۱۳۹۴-۰۴-۰۴

در سفر حضرت امام حسین ع از مکه در ایام حج ( دفاع بد )


وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُؤُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ 
﴿۱۹۶﴾ البقره

و براى خدا حج و عمره را به پايان رسانيد و اگر [به علت موانعى] بازداشته شديد آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كنيد] و تا قربانى به قربانگاه نرسيده سر خود را متراشيد و هر كس از شما بيمار باشد يا در سر ناراحتيى داشته باشد [و ناچار شود در احرام سر بتراشد] به كفاره [آن بايد] روزه‏اى بدارد يا صدقه‏اى دهد يا قربانيى بكند و چون ايمنى يافتيد پس هر كس از [اعمال] عمره به حج پرداخت [بايد] آنچه از قربانى ميسر است [قربانى كند] و آن كس كه [قربانى] نيافت [بايد] در هنگام حج‏سه روز روزه [بدارد] و چون برگشتيد هفت [روز ديگر روزه بداريد] اين ده [روز] تمام است اين [حج تمتع] براى كسى است كه اهل مسجد الحرام [=مكه] نباشد و از خدا بترسيد و بدانيد كه خدا سخت‏كيفر است (۱۹۶)

به ما گفته بودند که علمای زمان ، به دلیل این که حج را نیمه کاره گذاشتند ، فتوا به خروج از دین رسول خدا دادند .

در اینجا عین آیه قرآن ، همه مسلمین را مجاز میداند که در حج و عمره اگر محدودیتی داشتید ، قربانی را انجام دهید و تمام . حج تمام شد .

همانند روزه که کسی که روزه میگیرد خود باید تشخیص دهد که بر او واجب است یا نه برای بدنش ضرر دارد . مبنا تشخیص فرد است و لا غیر و مانند نماز که تشخیص خود فرد است که تشخیص میدهد آیا میتواند ایستاده نماز بخواند یا باید نشسته بخواند .

متاسفانه از عمل امام سوم شیعیان بد دفاع میکنند .

نه تنها از فتوا دهندگان و مردم آن زمان در تعجبباید بود که در قرآن توجه نکرده اند ، بلکه در دوستداران که عمل امام حسین ع ، عین شریعت رسول خدا است .

میدانیم که ائمه اطهار از هر فرصتی برای اجرای سنت رسول خدا اقدام مینمودند . و در اینجا ملاحظه میکنیم که برای امام سوم شیعیان این فرصت فراهم شد که این سنت رسول خدا که فقط در حالت خطر ممکن است اجرا شود ، را عمل نمایند .

این درس را باید در کتابهای درسی درج نمود .

هیچ نظری موجود نیست: