۱۳۹۸-۰۵-۰۶

آنها که با آتش‌بازی می‌کنند خودشان خواهند سوخت!

مگر اینکه آتش را خاموش کنند !
اخیرا سفیر چین در آمریکا از این اصطلاح استفاده کرده تا فعالیتهای جدایی طلبی از سرزمین اصلی چین را برای تایوان و صد البته هنگ کنگ مطرح نماید و آنرا غیر ممکن نشان دهد .
اما چگونه میتوان این آتش را خاموش کرد ؟
هر آتشی ویژگیهایی دارد . اگر آن ویژگیها و شرایط برقرار نباشد ، آتش خاموش خواهد شد .
دما - سوخت - اکسیژن 
شرایط تشکیل و دوام آتش است .
میل به یکپارچگی - منافع مشترک - رویدادهای سیاسی
از جمله موارد اتحاد سرزمینها است . 
میتوان برای سرزمینها ، منافع مشترک آنها را دستکاری نمود . آنچه تا امروز تایوان را از چین جدا نموده بود ( و در حال کمرنگ شدن است ) از سوی دیگر رویدادهای سیاسی میتواند هزینه اتحادها را بالا ببرد تا آنجا که سیاستمدران به صبر برای آینده بهتر رضایت دهند.
در مورد تایوان محدودیتهای کمونیستی میتواند میل به یکپارچگی را برای مدتی عقب بیندازد . تبلیغات و آنچه با هنگ کنک کرده و خواهد کرد ، میتواند تایوانی ها را برای مدتی از اتصال به چین منصرف کند . 
اما آتش اصلی در داخل چین است . آیا میتوان در هیئت حاکمه بازی بوجود آورد تا در نهایت چین دچار عدم یکپارچگی شود . دو دسته سازی آیا در حزب حاکم ممکن است ؟ آیا بخش های جنوبی از شمالی میتوانند جدا شوند ؟
برای این کار نیازمند یک فرایند طولانی مدت هستیم که بتواند در ذهن مردم امکان جدا شدن و منافع آنرا نمایش دهد . این اطلاعات به اعضای حزب هم خواهد رسید و خود به خود تا سطوح عالی نیز تسری خواهد یافت . 
در مرحله بعدی افراد ارشد حزب که مخالف این جدا سازی باشند به نوعی خائن به مردمی که نماینده آنها هستند خواهند شد . و این امر میتواند آتش مورد ادعای سفیر را خاموش نماید .

هیچ نظری موجود نیست: