۱۳۹۶-۰۸-۰۲

نگاهی جدید به منابع تجدید پذیر تولید ثروت

قوانین و ساختار اقتصادی و سازمانهای یک کشور نیز جزو منابع تولید ثروت هستند.
این منابع تجدید پذیر بوده و اغلب مصرفی نیستند. این موارد میتوانند باعث رشد یا کاهش ثروت یک جامعه گردند.
سرزمین بکر بدون قانون و بدون ساختار اقتصادی ( مانند سرزمین آمریکا برای نخستین مهاجران اروپایی ) را میتوان با محدودیتهای قانونی هدایت کرده تا از ثروتهای بالقوه موجود به بهترین حالات استفاده گردد.
در نقطه مقابل وجود ساختار اقتصادی و قوانین کشور ونزوئلا در این اواخر مانع رشد و فعالیت اقتصادی گردیده است . در حالت فعلی ایجاد ثروت در این کشور ممکن نیست و هر روز مردم این کشور از ثروت موجود برداشت کرده و موجودی ثروت ایشان کاهش میابد .
اصلاح مداوم قوانین و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی میتواند مکانیزم بهینه هر زمان را با توجه به تغییر مداوم شرایط محیطی و داخلی فراهم کند.
رویکرد این تغییرات باید دید به اینده باشد . استفاده از دانش گذشته و پیش بینی حرکتهای آینده میتواند قوانین را به نحوی تغییر دهد که برای فردا شرایط بهینه حاصل گردد.
تغییرات مداوم ساختار و قوانین در کنار نیاز به ثبات قوانین برای رشد و اطمینان اقتصادی باید تواما مد نظر قرار گیرد تا شرایط ایده آل برای فعالیتهای اقتصادی فراهم باشد .
مدیریت این تغییرات مداوم برای دولتها نیز امر مهم و دائمی است که باید متوکل خاص خود را داشته باشد و این امر چالش خاص خود را خواهد داشت .


وزارت کمک به مردم سایر کشورها

امروز مسلمانان روهینگیا ، فلسطینیان ، خشکسالی در آفریقا ، سیل و زلزله در گوشه های جهان . همه و همه این رویدادها نیازمند یاری رساندن کشورهای جهان است و ما نیز از این جرگه خارج نیستیم . 
ما هم به همه کمک میکنیم ، اما این کمکها سیستماتیک نیست . 
نمایندگان کشور ما در اردوگاه ها حضور ندارند و بودجه های عمومی و کمکهای مردمی بصورت سازمان یافته و دائمی به اردوگاه ها ارسال نمیگردد.
کمکهای پزشکی و روان شناسی در کنار جامعه شناسی مشکلات مردم آسیب دیده وجود ندارد . 
لازم است یک وزارت خانه برای این مهم ایجاد کرد. بودجه ثابت و کمکهای مردمی باید با شکل مشخص به سمت نیازمندان هدایت گردد. این کار لزوما هزینه زا نیست. اما متخصصانی را در کشور ایجاد میکند که توان کمک موثر به آسیب دیدگان جهانی و البته داخلی را خواهند داشت .مزایای انسانی و سیاسی و اقتصادی این گونه کمکها نیز در جایگاه خود . امکان انتقال دانش کسب شده به سایر کشورها برای کمک موثر به دیگر انسانها نیز مفید خواهد بود.


جریمه برای والدینی که بچه‌ها را به مدرسه نمی فرستند.

بنا به دلایل مختلف کودکان به مدرسه نمیروند. نظر به این که مسئولیت کودکان با والدین است ، لازم است تنبیه آن نیز متوجه والدین گردد. 
جریمه نقدی در دو نوبت و اجبار به تحصیل با قوه قهریه ( دستور و نظارت قاضی ) میتواند تا حدود زیادی موانع تحصیل کودکان را رفع نماید. 
دلایل غیر مقصری والدین نیز استخراج گشته و راه کارهای مناسب برای تحصیل همه کودکان سرزمینمان فراهم خواهد گشت.


سلیمان یا جمشید شاه !

پرواز لشگریان و تخت سلطنت بر باد .


۱۳۹۶-۰۸-۰۱

فروش دارائیهای خفته دولت یعنی عقب انداختن ورشکستگی


​زمانی که کسی با کمبود منابع مالی مواجه میشود ، دارائیهای خود را به فروش میرساند . اگر در خصوص دولتها به این مسئله مباردت شود ، میتواند باعث ورود دارائیهای راکد به بخش مولد اقتصادی باشد و
اما و اگر ....
اگر این دارائیها به بخش مولد اقتصاد برسد و اگر بخش مولد اقتصاد توان جذب این دارائیها را داشته باشد ، تولید ناخالص داخلی و در نتیجه مالیات دولت اضافه خواهد شد . 
اما اگر این دارائیها به صورت " رانت " به بخشهای غیر مولد اقتصاد واگذار گردد ( مثل بسیاری از خصوصی سازی ها ) در واقع بخش دولتی دیگری ( غیر خصوصی ) دارائیها را مالک میشود و منابع مالی از یک جیب به جیب دیگر جابجا میشود. این کار میتواند با استفاده از وام بانکی به اسم وام به بخش خصوصی صورت بگیرد .
این کار معادل چاپ پول است . با ترفند حسابداری ، بازی را برای مدتی میتوان جابجا نمود . اما در نهایت ""  اقتصاد کل غیر خصوصی "" ثابت خواهد ماند . 
این بخش هزینه زا است و بر دوش بخش خصوصی و مولد کشور سنگینی میکند.
این رفار باعث خلق موقت پول میشود و برای مدتی کمبود پول و ورشکستگی را عقب خواهد انداخت.
از سابقه این گونه رفتارها میتوان انتظار داشت که بخش مهمی از این دارائیها با قیمت های ناچیز به دست آقازاده ها و افرادو شرکتهای مشابه خواهد رسید.
این هم گوشه ای از بازی اقتصاد کلان . بازیهای بهتری هم میشد انجام داد که سودمندی اقتصادی ایجاد نماید. اما ...

۱۳۹۶-۰۷-۲۹

نکته‌ای در خصوص ارتقایی شغلی

تجربه بالا خوب است,  اما لزوما به معنای ارتقا شغلی نیست.
سرپرستی و مدیریت,  کار تخصصی خاصی است که همه کارشناسان توان یکسانی در آنها ندارند.
طبیعتا خلاف سیستم درجه داری ارتش , لزوما گروهبان ها , همگی نباید استوار شوند. همچنین همه ستوان ها نباید سرگرد گردند.
در واقع هر کدام از این مراحل نیازمند امتحانات و توانمندی خاصی است.
ممکن است برای درجه استواری از گروهبان ها امتحان بعمل آورده و استوار را انتخاب کنیم , اما همه گروهبان ها توان استواری ندارند و این هم عیب نیست.
خیلی جاها شخصی که برای استواری (درجه‌ای در ارتش ) مناسب است,  برای گروهبان بودن خوب نیست و در سمت یک گروهبان امتیاز خوبی نخواهد داشت.

از طرفی این امکان وجود دارد که افرادی خارج از گروهبانها آمادگی بیشتری برای درجه استواری داشته باشند.

در مورد سمت ها و شغلهای سازمانی دولتی و خصوصی نیز این وضعیت وجود دارد.

نه تنها ارتقای شغلی ، بلکه استقرار در یک شغل نیز در طول زمان شرایط متفاوتی دارد . برای مثال برای هر شخص رانندگی سواری در شهر ، با افزایش سن و یا حالتهای مختلف روحی ممکن است دچار تفاوت اساسی گردد. 

تا حدودی که حفظ شغل ثابت برای طرفین مشکل عمده ایجاد نکند میتوان یک نفر را در یک شغل نگاه داشت ، اما با پیشرفت تکنولوژی و پارامترهای محیطی و داخلی مختلف ممکن است نگاه داشتن یک نفر با تجربه در یک سمت توجیه نداشته باشد .

چه باید کرد ؟

آزادی جابجایی و انتقال در موقعیتهای شغلی میتواند یک عیب برای طرفین باشد. از سوی دیگر این امر را طرفین میتوانند بصورت یک حسن در نظر بگیرند و از مزایای آن منتفع گردند.

آموزش برای مواجهه با این تغییر مداوم برای طرفین مهم و باعث پذیرش فرهنگی میگردد.

از سوی دیگر انتخاب افراد بر اساس نیاز مهم است و این امر باعث کاهش استرسهای متداول محیطهای کاری میگردد. 

امکان رشد حقوق در هر شغلی ( در محدوده خاص خود ) باعث میشود که افراد سطح خود را دانسته و با افزایش توانمندی بدنبال پایه های بالاتر شغلی بگردند. از سوی دیگر کارشناسان زبده نیز میتوانند پولهای بیشتری از مدیران خود را بدست آورند.



درسی از موشک بازی

در حمله های موشکی حماس به اسرائیل شاهد بودیم که اثر بخشی موشکها ناچیز است . حتی موشکهای کاتیوشا که در سطح پایین و با سرعت زیاد و در مسافت های کم حرکت میکنند نیز نتوانستند صدمه ای به تاسیسات اسرائیلی وارد کنند.

همه موشکها رهگیری شده و مسیر آنها محاسبه میگردید. آن موشکهایی که خطرناک تشخیص داده میشد در هوا نابود میشد. به بقیه موشکهایی که خطری نداشتند اجازه میدادند که به زمین برخورد نمایند.
جدای از سیستمهای ضد موشک در داخل اسرائیل ، سیستمهای لیزری ضد موشکی نیز در حال توسعه است . این یعنی نابودی هر موشک با شلیک های کمتر از یک دلار امکانپذیر خواهد بود.
هزنیه موشک و ضد موشکها خیلی مهم است . اگر بتوان با هزینه کم موشکها را نابود کرد ، کسی که موشک ( نسبتا گران قیمت ) را شلیک کرده ضرر میکند! ( و این جدای از امکان تخریب و دقت هدفگیری است )
موارد بالا نشان میدهد که عملا برای طرفهای جدی درگیری استفاده از سلاح موشکی توجیه اقتصادی و نظامی ندارد .
عصر موشکهای قدیمی سپری شده است . موشکهای جدیدی لازم است که هنوز عملیاتی نشده اند .
موشکهای ضد لیزری که نتوان آنها را مشاهده کرد .
اما در این بازی مشاهده میکنیم کشورهایی هستند که در این بازی تمام شده ، سعی میکنند وارد شده و هزینه های بین المللی برای آن متمحل میگردند.
کشورهایی مثل کره شمالی که باید گفت از گردونه رفتارهای عاقلانه فاصله دارند .


چرا از بیوگاز استفاده نمیکنیم؟

وقتی استفاده از بیوگاز برای فقیرترین افراد جهان نیز اقتصادی است, چرا افراد با درآمد بیشتر از آن استفاده نمیکنند؟

در برنامه های کمک به فقیرترین افراد در سطح جهان و بالا بردن سطح زندگی ایشان و حفظ محیط زیست ، ملاحظه میکنیم که از سیستمهای ارزان قیمت بیوگاز برای تامین سوخت در خانه های دور افتاده و روستایی استفاده میشود.

روستائیان با استفاده از این سیستم ، بدون هزینه میتوانند انرژی مورد نیاز برای طبخ غذا و گرمایش منازل خود را از این سیستم تامین نمایند.

اما از این سیستما در سطح شهرها استفاده نمیگردد! 

نه تنها شهرهای بزرگ و کوچک ، بلکه روستاهای دور افتاده نیز گاز کشی میشوند و با استخراج کربنی که ملیونها سال قبل در زیر زمین محبوس شده ( گاز ) نسبت به رفع نیاز روزمره جمعیت زمین اقدام میگردد.

برای برقراری سیستم پایدار حیات در روی کره زمین لازم است از روشهایی استفاده کنیم که کمترین میزان برداشت از کربن محبوسی ملیونها سال قبل برداشته شود.

جدای از حفظ محیط زیست ، هزینه کمتر و رفع نیاز به احداث سیستمهای فاضلاب در سطح شهرها نیز از دیگر سودمندیهای این کار هستند.



آگهی استخدام جغرافیایی

امروزه آگهی استخدام در شهرها بصورت مجتمع رویت میگردد.
چنانچه روی نقشه شهر، آگهی استخدام ها درج گردد ، شخص جویای کار بدنبال کارهای نزدیک منزل خواهد بود و یا کم کم با تعویض طبیعی منزل و یا شغل ، در مسیری حرکت خواهد کرد که فاصله منزل مسکونی و محل کار کاهش یابد .
از سوی دیگر خود کارفرماها نیز با توجه به گستردگی طبیعی نیروی انسانی در سطح شهرها میتوانند از روی این درخواست کارها ، در خصوص جابجایی و تغییر محل های اشتغال اطلاعات بیشتری کسب نمایند.
جدای از سودمندی این امر برای کارجویان و کارفرمایان  ، این سیستم میتواند حجم تردد در سطح شهر را نیز کاهش دهد . بنابراین متولیان سفرهای شهری میتوانند متصدی این امر گردند.
کاری که با کمترین هزینه ، بیشترین سود را برای کاهش سفرهای شهری ایجاد میکند.


۱۳۹۶-۰۷-۲۴

تعادل و مشارکت ذینفعان

در حالت ایده آل حکومت داری ، اگر یک دیکتاتور مصلح نیز داشته باشیم ، او نیازمند یک دربار ( ساخنتاری که بوسیله آن اعمال قدرت و کنترل نماید )است . 

همچنین اگر فرض کنیم که در ابتدای کار و تا چند سال بعد از آغاز کار ، این دربار پاکی و قداست دیکتاتور مصلح را داشته باشند و آنرا حفظ نمایند ، در آینده کم کم به کارکنان زیر دست اعتماد خواهد شد و این گروه مورد اعتماد خواستار امتیاز خواهد شد و این امتیاز را بصورت مجاز یا غیر مجاز فراهم خواهند کرد .

بنابراین آنچه اتفاق خواهد افتاد ایجاد یک تعادل از نیروهای درون سسیستم است که هر یک خواستار منافع بخش خود هستند . نظامیان از یک سو و از سوی دیگر تجارت پیشگان و سایر عوامل ذینفع خواستار جذب بیشتر توجه ( مالی و غیر مالی ) به مجموعه خود خواهند بود.

یکی از راه حلهایی که در بسیاری جاها جواب داده ، مشارکت ذینفعان و ایجاد تعادل میان ایشان است .

از سوی دیگر در موارد دیگر ( دیگر کشورها ) شاهد هستیم که بخشهای پر دردسری که وضعیت مردم را تحت تاثیر مستقیم قرار میدهد ، مثل مجلس و هیئت دولت را در قالب دموکراسی به عهده خود مردم میگذارند و بصورت غیر مستقیم این مجموعه را تحت نظر دارند . اما موارد مهم امنیت ملی ( داخلی و خارجی ) را به همراه کنترل اقلام مهم در دست خود خواهند  داشت.

مدلهای بسیار متفاوتی از برقراری تعادل در جای جای دنیا وجود دارد . توجه به وجود مقوله تعادل و مشارکت با ذینفعان در امور داخلی و بین المللی ازموارد مهمی است که همه کشورها باید به آن توجه نمایند.