی نباشد عزلت گزیدند ) و روی سخن به خدای خود نموده و عرض کردند که خدایا از جانب خودت رحمتی عنایت کن و که ما را آماده نماید به امر تو ( فرمانی که برای ما صادر شده است که اشاره است به رحمت درخواستی ) رشد نمائیم .

در واقع به زبان ساده رشد تکوینی خود را از خداوند درخواست مینمایند .

اما سایرین اینطور نیستند .

کسانی که اینچنین باشند .... در وصف ایشان درمانده ام .... بنده خدا هستند که " ایاک نعبدو " و از خدا میطلبند که " ایاک نستعین "

این افراد را درویش گوئیم .

چون از خدا طلب کنند ، به واسطه " ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ " خداوند ایشان را استجابت میکند .

استجابت چگونه است ؟ در داستان بعدی مشاده میکنیم که خداوند موسی را به مرج البحرین و متابعت خضر میفرستد . الی آخر داستان .

پس اول طلب و درویشی آن است که خداوند فرمود . آنها از خداوند طلب رحمت جهت رشد میکنند .

 آیات بیشتری در قرآن داریم از جمله آیات بیعت کردن و غیره . در اینجا به همین چند خط بسنده میکنیم .


۱۳۹۷-۰۸-۳۰

روش تبلیغ اسلامی چگونه است ؟

آنچه امروز میگویند و میکنند ، به کنار باید با اندیشه روش پیامبران الهی را مشاهده نمود .
اول برخورد رفتاری پیغمبر بود . پیغمبران  وبخصوص پیغمبر اسلام بسیار مهربان به خلق خدا بودند . هیچگاه کسی را از خود نمی راندند و ترد نمیکردند . هیچ کسی را لایق آتش نمیدانستند و از این رو با روی خوش همه کس را پذیرا بودند و بار خلق را می کشیدند . 
دشنام و آزار غیر مسلمانان را با روی خوش تحمل میکردند . ( روش حضرت مسیح ع نیز اینچنین بود و همچنین نگوییم همه ، چون سند و تاریخ همه را نمیدانیم ولی منطقا همه آنها روش مشابه داشتند )
در مرحله بعد از رفتار و روی خوش و خدمت به خلق خدا - گفتار زبانی است .
بیان احکام شرع و درخواست برای تغییر رویه زندگی امری صحیح نیست و اغلب پاسخ نمیدهد . این روش برای کسانی که در حال جستجو هستند پاسخگو است . و آنها نیز اگر با مبلغ اهل کلام برخورد نکنند ، خود راه را خواهند یافت . آنها راه را از خدا میطلبند و خداوند راه را به ایشان نشان میدهد .
در مرحله زبانی باید اخلاقیات بیان شود و عمل گردد.
به جای نماز - سپاسگزار بودن از خداوند بیان گردد و از صدقه - کمک به خلق به دستور الهی و این که برای سوال کننده در مال ما خداوند سهمی گذاشته است .
این سخنان و عمل به آنها تبلیغ عملی است .
در مرحله آخر بعد از این که افراد مسلمان میشدند ، در پی اجرای اسلام می افتادند در آن صورت به افرادی که احکام را میدانستند مراجعه میکردند و سوال میکردند . خیلی از مسلمین نیز مجری احکام نبودند . بنابراین سوال نمیکردند . ابوسفیان نمونه آنها بود . 
این روش تبلیغ پیامبران الهی بود . 
حدود شرعی را نیز حاکم شرع باید معین نماید که بر حسب زمان و مکان با جرح و تعدیل همراه میگردد . 
افرادی که تعدادی کتاب خوانده اند توان اجرای احکام شرعی را بر روی دیگران ندارند . این حق را هیچ کس به شخص دیگری نداده است . حتی خادمین حاکم شرع نیز حق دخل و تصرف در حکم حاکم شرع را ندارند .
نظر به این که جامعه اسلامی یکی است ، پس حاکم شرع نیز یک نفر است . در خصوص این که آن یک نفر کیست بحث وجود دارد و نظر علما مختلف است . اما این میرساند که هر کسی غیر از آن یک نفر که مدعی گردد ، دروغگو است و موستوجب تنبیه . که تنبیه آنرا خود حاکم شرع میداند و عمل خواهد کرد .
انشاءالله

۱۳۹۷-۰۸-۲۹

حجاب فطری

از جامعه گله مند هستیم که چرا در جامعه حجاب نداریم . کم شده و از این قبیل سخنان. وقتی سخن از حجاب به میان می آید عموما یاد چادر و مقنعه و مانتو و امثال آن میکنند.
همه اینها نشان از آن دارد که برای جامعه حجاب تعریف نشده است . کسانی که آگاهی داشته اند نگفته اند و آنها که نمیدانستند ، زیاده روی کرده اند . 
یاد آوری : قوانین اسلامی بیان کننده فطرت انسانی است .
اما حجاب چیست ؟ بر اساس فطرت انسانی پوشاندن بدن از دید دیگران حجاب است . این امر کاملا فطری است . حتی فواحش نیز در غیر ساعات کاری خود را میپوشانند . 
حجاب جنسیت ندارد . مردان و زنان مکلف ( به سنی رسیده باشند که درک کنند . کودکان کاملا اینچنین نیستند و مغز ایشان در حال تکامل است ) طبیعتا بدن خود را از دید دیگران محفوظ میکنند . 
کدام قسمت از بدن را ؟ چه میزان ؟ 
بر اساس فطرت انسانی مردها عورت خود را میپوشانند . از این رو در جوامع مشاده میشود که مردان کارگر مصری یا هندی که از عریان ترین افراد جامعه بودند . فقط عورت خود را میپوشاندند . این همان فطرت انسانی برای " نر " ها است .
اما زنان چه میزان میپوشانند . در میان خودشان آزادی بیشتری دارند ، اما تفاوت پوشش زنان را برای همسران و غیر همسران در همه جوامع شاهد هستیم . این همان حجاب است . زنان بخشی از بدن خود را برای خانواده و " جفت " خود قرار میدهند . این نیز امری فطری است . بنابراین آنچیزی که زنان از دیگران میپوشانند ، را حجاب زنان میگویند.
درخواست مردان نیز اینچنین است ، مهم نو یا کهنه بودن لباس نیست . رنگ آن هم اهمیتی ندارد . فقط آنطور که جلوی همسرانتان هستید ، جلوی سایرین نباشید . 
هر جامعه ای عرفی دارد . 
این عرف ها کدام به فطرت نزدیگتر است ؟ طبیعتا مسلمانان میگویند ، آنچه در دین آمده پوشاندن سر به جز چهره و مچ دست و پا تا انتهای انگشتان . 
همه مردم دارای درجات یکسانی نیستند . همانطور که میزان دروغ گفتن افراد در شرایط یکسان فرق میکند ، میزان توجه به زنان ( که امری غریضی است ) برای مردان فرق میکند . 
خانمها خود میدانند و درک میکنند چه میزان محرک سایر " نر " ها است . اما بر اساس اینکه آنها نیز درجات متفاوتی از ویژگی رفتاری زنانگی خود را دارند ، حجاب اجرایی آنها نیز متفاوت خواهد بود . 
(جنس " ماده " از خردسالی دلبری میکند و ناز میفروشد. مثل معروفی هست که میگوید ، پسر بچه را باید خودتان بزرگ کنید ، اما دختر بچه را سه روز نگه دارید ، بعد از آن خود را در دلتان جا میکند . و این امر فطری و واقعی است . این فطرت و غریزه در سالهای بعد نیز هست و رنگ و جلای دیگری به خود میگیرد. )
قوانین جامعه امری جداگانه است . و طبیعتا مردم باید تابع قوانین جامعه باشند. در اینجا به حجاب فطری پرداختیم .