۱۴۰۱-۰۶-۳۰

تکلیف مردم روسیه در مقابل ظلم سران کشور

سران کشورها ممکن است ظالم باشند . در این صورت از دست مردم عادی کشور چه بر می آید.
برای مثال مردم روسیه می دانند که حمله به اوکراین ظالمانه است. اما کاری از دستشان بر نمی آید.
این صحیح نیست. کاری می توانند بکنند .
در آموزه‌های دینی ما داستان معروفی است 
صفوان بن مَهران شتران زیادی داشت که از کرایه دادن آنها، معیشت و زندگی خود را می گذراند و از همین جهت به او جمّال می گفتند. 
 نقل می کند که؛ روزی خدمت حضرت امام موسی کاظم(ع) رسیدم. آن حضرت(ع) به من فرمود:   «صَفْوَانُ کُلُّ شَیْ ءٍ مِنْکَ حَسَنٌ جَمِیلٌ مَا خَلَا شَیْئاً وَاحِداً» ای صفوان همه چیزِ تو خوب و نیکو است جز یک چیز
  سؤال کردم: فدایت شوم آن چیست؟ امام(ع) فرمود:   «إِکْرَاؤُکَ جِمَالَکَ مِنْ هَذَا الرَّجُلِ یَعْنِی هَارُونَ » اینکه شتران خود را به این مرد (یعنی هارون خلیفه وقت) کرایه می دهی  
عرض کردم:   《وَ اللَّهِ مَا أَکْرَیْتُهُ أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ لَا لِلصَّیْدِ وَ لَا لِلَّهْوِ وَ لَکِنِّی أَکْرَیْتُهُ لِهَذَا الطَّرِیقِ(یَعْنِی طَرِیقَ مَکَّةَ) وَ لَا أَتَوَلَّاهُ بِنَفْسِی وَ لَکِنِّی أَبْعَثُ مَعَهُ غِلْمَانِی》  به خدا سوگند من از روی حرص و سیری و لهو چنین کاری نمی کنم.  چون او به راه حج می رود، شتران خود را به او کرایه می دهم. خودم هم خدمت او را نمی کنم و همراهش نمی روم، بلکه غلام خود را همراه او می فرستم. 
 امام(ع) فرمود:  «یَا صَفْوَانُ أَ یَقَعُ کِرَاؤُکَ عَلَیْهِمْ؟ »   آیا از او کرایه طلب داری؟ گفتم: فدایت شوم. آری  امام(ع) فرمود: «أَ تُحِبُّ بَقَاءَهُمْ حَتَّی یَخْرُجَ کِرَاؤُکَ؟»   آیا دوست داری او باقی باشد تا باقی کرایه ات را به تو برسد؟ گفتم: آری 
 امام(ع) فرمود:   مَنْ أَحَبَّ بَقَاءَهُمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ مَنْ کَانَ مِنْهُمْ کَانَ وَرَدَ النَّارَ   کسی که دوست داشته باشد بقای آنها را، از آنان خواهد بود و هر کس از آنان (دشمنان خدا) باشد، جایگاهش جهنم خواهد بود.  
صفوان می گوید:   فَذَهَبْتُ فَبِعْتُ جِمَالِی عَنْ آخِرِهَا   بعد از این گفتگو با امام کاظم (ع)، تمامی شتران خود را فروختم.
از این رو مردم روسیه نباید به حاکم ظالم خدمات ارائه دهند . آن کسی که هر گونه خدماتی به حاکم ظالم ارائه کند از آنها خواهد بود و در جهنم مونث آنها خواهد شد .
نظر به اینکه می دانیم تصویری از جهنم آخرت در دنیا هم هست . آن فرد ظالم و این افراد پیرو او در این دنیا نیز دچار صدمات خواهند شد .

هیچ نظری موجود نیست: