۱۳۹۴-۰۴-۰۴

داستان غیبت حضرت مسیح

آیه 117 مائده و آیه 60 سوره انعام

وَإِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَأَنتَ قُلتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِي وَأُمِّيَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللّهِ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِي بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِي وَلاَ أَعْلَمُ مَا فِي نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ ﴿۱۱۶ مائده

مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴿۱۱۷﴾مائده

و [ياد كن] هنگامى را كه خدا فرمود اى عيسى پسر مريم آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد گفت منزهى تو مرا نزيبد كه [در باره خويشتن] چيزى را كه حق من نيست بگويم اگر آن را گفته بودم قطعا آن را مى‏دانستى آنچه در نفس من است تو مى‏دانى و آنچه در ذات توست من نمى‏دانم چرا كه تو خود داناى رازهاى نهانى (۱۱۶)

جز آنچه مرا بدان فرمان دادى [چيزى] به آنان نگفتم [گفته‏ام] كه خدا پروردگار من و پروردگار خود را عبادت كنيد و تا وقتى در ميانشان بودم بر آنان گواه بودم پس چون روح مرا گرفتى تو خود بر آنان نگهبان بودى و تو بر هر چيز گواهى (۱۱۷)

اینجا در قرآن شاهدیم که مسیح ع به خداوند عرض میکند "چون روح مرا گرفتی (فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي )"

جای دیگر میفرماید :

وَهُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُم بِاللَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى أَجَلٌ مُّسَمًّى ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۶۰﴾ انعام

و اوست كسى كه شبانگاه روح شما را [به هنگام خواب] مى‏گيرد و آنچه را در روز به دست آورده‏ايد مى‏داند سپس شما را در آن بيدار مى‏كند تا هنگامى معين به سر آيد آنگاه ازگشت‏شما به سوى اوست‏سپس شما را به آنچه انجام مى‏داده‏ايد آگاه خواهد كرد( ۶۰ )

ملاحظه میگردد که در اینجا از (يَتَوَفَّاكُم) منظور خواب است .

پس حضرت مسیح ع به نوعی خواب طولانی رفته اند . قبلا خواب طولانی را در اصحاب کهف دیده بودیم و این نشان میدهد که ایشان جائی روی زمین تا زمان ظهور در خواب طولانی هستند .

 

 

در سفر حضرت امام حسین ع از مکه در ایام حج ( دفاع بد )

وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿۱۹۶﴾ البقره

و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد و اگر [به علت موانعى] بازداشته شديد آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كنيد] و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را متراشيد و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفاره [آن بايد] روزه‏اى بدارد يا صدقه‏اى دهد يا قربانيى بكند و چون ايمنى يافتيد پس هر كس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [بايد] آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كند] و آن كس كه [قربانى] نيافت [بايد] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتيد هفت [روز ديگر روزه بداريد] اين ده [روز] تمام است اين [حج تمتع] براى كسى است كه اهل مسجد الحرام [=مكه] نباشد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏كيفر است (۱۹۶)

به ما گفته بودند که علمای زمان ، به دلیل این که حج را نیمه کاره گذاشتند ، فتوا به خروج از دین رسول خدا دادند .

در اینجا عین آیه قرآن ، همه مسلمین را مجاز میداند که در حج و عمره اگر محدودیتی داشتید ، قربانی را انجام دهید و تمام . حج تمام شد .

همانند روزه که کسی که روزه میگیرد خود باید تشخیص دهد که بر او واجب است یا نه برای بدنش ضرر دارد . مبنا تشخیص فرد است و لا غیر و مانند نماز که تشخیص خود فرد است که تشخیص میدهد آیا میتواند ایستاده نماز بخواند یا باید نشسته بخواند .

متاسفانه از عمل امام سوم شیعیان بد دفاع میکنند .

نه تنها از فتوا دهندگان و مردم آن زمان در تعجبباید بود که در قرآن توجه نکرده اند ، بلکه در دوستداران که عمل امام حسین ع ، عین شریعت رسول خدا است .

میدانیم که ائمه اطهار از هر فرصتی برای اجرای سنت رسول خدا اقدام مینمودند . و در اینجا ملاحظه میکنیم که برای امام سوم شیعیان این فرصت فراهم شد که این سنت رسول خدا که فقط در حالت خطر ممکن است اجرا شود ، را عمل نمایند .

این درس را باید در کتابهای درسی درج نمود .

 

 

 

در اهمیت ادب و سخن خوش ( جزو واجبات است )

وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾ البقره

و چون از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد و با مردم [به زبان] خوش سخن بگوييد و نماز را به پا داريد و زكات را بدهيد آنگاه جز اندكى از شما [همگى] به حالت اعراض روى برتافتيد (۸۳)

و با مردم سخن خوش بگوئید !

فرمان خدا است که پیمان گرفته است  ، در حد نیکی به " پدر و مادر و نزدیکان و ویتیمها و نیازمندان " و سخن خوش گفتن با مردم و خواندن نماز و دادن زکات .

پیمان از بنی اسرائیل ، بر مسلمانان نیز فرض است مگر آنچه را مرخص فرموده باشد . همه این وظایف بر ما نیز هست . پس سخن خوش گفتن از واجبات است ، همانطور که بیان فرموده در حد نیکی به والدین و نماز و زکات .

اگر میدانستیم این امر نیز واجب است ، شاید در اجماع این همه سخنان زشت و قسمهای دروغ را شاهد نبودیم .

 

در سفر حضرت امام حسین ع از مکه در ایام حج ( دفاع بد )


وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 
﴿۱۹۶﴾ البقره

و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد و اگر [به علت موانعى] بازداشته شديد آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كنيد] و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را متراشيد و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفاره [آن بايد] روزه‏اى بدارد يا صدقه‏اى دهد يا قربانيى بكند و چون ايمنى يافتيد پس هر كس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [بايد] آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كند] و آن كس كه [قربانى] نيافت [بايد] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتيد هفت [روز ديگر روزه بداريد] اين ده [روز] تمام است اين [حج تمتع] براى كسى است كه اهل مسجد الحرام [=مكه] نباشد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏كيفر است (۱۹۶)

به ما گفته بودند که علمای زمان ، به دلیل این که حج را نیمه کاره گذاشتند ، فتوا به خروج از دین رسول خدا دادند .

در اینجا عین آیه قرآن ، همه مسلمین را مجاز میداند که در حج و عمره اگر محدودیتی داشتید ، قربانی را انجام دهید و تمام . حج تمام شد .

همانند روزه که کسی که روزه میگیرد خود باید تشخیص دهد که بر او واجب است یا نه برای بدنش ضرر دارد . مبنا تشخیص فرد است و لا غیر و مانند نماز که تشخیص خود فرد است که تشخیص میدهد آیا میتواند ایستاده نماز بخواند یا باید نشسته بخواند .

متاسفانه از عمل امام سوم شیعیان بد دفاع میکنند .

نه تنها از فتوا دهندگان و مردم آن زمان در تعجبباید بود که در قرآن توجه نکرده اند ، بلکه در دوستداران که عمل امام حسین ع ، عین شریعت رسول خدا است .

میدانیم که ائمه اطهار از هر فرصتی برای اجرای سنت رسول خدا اقدام مینمودند . و در اینجا ملاحظه میکنیم که برای امام سوم شیعیان این فرصت فراهم شد که این سنت رسول خدا که فقط در حالت خطر ممکن است اجرا شود ، را عمل نمایند .

این درس را باید در کتابهای درسی درج نمود .

۱۳۹۴-۰۴-۰۳

دو عامل موفقیت استارت آپ ها

دو عامل عمده موفقیت برای استارت آپ ها میتوان یافت .
یکی اول بودن
دیگر کار یکتایی انجام دادن
انجام کار یکتا که رقبا نتوانند انجام دهند , جای بحث ندارد .
اول بودن نیز باعث پیش افتادن از رقبا می‌گردد .
چنانچه این پیش بودن را بتوان ادامه داد. موفقیت ادامه دار خواهد بود .
نمونه اولها : آمازون و ایبی است
و نمونه خاص ها ; گوگل و علی بابا
دولتها باید اجازه رشد به همه بدهند خصوصا خاص ها .

مونیتور اقتصاد

همیشه امکان سوء استفاده از فرصتهای اقتصادی هست .
باید همیشه اقتصاد را برای شناسایی فرصتهای غلط مونیتور کرد .
نه تنها از جبهه منفی , این مونیتور باید بنگرد که چرا در جایی رشد صورت نمیگیرد , عوامل مشکل را مشاهده و در جهت رفع مشکلات سیگنال صادر نماید .

کالاهای لازم برای جامعه

همه ما مراقب موجودی یخچال و خوراکیهای ضروری خود هستیم . به محض کاهش آنها نسبت به جبران آن اقدام میکنیم .
کشور نیز همچنین و البته حجم و تعداد اقلام ضروری جامعه بزرگتر است .
برای کنترل موجودی اقلام ضروری کشور نیز باید اداراتی وجود داشته باشند .
برای هر قلم کالا , موجودی کف بازار , انبارها , در حال حمل , در حال تولید و غیره .
سیکل عمومی کارها باید به عهده بخش خصوصی باشد , اما توسط بخش دولتی مونیتور گردد و برای حالتهای خاص نیز برنامه وجود داشته باشد تا جامعه بدون کالا نماند .

۱۳۹۴-۰۴-۰۲

موتور مغناطیسی در منظومه شمسی

یک آهنربا که خورشید عمود بر مرکز آن است را در منظومه شمسی درنظر بگیرید .
یونهای مثبت و منفی , وارد میدان مغناطیسی شده و به چپ و راست منحرف می‌گردند .
بدلیل این که اندازه حرکت یونهای مثبت خیلی بیشتر است , تاثیر حرکت را این یونها باعث خواهند بود .
تغییر مسیر یونهای مثبت روی آهنربا باعث می‌شود که :
اولا آهنربا در مسیر برآیند نیروی یونهای ورودی و خروجی حرکت کند .
ثانیا چون این نیرو خارج از مرکز است باعث دوران آهنربا حول مخور خود میشود .
حال اگر جهت میدان مغناطیسی تغییر کند , حرکت اول تغییر جهت داده و حرکت دورانی نیز متوقف میشود .
با تغییر مرتب قطبها به این ترتیب میتوان یک موتور دور شدن از خورشید را ایجاد نمود که نیروی خود را از انرژی خورشیدی میتواند دریافت نماید .
با توجه به امکان مانور این موتور به هر سوی خارج مدار پرتاب میتوان حرکت کرد .
برای حرکت به سمت داخل منظومه نیز نیاز به یک جرم می‌باشد تا آهنربا با روش سنگ قلاب , مسیر خود را دور آن تغییر داده و به سمت داخل منظومه بازگرد .
با توجه به سرمای زیاد سایه در فضای بالای جو میتوان از فوق هادیهای موجود برای ایجاد آهنربای قوی بدور سفینه اصلی استفاده نمود .
بهترین سایه بان نیز سلولهای خورشیدی هستند که سفینه را دربر گرفته‌اند .
با این روش میتوان بسیار ارزان به سیارات دورتر منظومه خورشیدی سفر نمود .
سیستمهای دیگری برای جذب یونهای مثبت و منفی ذر فضا نیز میتوان طراحی نمود تا برای موتورهای کوچکی که برای تغییر مسیرهای کوچک مورد نیاز است استفاده گردد .
مدل آهنربا تنها روی ماهواره های کوچک نیز قابل نصب و استفاده خواهد بود .

مهاجرت و بشریت

دانشمندان پیدایش بشر را از آفریقا یافته‌اند . بشر اولیه ابتدا به خاورمیانه و سپس در سراسر جهان انتشار یافته است . هر بار که در جایی مستقر میشده بنابر دلایلی دوباره حرکت میکرده است . گاه مسیرهای جدید به سرزمینهای مسکونی قدیمی منتهی میشده و از این طریق تجارب مهاجران به سایر مردم ساکن منتقل میشد .
حتی امروز نیز مهاجرت خطرناک و با دل کندن از سرزمین مادری خیلی مشکل است .
پس اصولا بشر چرا مهاجرت کرده و آیا مهاجرت مسئله طبیعی است ؟
به صورت طبیعی هر سرزمینی در هر سطح تکنولوژی , میزان مشخصی غذا میتواند تولید نماید . وقتی نیاز جمعیت به غذا بیشتر از توان تولید محیط باشد نیاز به مهاجرت اجتناب ناپذیر است .
گر چه افرادی که ابتدا به مکانی می‌رسند برای ماندن اولویت نوبتی دارند , اما آنها نیز نباید مانع گذشتن مهاجران از کنار آنها باشند .
گر چه بعدها مرزها برای مدیریت سرزمینها شکل گرفت , اما این امر نباید مانع مهاجرت طبیعی انسانها گردد .
زمین هنوز برای بشریت بزرگ است و مکانهای زیادی برای اسکان وجود دارد .
گر چه اولویت مهاجرتی برای مکانهای نزدیک باید باشد .

۱۳۹۴-۰۴-۰۱

موتور مناسب سفر در منظومه شمسی

با توجه به این که برای هر موتور نیاز به انرژی و ماده ( مثلا برای خروج از اگزوز ) داریم و در آنجا هر دوی این مواد موجود است .
عاقلانه این است که از انرژی خورشیدی ( بصورت مستقیم یا تبدیل شده ) و مواد موجود در محل استفاده کنیم .
انتقال سوخت و انرژی از سطح زمین اقتصادی نمی‌باشد .
بنابراین بر اساس این مشخصات موتور جدید این کار باید طراحی گردد .

سفر یونها از خورشید تا زمین چگونه است ؟

دیگ مذاب خورشید در حال ارسال دائم یونهای مثبت و منفی به فضا است . این یونها از بدو حرکت در میدانهای مغناطیسی سطحی و عمقی خورشیدی قرار دارند .
پس از گذشتن از محدوده میدانهای سطحی , فقط میدان مغناطیسی اصلی خورشید که تا بیرون از منطقه منظومه شمسی ادامه دارد روی این یونها اثر میگذارد .
حرکت یونها از مرکز خورشید به خارج و تاثیر میدان مغناطیسی باعث حرکت به سمت راست یا چپ آنها ( بسته به نوع بار الکتریکی ) خواهد بود .
نیروی این اثر روی مسیر عمود به میدان مغناطیسی ( روی استوای خورشیدی ) حداکثر و هر چه مسیر دارای زاویه بیشتری با افق خورشید باشد , کمتر خواهد بود .
شکل حرکت این یونها مانند ابرهای طوفانهای گرمسیری متحدالمرکز و دایروی است .
در مدار زمین نیز این یونها با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند . در اینجا نیز اتفاق مشابه رخ میدهد و آنها با تغییر مسیر از زمین دور ( یا نزدیک ) میشوند .
در نزدیکی قطبها این تغییر مسیر , خیلی کوچک خواهد بود . در واقع یونهایی که در نزدیکی قطبها به زمین نزدیک میشوند تقریبا در جهت میدان مغناطیسی زمین به جو برخورد پیدا می‌کنند .
از این رو پدیده شفق قطبی را شاهد هستیم . ( چون همواره یکی از قطبها به سمت خورشید است و دیگری در سایه زمین قرار میگیرد , دیدن شفق قطبی تابع سطح تماس منطقه قطبی با مسیر یونها است )
این یونها به زمین وارد شده و سیکل نسبتا پیچیده یونی زمین را به گردش در می آورند .
خالص اثر یونهای ورودی و خروجی مقداری است ثابت . یعنی بار خالص زمین در طی زمان تغییر نمی‌کند .
نظر به این که بیشتر یون مثبت خورشید به زمین میرسد , بنابراین بار خالص زمین نیز مثبت است و این بار یونهای مثبت را دفع میکند .
نکته اساسی این است که بار مثبت زمین و میدان مغناطیسی آن روی مواد بدون بار خورشیدی بی تاثیر است .
این مواد بی بار با انفجارات بزرگ خورشیدی پدید آمده و امکان فرار از سطح خورشید را پیدا کرده‌اند .
در برخورد این مواد پر سرعت با جو زمین , آنها باردار و داغ شده و تاثیرات نامطلوبی برای ما دارند .

۱۳۹۴-۰۳-۳۱

یک تعریف جدید از کشور در حال توسعه و توسعه یافته

کشور توسعه یافته کشوری است که برنامه بلند مدت آن فدای برنامه‌های کوتاه مدت نمی‌شود .
و کشور در حال توسعه برعکس , برنامه‌های بلند مدت همیشه فدای برنامه‌های کوتاه مدت میشود .
فاصله دو حالت را اگر صفر و صد بگیریم , اکثر کشورهای در حال توسعه در یک سو و کشورهای توسعه یافته در نقطه مقابل هستند .