۱۳۹۵-۰۴-۱۷

جزیره مصنوعی فیلیپینی و ژاپنی در مقابل جزیره چینی

در منطقه مورد منازعه این کشورها,  چین نسبت به احداث جزیره مصنوعی اقدام نموده است .
طبیعی است که این کشورها نیز اگر ادعای مشابه دارند , اقدام مشابه نیز باید انجام دهند .
فیلیپین  و ژاپن نیز میتوانند در نقطه مقابل چین , جزایر خود را تقویت کنند .
گر چه این اقدام به نظر تحریک کننده است , اما اگر این اتفاق نیفتد,  مالکیت چین بر جزایر مورد مناقشه تثبیت خواهد گردید .
انجام  مانور نظامی که اقدام تدافعی آمریکا است , حتی اگر با هند و ژاپن نیز همراه باشد , راهگشا نیست .
چیت در خانه خود نشسته و عملیات ترساندن ( مانور نظامی ) بی تاثیر خواهد بود . برای محدود کردن فعالیت‌ها باید اقدام مشابه صورت گیرد .

۱۳۹۵-۰۴-۱۵

اصلاح نژاد و دامداری دریایی

گونه‌های زیادی هستند که میتوان در خصوص اصلاح نژاد و دامداری آنها بصورت اقتصادی فعالیت نمود .
از جمله انواع نهنگ‌ها را میتوان چند قلو زا نمود . میتوان آنها را برای چرا به منطقه های خاصی هدایت کرد و در نهایت بعضی از پروار های از انها را به قصابان سپرد .
ژاپنی ها از جمله کسانی هستند که می‌توانند در این کار سرمایه‌گذاری نمایند و بازار اصلی نهنگ نیز در خود ژاپن است .
برای انواع ماهیهای بزرگ نیز میتوان سناریوی مشابه را متصور بود . ماهیهای تن , مشتری زیاد دارد و منابع آن در دریاها کم شده است . آنها را هم میتوان پرورش داد .
و البته هر نوع حیوان آبزی دریایی . از قبیل لابستر و غیر آن .

مورد نیاز طراحی سفر فضایی

پشت مدار مریخ سیارک ها بدور خورشید میگردند . لازم است سفینه‌ای به جایی بالا یا پایین مدار سیارک ها فرستاده شود . این سفینه ضمن شناسایی و آنالیز سیارک ها , میتواند سیارک های با آنالیز جذاب را نشانه گذاری نماید .
در آینده میتوان برنامه‌ریزی برای استفاده از این سیارک ها برای سفرهای فضایی نمود .
آب و سوخت برای سفینه‌ها خیلی مهم است و رساندن این مواد در مداری فراتر از مریخ خیلی گران تمام میشود , اگر بتوان روباتهایی را به آنجا فرستاد تا سیارات جالب را جدا کرده و مواد مواد مورد نیاز را به جایی که قابل برداشت باشد بفرستد . این مواد برای سفر های فضایی قابل استفاده خواهد بود .

بحرالمیت و مرگ و زندگی

بحرالمیت نیز مانند دریاچه ارومیه دریاچه‌ای محصور در خشکی است و امکان خشک شدن دارد . جالب است که اسرائیلی ها ادعا میکنند که شوری این دریاچه باعث خواهد شد که تبخیر با ورودی آب به تعادل برسد و در جایی این تبخیر متوقف خواهد شد .
گر چه امری است صحیح , اما وجود یک دریاچه چند ده متر مربعی چه سودی دارد ؟
آنچه در نقطه تعادل خواهد ماند یک حوضچه کوچک خواهد بود .
این تجربه را ما در مورد  دریاچه ارومیه کرده‌ایم . اگر خوش شانسی بارندگی های نابجای اخیر نبود , کاهش سطح دریاچه ادامه میافت .
بحرالمیت نیز به دنبال دریاچه ارومیه خواهد رفت ودید یا زود خشک شدن آنرا خواهیم دید .
راه حل نیز مشخص است آب شیرین که بتوان به دریاچه رساند وجود ندارد .
بنابراین آب شور مدیترانه یا دریای سرخ , هر کدام ارزانتر باشد باید به دریاچه رسانده شود .
شاید پس از خشک شدن کامل آن  , زمانی که استخراج نمک آن دیگر اقتصادی نباشد .

ممکن الوجود

وقتی میگوییم ممکن الوجود آن چیز به نظر آوریم که در درک ما است . مثلا کل کائنات . اما ما چه میدانیم شاید ممکن الوجود بیشتر از اینها باشد .
مثلا عالم روح و بهشت و دوزخ و عوالم دیگری که در مسیر عروج انسانی نیست ( چه بسا تا رسیدن به حق از وجود آنها اصلا آگاه نشویم )
لوح و قلم از ممکن الوجود ها است . بیت المعمور نیز همچنان و راه های که بین بندگان با خداوند وجود دارد . ( راه های بین بندگان با خدا را به تعداد نفسهای بندگان گفته‌اند )
آنچه در بیان ممکن الوجود به نظر مهم میرسد , درک عظمت حق نسبت به ممکن ها است و این که این ممکن ها فوق درک و دانش ما است .
این در حالی است که هر یک از ما در مقابل گستره جهان هستی ( آنچه از کائنات شناخته‌ایم ) به قدری کوچک و نازل هستیم که در شماره و عدد در نمی آییم.
این عجز و کوچکی و شناختن این است که اهمیت پیدا میکند .
گر چه با متابعت رسول و گام جای پای ایشان گذاشتن میتوان به قاب قوسین رسید . یعنی به بالاترین مقامات ممکن الوجود عروج کرد .

۱۳۹۵-۰۴-۱۳

سه گونه رفتار اجتماعی در جهان

رفتار ایده‌آل شرقی‌ها , رفتاری سراسر اخلاقی است . آموزه‌هایی که از زمانهایی کهن به ایشان رسیده , سرشار از اخلاقیات است . هدف از این آموزه‌ها یکپارچه‌سازی جامعه و فداکاری برای جامعه میباشد .
برعکس فرهنگ غربی در نقطه مقابل قرار دارد . در فرهنگ غربی نفع شخصی ملاک و مبنایی برای رشد جامعه در نظر گرفته میشود.  رشد و بهبود جامعه در حالی حاصل میگردد که تک تک افراد در جهت نفع شخصی فعالیت نموده و سرمایه‌داری برای رفاه جامعه سرمایه‌گذاری نماید .
به نظر میرسد این دو طیف افراطی حرکت به سوی مادیات و حرکت در جهت اخلاقیات,  یک میانه هم داشته باشد .
از لحاظ جغرافیایی این میانه باید بین شرق و غرب باشد , یعنی در میانه جهان . جایی مثل ایران.
آموزه‌هایی که از زمانهای قدیم داریم , ما را به اعتدال و میانه روی رهنمون میسازد .
بین الامرین امری جا افتاده در فرهنگ ما است .
طبیعی است که صرف اخلاق محوری و یا مادی پروری روش صحیحی نیست . همانطور که فرد مبنایی  و جامعه مبنایی صحیح نیست . آنچه به نظر درست میرسد , چیزی در میانه امور است .
روشی که ضمن ارج گذاشتن به تفاوت و خواست های فردی , منافع اجتماعی را نیز مد نظر داشته و در حالی که منافع مادی افراد و اجتماع را در نظر دارد از اخلاقیات خالی نبوده و مزایای اخلاقی را برای فرد و اجتماع در نظر داشته باشد .
نمونه این رفتار را کشورهای شرق و غرب و میانه میتوان دید .
چین , آمریکا و ایران
اخلاق,  مادی , بین الامرین

۱۳۹۵-۰۴-۱۲

نیترات و فسفات

مایعات فاضلاب شهرهای شمالی حاوی نیترات و فسفات است . از آن برای آبیاری مزارع برنج و غیره میتوان استفاده نمود .
مراحل تصفیه این آب و برای این منظور خیلی کمتر از هر جای دیگر خواهد بود .
عمده مسئله که اهمیت دارد میکروب زدایی ( و هر میکرو ارگانیسم موجود در آن ) است .
این کار نیز در حین جابجایی آب درون لوله‌ها و توسط نور ماورا بفش توسط لامپ مخصوص امکان‌پذیر است .

لزوم عدم یکنواختی برای تداوم سلامتی

مزایای یکنواختی بر کسی پوشیده نیست . همه چیز قابل پیش‌بینی است و می‌توان برای هر اتفاقی آماده بود . اما مزایای عدم یکنواختی نیز کم نیست .
اول مزیت قابل مشاهده , رشد و اعتلا است . در یکنواختی امور , امکان رشد محدود است و حدی دارد , اما با تغییر دائمی شرایط و مفروضات میتوان انواع رشد و به میزان نامحدود را فراهم آورد .
دوم عیب یکنواختی این است که باعث تقویت یک سو و تضعیف سایر اعضا میگردد.
این تغییرات نه فقط در بدن لازم است , بلکه آنرا در جامعه نیز میتوان تسری داد .
تغییرات در جامعه نیز لازم است . یکی از دلایل رشد فساد در جوامع میتواند عدم تغییر شرایط باشد . ضمن این که میزانی از ثبات برای جامعه لازم است , اما عدم تغییر باعث رکود و نخوت میگردد .
آنچه در بازار اقتصادی جهانی شاهد هستیم این رکود و عدم تغییر است . در این شرایط بازار توان رشد محدود یا صفر را خواهد داشت.
با تغییر محیط و شرایط میتوان برای بازار و اقتصاد رشد مستمر و افزایش رفاه جامعه را ایجاد کرد .
این رشد اقتصادی از محیط محدود شهری تا محیط کلان اقتصاد جهانی قابل دستیابی است .

یه چیز فلسفی در انواع درک خداوند

اول از جزء به کل . میگوییم این همه موجودات هست با این تفاسیر , پس این موجودات نیاز به خالق دارد ... خالق کل را خدا میگوییم.
دوم از کل به جزء . میگوییم خدا هست , از جمله صفات خدا خلاقیت است , پس همه ممکن الوجود را آفرید .
سوم از کل به کل . یعنی خدا را با خود خدا قبول داریم و درک میکنیم  و ...
مثال برای مراحل
اول : از لامپ روشن در منازل پی میبریم که یک کارخانه برقی باید در جایی باشد .
دوم : کسی که کارخانه برق را دیده باشد و بداند , از وجود کارخانه برق پی میبرد که باید لامپ روشنایی در جایی باشد که بعض را دیده و بقیه را هنوز ندیده‌ایم.
سوم : کسی که کارخانه برق را بداند و بشناسد ( دو مرح قبل را گذراند باشد ) و از وجود مجموعه کارخانه برق و شبکه روشنایی , ماهیت و ساختمان مجموعه را بشناسد و درک کند .
البته مرتبه اول برای مبتدی است و مرحله دوم برای خواص است و مرحله سوم برای خاص الخاص .

۱۳۹۵-۰۴-۰۹

آموزش سیکل عمر انسانی به کودکان برای کمک به ساختن جهان بینی آنها

کودکان در نوزادی از پستانک استفاده میکنند . در مقطع بعدی زندگی با همه وابستگی به پستانک , از آن خداحافظی کرده و مثلا به کیف مدرسه وابسته می‌شوند . این نشان از گذشتن از یک مرحله و ورود به مرحله جدید زندگی دارد .
در طول زندگی گذشتن از مراحل زیادی اتفاق خواهد افتاد . اگر به فرزندانمان آموزش دهیم تا این اتفاق طبیعی را درک کنند , در زندگی رفتار بهتری خواهند داشت .
مشکلاتی که موجب خودکشی جوانها میگردد برای آنها کمرنگ خواهد شد و بسیاری از رفتارهایی که موجب بی اخلاقی و ضد قانون هستند برای ایشان جذابیت نخواهند داشت .
فرزندان ما متوجه بازی زندگی شده و در مسیر صحیح حرکت خواهند کرد . مسیری که برای هر یک متفاوت اما همه آنها در جهت مثبت پیش خواهند رفت .