۱۳۹۸-۱۲-۱۷

کرونا ویروس - بازار آزاد - قیمت ماسک در آمریکا

شنیده شده است که قیمت یک عدد ماسک در کالیفرنیا به 10 دلار رسیده است !
مطابق اصول اقتصاد بازار آزاد - قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند . اما آیا در مواقع بحرانی میتوان قیمت را به عرضه و تقاضا سپرد ؟
در شرایط فعلی دولت آمریکا با موارد زیادی مواجه است که باید به آنها عکس العمل مناسب نشان دهد .
1- بی خانمان ها و افراد کم توان از منظر مالی اینها بیمه تامین اجتماعی نیز ندارند . 
چگونه باید با این افراد برخورد کرد ؟ شبکه انتقال بیماری از طریق این افراد سریع و خارج از کنترل است . و سایر موارد مرطبت با این موضوع
2- وحشت خرید اقلام غیر لازم و کمبود کالا در بازار 
3- عدم هزینه کردن اصراف کارانه(بازار مصرفی آمریکا با شوک مواجه می شود) در آمریکا باعث فشار به اقتصاد شده و مواردی مانند قمارخانه ها ضرر های سنگین خواهد داشت . تولید ناخالص داخلی آمریکا کاهش خواهد یافت .
4-عکس العمل شبکه های بهداشتی آمریکا باید بهترین باشد . یا لا اقل از بهترین ها باشد .اما آیا این شبکه می تواند بر بیماری غلبه کند ؟ بعید به نظر می رسد .
5- در دراز مدت این بیماری در آمریکا خواهد ماند . بعید به نظر می رسد که آمریکا بتواند بیماری را به منطقه جغرافیایی خاصی محدود کند . بنابراین به تدریج تمام آمریکا در بحران و وحشت خواهد رفت . حالا چگونه باید از این بحران خارج شوند ؟ برای این واقعه راه کاری به نظر نمی رسد .
کسانی که پر ریسک هستند و بیماری را نگرفته اند برای همیشه ممکن است بیمار شوند . از کسانی که بیماری را گرفته و خوب شده اند و می توانند ناقل باشند . بیماری در بسیاری از افراد بصورت تب کوچکی خواهد بود . اینها برای افراد پر خطر می توانند بیماری را منتقل کنند. بخصوص سیاستمداران مسن که همیشه در خطر خواهند بود.
این چالش ها نه فقط برای آمریکا مهم و حیاتی است . بلکه برای همه مردم دنیا و مدیریت کشورها مهم است . 
ما در این موارد چه میتوانیم بکنیم ؟


هیچ نظری موجود نیست: