۱۳۹۵-۰۹-۲۷

آب سیفون و سیستم بازیافتی

آب سیفون و سیستم بازیافتی

مشابه سیستم بازیافتی برای حمام که از سستم تصفیه آب فضا نوردان استفاده شده است ، میتوان برای بازیافت آب سیفون دستشوئیها نیز استفاده نمود .

در اینجا لازم نیست آب به حد عالی ( برای شرب ) تصفیه گردد . همینقدر که برای استفاده مجدد در سیفون تمیز باشد کافی است .

به این ترتیب حجم زیاد آب مصرفی سیفونها صرفه جویی میگردد . آب تصفیه شده که در اغلب شهرها با استاندارد شرب تصفیه شده در سیفون دستشوئیها دور ریخته میشود

مراکز تحقیقاتی علوم انسانی غیر ملموس


در آمریکا شرکتهایی وجود دارد که در موارد علوم انسانی تحقیق میکنند و راهبردهای خود را به کادر تصمیم گیر آمریکا منتقل میکنند . طبیعی است که در سایر کشورها نیز اینچنین شرکتها و موسساتی وجود داشته باشند .وقتی هزینه تحقیقات علوم انسانی کم رنگ باشد و درصد آن ناچیز به نظر برسد ، این هزینه ها نقش بزرگی در واقعیت امر نشان خواهند داد . 

بخش روابط عمومی بسیاری از وزارتخانه ها ، هزینه های برنامه سازی برای تلوزیون – رادیو – سینما و اینترنت از این دست هزینه ها هستند .

این هزینه ها دو بخش عملیاتی و تحقیقی دارند . جدای از اپراتورها که کار عملیاتی را انجام میدهند ، بخش عمده هزینه های صورت گرفته شامل هزینه های تحقیقات علوم انسانی است .

چنانچه فعالیتهای هر بخش موجود را بررسی نمایند ، میتوان از میان هزینه های جاری و عمرانی و غیر اینها ، هزنیه های تحقیق علوم انسانی را مشاده نمود . بسیاری از مشاوران مدیران ، در واقع مسئله روابط انسانی را در بخش خاصی برای مدیر مربوطه حل میکنند . و این همان تحقیق علوم انسانی است . گر چه بسیاری از این تحقیقات ثبت نمیگردد و یا در صورت ثبت شدن ، برای عموم منتشر نمیگردد. اما این هزینه ها در اکثر کشورهای جهان سوم وجود دارد .

آنچه مهم است این است که اگر میتوانستیم این تحقیقات را از جهت روزمرگی به سمت دیدهای بلند مدت منحرف کینم و همینطور از درصد بهره وری این هزینه ها را افزایش دهیم ، سرعت پیشرفت کشور بسیار افزایش میافت .

نخبه کشی


ژاپنی ها ضرب المثلی دارند که " آن میخی که سرش بالاتر باشد ، چکش نصیبش میشود " و آمریکائی ها ضرب المثلی دارند که " آن چرخ دنده که قژ قژ کند ، گریس نصیبش میشود "

در اولی نخبه بودن سرکوب میشود و در دومی نخبه بودن تشویق میگردد. در اولی تنبیه برای نخبگان مطرح میگردد و در دومی جایزه به نخبگان تعلق میگیرد.

در هر دو اجتماع این امر نسبی است و درصدی جایزه و تنبیه برای نخبگان وجود دارد . اما تمایل عمومی در دو کشور مشخص است . در واقع درصد نخبگانی که در آمریکا جایزه میگیرند بسیار بیشتر از ژاپن است و همینطور درصد نخبگانی که در زاپن تنبیه میشوند بالاتر از آمریکا است .

اما در سایر نقاط جهان نیز وضع مشابه است . درصدی از نخبگان جایزه برده و درصدی از ایشان دچار تنبیه میشوند . در بعضی از اجتماعات اولویتها فرق میکند . تصور وجود نخبه مخترع در نسل کشی راواندا معقول نیست . احتمال این که در آن محیط مخترعی باشد غیر حقیقی نیست . اما بدیهی است که در میان نسل کشی و اولویت حفظ جان فردی و عمومی ، جایی برای ظهور نخبه مخترع یا متفکر فلسفه و یا بسیاری از علوم نیست.

این که اولویت ها در محیط های اجتماعی چه باشد ، روی ظهور نخبگان اجتماع تاثیر میگذارد . در آمریکای یک قرن پیش ، آنچنان محیط زندگی برای برادران رایت آرامش ایجاد میکرد که فارغ از هر مسئله ای نسبت به ساخت هواپیمای شخصی همت گماشتند.

وقت مطالعه و محاسبه داشتند و بدون دغدغه هزینه یک هواپیمای موتوری ساختند. شرایطی که ایشان داشتند امروز در کمتر کشوری برای مردم عادی وجود دارد . طبیعی است که نسبت به سایر نقاط زمین در آن کشورها امکان ظهور و رشد نخبگان بیشتر است.

گر چه ملاحظات فرهنگی در این امر خیلی موثر است ، اما پارامترهای مالی و اقتصادی ، شرایط امنیت فکری و جسمی و مسائل دیگری نیز در این امر دخیل هستند.

مزایای ادغام دانشگاه ها در تهران و شهرها


واحدهای دانشگاهی زیادی در تهران وجود دارد . این دانشگاه ها ویزگیهای متفاوتی دارند و دلیل وجود آنها نیز همان ویژگیها است . اما میتوان آن ویژگیها را حفظ کرده و هزینه کمتری را در مجموع متحمل گردید.

بخش مهمی از هزینه دانشگاه ها ،  هزینه بالاسری و دستمزد است . با ادغام دانشگاه ها ، هزینه بالاسری غیر ضروری دانشگاه ها از بین رفته و هزینه دستمزد خدمات مشترک کاهش خواهد یافت .

حسابداری و مدیریت مالی و انسانی و حفاظت فیزیکی در همه دانشگاه ها در صورت ادغام میتواند از یک مدیریت مشترک  برخوردار گردد . بخش اداری دانشگاه ها تا حدود زیادی قابل ادغام و بسیاری از کارها قابل واگذاری بصورت کار دانشجویی برای دانشجویان سالهای مختلف میباشد .

در این میان دانشگاه های فنی و مهندسی در کنار دانشگاه های پزشکی و علوم انسانی میتوانند مزایای خود را حفظ کرده و مدیریت دانشگاهی مشترک داشته باشند .

این کار را علاوه بر تهران در همه شهرهایی که چند دانشگاه از بودجه عمومی استفاده میکنند نیز میتوان اعمال کرد .

کاهش هزینه حاصله را میتوان در همان دانشگاه ها صرف امور مهمی مثل توسعه کمی و کیفی اساتید ، برگزاری دوره های تخصصی برای اساتید و غیره نمود. بدین ترتیب ضمن بالا رفتن توان علمی دانشگاه ها ، بدلیل انتفاع جامعه علمی از این تغییر ، مقاومتهای محتمل نیز به حداقل خواهد رسید .

 

دایره تمدنی بشر

دایره تمدنی بشر
در گذشته‌ها تمدنها از یکدیگر فاصله داشتند. این جدایی توسط دریاها, بیابانها, کوهها و سایر عوامل طبیعی از یکدیگر فاصله داشتند و ارتباط آنها با سایر تمدنها ممکن نبود و یا در حداقل میزان قابل تصور انجام میشد.
این تمدنها عبارت بودند از : تمدن
فلات ایران شامل محدوده از شرق,کوههای هندوکش, بیابانهای راجستان و از جنوب صحرای آفریقا و از غرب دریای مدیترانه,  کوههای آلپ و مرداب های شرق ایتالیا و از شمال دشت مجارستان, جنگلها اوکراین و دسته ای شمال قفقاز,  دریای کاسپین, صحرای قزاقستان بوده است.
منطقه چین ( و ژاپن ) از شمال صحرای مغولستان, از غرب کوههای هیمالیا و از جنوب و شرق دریای زرد تا جنگلها شمال ویتنام و برمه و لائوس 
هند ، از شمال رشته کوه هیمالیا و از شرق جنگلهای برمه و خلیج بنگال ، از جنوب و اقیانوس هند و از غرب ، اقیانوس هند و صحرای راجستان - تبادل اطلاعات با فلات ایران صورت میگرفت . چه بسا این دو منطقه از نظر تبادل فرهنگی یکی باشند.
آفریقا تمام منطقه جنوب صحرای آفریقا در شرق و غرب و جنوب آفریقا با یکدیگر در تماس بودند.
تمدن اروپا ، شامل اروپای غربی و شمالی و شرقی منهای یونان 

آمریکای شمالی،آمریکای مرکزی و جنوبی نیزشامل تمدن مایاها و تمدن آزتکها و تمدین اینکاها، تمدن اولمک وتول تک و
​غیره

تمدن جزایر اندونزی و فلیپین و سایر مکانهای نزدیک به آنها مثل جنوب مالزی 

سایر تمدنهای جزیره ای مثل تمدن جزایر ایستر و استرالیا و نیوزلند 

در گذشته های دور در درون این تمدنها اطلاعات و دانش میتوانسته جابجا گردد. تبادل این اطلاعات از مصر تا گرجستان و شمال یونان آن زمان ممکن بوده است . فنقیها تقریبا تمام سواحل دریای مدیترانه را طی کرده و نسبت به نقل و انتقال کالا و اطلاعات فعال بوده اند . 

در کنار این عامل محدودیت جغرافیای طبیعی برای ارتباط انسانها ، مشکل حکومتها و درگیری بین آنها نیز مطرح بوده است . بعد از محدوده کشورها ، قبیله ها و قومیتها عامل محدودی دیگری را میساختند.

بدین ترتیب که دانش اگر در جایی ایجاد میشد ، ابتدا به سطح قوم و قبیله ای برخورد میکرد. در زمانی که میتوانست این دانش از مرز قوم و قبیله ای بگذرد ، به محدوده حکومتها میرسید. حاکمان با ایجاد زبان و دیواره حفاظت مرزی مانع جدی برای تبادل آزاد اطلاعات بودند . و در نهایت با گذشتن از مرزها دانش با عوامل جغرافیایی برخورد میکرد .

طی
هر یک از این مرزها برای دانش زمان میبد . برای مثال اگر زمان ده ساله را برای گذشتن دانش از مرزهای قوم و قبیله ای در نظر آوریم ، زمانی صد ساله برای طی مرزهای آن روزگار نیاز بود. همچنین گذشتن از موانع طبیعی برای جابجایی دانش نیاز به چیزی حدود هزار سال زمان داشت . این یعنی دانش مشابه در مکان جغرافیایی همسایه تولید میگردید ، زیرا آنها زیاد از هم متفاوت نبودند . 

خودرو سازان و هدف غلط


خودرو سازان و هدف غلط
خودرو سازان پیشرو در حال خود ران کردن خودرو هستند. امری خوب که اولویت نیست.
اولویت صنعت خودرو, جایگزینی سوخت میباشد. هنوز باطری مایع مس, روی را امتحان نکرده‌اند.
موارد زیادی است که امکان آزمایش و جایگزینی سوخت فسیلی را دارد.
اگر کسی بتواند اینکار را انجام دهد سود سرشار خواهد داشت و این سود باید در صنعت انرژی و خودرو جاری گردد . ( آنها به کس دیگری اجازه داشتن این سود را نخواهند داد )
پس باید در زمینه این معضل جهانی سرمایه‌گذاری و تلاش کنند.
این شرکت‌ها نباید از مسئولیت صنعتی و جهانی خود کم کاری کنند.

ویژگی شهدای کربلا چه بود که در دیگران نبود



در معنی اولی الامر

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ﴿۵۹ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏فرجام‏تر است (۵۹)
در معانی این را لغت زیاد سخن رفته, یکی نیز اینجا عرض شود.
اولی الامر یعنی اولا بالامر.
کسی که در امری بالاتر باشد. مثلا در امر صحت بدن, پزشکان اولا هستند نسبت به بیمار. بنابراین تشخیص و دستورات پزشکان اولی است نسبت به تشخیص و خواست خود ما.
طبیعی است که اولی در امور مختلف,  متفاوت است.  پس اولی الامر هر موضوعی نیز متفاوت است.
آنچه مهم است,  اول تشخیص اولی الامر است و دوم اطاعت اوست. خداوند باید این تشخیص را در انسان گذاشته باشد, سپس مطالبه اطاعت اولی الامر کند. این یعنی مردم در امور مختلف حتما تشخیص میدهند که کسی از ایشان بیشتر میفهمد و در آن مورد خاص بهتر است اطاعت او را انجام دهند.
بعضی اولی الامر را سلطان وقت گفتند و بعضی نزدیکان رسول‌الله.
تشخیص با صاحب عقل است. هر کس باید در امور شخصی, خود تصمیم بگیرد. چون که خداوند امانت جسم و عقل و اختیار را که به او داد, باید تشخیص را نیز بدهد تا بتواند روز قیامت به عدل بازخواست نماید. پس همه کس این تشخیص را دارد.
بعضی ابزار را برای کمک این تشخیص گذاشته‌اند, مانند مشورت ولی مسئولیت با خود شخص است و مطابعت رافع مسئولیت نیست.


هوش مصنوعی "در خدمت جلوگیری از خودکشی"

تحقیقاتی در جریان است تا افرادی را که رفتار نرمال ندارند در میان جمع بصورت اتوماتیک شناسائی کنند. از این تکنولوژی برای یافتن افرادی که بالقوه رفتار تهاجمی داشته و یا میتوانند اعمال مجرمانه ( تروریستی ) انجام دهند نیز استفاده نمود.

تنها مورد نگرانی برای مواردی است که این نرم افزارها اشتباه نمایند. اطمینان زیاد به این نرم افزار میتواند خطر را زیاد نماید . از طرفی افراد بیگناهی ممکن است از آزادی فردی محروم گردند.

جنبه حقوقی این گونه نرم افزارها نیز باید توسط مجالس قانون گذاری تدوین گردد.

http://www.dw.com/fa-ir/%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1/a-36783120

۱۳۹۵-۰۹-۲۵

شهر- زندگی - هنر


سه مقوله مرتبط با هم را در نظر بگیریم :

شهرداریها برای تعویض جداول مستعمل، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سایر سازه های شهرهزینه میکنند.

هنرمندان آماتور برای عرضه خود نیازمند فضایی برای عرضه هنر به جامعه هستند.

هنر شهری و خیابانی باعث میشود که مردم در شهرها احساس بهتری داشته باشند و رفتارهای خطرناک و جرم و جنایت نیز کاهش یابد .

حل این سه گانه به راحتی ممکن است . کافی است به هنرمندان فرصت داده شود که هنر خود را در خیابانها عرضه کنند. رنگ آمیزی جدولها – تغییر فرم جدولها و تابلوهای شهری از جمله کارهائی است که هنرمندان میتوانند و علاقمند به عرضه هنر خود در سطح شهر میباشند.

نقاشی دیوارهای شهر در غالب عرضه هنر مدرسه ها و رقابت هنر مدرسه ها میتواند دیوارهای خیابانها و شهرها را با طرحها و نقوش چشم نواز جایگزین کند.