۱۳۹۴-۰۳-۳۰

شرایط سفینه کاوشگر اقیانوس درون ماه مشتری " اروپا "

شاید راحتترین روش نفوذ به درون پوسته یخی این سیاره از طریق آبفشانهای سطحی اروپا باشد . برای این کار سفینه کاوشگر باید شامل چند بخش کاملا مستقل و متصل به هم باشد و بخش مهمی از آن باید بتواند مانند مار در طی زمان آبفشان ، در جهت مخالف حرکت نماید .

در مرحله اول کاوشگر باید بدور مدار اروپا بگردد و بهترین آبفشان ممکن را پیدا نماید . برای این کار تناوب آبفشان  زمان آبفشانی  - دبی و سرعت آب و سایر پارامترهای کلیدی را محاسبه و بهترین آبفشان را انتخاب نماید . طبیعی است که این کار در مرحله قبل از طراحی کاوشگر باید صورت گرفته باشد ، اما این مطالعات تکمیل کننده مطالعات زمینی خواهد بود . نقشه برداری از سطح ماه نیز در این زمان کاملا عملی است . بعد از این که محل مناسب فرود مشخص شد ، کاوشگر قسمت اول را از خود باقی میگذارد و به سطح سیاره فرود خواهد آمد . این بخش کار دریافت اطلاعات و ارسال به زمین را بر عهده خواهد داشت . به موازات این کار این بخش میتواند اطلاعات سایر ماه ها و خود سیاره مشتری را نیز گردآوری نماید و به زمین ارسال نماید .

در مرحله بعدی بخش دوم کاوشگر جدا شده و روی یخ پوسته مستقر میشود . این بخش کار دریافت اطلاعات از زیر لایه یخی را به عهده خواهد داشت . جمع آوری اطلاعات روی سطح ماه ، شدت نور و تعیین جزر و مدهای سطحی و غیره به عهده این بخش است و البته دریافت و ارسال اطلاعات به مدارگرد . ( بخش یک )

بقیه کاوشگر در زمان مناسب از آبفشان وارد شده و خود را به عمق پوسته میرساند . این بخش باید توان این را داشته باشد که اگر مشکلی پیش آمد بتواند بصورت مستقل یخ پیش رو را ذوب کرده و به پیش رود . با توجه به این که یخ ذوب شده در پشت مسیر ، دوباره یخ خواهد زد ، با کمترین میزان انرژی میتوان این عمل را انجام داد .

بخش سوم در سطح زیر یخ به پوسته یخی باید متصل گردد . در دنیای اقیانوسی درون اروپا ، باید کاملا با احتیاط رفتار نمود . زیرا احتمال وجود موجودات هوشمند نیز میرود . برای همین تمام دستگاه ها باید دریافت کننده باشند . و کمترین میزان خروجی سیگنال را داشته باشیم .

در این مرحله یک بخش مجزا ( بخش چهارم ) از مجموعه جدا شده و به سمت داخل و اعماق سیاره نفوذ خواهد کرد . هدف این بخش یافتن حیات و تعیین شرایط اعماق سیاره است . این بخش با سونار محیط اطراف را کاوش کرده و نتایج را از دید خود به بخش سوم ( کاوشگر متصل روی پوسته داخلی ) انتقال خواهد داد . امواج دریافتی توسط سایر بخشها نیز باعث میشود تا یک تصویر سه بعدی از داخل سیاره ( بخصوص سطح داخلی پوسته ) ایجاد گردد . داشتن دوربینهای حرارتی برای دمای آن محیط نیز مفید است .

کاوشگر باقیمانده به همراه دو واحد سونار که با سیم و با فاصله مناسب جلوتر از کاوشگر حرکت میکنند ، سطح داخلی پوسته یخی را برای یافتن حیات و سایر شرایط پوسته بررسی خواهد کرد .

همه بخشها امکان بررسی فیزیکی و شیمیائی محیط اطراف را نیز باید داشته باشند .

 

 

 

 

 

هیچ نظری موجود نیست: