پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۶-۰۶-۱۴
آسانسور ماه
۱۳۹۶-۰۶-۱۲
حاكم خاكستري
عموم عالمان را عقيده بر اين است كه اين معصوم محدود است بر 14 و ساير خلق معصوم نيستند. ( اهل سنت فقط به عصمت رسول خدا اذعان دارند و لا غير- مسيحيان فعلي نيز فقط به عصمت مسيح ع قائل هستند و سايرين را معصوم نميدانند )
به عبارتي همه افرادي كه بالقوه ميتوانند حاكم جامعه اي گردند خاكستري هستند ( يعني بعضي كارهاي خوب و بعضي كارهاي بد در گذشته دارند و در آينده نيز خاكستري خواهند ماند )
یکی از آخرین ایده ها مبحث ولایت فقیه است. بطور خلاصه این ایده اذعان میدارد که در جامعه اسلامی, حاکم باید عالم به احکام شریعت باشد.
حالا اگر در امتحان شریعت نمره خوب گرفته باشد چه بهتر (بعضی میگویند بهتر است بالاترین نمرهها را به این کار گماشت )
اما عالمان خاکستری چه خواهند کرد؟
دنبال رضایت سایر هم سطحی ها خواهند بود یا در بحرانها بدنبال تقیه خواهند رفت . البته افراد خشک و داعشی هم داریم.
حاکمین عربستان اخیرا در سواحل دریای سرخ طرح جذب گردشگر و ساخت پلاژ با قوانین غیر اسلامی را پذیرفته و در حال اجرا دارند .
آیا این حاکم خاص قوانین شریعت (خوشان ) را نمیداند ؟
مهم انجام احکام شریعت است , دانستن کافی نیست.
اما کسانی که مجری قوانین الهی باشند , از امور دنیوی فاصله میگیرند . در واقع توجه هر فرد یا به معنویات است یا به مادیات. در هر دو شاخه کمتر کسی را میتوان یافت که دارای امتیاز باشد.
وجود فساد (بخصوص نهادینه شده ) در جوامع اسلامی نشانه این است که مدعیان دارای شرایط لازم نبودهاند.
تدوین قوانین به نحوی که کسی نتواند خطا کند , راه خطا بسته شده و جریمه خطا خیلی سنگین باشد , در حالی که خطا قابلیت پنهان شدن نداشته باشد ایدهآل است.
اما اگر این ساختار در جایی ساخته شود , خود نیازمند نگهداری است. به طوری که این ساختار بتواند به کارکرد خود به نحو احسن ادامه دهد.
دموكراسي زاينده تروريسم است!
حكومت اكثريت بر اقليت ، نافي حقوق اقليتها است . در اين راستا اقليتها براي احقاق حق خود اقدام خواهند كرد . اين رفتار اقليتها اگر نتيجه ندهد و حقوق اقليتها بيش از پيش ناديده و پايمال گردد ( توسط اكثريت ) ميتواند موجب اقدامات تروريستي سازمان يافته اقليتها گردد.
حركتهاي تروريستي ايرلنديها و كاتالونيها در اروپا مصداق اين رفتار بوده است .
اقدام خشونت آميز اخير مسلمانان روهينيگا نيز از اين دست است .
واقعا مردم برمه با دموكراسي قائل به عدم انسانيت مردم روهينيگا هستند. مشابه اقدام هيتلر و ملت آلمان با يهوديها و آمريكائيها با سياهپوستان.
در جاي جاي جهان مثالهاي بيشماري ميتوان براي اين خصلت دموكراسي بيان نمود.
آيا در اتحاديه اروپا ( به عنوان مهد دموكراسي ) نقش بلژيك در مقابل فرانسه يا اسپانيا چگونه خواهد بود ؟
براي تعادل روشهاي غير دموكراتيك بايد به كار گرفته شوند.
حقوق اقليتها نبايد به واسطه راي اكثريت ناديده گرفته شود.
اصول مهمتري از تائيد اكثريت بايد پايه تصميم گروه باشد.
حقوق بشر ( نه صرفا نسخه موجود ثبت شده ) ميتواند مبناي حقوق فردي باشد . اما نيازمند " حقوق اجتماعات كوچك " هستيم .
از خانواده تا روستا و شهر و غيره . يك حداقل حقوقي براي عضو گروه شدن و بيرون آمدن از اجتماعات بايد قائل باشيم . اقليتهاي فكري و رفتاري بايد بتوانند به وجود آمده ، رشد كنند يا بتوانند اجتماع خود را منحل نمايند.
امروز ، تمدن در اين بخش نياز دارد كه كمي پيشرفت نمايد.
۱۳۹۶-۰۶-۰۹
جهان قدیم است یا جدید ؟
خدا خالق است. یعنی خلق میکند. دنیای مادی و غیر مادی راخلق کرده.
قدیم است. یعنی از اول بوده.
جمعا یعنی دنیا مخلوق قدیم است. یعنی خیلی وقت است که هست. اول ندارد. عمر ندارد , گر چه دارد , اما مخلوقی قدیمی است.
پس خلقت کلهم و جزییات نیز از قدیم تا آخر آینده بوده و خواهد بود.
پس خلقت خلیفه الله از اول بوده و تا آخر هم خواهد بود.
عمر زمین محدود است. پس زمینها خلق کرده و خواهد کرد.
"سبحان الله ربی و اتوب علیه "
۱۳۹۶-۰۶-۰۷
ممنوعیت هدفون
ضرر هدفون برای گوش و طرز ناصحیح استفاده آن توسط جوانان و نوجوان ها مشهود و اقدام سریع برای این رویداد نمیتوان یافت.مشکلاتی مثل آسیب به شنوایی (استفاده صدای بلند در طولانی مدت ) و یا ناشنوا شدن جوانان ( به واسطه درگیری شنوایی با موسیقی و غیره) در خیابان و خانه.
شاید ممنوعیت و غیر قانونی کردن استفاده و داشتن آن اقدام مناسبی باشد.
جریمه نقدی سنگین تا صد برابر قیمت هدفون میتواند برای شروع در کنار جمع آوری و صدور موجودی هدفون کشور کمک به شنوایی شهروندان باشد.
آموزش نیز مفید است, اما میتوان امیدوار بود به زودی تکنولوژی به نحوی پیشرفت نماید که دیگر هدفون تولید نشده و مشکلات آن قابل کنترل باشد.
مديريت پروژه اي يا مديريت بهينه سازي - كدام يك براي مديريت سرزمينها و اجتماعات بهتر است؟
همه میخواهند بسازند.چهل سال است که ساختن دردی از ما دوا نکرده است.
اداره کردن مهم است.
نگاهي به گذشته نشان ميدهد كه "تنها وقتی مدیریت اداره کردن داشتیم " پیشرفت کردیم.
در سایه اداره کردن , سازندگان خواهند ساخت و سایر فعالیت ها پیش خواهد رفت.
اگر اداره کنندگان به ساختن بپردازند , فقط ساختن پیش رفته و نه تنها سایر فعالیتها رشد نخواهد کرد , بلکه جزء ساختن نیز بهره لازم را نخواهند داشت.
سازندگان نباید سمت اداره کردن را داشته باشند .
بهبود باید در اداره کردن خود را نشان دهد و نه در ساختن.
شهر لندن و موارد مشابه نمونههایی از اداره کردن صحیح است.
نوع غذا و تاثير آن در افراد و اجتماع - داستانهاي كليله و دمنه
"بگو چه ميخوري تا بگويم كيستي "
داستان ميهماني " لك لك و روباه "
داستان غذاي سگ و الاغ كه اشتباه گذاشته شده بود !
و موارد مشابه زيادي در داستانهاي قديمي ايراني موجود است . اين داستانها بيان ميدارند كه نوع غذاي افراد مختلف با يكديگر متفاوت است و نوع تغذيه در روحيات افراد موثر است . يك نفر را مثل "روباه" ميكند و يا شخص ديگري را مانند " لك لك " كرده يا شايد بر عكس ، افراد روباه صفت و لك لك صفت انواع متفاوت غذا را ميتوانند بخورند و اثتفاده كنند.
علماي طب سنتي علاوه بر استفاده فرد و تاثير انواع غذاها بر روحيات اشخاص ، صحبت از غذاي غالب اجتماع و تاثير آنها بر روحيات اجتماعي ميكنند.
روحيات خشن و لطيف اجتماعي ميتواند بازگو كننده نوع غذاهاي غالب استفاده شده در اجتماع باشد .
اما ميانه و حد اعتدال اين مسئله چيست و در كجا قرار دارد.
هر لحظه نيازهاي غذايي بدن متفاوت است . بنابراين هر لحظه ممكن است ميل به غذا در ما تغيير نمايد. ( معمولا سرعت اين تغيير كم است و سرعت تفاوت ميل به غذا زياد مشهود نيست )
از طرفي افرادي كه بيشتر گياه خوار هستند ويژگيهاي متفاوتي با افرادي كه بيشتر غذاهاي حيواني را مصرف ميكنند خواهند داشت.
نظر به اين كه در طبيعت انسان براي هر دو مورد غذايي پيش بيني شده است ، كم مصرف كردن يكي از انواع غذاها ، باعث تشنگي به آن نوع غذا ميشود.
افراد گياه خوار كه به صورت افراط از غذاهاي گوشتي پرهيز ميكنند ، ممكن است در يك زماني خوي وحشي گري و درنده خويي ايشان منفجر شده و درخواست غذاي حيواني نمايد.
داستان معروفي است از " حلاج " ره كه در سفره اي حاضر شد با دو سگ ، گرده ناني در پيش او گذاشتند. حلاج آن را سه قسمت كرد و به هر سگ كه در طرفين او بودند تكه اي داد و خود نيز تكه اي خورد.
گويند چشم ناظر باز شده بوده و نفس حيواني حلاج را ديده كه حلاج با سير نگه داشتن ايشان ، از دست ايشان در امان بوده و آ«ها را در كنترل نگاه ميداشته است .
از اينجا داستان مارهاي ضحاك نيز به نوع ديگري نمايانده ميشود. اين نفس سركش سلطان وقت بوده كه نيازمند سر جوانان سرزمين ميشده است .
سر پسران را قطع ميكردند . اين داستان با پسر كشي فرعون ميتواند مشتركاتي داشته باشد ، گر چه دو داستان متفاوت در دو مكان و دو زمان متفاوت بوده ، اما خوي و خصال و رفتار مشابه را در مناسب مشابه شاهد بوده و هستيم .
تحقيق روي نوع غذا ، نياز انساني و تاثير كمبود انواع غذا در خلق و خوي و روحيات " افراد " و " اجتماع " نكته مهمي است كه جا دارد بررسي شده و در حكومت داري ( و ساير رفتارهاي مشابه و مهم مثل روانشناسي ) مد نظر تصميم گيران قرار گيرد.