پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۷-۰۸-۲۳
شباهت افسانه پیدایش کشور کره با به زمین آمدن آدم
چرا مردم بیزانس فکر میکنند " ترک " هستند ؟
۱۳۹۷-۰۸-۲۰
در زمان و مکان وجودی قرآن
دشمن ملت
دسته بندی لازم برای احادیث
احادیث صحیح دو دسته است.
بعضی عمومی و بعضی مخصوص زمان یا فرد شنونده است. بسیاری از احادیث هنگام گفتگو با شخصی خاصی اتفاق افتاده و منظور گوینده ، همان شخص و همان زمان بوده است .
مانند حدیثی منصوب به رسول الله که بیان میدارد هر کس بشارت دیدن ماه ربیع الاول را به من بدهد ، به او وعده بهشت میدهم . این حدیث در صورت صحت ( که تخصص دیگری را میطلبد ) برای همان فرد یا همان افراد زمان و همان سال بوده است .
دور از عقل است که تصور کنیم در همه سالها ( مثل امسال ) فردی خبر دیدن ماه را بدهد ، به همین ساگی از همه گناهان او صرفه نظر خواهد شد و او اهل بهشت میشود .
حتی در میان کسانی که نسبتا متخصص هستند و ادعای دانستن احادیث را دارند نیز در خصوص عمومی و خصوصی بودن هر یک از احادیث اتفاق نظر وجود ندارد .
لازم است بزرگان این تخصص با هم نشست داشته باشند و در خصوص جدا کردن احادیث عمومی و خصوصی و آن چیزی که همه لازم است انجام دهند ، توافق نمایند .
معین کردن این موارد باعث میشود افراد کم تخصص ، از دخالت سلایق شخصی در این گونه مسائلی که برای عموم مسلمین اهمیت زیادی دارد جلوگیزی نمایند .
طبیعتا انجام ندادن این مهم ، باعث میشود تا دشمنان اسلام در لباس متخصصین دینی ، هر آنچه منافع ایشان اقتضا میکند به نام اسلام بسته و اشاعه دهند .
نمونه " «تو که مهر علی مِن دلته/ نفت ملی سی چِنته» «یعنی تو که مهر علی را در دل داری برای چه بهدنبال ملی شدن نفت هستی؟» "
۱۳۹۷-۰۸-۱۷
اسلام برای ایران چه کرد ؟
آیا واقعا این سوال صحیح است ؟ برای پاسخ به آن باید سوال پیش زمینهای را جواب داد . دین برای فرد چه میکند ؟
فرد بی دین چگونه است ؟
تعریف دین " دین شکل دهنده روش زندگی است " پس آنچه اعتقادات شخص است که در اعمال او تاثیر میگذارد دین است .
مراحل کنترل انسان, شامل مکانیزم رفلکس طبیعی( مانند رفتار لرزش در سرما , یا تحریک عظلات از آتش ) , مکانیزم رفلکس حیوانی ( مانند رفتار آدم تشنه و گرسنه ) , رفلکس رفتار عقلانی ( تفکر و تصمیم در موارد خاص, موارد عام جزو رفتار حیوانی گونه انسان است ) , رفتار بر اساس اعتقادات ( دین )
تاریخ نشان داده همه جوامع انسانی به گونهای خدا اعتقاد دارند , جدای از آنکه واقعا وجود داشته باشد ( خدا ) آنچه به خدا نسبت میدهند , کنترل کننده و مجری رفتار انسان ها و جوامع بشری است . اگر این خدا مهربان باشد , مردم در راحت و آسایش زندگی کردهاند و اگر خشن باشد , مردم در رنج و الم .
خدای ادیان ابراهیمی, خدای مهربان است. آنگونه که علی ع را وقتی دشمن دست بسته به صورت او تف میکند , بلند میشود تا خشم شخصی را کنترل نماید . همان کس که شبها برای یتیم ها غذا میبرد . هم او شیر میدان نبرد بود و هیچ کسی را از دین بیرون نکرد , حتی قاتل خود را که در دم آخر شیر خود را به او داد و گفت اگر نی خورد شفیع او میشدم و ...
پس دین برای شخص و جامعه آسایش و راحتی و رنج و الم را می آورد .
اما مدعیان دین هم که مجری امور دینی هستند و دنیا را تقسیم می کنند در این میان سهیم هستند .
تاریخ حکومتها در ایران نشان میدهد اکثرا به واسطه دین قیام کردند ( هخامنشی ها , پارتی ها , ساسانیان , خلافی عباسی , آل زیار , آل بویه , صفویه و غیره تا این اواخر حکومت 40 ساله ) آنها که خوب شروع کردند , وقتی از اصل دین جا ماندند حکومت شبه دینی شد و شکست خوردند و سرنگون شدند , سلطان حسین , شاه دست نشانده درباری بود . اگر افغان ها نمی آمدند , جور دیگر نابود میشد .
حال بازگردیم به پاسخ سوالات .
دین رفتار انسانی فرد را شکل میدهد و آنکس که دین ندارد , هر کاری را مباح میداند . ( اعتقاد به یک چوب خشک بهتر از بی اعتقادی است )
دین برای جوامع چه میکند ؟ اگر مجریان جامعه دین دار ( مهربانی ) باشند , جامعه در آسایش و راحتی پیشرفت خواهد کرد . در غیر اینصورت همواره منافع گروهی برآورده خواهد شد و اکثریت در رنج خواهند بود .
آنچه به نظر مهم است, ما هستیم. چه میخواهیم بکنیم ؟ خواهیم ساخت یا در اندیشه کشتن و خراب کردن کارهای دیگران هستیم؟
نه فقط در جامعه , بلکه درون خودمان , در حال ساختن و عشق و محبت به هم نوع هستیم یا در حال افروختن آتش درون برای سوزاندن دیگران ؟
۱۳۹۷-۰۸-۱۵
وقتی ما میگیم خدا کرد , خدا بکند , بقیه متوجه نمی شوند !
از این رو کم کم حرف زدن کم میشود . خود به خود کم می شود.
برای درک ما , میروند کتاب می خوانند که اینها اینطور می گویند .
فاصله ها با هم زبانان زیاد میشود. فاصله باورها زیاد میشود.
گروهی اقل رو به بالا می روند . گروهی جا می مانند .
میگوییم کاش فلانی فوت نمی کرد , میماند . میگویند مرگ حق است و همه نمی توانند بمانند و ...
نمیدانند که منظور دیدن آن چیزی است که فردا رخ می دهد.
وقتی فواصل زیاد شد , سکوت می آید تا آنجا که دلیل برای ماندن کم می شود.
مرغ باغ ملکوت از این لانه پر خواهد کشید.
(خدا کرده و می کند, نه دستی از غیب بیرون می آید ... فاعل او است , هر کس , هر کاری کند او کرده. از این رو هر چه رخ دهد , چون او کرده نیک و زیبا است . این امر رافع مسئولیت کسانی که بد میکنند نیست. نکته ظریفی در اینجا هست که خود افراد باید درک کنند. جهان اجبار نیست . اختیار کامل هم نیست . خروجی مطابق خواست حضرت حق است. میبرد آنجا که خاطر خواه او است )