۱۳۹۴-۰۳-۲۳

یک سوء تفاهم فضائی " برای تشخیص عمق جهان " !

آنچه در خصوص نور و امواج در محیط اطراف خود مشاهده میکنیم ، نکات پند آموزی برای ما دارد . " جذب و پراکندگی "

نور در جو پراکنده میشود ، اگر لایه جو به حد کافی عمیق باشد ، اصلا پدیده تولید نور ( خورشید ) دیده نمیشود . در عمق های کم آب این اثر مشاهده میشود . نور خورشید به حدی پراکنده میشود که خورشید دیده نمیشود .

اثر دومی که محیط ما بر نور میگذارد این است که در هر محیطی بسته به چگالی آن ، مقداری از شدت نور جذب میگردد .  این کار تا حدی ادامه پیدا میکند که دیگر اثری از نور اولیه مشاهده نشود . اعماق دریاها مثال خوبی از این اثر جذب را به ما نمایش میدهد .

اما فضای بین کهکشانها

نیز واقعا خلاء نیست . چگالی ماده در آن محیط بسیار کم است . شاید یک اتم هیدروژن در هر بیست متر مربع !

اما در پهنه بیکران گیتی این چگالی کم نیز اثر خاص خود را دارد . در این چگالی نیز نور ( و امواج الکترو مگنتیک ) پراکنده و جذب میشوند !

باید دید که این دو اثر چه محدودیتهائی برای مشاهده گر زمینی ایجاد خواهند نمود . اولین مشکل در جذب  امواج الکترو مگنتیک این خواهد بود که ما تا یک عمقی از جهان را میتوانیم بینیم . بعد از آن عمق برای ما تاریک خواهد بود . ( لزوما آنطرف این عمق خالی از نور و مواد نیست ، نور آنها به ما نمیتواند برسد ) این عمق امروزه شناخته شده است . دورترین اجسام مشاهده شده در سرتاسر گیتی کمتر از 14 ملیارد سال نوری با ما فاصله دارند .

دانشمندان تصور نموده اند که این لحظه صفر کیهان است . اما اینطور نیست . "این محدودیت مشاهده ما از جهان هستی است" .

مورد دوم در پراکندگی نور ( و امواج الکترومگنتیک ) این است که زمانی که به هر سوی جهان ( کره دورادور خودمان ) نگاه میکنیم ، یک امواج ثابتی را از عمق گیتی دریافت کنیم !

این یعنی منبع نور هر چه باشد ، در یک محدوده ای آنچنان نور پراکنده میشود که میزان شدت این نور ( امواج الکترومگنتیک ) درهمه جهت ها یکسان خواهد بود . " و این امر مشاهده شده است " .

اگر این دو اصل نور را در محاسبات خود دخیل کنیم نتایج بسیار بهتری از جهان هستی که در آن زندگی میکنیم بدست خواهد آمد .

باید اضافه کنیم شکست نور را زمانی که از یک محیط با چگالی مشخص وارد محیط دیگری با چگالی متفاوت میگردد و این اتفاق برای فواصل طولانی سفر نور در عمق حدود چهارده ملیارد سال نوری خواهد افتاد .

در واقع هر چه در اعماق کهکشان جلوتر برویم ، اثرات کوچکی که میتواندنقش بزرگی داشته باشد بیشتر خواهد شد .

هیچ نظری موجود نیست: