۱۴۰۰-۰۵-۱۷

پیشنهادات کارشناسان برای توسعه عمرانی دولت سیزدهم

1-  نیاز است ۱۰هزار مگاوات توان نیروگاهی جدید به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود، همچنین باید زمینه برای استحصال، خطوط انتقال گاز و پالایشگاه‌های جدید برای تصفیه گاز طبیعی و همچنین پروژه‌های شیرین‌سازی آب در کنار دریا، مخصوصا در سواحل جنوبی کشور و انتقال آب مد نظر قرار گیرد. 

2- به صادرات و محدودیت‌های آن با محوریت معدن و صنایع معدنی بازمی‌گردد.در شرایطی که کشور نیاز ارزی بسیاری دارد و باید نرخ را مدیریت کرد و همچنین باید عرضه دارو، مواد غذایی و نهادهای دامی را تامین کرد، ناخودآگاه به موارد جانبی بسیاری بی‌توجهی می‌شود.

3- هدف دیگری است که باید دنبال شود، آن هم در شرایطی که در چند سال گذشته اوضاع مساعدی نداشته است. این در حالی است که وضعیت بازار مسکن و تقاضای موجود و واقعیت‌هایی همچون سرکوب تقاضای مسکن، مواردی هستند که نمی‌توان از کنار آنها به‌سادگی عبور کرد. همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری‌های گسترده وجود دارد تا بتوان روند نوسان قیمت مسکن را از مسیر رشد عرضه تا حدودی مدیریت کرد. 

4- صنایع خودروسازی به سمت خودروهای برقی متمایل شده‌اند که به معنی مصرف مس بیشتر یا تولید آلایندگی کمتر است و ذینفعان نیز از افزایش کیفیت زندگی خود بهره خواهند برد. در این خصوص به طرح جامعی برای خودروهای برقی در کشور نیاز داریم که از تولید و توزیع برق آغاز شده و به ایستگاه‌های تامین برق همچون پمپ‌بنزین‌های سنتی نیاز داشته و باتری، الکتروموتور و بسیاری از ملزومات دیگر را می‌طلبد. این در حالی است که کشور ما از لحاظ ذخایر معدنی در این چارچوب جایگاه برجسته‌ای دارد و می‌تواند مواد اولیه عمده توسعه فناوری‌ها را به‌سادگی تامین کند.

5- در حوزه اکتشاف نیز به نظر می‌رسد جای کار بسیاری وجود دارد که باید در اولویت‌های دولت بعد جای گیرد. با توجه به افزایش عمر بسیاری از ذخایر معدنی همچون سنگ‌آهن که متناسب با توسعه صنعت فولاد نیست، قطعا به افزایش توجه به اکتشاف و گسترش مناطق و زون‌های اکتشافی نیاز داریم.

اولویت‌ها

۱- افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها با محوریت آب، گاز، حمل‌ونقل مخصوصا برق با هدف مدیریت کسری حدود ۱۰هزار مگاوات توان نیروگاهی؛

۲- تقویت صادرات زنجیره معدن از ۳/۱میلیارد دلار فعلی به ۲میلیارد دلار در ماه؛

۳- هدایت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ‌مقیاس و شرکت‌های معدنی برجسته که بیش از ۱۴۰هزار میلیارد تومان سود داشته‌اند.

۴- شروع به ایجاد چندین شهر و پروژه راه و راه‌آهن بزرگ‌مقیاس با منابع داخلی شرکت‌ها به کمک تامین مالی از بازار سرمایه؛

۵- به‌روزرسانی استانداردها و تغییر فناوری و هدایت صنعت خودرو به سوی تولید خودروهای برقی و توسعه زنجیره ارزش آن؛

۶- آزادسازی محدوده‌های معدنی و زون‌های اکتشافی در کنار توسعه اکتشافات با محوریت شناخت ذخایر عمیق و تقویت ذخایر معدنی کشور برای تامین حداقل نیاز ۲۰ساله آینده کشور.

هیچ نظری موجود نیست: