۱۳۹۵-۰۷-۲۴

سه چرخه


آلودگی موتورسیکلت و استفاده از این وسیله برای حمل بار و مسافر بخصوص در شهرهای بزرگ از معضلات امروز جوامع در حال توسعه است.
از طرفی سه چرخه ها در آسیا نمونه موفقی از حمل بار و مسافر را به نمایش گذاشته‌اند.  جا دارد حمل بار و مسافر توسط موتورسیکلت در شهرهای کشور ممنوع گردد و این نیاز توسط سه چرخه ها برآورده گردد.
با توجه به تکنولوژیهای موجود میتوان این سه چرخه ها را برقی ساخت و به گردش درآورد . با توجه به این که این سه چرخه ها به راحتی در کشور قابل ساخت است کافی است ضوابط لازم برای شماره گذاری بصورت مشخص اعلام گردد.
مواردی مثل حداکثر سرعت 40 کیلومتر و ظرفیت حداکثر مسافر 2 یا 3 نفر و مجهز بودن به کمک فنر و غیره .
بدین ترتیب تولید کنندگان زیادی در سراسر کشور امکان تولید و عرضه و البته بازار خواهند داشت . طبیعی است که چند شرکت توان رشد بیشتر داشته و در کیفیت و قیمت و تحقیق و توسعه سرآمد باشند و امکان صدور و گسترش محصول به انواع خودرو برقی را داشته باشند.
این امر نه تنها مطلوب جامعه,  بلکه برای همه افراد کشور مزایا خواهد داشت.

۱۳۹۵-۰۷-۲۳

مبانی اقتصاد بازار بر حداکثر شدن نفع شخصی است, اما این مسیر بهینه نیست


بهینه بودن اجزا,بهینه بودن کل را تضمین نمیکند. بر عکس نشان از عدم بهینه بودن میدهد.
در اقتصاد و حرکت به سمت مطلوبیت برای عموم که تئوری اقتصاد آزاد از آن خارج می‌شود نیز به همچنین . تلاش برای مطلوبیت فردی باعث مطلوبیت کل اقتصاد نخواهد بود .
اما اگر در جایی کل بهینه باشد , حداقل یک مورد بهینه در مجموعه باید وجود داشته باشد.  در واقع آن یک مورد, گلوگاه فرآیند بهینه بودن کل است.
برای تئوری های اقتصاد کلان نیز باید در جهت بهینه سازی اقتصاد کلان تلاش نمود. تامین نفع افراد ( که معمولا شامل همه افراد نمی شود,بلکه غالبا عده معدودی منتفع میگردند ) باعث کاهش مجموعه منافع کل در جامعه خواهد شد.
لازم است اقتصاد دانان روشهای اجرایی مناسب تامین بهینه شدن اقتصاد کلان را ارائه نمایند.

سازمان تحقیقات فیزیک, کاربردی و نظری


جلسه هفتگی با اساتید فیزیک مهم است. دو ساعت ملاقات حضوری و آشنایی با آخرین دستاوردها در علوم فیزیک ( و سایر علوم پایه و مادر در جلسات جداگانه ) برای اساتید و کشور مفید است.
چهار نفر فوق‌لیسانس جهت هماهنگی تحقیقات میتوانند یک دفتر هماهنگی را ایجاد کنند.
بر اساس تخصص اساتید , تحقیقات مورد نیاز کشور در زمینه‌های انواع تلسکوپ های نوری و رادیویی جهت طراحی و ساخت , مطالعه و طراحی و ساخت در خصوص الکترونیک اپتیکی و علوم مرتبط با سفر به ماه و ساخت ژنراتورها با تکنولوژی فوق هادیها و تولید الکتریسیته از همجوشی و مسائل بسیار زیاد دیگر که به اساتید اطلاع رسانی گردد. خود آنها با تعیین جهت, توان پیشبرد دانش کشور را در مرزهای علم و تکنولوژی خواهند داشت.
اعلام و تعیین پروژه‌ها و کنترل همه آنها در دفتر هماهنگی کمک میکند تا کشور در زمانبندی مشخص به افق های مورد نظر خود برسد.

مراحل عروج


اول خصائل غریزی است و کشش های آن , این مرحله عشق است.
دوم مرتبه عقل است و اختیار. نهایت مسیر عقل و اختیار حد فرشتگان است .
سوم از این به بعد عشق حیوانی که به مرحله عالی انتهای سفر فرشتگان رسیده عامل حرکت است.
کشش در این مرحله عالم حیوانی نیست .
عشق عامل کشش است به مطلوب مشهود. پس در مرحله دانی , میل به عالم فانی و کشش به حد نهایی علمی و شهودی است. برای بعضی زن و فرزند و برای دیگری مال و شهرت است.
در مرحله عالی , در مکان نهایت فرشتگان,  مطلوب مشهود, حق است باری تعالی. در اینجا عشق کشش است به حق .
این بود رفف و براق . اما این انتهای سفر نیست که حق را حد نیست.
مرحله اول نقطه شروع است و هر مرحله و گذشتن از هر مرحله نیز مرحله‌ای است.

چرا درآمد تعمیر کاران اتومبیل جزو 5 درآمد بالای کشور است و عواقب این رخداد چیست؟


اکثر خودروهایی کشور مستعمل است. کیفیت خودروهای وارداتی و تولیدی نیز پایین است. دست انداز خیابانها و جاده ها از کیفیت لازم برخوردار نیست و گاهی به صورت استاندارد دست انداز در جاده‌ها و خیابانها اضافه میگردد. همه این موارد کمک میکند که بخش خدمات تعمیر خودرو روزهای رونق خود را سپری نماید.
در واقع این بخش اقتصاد میزان زیادی از نقدینگی را جذب و مسیر نقدینگی را به جهت خدمات, مصرف, واردات هدایت میکند.
اگر این میزان نقدینگی در اینجا نابود نمی گردید ( اگر این خرابی بوجود نمی آمد از منبع مالی آن دارنده خودرو جور دیگر استفاده میکرد ) بخشهای دیگری از اقتصاد امکان رشد و توسعه میافتند.
شاید بهترین بخش برای توسعه, خود ساخت خودرو باشد.
در واقع به جای تعمیر طولانی مدت خوروها, آنها را از رده خارج و خودرو جدید به بازار عرضه گردد.
از سوی دیگر, محدود کردن تعمیرگاه ها به نمایندگی مجاز, منافع زیادی برای مصرف کننده دارد. قیمت کنترل شده و تضمین کیفیت خدمات از جمله مزایای این کار است.
اصلاح شبکه عرضه خودرو به بازار و خروج خودرو از خیابانها مسئله ای است که جای تامل دارد. بخش مهمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد و ذینفعان زیادی دارد.

تجدید آزمایش پیچیدگی فضا


حدود 50 سال پیش بود که تکنولوژی برای آزمایش یکی از پیش‌بینی های تئوری نسبیت بدست آمد .
دانشمندان چهار عدد ژیروسکوپ را به همراه یک تلسکوپ به فضا فرستادند. این ژیروسکوپ ها در روی زمین با ستاره‌ای دوردست هماهنگ شده بودند. آزمایش این بود که اگر در فضا در امتداد محاسبه شده قرار گیرند, نشان از پیچیده شدن فضا در اثر گردش زمین دارد.
پس از مشکلات زیاد نوسان ژیروسکوپ ها و محاسبات زیاد, اعلام شد که آزمایش پیچیدگی فضا را تایید میکند.
نظر به مشکلات پیش آمده و صرف میلیون ها دلار و صبر 30 ساله برای آزمایش,  نتایج اعلام شده جای تردید دارد.
این آزمایش را روی زمین میتوان تکرار کرد و نتایج آن قابل استناد خواهد بود.
تفاوت پیچش در استوا و قطب در اثر چرخش زمین حداکثر است. از طرفی در هر دو نقطه ژیروسکوپ را میتوان با ستاره قطبی تنظیم کرد.
این آزمایش کم هزینه و از دقت بالاتری از آزمایش موشکی و مداری برخوردار است. زیرا پیچش در اثر گردش زمین , در سطح زمین حداکثر است و هر چه از زمین دور شویم کمتر خواهد شد . ( احتمالا  با توان دوم فاصله )
جا دارد این آزمایش را دوباره تکرار کنیم .

۱۳۹۵-۰۷-۲۲

چگونه میتوان میانگین انسان دستی بشر را جابجا کرد؟

حس بشر دوسی و فداکاری شر نسبت به همنوعی که جزو دایره نزدیکان نیست ، از
یک منحنی نرمال تبعیت میکند . از طرفی گروهی افراد روتنی هستند که درد و
رنج چهره ها را تشخیص نمیدهند و نسبت به درد و رنج دیگران بی تفائت هستند
. از طرف دیگر عده ای از مردم هستند که نسبت به درد و رنج بشریت در
کشورهای دور دست عکس العمل نشان داده و برای بهبود زندگی آن مردم تلاش
میکنند . حد زیاد فدا کردن جان برای کمک به دیگران را در کشته شدن چند
نفر آمریکائی در دفاع از مردم فلسطین دیده ایم. آنها جلوی بولدوزرهای
اسرائیلی قرار گرفتند تا خانه فلسطینیان را خراب نکنند. اما راننده
بولدوزر به همراه نیروهای نظامی اطراف و فرماندهان نظامی اسرائیل و حتی
سیاستمداران آمریکا نسبت به این واقعه بی تفاوت بودند !
ثابت شده با انتشار اطلاعات جهانی مردم جهان نسبت به اتفاقات نقاط دور
دست نیز واکنش انسانی نشان داده و کمی نسبت به گذشته جهان انسانی تری
داریم . اما مطلوب بشریت است که این منحنی نرمال به سمت اهمیت دادن به
همنوع حرکت کند .
به صورت فطری ، بشر خواهان حفظ نوع خود است . این حفظ خود در مراتب
بالاتر تبدیل به حفظ همنوع شده و در اجتماعات این حس وجود دارد که حمایت
از انسانیت صورت میگیرد. این امری کاملا فطری است و با آموزشهای غلط تصور
بهتر بودن گروهی از افراد نزدیک نسبت به دیگران برای بشر پیش آمده است .
به نظر میرسد که با اصلاح این آموزشهای غلط بتوان تا حدود زیادی بی
تفاوتی نسبی اکثریت را به سمت اهمیت بیشتر هدایت نمود.
آموزش اخلاقیات ، عدم نمایش خشونت و وحشیگری در رسانه های عمومی باعث
میشود که اکثریت میانگین جامعه نسبت به خشونت علیه بشریت حساس باشند و
عکس العمل نشان دهند . به این ترتیب میتوان کل منحنی نرمال بشر دوستی را
به سمت مثبت حرکت داد .
میدانیم که بشر تا حدود زیادی آموزش پذیر است . علاوه بر آموزش ، با
تمرین نیز بخشهائی از مغز که مسئول این گونه فعالیتها است مسیرهای ثابت
میسازد و با استفاده از این بخش ، قسمت بزرگتری از مغز به این کار اختصاص
پیدا خواهد کرد (به طور طبیعی ) .
حتی در افرادی که به صورت ژنتیکی دارای ضعف در این بخش هستند نیز ، آموزش
عملی و رسانه ای کمک میکند تا حساسیت افراد به این مقوله بیشتر گردد .

۱۳۹۵-۰۷-۲۰

باب الحوائج


القاب بزرگان دین با اسامی که افراد کوچه و بازار بر هم میگذارند متفاوت است. وقتی به بزرگی لقبی اعطا میگردد, با دم صاحب دم, آن ویژگی به طور کامل در فرد نهادینه میشود. گر چه ممکن است قبلا نشانه‌ای از آن اسم داشته ( نه بطور کامل ) اما با اعطای آن لقب , در وجود او آن اسم نشسته و نماد میآبد . ( گر چه قابلیت نیز مهم است. هر ظرف قابلیت خاص خود را دارد )
"درب حاجت خواستن از امام "  لقب عباس بن علی ع است . هیچ شخص دیگری این لقب را نگرفت, پس لقب ایشان مانند لقب " امیرالمؤمنین " برای علی ع دائمی و برای ابد است. یعنی وجود ایشان آن درب است که همه نیازهای نیازمند از طریق آن به امام (از امام اول تا امام آخر ) میرسد.
در خصوص این درب ها حدیث مشابه معروف پیغمبر را به خاطر می‌آوریم. " من شهر دانش هستم و علی درب آن شهر است "
این ویژگی
درب شهر علم بودن و
درب حاجت خواستن
تشابه دارد. این. و بزرگوار دارای مقام منحصر به فرد خاصی هستند که تا ابد ادامه دارد.
ایشان نیز مانند پدر بزرگوار خود القاب دیگری دارند که خاص وجود خود او است.
قمر بنی هاشم
به معنی نورانی ترین فرد در میان بنی هاشم و کسی که مانند ماه به دور وجود امام میگردد و عامل روشن کننده شبها تار برای سکنه زمین و بسی بیشتر از اینها.
ابوالفضل
به معنی پدر فضل و بزرگی , ریشه و عامل همه بزرگها و بزرگی ها. و بسی بیشتر از اینها.
سقا
گویند به واسطه رساندن آب به تشنگان کربلا لقب سقا گرفته‌اند,  اما عرض شد که با لقب قابلیت اعطا میشود, اگر قبلا اینطور نبودند , از آن زمان به بعد مقسم آب به نیازمند بودند.
کدام آب ؟
سقای حوض کوثر کیست ؟ علی ع
آن کدام آب است که در محشر تقسیم میشود ؟
پس علاوه بر آب زمینی, انواع دیگر آب نیز داریم. یکی آن آبی است که از امام به خلق میرسد. آن آب مایه حیات که دائما باید جاری باشد تا خلق زنده بمانند. و نیاز نیازمند ان برطرف گردد. این آب باید از درب ورودی بر امام بگذرد که آن درب عباس ع است.
پس به وجهه گذشتن آب از وجود ایشان به کل خلق, ایشان سقا هستند.
هر چه گفته شود, در حد فهم گوینده است. چون ایشان اکمل از گوینده هستند, مرتبه وجودی ایشان فوق تصور و گفته ها است.

انتقام برای نادان مفهوم دارد, عالم انتقام نمیگیرد


اگر ضربه‌ای به عالم واقع گردد نشان از آن دارد که ضربه زننده و ضربه خورده در جای غلط قرار داشتند.
اما افراد نادان صرف ضربه را دیده و خود را در سطح فهم ضربه زننده پایین می‌آورند و عمل مشابه انجام میدهند.
عالم همیشه میخواهد دیگران هم عالم شوند. این نادان است که چون عالم راکد نمیکند, دچار ترس شده و علم و عالم را ترد میکند و ضربه میزند.
اگر کسی جفتک الاغی را دریافت کرده باشد, هیچگاه تصور تلافی نمیکند زیرا خود را تا سطح حیوان پایین آورده است.
عالم میداند که در مکان غلطی بوده و یا آن الاغ در جای غلط بوده است.
تصور گرفتن انتقام برای بزرگان دین امری ناصحیح است و در سطح منطق افراد نادان است,  امری که برای افراد فهمیده مذموم است.
آنچه در قرآن آمده قصاص به قدر ستم است. که در کتابها توضیح آن آمده است.  این کمترین حد فهم انسانی است, مراحل بعدی قبول دیه و مرتبه بالاتر بخشش است.

۱۳۹۵-۰۷-۱۹

اتوبوس و کامیون برقی با باتری تعویضی


انرژی مورد نیاز ماشین آلات سنگین, زیاد است. از طرفی این ماشین‌ها در بخش بزرگی از نیازهای ما خودنمایی می‌کنند.
گروه بزرگی از این ماشین‌ها را میتوان به باتری مجهز کرد. با قابلیت تعویض سریع این باتری‌ها میتوان کارکرد ماشین‌ها را زیاد و زمان "شارژ باتری" را بدون توقف خودرو طی نمود .
نظر به کاهش هزینه انرژی و سنگینی خودرو همچنین هزینه تعمیر و نگهداری,  میتوان صرفه جویی چشمگیری در هزینه داشت, این کار اقتصادی بوده و ضمن سود برای دارنده ماشین, کارایی انرژی را بالا برده و آلودگی محیط‌زیست,  بخصوص در محیطهای شهری را در پی خواهد داشت.
در شکل زیر ایده شارژ باتری در همه ایستگاهها و در زمان سوار و پیاده کردن مسافر مطرح شده است. این کار در بعضی موارد مصرف اجرایی است.