۱۴۰۲-۰۲-۲۷

یادآوری سقوط شوروی

دلایل زیادی برای سقوط شوروی مطرح می شود . یکی از مهمترین آنها شاید پیر شدن کادر رهبری شوروی بود و اینکه خیلی دیر متوجه این امر شدند .
شاید در آمریکا نیز همین اتفاق در حال وقوع است . متاسفانه شاهد هستیم در اکثر کشورها افراد مسن نسبت به جانشین سازی دچار کم کاری هستند و نمی توانند افراد مناسبی را برای جانشینی بیابند و یا حاضر به کناره گیری نیستند .
نمونه آن دولت چین است . یکی از عوامل قدرتمند رشد و بهبود مستمر چین تعویض رهبران آن در زمانهای نسبتا قابل قبول بود . حفظ صندلی رهبری برای رهبر فعلی چین ، این امتیاز را از چینی ها گرفت .
در زمانی که جلوی خلق طرح نو گرفته شود ، خمود و سقوط شروع می شود . این برای چین در حال اتفاق افتادن است . 
در آمریکا مشخص نیست . آنچه مشهود است ، اکثر افراد تاثیر گذار در سیاست و امور نظامی آمریکا دارای سن های خیلی بیشتری نسبت به میانگین های قبلی هستند .
این هشدار جدی به جهان است . 
جهانی با قدرتهای پیر ، توان دریافتن چالشهای امروز جهان را ندارند .
چالش هایی مثل مشکلات محیط زیست . بالا آمدن دریاها - نیاز به جایگزینی تکنولوژی های قدیمی و غیر بهینه  - استفاده از جابجایی جمعیتی جهانی به عنوان موتور محرکه رشد و اصلاح الگوهای غلط زیستی قدیمی ( مثل استفاده روزانه از اتومبیل شخصی که در آمریکا بخش جدایی ناپذیر از زندگی معمولی است ) مشکل تولید زباله - چرا باید مصرف را توسعه داد و محیط زیست را به چالش کشید . به جای مصرف طبیعت باید در کنار طبیعت بخشی از آن شد . افراد مسن با این مفاهیم بیگانه اند و جوابهای قدیمی به مشکلات امروزی ما می دهند .
آنچه دیروز اختیار و انتخاب بود ، امروز ضرورت است .
خیلی از عادتها باید عوض شود . مهم نیست آنچه به عنوان چالش در بالا آمد درست باشد. واقعیت این است که مشکلات جدید مطرح شده و نیاز به افراد جدید برای حل دارد .
با رهبران پیر آیا جهان می تواند از پس مشکلات بر آید ؟ بعید به نظر می رسد . ببینید قدیمی ها دنبال چه مسائلی هستند ؟ آنها هم مهم هستند اما آن مسائل که دارند حل می کنند مال دیروز جامعه بود . امروز مسائل جدید داریم .


هیچ نظری موجود نیست: