همچنین مهر مادری , معصومیت یک فرد , آینده دیگران میتواند باشد .
دریافت پول , لذت کوتاه مدت , تصور کار درست یا پر سود در مقابل ضرر کم به دیگران.
همیشه افراد کم هوش و یا کودک صفت وجود دارند . خیلی مهم است موارد مهم به این افراد سپرده نشود .
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
اتفاقات ناصوابی در چند دهه اخیر افتاده که دل هر انسان با وجدانی را جریحه دار میکند .
از قتل عام بالکان تا نسل کشی در آفریقا و شخم زدن شهرهای غزه و نسل کشی میانمار و در این اواخر چیزی که در جریان است , مرگ بیش از 250 هزار نفر در سوریه ( گر چه عدد کشته ها به نظر اغراق آمیز میرسد , اما مبنا بر صحت آن است )
جامعه بشری چه باید بکند ؟
طبیعتا باید جلوی این کار را بگیرد . آیه بالا به ما میگوید , خداوند به بشر کرامت و ارزش داده است , حال به هر دینی و هر صورت و کسوتی که باشد .
زمانی که در شهری مثلا زلزله رخ میدهد , همه واحدهای امدادی زیر نظر مدیریت بحران فعالیت میکنند .
آنها منتظر تصویب مجلس و تخصیص بودجه یا فرمان ریاست جمهوری نمیمانند .
امروز در جهان نیز باید چنین باشد .
نیروهای ( مثلا ) سازمان ملل نباید منتظر تصویب بمانند , آنها به محض رخ داد یک واقعه طبیعی و یا جنگ و هر چیز مشابه که جان انسانها را تحدید کند , باید " بشتابند " و جان انسانها را نجات دهند .
این نیروهای امدادی میتوانند در مناطق مشخصی د. سرتاسر جهان پخش باشند تا به محض نیاز از آنها استفاده شود .
مانند دوره سربازی که مثلا دو سال است , هر کشوری نیز میتواند مقدار مشخصی از نیروهای نظامی و امکانات مرتبط را در اختیار این امر بگذارد .
وقتی همه مردم دنیا به هم کمک کنند , تفاوتها کم شده و جامعه جهانی به هم نزدیکتر میگردد .و این علاوه بر این است که دنیای بهتر و فجایع کمتر خواهیم داشت .
اگر چنین کنیم , آیندگان در مورد ما چه خواهند گفت ؟
در نظر بگیرید یک نرم افزار اندروید که به راحتی کپی میشود را داشته باشیم و بخواهیم ضمن تبلیغ نصب و استفاده آن ، بتوانیم از آن پول نیز در بیاریم و در صورت عدم پرداخت پول ف ارائه خدمات متوقف گردد .
برای این کار ، نرم افزار باید به محض راه اندازی ، تاریخ و مک دستگاه را به یک سرور ارسال نماید . با ارسال نرم اطلاعات ، سرور یک فیلد اطلاعاتی به اسم آن مک آدرس باز میکند و مثلا ده روز اجازه استفاده از آن نرم افزار را میدهد .
حالا دو راه کار داریم . اول استفاده از سرور به عنوان یک " وی پی ان " برای ارائه خدمات . که در این صورت ، پس از ده روز میتوان به راحتی خدمات را متوقف نمود .
راه دوم که ساده تر نیز هست ف این است که در نرم افزار هر روز احتیاج به یک تائید از سرور داشته باشد ، در غیر این صورت پیغام مناسب برای قطع سرویس دهی را خواهد داد .
به این ترتیب هر نرم افزار فقط ده روز میتواند استفاده مجانی داشته باشد و در آینده استفاده مجانی با آن دستگاه ممنوع خواهد بود زیرا مک آن دستگاه قفل خواهد بود .
شاید در اصلاح قانون حمل سلاح مشکلات زیادی وجود داشته باشد . اما راه هائی وجود دارد که میتواند تا حدود زیادی جلوی فرهنگ استفاده از سلاح را بگیرد .
جهت فرهنگ سازی مزموم بودن استفاده و داشتن سلاح در آمریکا ( و سایر نقاط جهان ) میتوان فرهنگ سازی کرد . تولید فیلمهای تلوزیون و سینمائی – سایر موارد فرهنگ سازی از قبیل سخنرانیهای افراد مهم – سیاستهای پخش و تحلیل اخبار در خبرگذاریها و غیره و غیره
همه ابزار فرهنگ سازی میتواند برای این کار مورد استفاده قرار گیرد .
این موارد مانند تبلیغ سیگار میتواند مورد مذمت جامعه خبری – جامعه تبلیغی و غیره قرار گیرد .
قبل از لغو قانون حمل سلاح ، میتوان قانون منع تبلیغ و استفاده از آن در برنامه های فرهنگی و سینمائی را به تصویب رساند .
یادمان باشد که اول باید به این نتیجه رسید که استفاده هر کس از اسلحه میتواند " مضر" باشد .هر چه ساده تر و هر چه مختصر تر تا خلافکاران و فریب کاران کمتر توانند از آن استفاده کنند . هر چه قدر قوانین پیچیده تر باشد ، خلافکاران از جزئیات آن بهتر سود خواهند برد !
برنده بودن متخلفان دلایل عقلی دارد . دانشمندان اذعان میدارند :
در میان جوامع انسانی می توان ۳ دلیل اصلی را برشمرد که باعث می شود خلافکاران و فریبکاران برنده شوند. اولین دلیل این است که راه حل های تشخیص و تنبیه خلافکاران ضعیف است چون قدرت ابتکار فریبکاران بر تکنیک های یابنده خلافکاران همیشه برتری دارد. به عبارتی دیگر همیشه اول یک خلاف اختراع می شود و بعد نحوه جلوگیری از آن پدید می اید.
دومین دلیل ماندگاری و تسلط فریبکاری این است که عمل بسیار سودآور هم برای فریبکاران و هم افراد پیرامون شان است. مثال بارز مسابقات باشگاهی بیسبال امریکا است. در یک دوره مشخص به خاطر بازیگران بسیار استثنایی، محبوبیت مسابقات بیسبال خیلی بیشتر شد و به همان نسبت پول و تبلیغات به سمت این بازی سرازیر گشت. فقط بعد از ۳۰ سال و با رشد عوارض جسمی استفاده از داروهای هورمونی در ورزشکاران، همه متوجه تقلب شدند. این عمل نه تنها دستمزد بازیگران را نجومی کرده بود بلکه برای صاحبان باشگاه ها نیز سود کلان فراهم آورد .
سومین دلیل ادامه و افزایش برتری متقلبین در این حقیقت نهفته است که پیگیری قانونی و حقوقی متقلبین ، گران و وقت گیر است و اغلب آدمها توانایی پیگیری خلافکاران را ندارند . بویژه آنکه متقلبین معمولا آمادگی پرداخت هزینه برای اثبات بیگناهی خود را دارند و بخش بزرگی از بودجه مادی و ذهنی شان را برای این کار مهیا می کنند . در ضمن یکی از مهمترین حربه های جماعت متقلب مخدوش کردن ماجرا و حتی سمت دادن اتهامات به سمت افرادی است که شیوه های تقلب شان را برملا می کنند .
متقلبین در کوتاه ترین زمان ممکن صاحب امتیازهایی می شوند که دستگیری آنها را سخت می سازد و همچنین متقلبین توانایی فریفتن و افزایش طمع و منحرف کردن افراد و موسسات های سالم را نیز دارا هستند .
قدرت ناشی از ثروت بی حساب و کتاب ، باعث جذب افرادی می شود که جسارت و زرنگی و بی اخلاقی لازم برای فریبکاری را نداشتند ولی وقتی از یک نقطه امکان سوء استفاده میسر شود ، زمینه جذب آدم های موثر ولی مردد توسط خلافکاران عملی تر می گردد .
این مطالب میرساند که قوانین باید ضمن سادگی به میزانی از روانی باشد که مردم برای پیشبرد کار خود نیازی به خلاف نداشته باشند . در واقع اندیشه خلافکاران بالقوه به سمت سود آوری است . اگر سود آوری از راه های کم خطر ممکن باشد آنها راه های پر خطر را انتاب نخواهند کرد . دیگر بالا بردن میزان خطر خلاف است . اگر توقف دوبله یا در محل غیر مجاز به قیمت مصادره خودرو تمام شود ، مسلما هیچ کس این کار را نخواهد کرد . اما با ارقام کم همیشه مسئله عرضه و تقاضا و امکان فرار از پلیس و غیره ، میزان جریمه خطرها را نیز کم میکند . در این گونه موارد کم کم سایرین نیز درس خطا کردن و چگونه کم خطر خطا کردن را می آموزند .
راه های مختلفی برای این کار وجود دارد و این بستگی دارد به میزان ارتباط و قدرت واحد تصمیم گیرنده در بخش های نظامی .
یکی از راحتترین و کم تنش ترین روشها این است که ابتدا بخشهای اقتصادی واحدهای نظامی شناسائی و از یگان رزمی جدا شوند . مدیریت این مجموعه در این مرحله توسط افراد نظامی است .
سپس با یک مصوبه مجلس ف این واحدهای اقتصادی از زیر مجموعه های نظامی منفک و به عنوان یک سازمان در حد وزیر در هیئت دولت انتقال خواهند یافت .
مرحله سوم ، سایر فعالیتهای اقتصادی دولت به این سازمان واگذار گردد .
در واقع با این روش کل فعالیتهای اقتصادی دولتی و شبه دولتی زیر نظر یک سازمان قرار خواهد گرفت . با بزرگ شدن سطوح فعالیت ، مدیریتها نیز میتواند تغییر کند .
در مراحل اولیه تغییر این تغییرات از داخل مجموعه و در نهایت از خارج از سازمان اقتصادی قابل اجرا است .
این امر چیزی نیست که قابل پنهان کردن باشد . از ابتدا باید نظامیان با نیت و نتیجه کار آشنا باشند و افرادی که علاقه مند هستند از بخش نظامی به بخش اقتصادی جابجا گردند . به این ترتیب تا حدود زیادی مقاومتها کاهش خواهد یافت .
آنچیزی که مهم است این است که دولت به عنوان بزرگترین بنگاه دار ، میخواهد چه کند ؟ با ادغام بخش کوچکتر اقتصاد ( اقتصاد نیمه دولتی ) گر چه شفاف سازی صورت میگیرد ، اما اندازه بنگاه داری دولت اضافه میشود.
راه کار کندن این بنگاه ها از دولت ( به اسم خصوصی سازی ) نیست . باید به بنگاه های جدید خصوصی فرصت داد که متولد شوند و رشد کنند . چالش اصلی دولت در بخش بنگاه داری ، توقف رشد بنگاه داری و اجازه رشد به بخش خصوصی است . جایگاه جهانی ایران در تولد و شرایط رشد بنگاه ها نشان از آن دارد که دولت نیازمند " مهندسی مجدد " کلیه فعالیتهای جاری مملکت است .