۱۳۹۹-۰۴-۲۵

دارو - مغز- تحریک

مقدمه: یکی از جدیدترین دستاوردهای دارو درمانی امروزه بر پایه زمان کارکرد اجزای بدن در طول شبانه روز می باشد . بعضی از اعضا در ساعات خاصی بیشترین فعالیت را دارند . این زمانها در حال شناسایی است. با توجه به زمان کارکرد اعضا میتوان داروهایی را که برای آن عضو تجویز می شود به نحوی در شبانه روز به بدن رساند که بیشترین اثر ممکن را داشته باشد .( خود این امر بحثی است که دانشمندان در حال تحقیق و استفاده از آن می باشند) شاید بیشترین استفاده کننده از این دانش ، متخصصین سرطان باشند . به هنگام شیمی درمانی لازم است مقدار مشخصی دارو به عضو برسد . چنانچه این دارو در زمان بیشترین فعالیت عضو وارد خون شود ، بیشترین تاثیر را دارد . برعکس در زمانی که آن عضو فعالیت ندارد و طبیعتا خون کمتری نیز به آن عضو گسیل می شود . داروی موجود در خون بیشتر به سایر اعضا اثر خواهد کرد.
ایده توسعه و استفاده بهتر از این ایده برای مشکلات مغزی .
مشکلات مغز به نحوی است که عملا مغز هیچ وقت بیکار نیست . همه مغز برای جراحی خطرناک است و نقاطی وجود دارد که دسترسی برای جراحی خطرناک است . بعضی از عارضه ها را نمی توان با جراحی کاملا بیرون آورد . مثلا غده سرطانی شاخک دار و همچنین لخته های خونی ناشی از سکته مغزی و بسیاری دیگر از ضایعات که ممکن است پیش آید .
هدف این است که دارو را به میزانی بیش از سایر سلولها به بخش خاصی برسانیم .
ما میدانیم که هر بخش از مغز چه می کند. بخشی برای دیدین - شنیدن - محاسبه ریاضی - خاطره دیدن و الی آخر .
میتوان به بیمار سیگنال های خاصی داد تا آن بخش از مغز فعال شود . چراغ را روشن و خاموش کرد . فیلم به او نشان داد . صدای موسیقی - ایجاد حرکت اختیاری یا با کمک شخص و ابزار دیگر روی اعضای متحرک بدن  به خاطر آوردن یا محاسبه  مسائل و غیره . 
در زمان اعمال آن تحریکها شخص میتواند هشیار هم باشد . حال چنانچه دارو وارد خون شود ( بخصوص خونی که به مغز می رود ) با تراکم بالا به سمتی می رود که بیشتر فعالیت می کند ( سایر بخشها کمتر فعال هستند . ) بدین وسیله دارو را می توان به صورت متمرکز به بخش خاصی از مغز هدایت کرد . 
داروهای ضد سرطان - ویتامین سی - داروهایی که لخته خون را حل می کنند و غیره در این مورد میتوانند استفاده شوند . بعضی از این داروها که به ناچار استفاده می شوند . ممکن است روی سایر سلولهای مغز آثار مخرب هم داشته باشند . که با این تکنیک اثر این دارو روی سایر مناطق کمتر و روی بخش مورد نظر بیشتر می گردد.
این پیشنهاد نیز مثل همه تکنیکهای دیگر باید مراحل تحقیق و توسعه را مطابق استانداردهای پزشکی طی نماید .

هیچ نظری موجود نیست: