۱۳۹۴-۰۳-۱۵

سر در نماز

همه مسلمین جهان موظف هستند که نماز بخوانند . تکرار این نماز چه معنا دارد ؟

در نماز چه چیزی وجود دارد که خداوند امر فرموده : این چنین نماز بخوانیم ؟

دقیقا همین نماز را پیغمبر خدا نیز میخواند . اگر بگوئیم که این نماز تشکر و اظهار بندگی است به درگاه و راه سخن گفتن است با خدا – یا بگوئیم که نماز معراج مومن است و غیره ، گر چه همه اینها هست ، اما یک نکته را بیان نکرده ایم .

خداوند بی جهت به رسول خدا نمیگوید که اینگونه نماز بخواند . خدا نیازی ندارد . این نماز برای رسول خدا ( و همه مسلمین از پائین ترین افراد تا بالاترین آنها ) مفید است . در واقع به واسطه هر بار نماز خواندن ، چیزی عاید بنده میگردد . خدا که میتوانست همه آن چیز های عایدی را یکجا به بنده بدهد ، آن چیست که کم کم به بنده داده میشود ؟ رشد و ظرفیت پذیرش الطاف الهی است که در بنده تغییر میکند .

با نماز ( و سایر عبادت و دستورات ) برای بنده تغییری حاصل میشود و این تغییر میتواند تا آخر عمر اتفاق بیفتد . این تغییر برای تازه مسلمان و رسول خدا نیز ایجاد میشود .

در واقع دو وجهه " مرتبه روحانی " و " طول عمر " برای نماز و رشد معنوی باز است . این رشد معنوی در عالم خارج چیزی را تغییر نمیدهد ، بلکه توانائی پذیرش نور الهی را در بنده تغییر میدهد .

لطف الهی قدیم است و دائم و بدون تغییر دائم در حال تابیدن است . در واقع برای خدا ، زمان عقب و جلو نداریم . در هر لحظه الهی ، اول تا آخر حاضر است . پس لطف او از اول تا آخر بدون کم و زیاد بر " عالم امکان " تابان است . این ظرفیت بنده است که از این انوار الهی چه میزان توان دریافت داشته باشد .

هر بار که نماز را میخوانیم به سفری میرویم . در این سفر ادراکی برای ما ایجاد میشود اغلب متفاوت از قبل . پس میتوان گفت که معنی هر نماز با دیگری فرق دارد . همین سوره حمد با هر بار خواندن ( و توجه به معانی آن ) حالتی از بندگی را به یاد ما می آورد . معلوم است که گوینده این سوره ( خداوند ) همه این حالات ما را میدانسته اند و برای ما این مطالب را گفته اند .

سر نماز در این است که با هر بار خواندن ، مطلب جدیدی بر بنده در هر مرتبه بیان میگردد . در واقع خداوند با ما گفتگو میکند . با همه بندگان در همه سطوح و در همه عمر .

هیچ نظری موجود نیست: