سخن مشهور است که " قولو لاالله الاالله تفلحو "
سوال این است که در گفتن " کلام " خاصیت " تفلحو " است یا در معنی " قولو لاالله الاالله "
طبیعی است که در معنی باید آن خاصیت باشد .
حال در جمله " لاالله الاالله " معنی در لغات است یا کل جمله یک معنی را میرساند . طبیعی است لغات ابزار هستند برای انتقال یک " بار معنایی "
پس هدف و منظور آن " معنی " است .
در اینجا منظور توجه به معانی سخن " حق تعالی " است . در نماز چه میگوئیم , لغات را میخوانیم ( بلی ) و آن معنی که " خداوند " اراده فرموده در نظر داریم .
با تمرین و تکرار در حین تلاوت نماز , آن معانی در وجود نقش میبندد .
و یکی از آثار نماز همین منقش شدن به " نور نماز " است .
نکته : آیات الهی را معانی بسیار است و بنده در هر مرتبه ( پله ) بخشی یا وجوهی از کلام الهی را درک میکند . بیش از آن گفتن و دانستن سودی ندارد که قابل درک نیست و کمتر از آن ممکن نیست که او از آن گذشته است . " که واقعا این خداست که هادی بنده است "
اما هر چه پیش رود تشنگی دانستن و پیش رفتن افزون شود و مصداق " ادئونی استجب لکم " گردد .
که هر که او را خواست اجابت فرماید .
پاره ای از نکات جالب و یا تحقیقات شخصی من در عالم مجازی Some interesting research on my own or in a virtual world
۱۳۹۵-۰۱-۳۱
۱۳۹۵-۰۱-۳۰
استفاده از روش آموزش حوزوی برای آموزش علوم
یکی از روشهای متداول آموزش " روش آموزش حوزوی " است . در مزایای این روش آموزش شکی نیست .
اما بنا به دلایل تاریخی " روشهای آموزش غربی " در جهان معمول شده و البته باعث موفقیتهای بزرگی نیز شده است .
وقت آن است بدور از هر گونه تبعیض و سلیقه , هر دو روش بررسی و بر اساس مزایای هر دو روش " روش بهتری " برای آموزش در کشور طراحی گردد .
همچنین امکان وجود مستقل هر دو روش نیز دیده شود تا مقایسه و تنوع را فدای تحقیقات در یک زمان ننمایئم .
برای آیندگان نیز باید میراث گذشتگان را نگاه داشت .
سالهای سال ( شاید بالغ بر چند هزار سال ) در کشور از روشهای حوزوی برای آموزش علوم و ریاضی و ستاره شناسی و سایر علوم متداول زمان استفاده میشده است .
شیمیدانان و سایر دانشمندان غیر دینی در حوزه تدریس " امام جعفر صادق ع " معروف هستند .
جا دارد از داشتههایمان استفاده کنیم و آنرا ارج بنهیم .
اما بنا به دلایل تاریخی " روشهای آموزش غربی " در جهان معمول شده و البته باعث موفقیتهای بزرگی نیز شده است .
وقت آن است بدور از هر گونه تبعیض و سلیقه , هر دو روش بررسی و بر اساس مزایای هر دو روش " روش بهتری " برای آموزش در کشور طراحی گردد .
همچنین امکان وجود مستقل هر دو روش نیز دیده شود تا مقایسه و تنوع را فدای تحقیقات در یک زمان ننمایئم .
برای آیندگان نیز باید میراث گذشتگان را نگاه داشت .
سالهای سال ( شاید بالغ بر چند هزار سال ) در کشور از روشهای حوزوی برای آموزش علوم و ریاضی و ستاره شناسی و سایر علوم متداول زمان استفاده میشده است .
شیمیدانان و سایر دانشمندان غیر دینی در حوزه تدریس " امام جعفر صادق ع " معروف هستند .
جا دارد از داشتههایمان استفاده کنیم و آنرا ارج بنهیم .
روش کمک به شرکتهای کوچک
همگان میدانند که رشد و اشتغال در شرکتهای کوچک اتفاق می افتد . برای شرایط تسهیل تولد و رشد شرکتهای کوچک مناسب است روش و هدایت اسکان مردم به سمت شهرهای کوچک هدایت گردد .
این در حالی است که سیستم بدون طراحی انتقال جمعیت بر عکس کار میکند و مردم به سمت شهرهای بزرگ مهاجرت میکنند و اکثرا بصورت سرریز در حومه شهرها ساکن میشوند .
مکانیزمها و هماهنگیهای بزرگی باید انجام گردد .
این در حالی است که سیستم بدون طراحی انتقال جمعیت بر عکس کار میکند و مردم به سمت شهرهای بزرگ مهاجرت میکنند و اکثرا بصورت سرریز در حومه شهرها ساکن میشوند .
مکانیزمها و هماهنگیهای بزرگی باید انجام گردد .
در تفسیر نماز
در هر یک از جزئیات نماز کتابها میتوان نوشت . اما یک نماز دو رکعتی حدود دو دقیقه طول میکشد . بنده در این دو دقیقه از نماز که " معراج مومن " است چه میتواند دریابد ؟
دو دقیقه
اول اطاعت امر الهی است که با تکرار بنده عادت میکند آنچه حق فرموده انجام دهد و این به صورت عادت درآید . بدین ترتیب بسیاری از اخلاق پسندیده عادت خواهد شد .
راستگویی , روی خوش , انصاف , خدمت به خلق خدا و غیره .
دوم داشتن شرایط ورود به نماز است . پاکی لباس و خانه و البته بدن , باعث بهبود سلامتی و بهداشت جامعه و مردم میگردد .
حالا با این تمهیدات شخص بر سر " مصلی " ایستاده و رو به درگاه خداوند مینماید .
اورادی را میخواند و حرکاتی را انجام میدهد .
اول در ظاهر حرکات . ابتدا ایستادن به ادب است که ادب را می آموزد . هر چه پیش رود عمق این ادب افزایش خواهد یافت . و این از شناخت معبود است که " من عرف نفس فقد عرف رب " هر چه خود را بشناسد در شناخت " رب " پیش خواهد رفت و این خشوع و فروتنی را اختصاصا و ادب را اتوماتیک افزایش میدهد .
سایر حرکات جدای از نقش و سمبلیت خود و تاثیر بر روح و روان , برای سلامتی و دوری از مشکلات ستون فقرات نیز مفید است .
بسیاری از اهل فن ( پزشکان ) اعتقاد دارند که کشش ستون فقرات در عملیات " رکوع و سجود " باعث اصلاح بسیاری از مشکلات تغییر شکل و عارضه های ستون فقرات میگردد . تکرار روزانه آن و به دفعات بیمه گر سلامتی این عضو مهم میگردد .
اما اوراد
باید این اوراد را به عربی خواند ( آن نیز حکمتی دارد ) بقیه سخن انشاالله در فرصت دیگر .
دو دقیقه
اول اطاعت امر الهی است که با تکرار بنده عادت میکند آنچه حق فرموده انجام دهد و این به صورت عادت درآید . بدین ترتیب بسیاری از اخلاق پسندیده عادت خواهد شد .
راستگویی , روی خوش , انصاف , خدمت به خلق خدا و غیره .
دوم داشتن شرایط ورود به نماز است . پاکی لباس و خانه و البته بدن , باعث بهبود سلامتی و بهداشت جامعه و مردم میگردد .
حالا با این تمهیدات شخص بر سر " مصلی " ایستاده و رو به درگاه خداوند مینماید .
اورادی را میخواند و حرکاتی را انجام میدهد .
اول در ظاهر حرکات . ابتدا ایستادن به ادب است که ادب را می آموزد . هر چه پیش رود عمق این ادب افزایش خواهد یافت . و این از شناخت معبود است که " من عرف نفس فقد عرف رب " هر چه خود را بشناسد در شناخت " رب " پیش خواهد رفت و این خشوع و فروتنی را اختصاصا و ادب را اتوماتیک افزایش میدهد .
سایر حرکات جدای از نقش و سمبلیت خود و تاثیر بر روح و روان , برای سلامتی و دوری از مشکلات ستون فقرات نیز مفید است .
بسیاری از اهل فن ( پزشکان ) اعتقاد دارند که کشش ستون فقرات در عملیات " رکوع و سجود " باعث اصلاح بسیاری از مشکلات تغییر شکل و عارضه های ستون فقرات میگردد . تکرار روزانه آن و به دفعات بیمه گر سلامتی این عضو مهم میگردد .
اما اوراد
باید این اوراد را به عربی خواند ( آن نیز حکمتی دارد ) بقیه سخن انشاالله در فرصت دیگر .
ضعف تدریس ورزش , رهبری ناقص تمرینات
مبنای بسکتبال ( و سایر ورزشهای مشابه ) روی ایجاد موقعیت شوتیدن و گرفتن موقعیت شوتیدن از طرف مقابل است .
تمام تکنیکهای بازی روی ایجاد موقعیت و گرفتن موقعیت از طرف مقابل میگردد .
بقیه آن روی مهارت شوت بازیکنان است .
بنابراین تمرین فردی و جمعی , هر دو برای بازیکنان لازم است .
متاسفانه مربیان بیشتر جنبه بازی و تفریح را مبنا قرار میدهند و از بیان اصل هدف به صورت روشن کناره میگیرند .
لازم است در همه ورزشها و امور مشابه به بازیکنان , هدف و اصل بازی به صورت روشن بیان گردد .
در واقع بخشی از اصول مربی گری و هدف آن از ابتدا به مبتدیان آموزش داده شود .
هدایت و پیگیری این اصول و قضاوت در جایگاه ورزشکار و گامهای بعدی باید به عهده مربیان و کادر متخصص مربوطه باشد .
روشهای کنونی مربیگری ورزشی دارای اشکالات اساسی است .
تمام تکنیکهای بازی روی ایجاد موقعیت و گرفتن موقعیت از طرف مقابل میگردد .
بقیه آن روی مهارت شوت بازیکنان است .
بنابراین تمرین فردی و جمعی , هر دو برای بازیکنان لازم است .
متاسفانه مربیان بیشتر جنبه بازی و تفریح را مبنا قرار میدهند و از بیان اصل هدف به صورت روشن کناره میگیرند .
لازم است در همه ورزشها و امور مشابه به بازیکنان , هدف و اصل بازی به صورت روشن بیان گردد .
در واقع بخشی از اصول مربی گری و هدف آن از ابتدا به مبتدیان آموزش داده شود .
هدایت و پیگیری این اصول و قضاوت در جایگاه ورزشکار و گامهای بعدی باید به عهده مربیان و کادر متخصص مربوطه باشد .
روشهای کنونی مربیگری ورزشی دارای اشکالات اساسی است .
استفاده از روش آموزش حوزوی برای آموزش علوم
یکی از روشهای متداول آموزش " روش آموزش حوزوی " است . در مزایای این روش آموزش شکی نیست .
اما بنا به دلایل تاریخی " روشهای آموزش غربی " در جهان معمول شده و البته باعث موفقیتهای بزرگی نیز شده است .
وقت آن است بدور از هر گونه تبعیض و سلیقه , هر دو روش بررسی و بر اساس مزایای هر دو روش " روش بهتری " برای آموزش در کشور طراحی گردد .
همچنین امکان وجود مستقل هر دو روش نیز دیده شود تا مقایسه و تنوع را فدای تحقیقات در یک زمان ننمایئم .
برای آیندگان نیز باید میراث گذشتگان را نگاه داشت .
سالهای سال ( شاید بالغ بر چند هزار سال ) در کشور از روشهای حوزوی برای آموزش علوم و ریاضی و ستاره شناسی و سایر علوم متداول زمان استفاده میشده است .
شیمیدانان و سایر دانشمندان غیر دینی در حوزه تدریس " امام جعفر صادق ع " معروف هستند .
جا دارد از داشتههایمان استفاده کنیم و آنرا ارج بنهیم .
اما بنا به دلایل تاریخی " روشهای آموزش غربی " در جهان معمول شده و البته باعث موفقیتهای بزرگی نیز شده است .
وقت آن است بدور از هر گونه تبعیض و سلیقه , هر دو روش بررسی و بر اساس مزایای هر دو روش " روش بهتری " برای آموزش در کشور طراحی گردد .
همچنین امکان وجود مستقل هر دو روش نیز دیده شود تا مقایسه و تنوع را فدای تحقیقات در یک زمان ننمایئم .
برای آیندگان نیز باید میراث گذشتگان را نگاه داشت .
سالهای سال ( شاید بالغ بر چند هزار سال ) در کشور از روشهای حوزوی برای آموزش علوم و ریاضی و ستاره شناسی و سایر علوم متداول زمان استفاده میشده است .
شیمیدانان و سایر دانشمندان غیر دینی در حوزه تدریس " امام جعفر صادق ع " معروف هستند .
جا دارد از داشتههایمان استفاده کنیم و آنرا ارج بنهیم .
۱۳۹۵-۰۱-۲۹
شهر زیرزمینی ناپل
مقاصد ثانویه قبرستان و آمفی تئاتر های زیر شهر ناپل تا حدودی شناخته شده است . اما اصل مشکل در ناپل و دلیلی که قدیمیها برای آن این تونلها را که به زیر هر خانه ارتباط داشت ساختهاند میتواند چیز دیگری باشد .
چیزی که حتی امروز نیز جان مردم را ممکن است نجات دهد .
وجود یک آتشفشان بزرگ در نزدیکی شهر ناپلو خطر آن مسلم شده است .
اگر این آتشفشان فعال شود , مردم شهر امکان فرار نخواهند داشت .
آنها از طریقاین تونلها میتوانند خود را به نقطه امنی در کنار دریا برسانند .
نکنه اول این است که عملیات باستان شناسایی نباید باعث ورود مواد مذاب به کانالها گردد .
نکته دوم این است که از این تکنولوژی برای شهرهای در معرض خطر آتشفشان میتوان استفاده نمود .
چیزی که حتی امروز نیز جان مردم را ممکن است نجات دهد .
وجود یک آتشفشان بزرگ در نزدیکی شهر ناپلو خطر آن مسلم شده است .
اگر این آتشفشان فعال شود , مردم شهر امکان فرار نخواهند داشت .
آنها از طریقاین تونلها میتوانند خود را به نقطه امنی در کنار دریا برسانند .
نکنه اول این است که عملیات باستان شناسایی نباید باعث ورود مواد مذاب به کانالها گردد .
نکته دوم این است که از این تکنولوژی برای شهرهای در معرض خطر آتشفشان میتوان استفاده نمود .
جدا سازی قرارداد انتقال تکنولوژی از قراردادهای خارجی
سالها است که این دو گونه قرارداد با هم محقق میشود و ما شاهد نیستم هیچ دست قراردادی را فقط به شرکتهای ایرانی بدهند .
یعنی این انتقال تکنولوژی مفید نبوده است . این شرکتها در پولها شریک میشدند و طبیعتا سرعت اجرا را نسبت به حالتی که فقط کار در اختیار شرکتهای خارجی بوده کم کرده است .
لازم است این دو گونه قرارداد از هم جدا شوند .
تکنولوژی مورد نیاز شناسایی و با یک شرکت شامل سهامدارای چند دانشگاه مرتبط برقرار گردد .
بعد از انتقال تکنولوژی نیز از این به بعد شرکت نفت با آن شرکت در تخصص مورد نظر قرارداد ببندد ( مثلا به مدت 5 سال و سپس نیز مناقصه بین المللی با شرکت آن شرکت داخلی )
یعنی این انتقال تکنولوژی مفید نبوده است . این شرکتها در پولها شریک میشدند و طبیعتا سرعت اجرا را نسبت به حالتی که فقط کار در اختیار شرکتهای خارجی بوده کم کرده است .
لازم است این دو گونه قرارداد از هم جدا شوند .
تکنولوژی مورد نیاز شناسایی و با یک شرکت شامل سهامدارای چند دانشگاه مرتبط برقرار گردد .
بعد از انتقال تکنولوژی نیز از این به بعد شرکت نفت با آن شرکت در تخصص مورد نظر قرارداد ببندد ( مثلا به مدت 5 سال و سپس نیز مناقصه بین المللی با شرکت آن شرکت داخلی )
حسابداری کلان 20 ساله کشور
در 20 سال گذشته حساب کشور چگونه است ؟
فرض کنیم 100 واحد ارز وارد کشور شد ( نفتی و غیر نفتی ) این ارز تبدیل به ریال شده و طبیعتا خارج گردیده , اما این درآمد ریالی به همراه رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی سرجمع نشان عز افزایش ثروت در کشور بوده است .
سوال این است که " این ثروت در کجا جمع شده است ؟ "
بخش نفت و زیر شاخه
بخش مسکن و ساخت و ساز
بخش تولید خودرو
بخش تولید فولاد و غیره
بخش کشاورزی و صنایع وابسته
بخش خدمات ( به تفکیک نوع خدمات )
بخش بانک و بیمه
نوع جمع شدن ثروت دز اقتصاد نشان میدهد که در چه مسیری پیش رفتهایم و اگر با همین روش ادامه دهیم به کجا خواهیم رسید .
آیا در این مسیرها " بن بستی داریم "
اگر " بن بست " وجود داشته باشد چه زمانی به این بن بست رسیدهایم و یا خواهیم رسید ؟
در آن صورت چه باید کرد ؟
لازم به یادآوری است که بخش خصوصی ایران سرمایه بزرگتری از دولت را در اختیار دارند . این ثروت به کدام سو حرکت میکند ؟
این وظیفه قانون گذاران است که مسیر این ثروت را به تولید ( یا هر بخشی که بخواهند ) گرایش دهند .
فرض کنیم 100 واحد ارز وارد کشور شد ( نفتی و غیر نفتی ) این ارز تبدیل به ریال شده و طبیعتا خارج گردیده , اما این درآمد ریالی به همراه رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی سرجمع نشان عز افزایش ثروت در کشور بوده است .
سوال این است که " این ثروت در کجا جمع شده است ؟ "
بخش نفت و زیر شاخه
بخش مسکن و ساخت و ساز
بخش تولید خودرو
بخش تولید فولاد و غیره
بخش کشاورزی و صنایع وابسته
بخش خدمات ( به تفکیک نوع خدمات )
بخش بانک و بیمه
نوع جمع شدن ثروت دز اقتصاد نشان میدهد که در چه مسیری پیش رفتهایم و اگر با همین روش ادامه دهیم به کجا خواهیم رسید .
آیا در این مسیرها " بن بستی داریم "
اگر " بن بست " وجود داشته باشد چه زمانی به این بن بست رسیدهایم و یا خواهیم رسید ؟
در آن صورت چه باید کرد ؟
لازم به یادآوری است که بخش خصوصی ایران سرمایه بزرگتری از دولت را در اختیار دارند . این ثروت به کدام سو حرکت میکند ؟
این وظیفه قانون گذاران است که مسیر این ثروت را به تولید ( یا هر بخشی که بخواهند ) گرایش دهند .
تشکیل شورای هم اندیشان اتحاد در هر کشور
زمانی که اتحاد حاصل شده باشد , اگر به گذشته نگاه کنیم شورای اتحاد را قبل از هر اتفاقی خواهیم یافت .
تشکیل این شورا جهت هم فکری و مذاکره برای روشهای مناسب اتحاد لازم است .
افراد اقتصادی و قانون دان و هر تخصص دیگری که هم فکر باشند میتوانند به عنوان هسته اصلی اتحاد در هر کشور , جمع شده و مذاکراتی داشته باشند .
مذاکراتی برای آباد سازی سرزمین و آسایش آینده همگان .
تشکیل این شورا جهت هم فکری و مذاکره برای روشهای مناسب اتحاد لازم است .
افراد اقتصادی و قانون دان و هر تخصص دیگری که هم فکر باشند میتوانند به عنوان هسته اصلی اتحاد در هر کشور , جمع شده و مذاکراتی داشته باشند .
مذاکراتی برای آباد سازی سرزمین و آسایش آینده همگان .
اشتراک در:
پستها (Atom)