۱۴۰۱-۰۶-۳۰

شکایت حقوقی از شرکت یا سازمان آب های ترکیه برای خشکاندن بین النهرین

سدهای ترکیه به بهانه تولید انرژی شروع به ساخت شد . اما در واقع آبهای دجله و فرات را ذخیره و برای کشاورزان ترکیه مورد مصرف قرار گرفت . 
استفاده از آب دو رود در بالادست ، باعث کاهش آب در پایین دست رودخانه شده و زیست بوم منطقه را تغییر داده است . این آسیب به زیست بوم روی زندگی مردم کشور ما نیز تاثیر داشته و جا دارد به محاکم بین المللی شکایت نماییم .
گام اول اثبات تاثیر آبگیری سدهای ترکیه و کاهش کشاورزی و فضای سبز منطقه ( از سوریه تا عراق و ایران ) داشته است .
این کاهش فضای سبز در درجه اول باعث افزایش ریزگردها و تاثیر های سلامتی و صنعتی و غیره می باشد . این ریزگردها در زمان هایی تا تهران نیز رسیده اند . باعث افزایش مرگ و میر به دلیل مشکلات تنفسی و غیره شده اند و همه اینها قابل اثبات و تبدیل به ارقام ریالی است .
کاهش فضای سبز باعث بالا رفتن دما در منطقه و از جمله ایران شده و این باعث ضررهای پولی به شبکه تولید و توزیع برق و سایر موارد تا مصارف خانوارهای عمومی مردم می گردد .اضافه شدن هزینه های همه عوامل قابل محاسبه و می توان آن را از مسبب مربوطه در محاکم بین المللی درخواست نمود.
سایر موارد  شامل ایجاد مشکلات اجتماعی در کشور خودمان و تاثیر آن بر سایر مردم مناطق ایران ، تاثیر مشکلات ایجاد شده در کشورهای همسایه و تاثیر آن بر کشور ما می تواند به صورت هزینه محاسبه و در محاکم بین المللی مطرح گرد.
کاهش آب ورودی به خلیج فارس و تاثیرات اکولوژیکی آن هم یکی دیگر از مواردی است که باید بررسی گردد و پس از محاسبه از مسبب آن گرفته شود .
از دید دیگر دو گونه هزینه داریم . اول هزینه های اعمال شده و اتفاق افتاده است . ضررهایی که به مردم و به کشور ما تا این تاریخ وارد آمده است .
دوم هزینه های سالانه ای که وجود این سدها برای ما ایجاد می کند . این را هزینه جاری وجود این سدها می توان نامید . 
هر دو این هزینه ها را می شود از کشور ترکیه در محاکم بین المللی  طلب کرد . 
داشتن این سدها مشکلی نیست . اما مصرف آبهای یک رودخانه در بالا دست به معنی بهم ریختن اکو سیستم هزاران ساله ای است که تمدن بشری در این منطقه شکل گرفته است . 
ترکیه باید هزینه مصرف آب را بپردازد . این آب ها برای ترکیه مجانی نیستند . همانطور که برای سایر کشورها هم مجانی نیستند .
رشد و توسعه در دیگر کشورها مشکلی برای ایران ندارد و آرزوی همه انسانهای جهان است . اما تعریف رشد و توسعه با آسیب به محیط زیست . آن هم محیط زیستی که مدیریت آن به عهده کشورهای دیگر است با هیچ منطقی قابل قبول نیست .

هیچ نظری موجود نیست: