در آموزش جدید بسیاری از مطالب درسی را به دانشجویان آموزش میدهند . اما یکی از مواردی که دانش آن موجود است و استفاده نمی شود, استفاده از بازی های اختراع شده قدیمی ( و جدید ) است.
بازی هشت پای یا هشت دژ یک بازی مدیریتی استراتژیک زمان ساسانیان است. اندیشمندان قدیم با یکدیگر بازی کرده و تمرین می نمودند. چیزی که امروزه از آن خبری نیست.
نه تنها میتوان مسابقات دورهای (مانند مسابقات شطرنج و بازی گوی چینی ) برای دانشجویان و دانش آموزان ترتیب داد, بلکه برای دانشجویان مرتبط نمره دانشگاهی و تعیین یک حداقل نمره قبولی قائل گردید.
طبیعتا کسانی که این بازی ها را فرا گرفته باشند , در دنیای واقعی رفتارهای بهتری در مقابل رویدادها و حوادث بروز خواهند داد.
همچنین برای هر رشته درسی میتوان بازی خاص آن رشته را طراحی و به جریان انداخت .
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۷-۰۹-۰۶
جای خالی آزمون بازی های فکری استراتژیک برای فارغالتحصیلی دورههای مدیریت
۱۳۹۷-۰۹-۰۵
ارز دیجیتال زیر نظر بانک مرکزی برای کشور
طراحی دربار حکومت - 1
دربار ساختار بروکراسی است که امورات کشور را انجام میدهد . کارآیی و مهندسی مجدد دربار بسیار مهم است . از سوی دیگر مقولات فساد برای دربار باعث نابودی سلسله های بزرگ در ایران و جهان شده است . لذا لازم است به طراحی آن با دید علم روز اقدام گماشت و بطور مرتب آنرا پایش و اصلاح نمود . ساختار بروکراسی و دربار کشور نیز مانند همه ابداعات بشر در حال پیشرفت است و اصلاح آن لازم و باعث دوام کارایی کشورها میگردد. در خصوص کشورمان راه کارهای زیادی وجود دارد ، یکی از راه کارهای ممکن میتواند شبکه زیر به عنوان سر نخ های طراحی سازمانی باشد .
بخش قانون گذاری ( قانون گذاری کشور- قانون گذاری شهرها – قانون گذاری محلات – تعیین حدود مجاز برای قانون گذاری قانون گذاران -
بخش قضاوت ( شبکه قضات – شبکه خدمات قضایی – شبکه های نرم افزاری – کنترل و نظارت قضات و تصمیمات – پیشنهاد بهبود قوانین و پیگیری -
پنج بخش اساسی هر دولت شامل
1- مقولات امنیتی ( وزارتهای دفاع – اطلاعات – زندانها – نیروی انتظامی – حفاظت محیط زیست – حفاظت اماکن باستانی و غیره )
2- امور زندگی مردم ( وزارت فرهنگ – کشور – وزارت های آموزش و پرورش – وزارت علوم – گردشگری –وزارت بهداشت -
3- امور اقتصادی ( بورس – بانک مرکزی – وزارت اقتصاد – کار و تجارت ( وزارت صنعت و معدن و تجارت ) - کار و امور اجتماعی – اقتصاد خانواده و روستا – تامین غذا -
4- فعالیتهای خارجی ( وزارت امور خارجه – امنیت برون مرزی – نظامی برون مرزی ( خرید و ارائه و دریافت خدمات ) – تجارت خارجی )
5- امور دفتر مرکزی ( برنامه ریزی و کنترل موجودی غذا و هر آنچه مهم است – کنترل و نظارت بر همه امور پنج گانه از جهت فعالیت صحیح و پیش برد مناسب – بخش قاضی قضات – بخش شرکتهای دولتی – سیاستگذاری پیشرفت – امور ثروتهای ملی ( طبیعت - آثار باستانی و غیره )
۱۳۹۷-۰۹-۰۳
روش تبلیغ اسلام در چین
پاییز سال ۱۹۸۴ بود که عدهای از دانشآموختگان اقتصادی چین در خارج از شانگهای گرد هم آمدند تا به این پرسش پاسخ دهند که چگونه چین میتواند به غرب برسد؟ آنها میخواستند نیروهای بازار را آزاد کنند و کشورشان را از وضعیت فلاکتبار اقتصادی نجات دهند. اما این اقتصاددانان در عین حال نمیخواستند بهگونهای عمل کنند که ترس بوروکراتها و ایدئولوگهای حزب را نیز برانگیزانند. به همین دلیل آنها راهحل میانبر را پیشنهاد دادند. طبق برنامه آنها، کارخانهها باید حق دولت را میپرداختند؛ ولی در عین حال میتوانستند مازاد تولیدات خود را به قیمت بازار به فروش برسانند.
برای آزاد سازی دین در چین نیز باید روش مشابهی را پی گرفت . مالکیت دین باید در دست بوروکراتها و ایدئولوگ ها باشد .
برای این کار باید دین اسلام را از بالا به ایشان معرفی نمود و ابزار کنترلی که باعث رفع نگرانی آنها گردد را به ایشان داد . آنها میتوانند در صورت لزوم به عنوان حاکم جامعه در قوانین بر اساس ضرورتهای زمان جرح و تعدیل نمایند .
علاوه بر ابزار آنها باید با خود اسلام آشنا شوند . همه آنچه از اسلام به ایشان رسیده ، روایتهای ناصحیح و نظرات عالمان یک صد ساله اخیر است . ( نظر قدیمی تر ها متفاوت از آنچیزی است که همه مدعیان اسلامی میگویند ) حتی کسانی که خود را به اصل و اول اسلام می چسبانند نیز ورژنی از این عقاید افراد یک صد ساله اخیر را نمایش داده اند .
میتوان یک تیم دولتی برای تحقیق در اسلام در چین تشکیل داد و تیم مشابه در کشور نسبت به انتقال اسلام حقیقی به ایشان همت بگمارد . سوالات آنها را پاسخ دهد و هر آنچه لازم است انجام گیرد تا آنها اسلام را بشناسند .
طبیعتا وقتی اسلام و مزایای آنرا بشناسند ، ابتدا خود مسلمان میشوند و سپس سایرین را به اسلام دعوت میکنند . چون با هیئت حاکمه طرف میگردیم ، آنها احساس خطر فشار مردمی نخواهند کرد و این روشی است که میتوان چین را مسلمان کرد . برای سایر فرهنگها ، روشهای دیگری را باید تدارک دید.
همچنین اساتید چینی را باید به کشور دعوت کرد تا ضمن تحقیق مشترک ، تدریس و غیره با اسلام آشنا شوند . این افراددر بازگشت به چین نقش مبلغ را در آنجا خواهند داشت . همچنین افرادی را میتوان به چین فرستاد برای تدریس ، تحقیق مشترک و هر انچه که بتواند این ارتباط را بیشتر کند . فرصت مطالعاتی – بورسیه دانشگاهی – افزایش توریسم متقابل و بسیاری فعالیتهای فرهنگی مرتبط که انتقال دانش و فرهنگ فی مابین را افزایش دهد . ( در سطوح زیر دانشگاه تاثیر این ارتباط بیشتر است . مسابقات مرتبط فی مابین که باعث حضور آنها در اینجا و بر عکس گردد مفید است )
نیازمند یک سازمانی هستیم برای ارتباط با ایرانیان
برای اینکه ایرانیان خارج نشین که علاقمند به کار در ایران و بهبود شرایط ایرانیان هستند بتوانند بهترین و اثر بخش ترین فعالیت ممکنه را ایفا نمایند.
بسیارند ایرانیان موفقی که توان علمی زیادی دارند و میتوانند برای کشور مفید باشند . اما ارتباط با کشور ندارند و یا در جای مناسب نمیتوانند مستقر گردند .
باید سیستمی را فراهم آوریم تا این اتفاق بتواند به صورت مناسب و روتین اجرا گردد.
مدرسین و ایده پردازان بتوانند کلاسها و سمینارهایی را برای افراد هدف ایجاد و برگزار کنند.
مشاوران باید بتوانند به مسئولین مملکتی و شرکتها دسترسی داشته باشند و موارد مورد نظر را به آنها انتقال دهند .
اندیشمندان باید بتوانند در روزنامه ها – شبکه های ملی و منطقه ای از نوع حقیقی و مجازی موارد خود را مطرح کنند و اطلاع رسانی عمومی نمایند .
این همه نیازمند یک سازمانی است که اطلاعات مورد نیاز افراد خارج نشین را فراهم آورد . در صورت لزوم موانع را برطرف نماید و کارهای غیر روتین و پیش بینی نشده را انجام دهد .
بلغارستان !
سوپرمارکت " صنایع دستی "
درویشی در قرآن
ما مسلمین را اعتقاد بر این است که همه چیز در قرآن هست . لذا باید بگردیم و آنرا بیابیم .
بنابراین درویشی نیز باید در قرآن باشد . در داستان اصهاب کهف میفرماید ...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا ﴿۱۰﴾
آنگاه كه جوانان به سوى غار پناه جستند و گفتند پروردگار ما از جانب خود به ما رحمتى بخش و كار ما را براى ما به سامان رسان (۱۰)
گروهی بودند که زن و زندگی و مال دنیا را پشت سر گذاشته و به غار پناه گرفتند ( جایی که کسی نباشد – عزلت گزیدند ) و روی سخن به خدای خود نموده و عرض کردند که خدایا از جانب خودت رحمتی عنایت کن و که ما را آماده نماید به امر تو ( فرمانی که برای ما صادر شده است که اشاره است به رحمت درخواستی ) رشد نمائیم .
در واقع به زبان ساده رشد تکوینی خود را از خداوند درخواست مینمایند .
اما سایرین اینطور نیستند .
کسانی که اینچنین باشند .... در وصف ایشان درمانده ام .... بنده خدا هستند که " ایاک نعبدو " و از خدا میطلبند که " ایاک نستعین "
این افراد را درویش گوئیم .
چون از خدا طلب کنند ، به واسطه " ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ " خداوند ایشان را استجابت میکند .
استجابت چگونه است ؟ در داستان بعدی مشاده میکنیم که خداوند موسی را به مرج البحرین و متابعت خضر میفرستد . الی آخر داستان .
پس اول طلب و درویشی آن است که خداوند فرمود . آنها از خداوند طلب رحمت جهت رشد میکنند .
آیات بیشتری در قرآن داریم از جمله آیات بیعت کردن و غیره . در اینجا به همین چند خط بسنده میکنیم .