۱۴۰۲-۰۴-۲۶

یک روش محتمل از چگونگی فروپاشی روسیه

روسیه سرزمین وسیعی است و این بزرگی خود نوعی عامل دفاعی است . علاوه بر منابع خود ، امپراتوری چین نیز نیز از منظر اقتصادی و نظامی اجازه سقوط را به روسیه نمی دهد.
اما این غول را چگونه می توان از پا درآورد ؟
موجودات بزرگ کند هستند . و سیستم مدیریت و مغز این موجود به دلیل فاصله از مرکز کند عمل می کند و همچنین متمرکز هستند .
بنابراین این غول بزرگ را باید وادار به حرکت کرد . حرکتهای پشت سر هم و انرژی بر . اتفاق های پشت سر هم باعث می شود که مغز این مجموعه نتواند تصمیم های درست را بگیرد و تکرار این رفتار باعث شکست اعضای بدن غول خواهد شد .
این حرکتها می تواند مشکلاتی از قبیل انفجار در خط نورد استریم باشد . انرژی سیبری که به روسیه می رسد فاصله طولانی دارد و بدون محافظ است . احتمالا تروریست های اوکراینی دلایل کافی برای انفجار در این مسیر طولانی دارند .همچنین بخش مهمی از برق روسیه از سیبری می آید . 
ایجاد محافظت از این خط بزرگ بدان معنی است که بزرگی روسیه که نقطه قوت آن است تبدیل به نقطه ضعف می شود . مردم روسیه در شبهای زمستانی بدون گاز و برق سختی های زیادی را متحمل خواهند شد . و این خود نارضایتی مناطق پرجمعیت غربی را باعث می شود .
عدم مدیریت صحیح و دور افتادگی این خطوط می تواند زمینه ساز طولانی و گسترده بودن مشکلات بخش برق و گاز روسیه شود.
به خاطر داریم که قطع برق در سواحل شرقی آمریکا چگونه کل مناطق شرقی را در خاموشی فرو برد . این کار در روسیه طولانی تر و تکرار پذیر تر است .

حاشیه نشینی فقرا

مردم از مناطق فقیر نشین روستاها به نزدیکی شهرها می آیند و حاشیه نشین می گردند . همچنین فقرای شهرها که توان زندگی در شهرها را ندارند به حاشیه شهرها می روند . و بدین ترتیب حاشیه نشینی فقرا شکل می گیرد .
با حمایت این مردم در روستاها می توان از حاشیه نشینی مهاجرتی جلوگیری کرد و با تقویت این حمایت ، فقرای شهری را می توان به خارج شهرها هدایت کرد تا حاشیه نشینی شهری صورت نگیرد .
شهرها را می توان کوچک کرد . به قدری که با منابع موجود در تعادل باشد . میزان مالیات در هر شهر می تواند اندازه شهرها را مشخص کند . شهرهای بزرگ مطلوب نیستند .
شهرها باید زنده و سالم باشند و در تعادل با محیط زیست . 

اپوزیسیون

اپوزیسیون به معنی اتحاد گروه های مخالف برای سرنگونی یک کشور است . 
به نظر می رسد برای ایران مخالف زیاد داشته باشیم . اما گروه های منسجم مبارز کم داشته باشیم . 
در میان این گروه ها نیز عوامل حکومتی نفوذ دارند و مانع اتحاد و تشکیل ساختار یکپارچه مخالفان می شوند .
همچنین به قدری تفاوت افکار داریم که دور هم جمع شدن افراد معنای اپوزیسیون نمی دهد .
هم اکنون آنچه مشاهده می شود . ساختارهای متشکل ضد دولتی وجود دارند . اما قدرت اجرایی در داخل ندارند . در بهترین حالت آنها می خواهند سوار امواج شوند . این نیست که آنها موج ساز باشند . بیشتر موج سوار هستند . ایجاد امواج متعدد و افزودن بر قدرت امواج نیاز براندازان است . چیزی که هیچ گروه و مجموعه گروهی توان ایجاد امواج و بیشتر کردن آن را ندارند .
مسیر پیش رو به نحو دیگری پیش خواهد رفت . در ایران  ما اپوزیسیون نداریم . این مزایا و معایبی دارد که جامعه در حال تغییر با این حقیقت در حال تعادل است .

چگونگی تغییر روابط با اسرائیل

در دراز مدت نمی توان با هیچ سرزمینی و مدیریت آن سرزمین ها قطع ارتباط کرد . در بلند مدت روابط ایران و اسرائیل عادی خواهد شد . اما با توجه به سابقه رفتارهای دو کشور چگونه می توان این روابط را عادی سازی کرد ؟
اگر آخرین مرحله را پذیرش اسرائیل به صورت کشور مستقل بدانیم . مراحل قبلی می تواند از برقراری روابط اقتصادی و فرهنگی شروع شود .
موارد کم اهمیتی ولی مهمی مثل 
پذیرش تبادل سفر بین بنادر دو کشور 
پذیرش هواپیماهای طرفین در فرودگاه ها 
اجازه و پذیرش توریست های دو کشور به خصوص ایرانیان ساکن اسرائیل
و موارد مشابه تا کم کم یخ روابط دو طرف آب شود .
این فرایند ممکن است از یک سال تا چندین سال طول بکشد . عوامل زیادی در این میان تاثیر گذار است . ممکن است روابط رفتار سینوسی تقویت و تضعیف داشته باشد .
اما آنچه می دانیم این است که در دراز مدت امکان پذیر نیست هیچ دو سرزمینی مدیریت یکدیگر بر پهنه های سرزمینی را نپذیرند .


۱۴۰۲-۰۴-۱۸

حد مطلوب استفاده از تکنولوژی روز

از پزشکی تا مهندسی و روابط اجتماعی و غیره ، علوم و فنون در حال تغییر است . اغلب روشهای بهتر و کم هزینه تر و با بازدهی بیشتر یافت می شود . 
همه دست اندرکاران امور در جریان این آخرین و بهینه ترین ها نیستند . 
خوب است یک مجموعه مانند اداره استاندارد ( و البته نه در قالب استاندارد ) آخرین و بهینه ترین حالت ها را بررسی و در یک بانک اطلاعاتی قابل مشاهده توسط عموم و البته مستند  ایجاد گردد . این موسسه چون غیر انتفاعی است می تواند توسط دولت بر پا شود و کارها نه به صورت تمام وقت بلکه پاره وقت و در تمام ساعات شبانه روز و در سراسر ایران قابل اجرا و بارگذاری باشد . 
بدین ترتیب برای متخصصین کارهایی فراهم می شود که نیازی به ماندن در یک محیط جغرافیایی خاص ندارد و از سوی دیگر باعث رشد و توسعه کشور می شود .
همچنین همه مردمی که فارسی بلد باشند بدون توجه به جنسیت و فقط با تخصص می توانند در این مجموعه کار کرده و مطلب ارائه نمایند . مسائل و مشکلات اجرایی نیز قابل برطرف شدن است . 
مهم وجود این بانک اطلاعاتی به روز در کشور می باشد .


۱۴۰۲-۰۴-۱۰

راه سریعتر و کم هزینه تر اتصال راه آهن آدربایجان به راه آهن ایران

برای این اتصال هم اکنون برنامه دارند راه آهن رشت را به آستارا متصل نمایند . این مسیر به طول 175 کیلومتر و عمدتا از مناطق مسکونی و کشاورزی است که هزینه های اجرای طرح را بیشتر از معمول می کند.
میدانیم که راه آهن آذربایجان از کنار رود ارس تا نخجوان و جلفا امتداد دارد .
می توان به موازات آن در ایران مسیر جلفا  را ادامه داد تا بعد از مرز ارمنستان ، راه آهن ایران بتواند به راه آهن آذربایجان متصل گردد . 


۱۴۰۲-۰۳-۲۸

یک خطر در استفاده جمعی از هوش مصنوعی

دانشمندان می گویند ،مردم در فکر کردن تنبل هستند . اصولا سعی می کنند فکر نکنند و جوابهای قبلی را برای چالشهای پیش رو بکار ببرند .
مواردی مانند عادت و دنباله روی دیگران ، ابزاری هستند که از فکر کردن جلوگیری می کنند.
دانشمندان اذعان می دارند فکر نکردن باعث صرفه جویی انرژی در بدن شده و از طرفی میزان گرمای تولید شده در سر را کاهش می دهد .
( سر با موهای معمولی خارج کننده 80% گرمای بدن است )
چنانچه هوش مصنوعی برای همه کارها در دسترس مردم قرار گیرد ، مردم برای کارهای معمولی خود نیز از آن استفاده می کنند و در دراز مدت به آن وابسته خواهند شد . جدای از این که دیگران از این اطلاعات چگونه می تواند استفاده کنند ، خود شخص کم کم فکر کردن های معمولی خود را هم کاهش خواهد داد .
این امر در فرآیند تکامل ذهنی افراد در طی عمر شخص ، باعث می شود از میزان کارآیی مغز کم شود .
یعنی در طی زمان مردم کند ذهن تر و زود باور تر گردند .
به نظر می رسد برای استفاده از این تکنولوژی باید محدودیتهای جدی در نظر گرفته شود .
بهترین محل ها برای فشار هم خود شرکتهای هوش مصنوعی هستند . آنها باید پاسخگوی امکان کاربری خود باشند .
افراد خاصی در محل های خاصی باید بتوانند از آن استفاده کنند .
برای مثال در دانشگاه ها و برای سوالات علمی و غیره...

۱۴۰۲-۰۳-۲۷

هدفون های مضر و دخالت دولت در امور شخصی انتخاب هدفون ( دموکراسی و حدود آن )

هدفونها معمولا امکان شنیدن موسیقی با صدای بلند را فراهم می کنند. و جوانها هم با دلایلی که روانشناسان توضیح میدهند از شنیدن موسیقی با صدای بلند لذت می برند.
نتیجه آن کاهش شنوایی در بلند مدت است . در همین سنین نیز نوجوانان و جوانان با صدای بلند با یکدیگر صحبت می کنند ( و این بدلیل این است که خودشان صدای آهسته را کمتر می شنوند ) و طبیعتا  در سنین بالاتر نیازمند استفاده از سمعک خواهند بود !
آیا این رفتار مطلوب جامعه است ؟
آیا آزادی فردی به افراد اجازه می‌دهد تا در مورد هدفون شنوایی خود را از دست دهند ؟
در مورد سیگار ، سلامت ریه و قلب را از دست بدهند ؟
در خودروها با سرعت زیاد نقص عضو و تصادف و قتل را موجب شوند ؟
به نظر می رسد که دولتها باید با تدوین و اجرای قوانین جلوی این آسیب های اجتماعی را بگیرند .
حد صدا در هدفون ها باید محدود شود .
میزان آلایندگی مجاز سیگار مشخص و یا اصلا ممنوع شود .
حد نهایی سرعت خودروها بر اساس خیابانهای شهری مشخص و محدود شود . شهرها نیازی به خودروهای سریع ندارند !
نگاه قانونگذاران و شرکتهای تولید کننده محصول به تولید و بازاریابی باید تغییر نماید . 
آیا این امر در جوامع دموکراسی ممکن است ؟ اگر بلی چگونه ؟ و چرا در کشورهای دموکراسی آن را مشاهده نمی کنیم ؟



۱۴۰۲-۰۳-۰۱

عوامل موثر بر آینده ایران

از جامعه شناسان انتظار می رود که مشکلات اجتماع را بشناسند و راه کار اجرایی برای برون رفت از مشکلات اجتماعی ارائه نمایند . تقسیم بندی زیر را از یک سخنرانی دکتر محمد فاضلی شنیدم . تقسیم بندی خوبی است . در قالب دو شش ضلعی داخلی و خارجی مسئله را بازگو می کند . اگر شش ضلعی های خودمان را کنار شش ضلعی های دیگر کشورها بگذاریم ، کل مسئله جهانی را با هم خواهیم دید و سیاست خارجی و داخلی ما و دیگران قابل مشاهده خواهد بود .
1- مدلهای ذهنی رهبران هر کشور مهم است . مدل ذهنی مائو و رهبران فعلی چین متفاوت است و خروجی های متفاوتی را نیز سبب می شود . در ایران نیز چنین خواهد بود
2- مسیر تاریخی کشور روی هر مسئله مثلا تاریخ فعالیت های کشور در مقوله آب و یا روابط با روسیه و آمریکا و غیره . این دومین عامل مهم است 
3- ظرفیت حکومت در حل مسئله ها است . مثلا دزدی در همه کشورها وجود دارد . اما هر حکومت چه میزان از بحران ها را حل کرده و یا می تواند حل کند . از زمان قاجار ما مشکل اصلاح نظام مالیاتی داشتیم و هنوز حل نشده است که همه وجوه درآمدی دولت در یک حساب جمع شود !
( اعدام قاتلها فرد کشته شده را زنده نمی کند . اما زخمی که جامعه از این آسیب اجتماعی برداشته التیام می بخشد ) حل نشدن مسئله های اجتماعی باعث می شود یک زخم التیام نیافته در زمینه های مختلف در جامعه داشته باشیم .
4- ساختار توزیع منافع در کشور چگونه است ؟ 
اولا ساختار چیست ؟( از صادرات شرکتهای کوچک و فروش یک قلم کالا و .....)
دوما از این منافع چه کسانی منتفع می شوند . رانت ها و غیره  ( به کی می رسد )
5- محیط زیست کشور - بحران های اقتصادی قابل احیا است .اما اگر ظرفیت زیستی محیط جغرافیایی از دست برود ، جایگزین ندارد .
نیاز به جای زیست کردن 
آب داشتن 
آلودگی و دفن زباله ها 
همه این سه قلم را طبیعت به ما می دهد .
6- کنشگری کنشگران - عامل تغییر عوامل فوق . 
یک شش ضلعی هم برای خارج داریم  با اولویت ما ایران موارد موثر بر آینده ما 
1- آمریکا روی ما موثر است 
2- چین هم روی ما موثر است .
3- روسیه - ما قرن ها تحت تاثیر روسیه هستیم . چه بخواهیم و چه نخواهیم .
4-اتحادیه اروپا - روابط و تعاریف با اتحادیه اروپا برای ما مهم است .
5- کشورهای منطقه ما است . عربستان و ترکیه و غیره  و حتی هندی ها با ما و دیگران بر ما موثر است 
6-سایر کشورهای جهان - مثلا اوکراین و برزیل روی قیمت محصولات مصرفی ما مرتبط است .
...
اگر ارتقای جذب سرمایه گذاراری خارجی روی این دو تا 6 عامل روی آن چه تاثیری می گذارد . 
مثال دیگر مهار تورم با این دید رهبران و این زیر ساخت سازمان برنامه و غیره ممکن است و چگونه است ؟
آیا با این وضعیت هواپیما در کشور ، فرودگاه ساختن اقتصادی است ؟
و ...
 تغییرات اقلیمی بر جهان 
مستقیم روی ایران و سایر کشورهای جهان روی ما موثر است . 
اگر مشکل جمعیتی و مشکل آب حل نشود ایران به میزان زیادی از بین خواهد رفت . 


۱۴۰۲-۰۲-۲۷

سازمان ملل مذاهب

برای اینکه آدم ها بتوانند در کنار هم با مذاهب مختلف زندگی کنند . لازم است یک سری تمهیداتی را رعایت نمایند . 
بعضی از این تمهیدات در مقوله حقوق بشر گنجانده شده است . اما همه آن چه باید باشد در سازمان ملل وجود ندارد . 
در سازمان ملل دولتها و مدیریت های سرزمینی دور هم جمع می شوند . 
در سازمان ملل مذهبی ، باید بزرگان مذاهب ، فارغ از مدیریت سیاسی سرزمینی دور هم جمع شوند . آنها باید بتوانند با هم به تعامل برسند و یکدیگر را درک کرده و به تفاهم برسند و برای آنچه برای بشریت مهم است ، یعنی انسان فارغ از هر دین و ایمانی حقوقی را در نظر بگیرند و آنرا رعایت کنند و به پیروان خود بیاموزند و از آنها این را بخواهند .
نگاه کنیم یهودیان خود را قوم برتر می بینند و با قتل غیر یهود هیچ عذاب وجدانی ندارند . همچنین است جنگ دیروز شیعه و سنی - هندو و مسلمان و بودیست و مسلمان و غیره 
قتل عام های نیجریه و دزدی انسانهای مسیحی توسط بوکوحرام و غیره .
جایی باید این ها بنشینند و مانند انسان متمدن با یکدیگر صحبت کنند. در میان اندیشمندان ایشان حتما پذیرش دین های دیگر وجود خواهد داشت . 
جهان نیازمند پذیرش دینی همگانی است .