پس مذهب و اخلاق امری کاملا فطری است .
طبیعی است که امور فطری در زندگی هر موجودی اصل هستند و امور دیگر ضد فطرت و مانع انسانیت انسان است .
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
معمولا زمانی که گزارشها را میشنویم ( اگر گزارشی در کار باشد ) اطلاعات بسیار کلی است و نمیتوان هزینه قیمت تمام شده فعالیتها را مشاهده نمود . خصوصا اخیرا که حساسیت بیشتری روی آب پیدا شده ، این سوال مطرح است که آبیاری فضای سبز اطراف اتوبها چه میزان هزینه برای شهروندان ( از طریق نمایش در صورتحسابهای شهرداری ) و در کشور ( از طریق کاهش آب در دسترس و افت سطح دشتهای کشور) برای مردم این نسل و نسلهای آینده ایجاد میکند ؟
در شهرها نیز مانند تمام سطح کشور ، مناطقی است که آب هزینه کمتری دارد ( بستر رودها ) و در مناطقی هزینه آب بسیار زیاد است ( دشتهای باد خیز و مرتفع )
بر این اساس با توجه به این که ما در یکی از خشک ترین مناطق جهان ساکن هستیم و مشکل آب برای ما بسیار جدی است میتوان پرسید :
آیا لزوما در مناطق خشک باید بصورت یکدست همه اتوبانها ( و سایر فضاها ) سبز گردد ؟
فضای سبز مطابق با اقلیم هر شهر چه میزان است ؟ ( مثلا یزد نیز از دیر باز فضای سبز داشته اما نه بصورت اسراف آمیز شهرهای تهران و اصفهان و ... )
آیا راندمان آب مصرفی کمتر یا بیشتر از میانگین است ؟ ( در اکثر موارد آب بیش از حد نیاز ، حتی جاری در خیابان مشاهده میشود ! )
و بسیاری سوالها از این دست که متاسفانه نه کسی میپرسد و نه کسی جواب میدهد .
این مشکل از مسابقه اندازه در بین دست اندرکاران پیش آمده است . اگر دیگری فلان قدر از کاری را پیش برده – فرد بهتر باید چند برابر آن کار را انجام دهد . متاسفانه بزرگترین( و بیشترین ) سدها – بزرگترین ساختمانها ( یا متراژ بیشتر) – بزرگترین دریاچه و بزرگترین ها و بیشترین ها ملاک تبلیغ افراد شده است .
در مورد همه انبیاء الهی مشترکات زیادی مشاهده میشود . یکی از این تشابهات سفری است که آنها ه همراه پیروانشان داشته اند . برای حفظ اختصار به نکات قابل بررسی اشاره میشود. استنباط و جمع نمودن ارتباط را به عهده خواننده گذاشته میشود .
سفر آدم ع با پیروان ( حوا ) از بهشت به زمین
سفر نوح ع با پیروان ( با کشتی ) از شهر نوح تا کوه جودی
سفر ابراهیم ع با پیروان از شهر محل سکونت تا مقصد ( جایی که بالاخره ساکن شدند و از مصر گذشتند )
سفر موسی ع با پیروان از مصر تا مقصد
سفر مسیح ع از اورشلیم تا محل عروج آسمانی ( به صلیب کشیده شدن ...) و یافتن همراهان
سفر رسول الله ص با پیروان از مکه به مدینه
موارد تشابه
مشخص بودن نقاط شروع و خاتمه ( دانستن پیامبر و شک بعضی از همراهان )
سختی بین راه برای پیروان
شروع سفر سخت برای پیروان ( آزمایش الهی )
انجام معجزه در بین سفر توسط پیامبر
تغییر حالات پیروان در طی مسیر- و شک کردن و رفع شک آنها ( باعث رشد معنوی پیروان شده است )
در نهایت آرامش و راحتی در مقصد ( امتحانات پیروان و امت برقرار بوده که باعث رشد ظاهری و باطنی امت و پیروان شده است )
ظهور پیامبران در متمدن ترین سرزمینهای جهان ( به جز حضرت ختمی مرتبط که در بی تمدن ترین سرزمین ظهور پیدا کردند ) و پیشرفت تمدن در دوره های مختلف از ظاهری ( تجهیزات ) تا طرز تفکر و منطق بیان مطالب به پیامبران
تصور پیروان در مورد نقطه آغاز سفر و نقطه آخر سفر
رفتار دشمنان در اطلاع یافتن از این سفر از نقطه شروع تعقیب کنندگان تا آخر
و ....
هر کس بنا یه زاویه دید خود , استنباطی از درویشی دارد و بر اساس آن گذشته و تاریخ درویشی را با آنچه قبلا دیده تحلیل میکند.
خود ایشان درویشی را علاقه زیاد به خداوند میدانند و سفر شخص از آنجا که قرار دارد در جهت خدا و به سوی او میدانند که " ایاک نعبدو و ایاک نستعین ".
در این مسیر , همه روندگان مراتب بالا ندارند و در مسیر هستند . بعضی پیشتر و بعضی عقب تر , اما مهم این است که همه در حرکت هستند . ( توقف آنها که حرکت نمیکنند را از آفات راه دانسته و آنها راواقفیه گفته اند )
بر این اساس تاریخ درویشی با تاریخ دین نزدیک میشود .
طبیعی است که دین داران از شرایط زمانی و مکانی متاثر شده باشند . در پوشش , شکل ظاهری , نوع غذا خوردن نحوه بیان مطالب و فرهنگ غالب محیط .
میدانیم دین هم مثل سایر علوم مربیان حقیقی و عوام فریب داشته است . مربیان حقیقی بسته به شرایط زمان و مکان و همچنین شرایط خاص شاگرد , روش تدریس خاصی را در پیش میگرفتند .
بر اساس این تعریف ایشان تعیین قدمت و سابقه آنها را به عهده دانش و تجربه خواننده میگذارم .