۱۴۰۱-۰۸-۱۷

کاپ 27 مصر - لطفا برای آلودگی هوا سوبسید ندهید !

رشد علم و تکنولوژی نیز کارکرد طبیعی دارد . و البته می توان آنرا منحرف کرد و یا مانع پیشرفت آن در جهت طبیعی شد . 
انتظار می رفت با رشد جمعیت ، تکنولوژی های کاربردی امروزی به سمتی بروند که آلودگی کمتری در محیط ایجاد کنند یا اصلا آلودگی تولید نشود . اما یک مانع بزرگ را مشاهده می کنیم . روشهای سیاسی و اقتصادی و رشد اقتصادی و سیاسی در بسیاری کشورها ، خصوصا کشورهایی که علم و تکنولوژی آنها پیشرو است ، به نوعی رقم خورده که مانع رشد طبیعی علم می شود .
شرکتهای بزرگ و سود آور که از آلودگی سود می برند ، شرکتهای کوچکتر را می خرند و تعطیل می کنند . حق اختراع را می خرند و تولید نمی کنند . محققانی که بالقوه بتوانند کار مفیدی کنند در کارهای دیگری به کار می گیرند و از این قبیل.
از سوی دیگر سیاستمداران نیز با این روشها آشنا و هم سو هستند . اقتصاد دانان نیز راه دیگری برای کنترل این معضل ارائه نمی کنند . 
شرکتهای تولید کننده خودرو از این کار سود می برند . گردش مالی جهانی تولید خودرو و صنایع وابسته در جهان خیلی بزرگ است . 
نفت و زغال سنگ و گاز نیز همین مشکل را دارند . سالها شرکتهای نفتی مانع توسعه سایر روشهای انرژی می شدند . 
روش زندگی آمریکایی مبنی بر سفر های روزانه با خودرو است . در بسیاری کشورها سفر روزانه نیروی کار ، سفر برای خرید روزانه ، امری طبیعی قلمداد می شود .
همه اینها روشهایی هستند که آلودگی را افزایش می دهند . تغییر این روشها باعث می شود که میزان زیادی از آلودگی ها حذف شوند . اما درآمد خیلی از شرکتها کاهش خواهد یافت . اگر مردم بتوانند بدون سفر روزانه کار و شغل خود را انجام دهند ، مثلا با دور کاری و یا کار رکدن در مکانی که بتوانند  پیاده به آن محل برسند ،تولید ناخالص داخلی کشورها کاهش خواهد یافت . گردش نقدینگی در مسیرهای جدیدی برقرار خواهد شد و شرکتهای بزرگی ورشکست می شوند . و ...
اما ین کارها باید روزی انجام شوند . امید است که قبل از دیر شدن این کارها انجام گیرند .

هیچ نظری موجود نیست: