۱۳۹۴-۰۳-۳۰

موارد مهم در خاورمیانه

دولت آمریکا در حال مطالعه و بررسی تجدید نقش خود در خاورمیانه میباشند . در این راستا موارد زیر را نباید از قلم بیندازند . موارد زیر از دید یک نفر از داخل خاورمیانه است و ممکن است با دید کسانی که از خارج نگاه میکنند یکسان نباشد .

شریان انرژی جهان از خلیج فارس میگذرد . باز ماندن و امنیت آن برای همه مهم است . اما بسیار مهم است که با توجه به شرایط زیست محیطی جهانی وابستگی جهان به این سوختها و مسیرهای آن باید کمتر شود .

میادین نفتی دریای کاسپین نیز از موارد مهم و قابل تعامل است . مسیر جریان این انرژی باید باز و تسهیل شود .

وجود حرمین شریفین ( مکه و مدینه ) در این منطقه نیز بسیار مهم است . وابستگی این مکانها به اعتقادات حاکمین محلی مشکل دراز مدت منطقه است .

ثبات و امنیت در منطقه از شبهه قاره تا اروپا و آسیای میانه نیز بسیار مهم است . ایجاد پیمانهای نظامی مشترک میتواند ثبات و امنیت را در منطقه تقویت نماید .

رفتار اسرائیل با مردم داخل خود و با همسایگان . ( خصوصا رفتار خصمانه یهودیان با مسیحیان و مسلمین ) مشکل اساسی غرب با خود اسرائیل است که خشونت در جامعه آنها نهادینه شده است و از فرائض دینی است . رفع آپارتاید در اسرائیل از مشکل ترین کارهای مقابل غرب است .

اتحاد و یکپارچگی کشورهای عرب زبان خاورمیانه  . فضای ایجاد گروه های تروریستی باید گرفته شود . این فضا با وجود یک دولت مقتدر ممکن است محفوظ بماند . وجود دولتهای ضعیف و متعدد جا را برای رشد گروه های افراطی باز میکند .

برای الجزایر باید فکری دموکراتیک کرد . به زودی عامل ثبات الجزایر با عمر بیش از هشتاد سال نیز از دنیا خواهد رفت .

سرزمین وسیع شمال آفریقا از الجزایر تا سومالی مشکل حکومت دارد . تشکیل یک حکومت مقتدر عرب زبان در شمال آفریقا میتواند امنیت را تامین نموده و مانع نسبی سیل مهاجرت آفریقائیها به اروپا گردد .

ایجاد قراردادهای دوطرفه همکاری امنیتی و نظامی بین ایران و کشورهای عرب زبان همسایه باعث نزدیکی و هماهنگی خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: