۱۴۰۰-۰۳-۱۹

کبوتر خانه ها برای کنترل شروع و ادامه سفر ملخ های مهاجر در آفریقا و آسیا

سالها است که در اطراف اصفهان کبوتر خانه ها را در زمین های کشاورزی ساخته اند و از آن استفاده می کنند. مشهور است که از کود این کبوتر خانه ها استفاده می شود و به هیچ وجه از گوشت کبوترها برداشت نمی گردد.
قبلا بیان شد که این کبوترها در طی سال انواع آفات حشره ای و دانه های علف های هرز را مصرف می کنند . بنابراین یک روش اکولوژی کنترل آفات است .
یکی از مهمترین آفات کشاورزی در شمال آفریقا و جنوب کشورمان ( و البته یمن و عمان و پاکستان و بخشی از هندوستان ) ملخ ها هستند . گروه های بزرگی از ملخ ها از آفریقا و بعد از باران های موسمی شروع به حرکت کرده و ضمن نابودی پوشش گیاهی مسیر ، به تخم گذاری در مسیر نیز می پردازند . این تخم ها در موج های بعدی نیز باز شده و به لشگر ملخ ها اضافه می گردد. یعنی هر سال با  لشگر  رو به تزاید ملخ ها در مسیرهای مهاجرتی مواجه هستیم . این لشکر ملخ ها بسته به میزان بارندگی در منطقه کم و زیاد می گردد.
می توان در همه روستاها و سرزمین های مسیر ملخ ها کبوتر خانه ساخت . این کبوتر خانه ها به تدریج از کبوتر پر می شود و این کبوتر ها بخصوص در فصل های زادآوری که درست منطبق با رشد جمعیت ملخ ها است در همه سرزمین ها باعث کاهش جمعیت ملخ ها می شود . ( همچنین در سایر اوقات سال از جمعیت کم ملخ ها هم تغذیه می کند و باعث کاهش تخم ریزی و رسیدن به مرحله بحرانی شدن جمعیت ملخ ها می گردد) 
خروجی این کبوتر خانه ها علاوه بر کود ، گوشت کبوتر نیز می تواند باشد . هر کبوترخانه میزان مشخصی قابلیت برداشت کبوتر در سال دارد که میتوان با محاسبه آن را به دارندگان کبوتر خانه ها که اکثرا روستائیان هستند اذعان داشت . 
گر چه برای ساخت آنها بهتر است از مصالح محلی استفاده گردد ، امکان ساخت مجموعه های پلیمری برای کبوترخانه ها نیز موجود است و میتوان کبوتر خانه های پیش ساخته فراوانی در مناطق دور و نزدیک کشورهای درگیر ایجاد نمود.


هیچ نظری موجود نیست: