۱۳۹۴-۰۴-۰۶

برای ایجاد بستر سوء استفاده مالی چه باید کرد ؟

یکی از راه های این کار وجود حجم زیاد پول در جایی و عدم کنترل مناسب از آن است . ( معمولا در هر سطح کنترلی , راه دور زدن وجود دارد )
منظور این نوشتار متهم کردن کسی نیست , هدف شناسایی محل های محتمل و راه کار جلوگیری است .
تمام صندوقهای بازنشستگی دولتی و شبه دولتی , صندوقهای قرض الحسنه و موارد مشابه , شرکتهای وابسته غیر مستقیم به دولت و بسیاری موارد مشابه .
زمانی که جا برای رشد این مراکز نباشد ( رقابت برای سوء استفاده زیاد باشد و همه فرصتهای معمول قبلا مورد بهره برداری قرار گرفته باشد ) میتوان مراکز جدید مشابه ایجاد کرد پ یا فراتر از آن با جمع کردن منابع کوچک , این منابع را بزرگ کرد .
مانند وام مسکن , از هر وام مبلغ کوچکی میتوان سوء استفاده کرد ( حداکثر کارمندان بانک به این منابع دسترسی دارند )
اگر وامها را قالب تعاونی مسکن بتوان جمع کرد پ با تدابیر قانونی برای تعاونیها امتیاز قائل شد , رقم افزایش یافته و پورسانت آن نیز قابل توجه میشود . در این حالت افراد بزرگتر و ارقام قابل قبول ( و درشت تر ) را میتوان تصور نمود .
راه کار جلوگیری از این موارد ادغام ها است .
تمام صندوقهای بازنشستگی باید متمرکز شوند و از دسترس تشنگان سوء استفاده دور گردند .
شرکتهای نیمه دولتی و شبه دولتی و هر مورد مشابه باید خصوصی گردند ( مالکیت با قید مشخص تعداد سهم به افراد حقیقی واگذار شود )
این گونه تصدیگری نتیجه معکوس دارد . اگر جایی لازم است شرکت دولتی ایجاد و در مدت معین فعالیت نماید . ( و بعد از مدت معین منحل گردد )
نظارت به همه صندوقهای قرض الحسنه نیز غیرممکن است .
باید سامانه مناسبی برای ثبت همه گردش نقدینگی آنها تهیه شود . در مقاطع زمانی خاص میتوان به آنها سرکشی کرد . برای هر عمل خلافی ( از لحاظ ضابطه ) جریمه‌های بسیار سنگین برای کل صندوق و همچنین برای همه کارکنان این صندوقها در نظر گرفت ( این بخش قانون بیشتر جنبه بازدارندگی دارد ) مانند جریمه ده درصد کل صندوق و پنجاه درصد دارایی هیئت امنای صندوق و تبعید همه کارکنان به محلهای متفاوت و البته دور برای مدت بیش از ده سال و از این قبیل .
در واقع با توجه به تنبیه سخت , احتمال هر گونه خطایی توسط افراد صندوق برطرف می‌گردد . از طرفی داشتن این صندوقها نیز پر هزینه و غیر اقتصادی می‌گردد . با کم شدن این صندوقها کنترل آنها راحتتر خواهد بود .
از طرفی روش ارائه خدمت این صندوقها از راه های دیگر امکانپذیر است .
خدمات وام از طریق منابع بانکی و هدایت یک گروه ممکن است . مشابه آنچه در سایر موسسات حمایتی مردمی در حال اجرا است .

هیچ نظری موجود نیست: