۱۳۹۴-۰۴-۰۷

افزایش کدام هزینه های دولتی میتواند اقتصاد را به حرکت درآورد ؟

هزینه های ساخت و ساز و توسعه گردشگری میتواند تا حدود زیادی چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد .

ما در تمام شهرهای کشور سرویس بهداشتی مناسب  گردشگر خارجی نداریم . فروشگاه ها و پمپ بنزینهای استاندارد نداریم .

تعداد تخت هتلها ( با هر تعداد ستاره ) در همه شهرهای کشور بسیار پائین است . سیستم نظارتی کافی روی این اقامتگاه ها نداریم .

همچنین سیستم مناسب حفاظتی از گردشگاه ها و مناطق باستانی خود نداریم .

اینها گوشه کوچکی از هزینه هائی است که دولت میتواند در کوتاه مدت انجام دهد تا باعث تحریک اقتصاد گردد .

یکی دیگر از موارد مقفول مانده ، پارکینگ است !

در سطح همه شهرهای کشور تعداد پارکینگ ( حتی ساختمانهای مسکونی و اداری دولتی ) بسیار کم است . در نتیجه همه مردم از کنار خیابانها برای پارکینگ استفاده میکنند .

شهرداری همه شهرهای کشور باید نسبت به احداث پارکینگ کافی در همه مناطق شهری اقدام کنند . پارکینگ طبقاتی زیر زمینی با توجه به این که مشکل زمین برای همه شهرها وجود دارد ، گزینه قابل اجرا است . اما سایر گزینه هها ، جائی که امکانات اجازه میدهد نیز باید مد نظر قرار گیرد . منبع هزینه این کار شهرداریها نیز شارژ هزینه ماهانه شهرداری برای همه شهروندان خواهد بود . مانند قبض آب و برق ، هر واحد مسکونی از خدمات شهری خیابان و غیره استفاده میکند . قبض هزینه های شهرداری ( در اینجا بحث توسعه پارکینگ ) را باید شهروندان شهر بپردازند .

این حجم پارکینگ نیز ضمن ایجاد اشتغال ، باعث روانی ترافیک و افزایش سطح مفید خیابانها خواهد بود . ( مکانهای دارای اولویت نیز توسط شهرداریها قابل شناسائی است و البته مردم آن محلها باید هزینه پارکینگ محله خود را بپردازند )

مورد سوم هزینه دولتی که باعث تحریک اقتصاد میگردد ،  تغییر سیستم کشاورزی از آبیاری غرقابی به آبیاری قطره ای است . همه باغهای کشور باید از آبیاری قطره ای استفاده کنند و صرفه جوئی آبی آن نیمی به سفره های زیر زمینی و نیمی جهت توسعه سطح زیر کشت باغها اختصاص یابد .

وام بدون بهره به باغداران ( زیر نظر مروجین کشاورزی ) میتواند صنعت و بازار کار را مشغول نموده و جزو حرکت به اقتصاد باشد .

موارد بیشتری در همه حوضه ها وجود دارد که با تدبیر قابل شناسائی و اجرا هستند .

هیچ نظری موجود نیست: