۱۳۹۱-۰۵-۲۴

پاسخ به "در گفت‌و‌گو با دكتر «هادي صالحي اصفهاني» بررسي شد" "نقش نفت در اقتصاد ايران" در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 24 مرداد



--- On Tue, 8/14/12, sohale sharif <sohaleroshan@yahoo.com> wrote:

From: sohale sharif <sohaleroshan@yahoo.com>
Subject: پاسخ به "در گفت‌و‌گو با دكتر «هادي صالحي اصفهاني» بررسي شد" "نقش نفت در اقتصاد ايران" در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 24 مرداد
To: info@donya-e-eqtesad.com
Cc: editor-in-chief@jamejamonline.ir, editorship@snn.ir, info@azadinews.ir, info@ofoghnews.ir, info@qudsdaily.com, Info@RajaNews.Com, info@shia-online.ir, irna@irna.ir, kayhan@kayhannews.ir, serat.news@yahoo.com, subject@isna.ir, info@mkavvir.ir
Date: Tuesday, August 14, 2012, 3:58 PM

پاسخ به در گفت‌و‌گو با دكتر «هادي صالحي اصفهاني» بررسي شد

نقش نفت در اقتصاد ايران در روزنامه دنیای اقتصاد  مورخ 24 مرداد 91

آقای دکتر ظاهرا از طرفداران استفاده از منابع خارجی هستند اما نقش تبدیل ارز حاصل از نفت به ریال را در نظر نگرفته اند،لذا برای راحت شدن موضوع با ذکر مثالی آن را بیان میدارم.

فرض کنید در روستائی دورافتاده تعادل اقتصادی برقرار است. حالا یکی از افراد روستا، مثلا کدخدا به میزان زیادی مروارید( پر بها) پیدا مینماید و میخواهد اقتصاد روستا را شکوفا کند.

با ارائه این مرواریدها به مردم روستا ، منابع روستا مثلا نیروی کار آنها را گرفته و پل و حمام عمومی و غیره میسازد. این کار باعث کاهش تولید مثلا محصولات کشاورزی و ابزار کشاورزی میشود که به معنی پدیدار شدن تعادل اقتصادی جدیدی میشود. حالااگر مثلا گندم کمتری تولید  شود، قیمت گندم اضافه شده و تورم شکل میگیرد.

تنها مواردی که میتوان از آن دفاع نمود شامل موارد زیر است

اول- فرستادن تعداد خیلی کمی از مردم روستا برای آموزش به خارج از روستا است( هزینه آن با مروارید ها پرداخت گردد) با بازگشت افراد آموزش دیده تولید روستا میتواند اضافه شود( در بهترین حالت) و ممکن است باعث تصمیم غلط انجام کارهائی شود که سود آور نیست و تولید روستا کاهش یابد ( در بدترین حالت ممکن)

دوم- آوردن ماشین آلات از خارج از روستا برای تولید اضافه در روستا....این کار اگر با هوشمندی انجام شود ، ممکن است باعث افزایش رفاه روستا گردد.

بدلیل وجود این دو حالت خوب ، از فروش منابع حمایت میشود، اما این امتیازها گر چه ممکن است اتفاق بیفتد، اما آمار کشورهای جهان و نتیجه کارهای آنها نشان دهنده این است که احتمال وقوع آن بسیار کم است.بنا براین ضمن این که میدانیم نمیتوان از بازار فروش منابع خارج شد، باید بدانیم که آن اتفاقات نا مبارک متاسفانه اتفاق خواهد افتاد.

در اینجا است که با اطلاع رسانی غلط به مردم باعث میشویم اکثریت ضعیف اجتماع تصمیم های غلط بگیرند، اما افراد دارای اطلاع از ادامه روندهای مشکل فروش منابع از امتیاززات مناسب و تصمیمات درست پیروی خواهندنمود.

لازمه کمک به اکثریت اجتماع ، اطلاع رسانی صحیح میباشد.

با تشکر

سهیل شریف

هیچ نظری موجود نیست: