۱۳۹۵-۱۱-۲۴

کنترل مجموعه برای اسباب بازی, اپلیکیشن

یک اپلیکیشن جدید مورد نیاز جامعه نرم افزاری است که بتواند طیف وسیع از اسباب‌بازی های بچه‌ها  ( و بزرگسالان ) را کنترل نماید.
تعداد زیاد کنترل اسباب‌بازی بچه‌ها در منازل و مشکل انواع باطری مورد نیاز و آماده به کار بودن آنها مشکلی است که خانواده‌ها با آن دست به گریبان هستند.
همیشه باطری یک چیزی تمام شده و نیاز به تعویض باطری داریم.
این اپلیکیشن میتواند روی گوشی موبایل و تبلت, یا حتی وسیله جدیدی نصب گردد .
چیزی که بتواند از اینترنت مشخصات اسباب بازی را گرفته و به نحو موثرین کنترل آنرا شبیه سازی کند . و یا امواج کنترل را گرفته و بتواند از آن تقلید نماید. 

یَا سُیُوفُ خُذِینِی


إنْ کَانَ دِینُ مُحَمَّدٍ لَمْ یَسْتَقِمْ إلَّا بِقَتْلِی یَا سُیُوفُ خُذِینِی
گویند بنده را حالاتی خواهد رسید که بر نعمت نگاه نکند, بل بر صاحب نعمت نظر دارد.
در کتب مقاتل درج است که سیدالشهدا در سفر آخر , زره از تن بدر کرد و لباس عربی پوشید و انگشتر بر دست کرده و به عبارتی آماده شهادت بودند.
از جمله نقل است که ایشان فرمودند "اگر دین جدم جز با خون من برپا نمیماند,  پس ای شمشیرها,  مرا در بر گیرید "
این که صاحب ضربت شمشیر خداوند است و او جز لطف نیست و هر چه از او برسد نیکو است و او محبوب است و هم عاشق و معشوق ... پس آنچه از دست محبوب است,  مطلوب است و آرزوی حبیب.
در مراتب عشق مجازی نیز که تمرین عشق حقیقی است,  موارد مشابه (نه دقیقا ) داریم.
رنج در برابر خواست و اراده محبوب بی مقدار است.
رنج برای محبوب شیرین است! این را عشاق دیده و حس کرده و در داستانهایی که شرح عشق میدهند ثبت است.
ساده‌ترین حالت آنرا در افراد مسن دیده‌ایم . بستن دکمه و بندهایی کفش محبوب وقتی دست عاشق آرتروز دارد مثال زدنی است.
حرکت انگشتان درد آور است,  اما خدمت به محبوب بالاتر ....

۱۳۹۵-۱۱-۱۸

تبادل اطلاعات روی پایه مغناطیس زمین


انتقال اطلاعات نیازمند یک بستر برای انتقال است . در ابتدای عصر دیجیتال برای انتقال اطلاعات از سیم استفاده میشد . کم کم امواج وای فای و فرکانسهای رادیویی مورد بهره برداری قرار گرفتند.
همچنین سسیستمهای مخابراتی عمومی باعث گردید که آلودگی امواج الکترومغناطیسی پدیدار شود و عواقب ناخوشایند آن روی بدن انسانها و طبیعت ( عدم بازگشت به لانه در زنبور عسل و غیره ) پدیدار گردد.
روش جایگزین انتقال اطلاعات روی امواج موجود مغناطیسی زمین است .
این میدان مغناطیسی وجود دارد . اگر در محل فرستنده ، تغییری در میدان مغناطیسی پدیدار شود ، یک تکانه روی میدان مغناطیسی موجود پدیدار میگردد. با رفع تکانه ، میدان مغناطیسی به وضعیت اولیه بازخواهد گشت.
با تکرار این اتفاق میتوان تکانه هایی برای انتقال اطلاعات بوجود آورد.
همچنین با توان اندازه گیری تکانه در دو جهت ( عمود بر هم )  میتوان تکانه را در دو جهت ( با دو سیم پیچ عمود بر هم در فرستنده ) ایجاد نمود. این یعنی انتقال طلاعات بر مبنای عدد 3 میتواند صورت گیرد.
در هر نقطه ای در نزدیکی فرستنده ( بسته به توان گیرنده و آشکار ساز میتوان برای انتقال اینترنت در شهرها نیز از این سیستم استفاده نمود) میتوان بوسیله آشکار ساز تغییر میدان مغناطیسی ، این تغییر را شناسایی نمود.حتی میتوان میزان تغییر را نیز شناسایی کرد یعنی بین صفر و حداکثر میزان تغییر ؛ مراحل میانی مثل نصف و ثلث را نیز شناسایی کرد. ( شاید در مراحل بعدی برای توسعه سسیستم انتقال اطلاعات )
انواع گیرنده های ممکن که بتواند با سرعت گیگاهرتزی عکس العمل نشان دهد ، انواع اپتیکی و سیستم بلوری است .
توسعه این روش انتقال اطلاعات و استفاده از آن برای انواع گوشیهای موبایل و به عنوان جایگزین برای سیستم " وای فای " میتواند تا حدود زیادی سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات را بدون آسیب به ارگانهای زنده سبب گردد.

نگاهی متفاوت به آلودگی شهرهایی مثل تهران

جدای از مشکل فاصله نزدیک این آلودگیها ، شامل مشکلات تنفسی برای شهروندان و غیره ، تمام این آلودگیها باید از هوا گرفته شود تا هوا پاکیزه گردد.
در سالهای دور این امر به عهده طبیعت گذاشته میشد، اما با زیاد شدن شهرها و مراکز توزیع آلودگی ، طبیعت توان پاکیزه نمودن این همه آلودگی را در آرامش نداشته و طوفانها و تغییرات اقلیمی پدیدار شده اند.
امروز که آلودگی شهرها مدارس را تعطیل و سلامتی مردم را بدون توجه به عنوان شغلی ایشان تحدید میکند ، باید راه کارهای اساسی قطع آلودگی را دنبال کنیم .
مواردی مانند این که تردد خودروها در شهرها را به یک دهم تعداد فعلی کاهش دهیم . برای گرمایش در شهرها از سوختهای فسیلی استفاده نشود . ممنوعیت تردد موتور سیکلت ها در شهرها و برای تمام طول سال. و از این قبیل راه کارهایی که بتواند کاملا جلوی آلودگی تولیدی را بگیرد.
حداقل در شهای بزرگ لازم نیست همه مردم خودرو داشته باشند. لازم نیست کسی سوار موتور سیکلت شود و همچنین برای گرمایش و سرمایش نباید سوخت فسیلی مصرف گردد. با تولید کمتر آلودگی ، شهرها میتوانند حداقل شرایط زندگی را حفظ کنند. امری که در اکثر شهرها و حتی داخل مدارس از دسترس انسانها خارج شده است.
روز باید از جایی شروع کرد. کسانی که خودرو سواری میخواهند از شهرهای بزرگ خارج شوند. تردد در شهرها با وسایل برقی شهری مثل اتوبوس و مترو و تاکسی برقی باید مجاز باشد . با تغییر قوانین ، مردم روش زندگی خود را تغییر خواهند داد. مردم سعی در اشتغال در نزدیکی محل زندگی خواهند داشت . بنابراین تردد کاری ایشان کم خواهد شد . با استفاده از اینترنت ، کارهای اداری ایشان نیز کاهش خواهد یافت . و در واقع شکل زندگی مردم با شرایط جدید شکل خواهد گرفت .

۱۳۹۵-۱۱-۱۷

سه نوع پول داریم


اول پولی که با آن هزینه های خرد را میپردازیم – کرایه اتوبوس و مترو- خرید نان و روزنامه و تنقلات و غیره .
دوم پولی که با آن خریدهای مهم را انجام میدهیم . مثل خرید لباس و خوراک و خریدهای مشابه .
سوم خریدهای عمده شامل خرید اتومبیل و ارقام بالاتر از قیمت اتومبیل.
برای هر یک از این دسته خریدها لوازم خاصی برای گردش نقدینگی مورد نیاز است که باید در سیستم اقتصادی طراحی و اجرا گردد.
در قدیم سه نوع پول داشتیم – مسی و نقره و طلا. این سه دسته سکه ها ( سه دسته پول ) در آن زمان تسهیل کنده مبادلات تجاری و خریدهای روزمره مردم آن زمان بود.
امروز ما پول خرد و اسکناس و چک ( حواله بانکی ) را برای این سه دسته پرداختها بکار میبریم .اما دنیای دیجیتال گردش نقدینگی را تسهیل نموده است .
در دنیای دیجیتال پول خرد دیجیتالی – پول دیجیتالی و چک های دیجیتالی را داریم . استفاده از این اقلام عالم جدید باعث میشود تا هزینه های مبادله کاهش یافته و پیگیری این که چه چیزی از کجا به کجا رفته و چه میزان پول جابجا شده امری ساده خواهد بود.
استفاده از پول دیجیتالی و جایگزینی آن با پول خرد و پول کاغذی ، همچنین استفاده از چک های دیجیتالی مشکلات متداول پولی جامعه را رفع مینماید.
این به معنای حذف صد در صد پول کاغذی نیست . توریستها و افراد خاصی ممکن است لازم باشد تا از پول غیر دیجیتالی استفاده نمایند. اما پول اصلی در گردش جامعه باید پول دیجیتالی گردد.

نکاتی از تجهیزات حمل و نقل آینده

پیش بینی فوق العاده ای نیست که هواپیماهای فردا ، عمود پرواز خواهند بود. این به آن معنی است که تجهیزات فرودگاهی و هزینه سرمایه گذاری داشتن فرودگاه خیلی کاهش خواهد یافت . یعنی هر شهر کوچکی میتواند یک فرودگاه اختصاصی داشته باشد .
از سوی دیگر خودروهای آینده دارای پا برای حرکت خواهند بود. این به آن معنی است که با پاهای دونده ، نیازی به جاده نخواهیم داشت . با استفاده از تکنولوژی حرکت روی آب توسط بعضی مارمولکها ، خودروهای آینده میتوانند از روی آب نیز بدوند. این یعنی در اینده نیاز به جاده و پل نداریم . با توجه به این که برای دویدن ما فکر نمیکنیم و بصورت اتومات میدویم . از روی موانع پریده و یا تغییر مسیر میدهیم ، رانندگی این خودروها نیز ساده خواهد بود. یعنی سیستم اتوماتی هدایت عبور از موانع را در حالی که اتاقک سرنشین ثابت است به عهده خواهد داشت . خدایت این وسایل ساده خواهد بود ، زیرا مسائل تعادل و ثبات خودرو را کامپیوترها به عهده خواهند داشت .
برای خودروهای بابربری پا دار نیز نیازمند جاده و ریل نخواهیم بود. این یعنی مثل این است که همه شهرها و روستاها به راه آهن متصل است . قطارهای پا دار آینده بدون نیاز به پا از هر دو نقطه ای خواهند گذشت . از رودخانه ها و دریاچه ها بدون پل عبور کرده و با کمترین انرژی و هزینه بار و مسافر را جابجا مینمایند.
میدانیم که در سرعتهای بالا لزجت هوا زیاد میشود. یعنی سیالیت هوا مانند عسل در حالت عادی میشود. برای عبور از ماده ای مانند عسل ، نیازی به جاده و ریل نیست . یعنی میتوان قطارهای سرعت بالا را بین هر دو نقطه برقرار نمود. وقتی که سرعت حرکت خیلی بیشتر از سرعت باد و توفان باشد ، میتوان مسیر قطارها را از میان توفانها نیز عبور داد . برای عملیات نجات خودروهای خاصی برای فعالیت در طوفانها را میتوان طراحی نمود.
در آینده نیازی به جاده و ریل بین مراکز جمعیتی نداریم . حرکت بین مراکز جمعیتی با هزینه کم وسرعت بیشتر، همچنین ایمن تر از امروز برگزار خواهد گردید.

۱۳۹۵-۱۱-۱۴

دشمن اصلی آمریکا کیست؟

قابل تامل!
 دشمنی آمریکا با چین و کره شمالی بیش از هفتاد درصد است !

ایران نیز به دلیل تسلط به تنگه هرمز و شریان انرژی جهانی دارای اهمیت است .

البته روسیه که رقیب دیرین آمریکا بوده ، طبیعتا درگیری ادامه دار خواهد بود.


۱۳۹۵-۱۱-۱۱

تفکرات مگسهای هوشمند


فرض کنیم مگسهایی که پنج روز زندگی میکنند ، هوشمند شده و بتوانند مانند انسانهای امروزه تبادل اطلاعات کرده و خواستها و پیشرفتهای مشابه ما داشته باشند. ( در غیاب وجود انسانها )
در طی نسلها ، آنها به همه جای زمین سرک کشیده و دانش خود را در غالب فیلم و غیره به رویت دیگران میرسانند. آنها میتوانند با اینترنت و دوربینهای آن ، هر لحظه تمام سطح زمین را رویت نمایند.
در دنیای مگسها ، همه اتفاقات دنیای ما خیلی کند رخ خاهند داد. آنها در تمام عمر خود فقط 5 بار طلوع خورشید را میتوانند مشاهده کنند. پس آنرا از دست نخواهند داد. در هر چند نسل ، یک شب بدون ماه یا یک شب مهتابی کامل خواهند داشت ( اگر آسمان ابری نباشد ) پس هر نسلی که این موهبت را داشته باشد، دیدن آنرا از دست نخواهد داد.
حالا اگر این موجودات بخواهند به ماه سفر کنند ، چه راه حلی دارند ؟
یا باید طی چند نسل بروند و یا در خواب زمستانی رفته و موشکی اتومات آنها را به ماه رسانده و بعد بیدار شوند. در خصوص مدت زمانی که میتوانند در ماه بمانند و اطلاعات جمع کنند نیز میتوان گفت ، خیلی کوتاه خواهد بود. آنها احتمالا در طول عمر یک مگس نیز اطلاعات زیادی از ماه استخراج نخواهند کرد!
از طرفی در این سفر تمام طول سفر را از دست خواهند داد. زیبا نخواهد بود که مبدا و مقصد را فقط ببینند.
حتما آنها در بین راه نیز چند بار بیدار شده و دوباره به خواب خواهند رفت . شاید چند ثانیه در هر بار و مثلا هر نیم ساعت یک بار بیدار خواهد شد.
به این ترتیب مناظر زیبای بین راه را از دست نداده و در ضمن مقدار کمی از عمرشان سپری خواهد شد.
از طرفی برای مگسهای روی زمین چند نسل از سفر رفت و بازگشت به ماه خواهد گذشت !
مشابه این داستان را میتوان برای سفر بین ستاره ای برای نوع بشر تصور کرد.
عمر بشر در مقایسه با تغییرات منظومه و کهکشان ما بسیار کم است . آنچه ما از کارکرد و تغییرات منظومه و کهکشان درک میکنیم ، در حد مشاهدات مگس مثال ما از تغییرات روزمره و سالانه خواهد بود.
با دانستن عمر کوتاه و تصورات ممکنه از اتفاقات دنیای بیرون میتوانیم درک بهتری از تغییرات بزرگ محیط خود داشته باشیم .
از طرفی امکان سفر طولانی به سایر منظومه ها را در طی یک نسل فضانورد میتوان با بارها بیدار و خواب رفتن فضانوردان ممکن دانست . البته برای مردم روی زمین ممکن است نسلها بگذرد . اما میتوان با این روش یک فضانورد را در طول چند سال از عمر خود او به کهکشان دیگری فرستاده و بازگرداند.

۱۳۹۵-۱۱-۰۹

سیستم رشد یابنده


تمام سیستمهایی که در حالت پایدار هستند و همچنین در حال رشد هستند ، ناپایدار خواهند شد .
سیتمهایی مانند ترافیک – اشتغال در جامعه – میزان تولید غذا و جمعیت بشری – تعداد و رشد قارچ در محیط محدود و غیره نمونه هایی از این سیستمهای رشد یابنده هستند.
در طبیعت در مقابل رشد سیستمهای اینچنینی موارد ضد رشد داریم . تعداد روباهها در مقابل رشد خرگوشها – میزان غذای در دسترس و غیره.
اما ما در تعادل طبیعی دست برده و اجازه تعادل را از آن گرفته ایم . رشد فزاینده ترافیک و رشد جمعیت در شهرهایی مثل توکیو از این دست است .
باید برای این سیستمهای ناپایدار راه کارهایی سنجید . نمیتوان به کاهندهای جمعیت بشری مانند بیماریهای همه گیر یا جنگهای بزرگ به عنوان متعادل کننده جوامع بشری اتکا کرد .
امروز به آن حد از تمدن رسیده ایم که بتوانیم راه کارهای علمی برای این معضلات بشری ارائه دهیم .
مواردی مثل مشخص و ثابت نمودن تعداد خودرو در مساحت مشخص هر شهر و عدم رشد شهر برای حفظ شرایط زندگی و ترافیک در شهر یکی از این گونه راه کارها است .
رشد جمعیت و نیاز به خودرو برای امور تفریحی و غیره را میتوان در شهرهای جدید جبران نمود.
راه کارهای دیگر و بهینه را میتوان با جمع آوری اندیشه جمعی بشری که امروز با دنیای اینترنت امکانپذیر شده تحلیل و پیدا نمود.