۱۳۹۴-۰۴-۰۷

مغز مورچه

مغز هر حیوانی سطحی از ارتباطات اجتماعی را میتواند پشتیبانی نماید . انسانها یکصدو پنجاه نفر ، شامپازه ها پانزده نفر ، و بسیاری از حیوانات سطح پائین تر ، امکان زندگی اجتماعی ندارند.

مغزی در حد مغز مورچه امکان زندگی اجتماعی ندارد . اما زندگی اجتماعی مورچه ها نوع دیگری از زندگی اجتماعی است . ( مشابه سلولهای یک بدن ) هر کدام از آنها سایر مورچه ها را موجود مجزائی نمیداند . آن را جزو خود میداند . آنها بر اساس سیستم طراحی شده در وجودشان هر یک کاری انجام میدهند .

آنچه همه آنها انجام میدهند باعث بوجود سیستم مورچه ها میگردد. همه آنها با هم مثل یک موجود زنده فعالیت میکنند . در واقع هر مورچه مثل یک سلول در بدن فعالیت مینماید .

در دنیای ساخته بشر نیز ما شبکه های کامپیوتری را داریم . آنها نیز با هم یک شبکه را میسازند .هر یک کار خاص خود را میکند و با هم نیز یک کار بزرگتری را به نمایش میگذارند .

هر کامپیوتر سایر کامپیوترها را به خودی و غریبه تقسیم میکند و داشته های خود را با خودیها به اشتراک گذاشته و به غریبه ها اجازه اشتراک در دارائیها را نمیدهند .

ما سیستمهای دیگری را نیز داریم که این چنین هستند . ما با مقوله همشهری و هموطن آشنا هستیم . خانواده ، همکار و سیستمهای دیگری در این خصوص وجود دارد .

ما میتوانیم سیستمهای مشابه دیگری برای انجام یک کار بزرگتر ایجاد نمائیم .

هر یک از افراد جزئی کار خاصی را انجام میدهند . اما آنها در جریان کل کار نیستند . در واقع کل هر کاری را میتوان بصورت تقسیم کار به افراد جزئی داد . آنها بدون این که بدانند کل چیست وظایف خود را انجام میدهند .

این کار در بسیاری از ادارات و واحدهای دولتی اتفاق می افتد . اکثر حرکات جزئی کارمندان و ادارات دولتی ، با هدف اولیه که هموار نمودن کاری برای اداره جامعه بوده مطابقت نمیکند و نیاز است که مورد بازبینی قرار گیرد . از این روش برای به حرکت انداختن گروه های سیاسی – دانشجوئی – کارگری و غیره نیز میتوان استفاده نمود . ( که متخصصین فن این استفاده را میکنند ) جنبه های مثبت کار و منافع انفرادی افراد و نفع بزرگتر سیستم را میتوان در کارکرد کمپانی هند شرقی و فعالیت بازرگانهای بریتانیائیها دید . هر یک از افراد برای نفع خود کاری در سرتاسر امپراتوری انجام میداد و این حرکتهای جزئی باعث یک نفع بزرگ کلی میشد که کمپانی هند شرقی صاحب آن نفع بزرگ بود .

کاربرد شبکه کامپیوتری این مدل جالبتر و مدیریت آن مزایای بیشتری را میتواند ایجاد نماید . با کمک سیستم های کامپیوتری میتوان یک هدف بالاتر را اجرا نمود . میتوان یک شبکه شبیه بدن ساخت . با سیستمهای حفاظتی – نگهداری حافظه و انتقال به مجموعه های دیگر . برای این مجموعه کامپیوتری که امروز امکان بوجود آمدن آن موجود است باید یک هدف تعیین نمود . با داشتن یک هدف مناسب میتوان شبکه کامپیوتری آن را طراحی نمود و به آن اجازه داد که به صورت اتومات به فعالیت بپردازد .

شاید اهدافی مثل حفظ محیط زیست و رفع فقر در جهان بتواند هدف مناسب یک شبکه کامپیوتری باشد .

همانطور که اهداف مثبت برای این شبکه ها را میتوان تصور نمود . اهداف منفی نیز ممکن است شبکه های خاص خود را پدید آورد . شناسائی شبکه های موجود در دنیای شبکه ها نیز میتواند یکی از اهداف موجود باشد .

 

هیچ نظری موجود نیست: