۱۴۰۲-۰۵-۰۳

آب اضافی جذب شده در جو ناشی از گرمایش زمین. میانگین دمای جهانی حدود یک درجه افزایش از 16 درجه است

رطوبت 100 درصد هوا در 16 درجه سانتیگراد و 17 درجه سانتی گراد در هر متر مکعب چقدر است؟
رطوبت هوا به دو صورت اندازه‌گیری می‌شود: نسبی و مطلق. رطوبت نسبی به معنی نسبت مقدار بخار آب موجود در هوا به بیشینه مقداری است که در همان دما ممکن است، در حالی که رطوبت مطلق به مقدار واقعی بخار آب موجود در هر متر مکعب اشاره دارد.
برای محاسبه رطوبت مطلق هوا، ابتدا باید فشار بخار آب موجود در هوا را محاسبه کرد. فشار بخار آب با افزایش دما افزایش می‌یابد. برای مثال، فشار بخار آب در دمای 16 درجه سانتی‌گراد حدود 1.7 میلی‌بار و در دمای 17 درجه سانتی‌گراد حدود 1.9 میلی‌بار است.
سپس، با استفاده از فرمول تعیین رطوبت مطلق هوا، می‌توان رطوبت مطلق هوا را محاسبه کرد. این فرمول به شرح زیر است:
PV = (Mv / Rv) × (RT / Mair)
در این فرمول، P فشار بخار آب، V حجم هوا، Mv جرم بخار آب، Rv ثابت گازی بخار آب، R ثابت گازی هوا، T دمای هوا و Mair جرم هواست.
با توجه به این فرمول و مقادیر داده شده در سوال، رطوبت مطلق هوا در دمای 16 درجه سانتی‌گراد به ازای فشار بخار آب 1.7 میلی‌بار و حجم هوا 1 متر مکعب حدود 12.5 گرم است. و در دمای 17 درجه سانتی‌گراد به ازای فشار بخار آب 1.9 میلی‌بار و حجم هوا 1 متر مکعب حدود 14.4 گرم است.
2 گرم در هر متر مکعب
در رطوبت 60 درصد 
0.0003 گرم می شود
برای محاسبه میزان رطوبت هوا در هر متر مکعب در دمای 16 و 17 درجه سانتیگراد، نیاز به داشتن فشار بخار آب در هر دما و حجم مخصوص هوا در هر دما داریم. با استفاده از این اطلاعات، می‌توان میزان بخار آب موجود در هوا را در هر دما محاسبه کنیم و سپس با توجه به میزان رطوبت هوا، حجم بخار آب و حجم هوای خشک را محاسبه کنیم.
با توجه به داده‌های ارائه شده در سوال، فشار بخار آب در دمای 16 درجه سانتیگراد حدود ۱۷٫۳۲ میلی‌بار و در دمای 17 درجه سانتیگراد حدود ۱۸٫۷۲ میلی‌بار است. همچنین، حجم مخصوص هوا در دمای 16 درجه سانتیگراد حدود ۱٫۲۳۹ متر مکعب بر کیلوگرم و در دمای 17 درجه سانتیگراد حدود ۱٫۲۳۷ متر مکعب بر کیلوگرم است.
برای محاسبه حجم بخار آب موجود در هر متر مکعب هوا، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:
V = (P_v / (R_v * T)) * (1 / (1 - phi))
که در آن:
V: حجم بخار آب موجود در هر متر مکعب هوا (به واحد متر مکعب بر متر مکعب)
P_v: فشار بخار آب در دمای مورد نظر (به واحد پاسکال)
R_v: ثابت بخار آب (به واحد ژول بر کلوین بر کیلوگرم)
T: دمای مورد نظر (به واحد کلوین)
phi: رطوبت نسبی هوا (به صورت عددی)
با جایگذاری مقادیر داده‌شده در فرمول، می‌توان حجم بخار آب موجود در هر متر مکعب هوا در دمای 16 درجه سانتیگراد و رطوبت 60 درصد و دمای 17 درجه سانتیگراد و رطوبت 60 درصد را به دست آورد:
برای دمای 16 درجه سانتیگراد و رطوبت 60 درصد:
V = (17.32 / (461.5 * 289.15)) * (1 / (1 - 0.6)) ≈ 0.00371 متر مکعب بر متر مکعب
برای دمای 17 درجه سانتیگراد و رطوبت 60 درصد:
V = (18.72 / (461.5 * 290.15)) * (1 / (1 - 0.6)) ≈ 0.00401 متر مکعب بر متر مکعب
بنابراین، میزان بخار آب موجود در هر متر مکعب هوا در دمای 16 و 17 درجه سانتیگراد و رطوبت 60 درصد، به ترتیب حدود 0.00371 و 0.00401 متر مکعب بر متر مکعب است.

۱۴۰۲-۰۴-۳۱

نیروهای خط مقدم مقابل چین چه روحیه ای دارند ؟ ( رنسانس در هندوستان )

غربی ها روی هندوستان برای مقابله با چین سرمایه گذاری نموده اند . هندوستان نیز مانند سایر کشورها افراد دانشمند و واقعیت محور در مقابل افراد مذهبی با تصورات ماورائی دارد . البته کار مهم فرستادن ماهواره  به سطح ماه را افراد دانشمند به واقعیت به پیش برده اند . اما افراد مذهبی با تصورات دعا محور نیز در این جهت فعالیت داشته اند .
این نکته خیلی مهم است که پیروزی های مقطعی به جای خود . اما اداره کننده این کشور کدام گروه هستند . علم محورها  و یا افراد مذهبی باورمند ؟
به نظر اداره کنندگان هندوستان افراد مذهبی باورمند هستند و این امر یکی از مشکلات هندوستان در آینده و در مقابله با علم محوران چینی و سایر مردم جهان خواهد بود . احتمالا در آینده مردم جهان نیز با یک کشور ابر قدرت باورمند هندو مشکل خواهند داشت .
حل مشکلات مذهبی و رنسانس در هندوستان نیز مطلبی است که باید مورد توجه دنیا قرار گیرد.

(اعضای حزب بهاراتیا جاناتا هند (BJP) مراسم هندو را برای موفقیت فضاپیمای هندی Chandrayaan-3، که در زبان سانسکریت به معنای "سفینه ماه" است، در داخل معبدی در بمبئی، هند انجام می دهند.)


۱۴۰۲-۰۴-۲۶

کره شمالی دوم چین (میانمار)

حکومت نظامیان میانمار وابسته به چین است و این امکان بازی از خارج از محوطه آماده شده غرب در دریای چین را به چینی ها می دهد.
از سوی دیگر غربی شدن میانمار حلقه محاصره چین را تنگ نگاه می دارد.
در واقع چین را از بازی روسیه دور نگه می دارد و توجه چین را معطوف دور و بر خود می کند . 
اینکار اگر توسط هندوستان انجام گیرد ، هدف دوم هدایت هندی ها از اختلافات داخلی به موضوع اصلی را موجب خواهد شد .
دو روش معمول ، همراهی و سواری گرفتن و یا سرنگونی و دست نشانده داشتن پیش روی هندوستان است.
میانمار سرزمین بزرگی است که جای پیشرفت دارد . البته برای هندی ها فرقی نمی کند چه کسی سود معاملات را ببرد . نظامیان نیز منافعی دارند . ضمن آبادانی سرزمین میانمار ثروت های شخصی نیز می توانند داشته باشند .
میانمار بالقوه بن بست بزرگی برای بخش پر جمعیت این سوی چین خواهد شد .

چه کسی مسئول مدیریت درمان بیمار باید باشد ؟

امروزه خود بیمار و خانواده او مسئول مدیریت درمان بیمار هستند . عوامل متعددی باعث این کار هستند. اما بیمار و خانواده او عالم به مدیریت درمان بیمار نیستند . نه علم آن و نه توان یافتن کار درست را دارند .
پزشکان نیز خود ذی نفع هستند و برای وجود مبالغ زیر میزی و غیره نشان می دهد به ایشان نیز نمی توان در این خصوص اعتماد کرد . آنها متخصص بیماری هستند ولی تصمیم برای استفاده از این پزشک مبحث دیگری است .  (بخصوص مشاهده شده پزشکان زیادی مردم را تشویق به عمل - انجام آزمایشات و تصویربرداری ها ی غیر ضروری می کنند . البته پورسانت نیز مبحث دیگری است . و ... )
یک کادر پزشکی این مهم را می تواند انجام دهد . چگونه می توان سازمان کار را تدارک دید ؟
رجوع بیمار به هر پزشکی نشان از بیماری دارد . بنابراین یک رکورد اطلاعاتی توسط پزشک تهیه می شود . علائم بالینی و تشخیصی توسط پزشک درج می شود و درمان یا دارو پیشنهاد می گردد. از این به بعد درمان و مراحل آن توسط گروهی از پزشکان مثلا پنج نفر قابل پیگیری است . ( برای کاهش خطر اشتباه پزشکی ) دارو و روشهای درمان توسط آن گروه درمان تجویز و ابلاغ می شود . آزمایشگاه هها بر اساس نزدیکی محل سکونت بیمار تعیین می شود و نوبت دهی اتومات صورت می گیرد . هزینه ها توسط سیستم درمان پرداخت می شود و آن بخشی که بیمه نیست به حساب بیمار وارد می گردد تا پس از بهبود و به صورت اقساط ( در صورت نیاز ) پرداخت گردد .
بدین ترتیب داروی زیادی و آزمایش زیادی نخواهیم داشت . همه بیماران از بهترین نوع درمان فارغ از توان مالی برخوردار خواهند شد . هزینه های کل کمترین و مدیریت صحیح بیماری صورت خواهد پذیرفت .
نوبت دهی ها و یافتن بیمارستان و آزمایشگاه اتومات خواهد بود تا کمترین احتمال سوء استفاده در میان آید . 
در اینجا طرح مسئله نمودیم . بهترین حالات قابل طراحی و با بهبود مستمر قابل بهتر شدن خواهد بود .

یک روش محتمل از چگونگی فروپاشی روسیه

روسیه سرزمین وسیعی است و این بزرگی خود نوعی عامل دفاعی است . علاوه بر منابع خود ، امپراتوری چین نیز نیز از منظر اقتصادی و نظامی اجازه سقوط را به روسیه نمی دهد.
اما این غول را چگونه می توان از پا درآورد ؟
موجودات بزرگ کند هستند . و سیستم مدیریت و مغز این موجود به دلیل فاصله از مرکز کند عمل می کند و همچنین متمرکز هستند .
بنابراین این غول بزرگ را باید وادار به حرکت کرد . حرکتهای پشت سر هم و انرژی بر . اتفاق های پشت سر هم باعث می شود که مغز این مجموعه نتواند تصمیم های درست را بگیرد و تکرار این رفتار باعث شکست اعضای بدن غول خواهد شد .
این حرکتها می تواند مشکلاتی از قبیل انفجار در خط نورد استریم باشد . انرژی سیبری که به روسیه می رسد فاصله طولانی دارد و بدون محافظ است . احتمالا تروریست های اوکراینی دلایل کافی برای انفجار در این مسیر طولانی دارند .همچنین بخش مهمی از برق روسیه از سیبری می آید . 
ایجاد محافظت از این خط بزرگ بدان معنی است که بزرگی روسیه که نقطه قوت آن است تبدیل به نقطه ضعف می شود . مردم روسیه در شبهای زمستانی بدون گاز و برق سختی های زیادی را متحمل خواهند شد . و این خود نارضایتی مناطق پرجمعیت غربی را باعث می شود .
عدم مدیریت صحیح و دور افتادگی این خطوط می تواند زمینه ساز طولانی و گسترده بودن مشکلات بخش برق و گاز روسیه شود.
به خاطر داریم که قطع برق در سواحل شرقی آمریکا چگونه کل مناطق شرقی را در خاموشی فرو برد . این کار در روسیه طولانی تر و تکرار پذیر تر است .

حاشیه نشینی فقرا

مردم از مناطق فقیر نشین روستاها به نزدیکی شهرها می آیند و حاشیه نشین می گردند . همچنین فقرای شهرها که توان زندگی در شهرها را ندارند به حاشیه شهرها می روند . و بدین ترتیب حاشیه نشینی فقرا شکل می گیرد .
با حمایت این مردم در روستاها می توان از حاشیه نشینی مهاجرتی جلوگیری کرد و با تقویت این حمایت ، فقرای شهری را می توان به خارج شهرها هدایت کرد تا حاشیه نشینی شهری صورت نگیرد .
شهرها را می توان کوچک کرد . به قدری که با منابع موجود در تعادل باشد . میزان مالیات در هر شهر می تواند اندازه شهرها را مشخص کند . شهرهای بزرگ مطلوب نیستند .
شهرها باید زنده و سالم باشند و در تعادل با محیط زیست . 

اپوزیسیون

اپوزیسیون به معنی اتحاد گروه های مخالف برای سرنگونی یک کشور است . 
به نظر می رسد برای ایران مخالف زیاد داشته باشیم . اما گروه های منسجم مبارز کم داشته باشیم . 
در میان این گروه ها نیز عوامل حکومتی نفوذ دارند و مانع اتحاد و تشکیل ساختار یکپارچه مخالفان می شوند .
همچنین به قدری تفاوت افکار داریم که دور هم جمع شدن افراد معنای اپوزیسیون نمی دهد .
هم اکنون آنچه مشاهده می شود . ساختارهای متشکل ضد دولتی وجود دارند . اما قدرت اجرایی در داخل ندارند . در بهترین حالت آنها می خواهند سوار امواج شوند . این نیست که آنها موج ساز باشند . بیشتر موج سوار هستند . ایجاد امواج متعدد و افزودن بر قدرت امواج نیاز براندازان است . چیزی که هیچ گروه و مجموعه گروهی توان ایجاد امواج و بیشتر کردن آن را ندارند .
مسیر پیش رو به نحو دیگری پیش خواهد رفت . در ایران  ما اپوزیسیون نداریم . این مزایا و معایبی دارد که جامعه در حال تغییر با این حقیقت در حال تعادل است .

چگونگی تغییر روابط با اسرائیل

در دراز مدت نمی توان با هیچ سرزمینی و مدیریت آن سرزمین ها قطع ارتباط کرد . در بلند مدت روابط ایران و اسرائیل عادی خواهد شد . اما با توجه به سابقه رفتارهای دو کشور چگونه می توان این روابط را عادی سازی کرد ؟
اگر آخرین مرحله را پذیرش اسرائیل به صورت کشور مستقل بدانیم . مراحل قبلی می تواند از برقراری روابط اقتصادی و فرهنگی شروع شود .
موارد کم اهمیتی ولی مهمی مثل 
پذیرش تبادل سفر بین بنادر دو کشور 
پذیرش هواپیماهای طرفین در فرودگاه ها 
اجازه و پذیرش توریست های دو کشور به خصوص ایرانیان ساکن اسرائیل
و موارد مشابه تا کم کم یخ روابط دو طرف آب شود .
این فرایند ممکن است از یک سال تا چندین سال طول بکشد . عوامل زیادی در این میان تاثیر گذار است . ممکن است روابط رفتار سینوسی تقویت و تضعیف داشته باشد .
اما آنچه می دانیم این است که در دراز مدت امکان پذیر نیست هیچ دو سرزمینی مدیریت یکدیگر بر پهنه های سرزمینی را نپذیرند .


۱۴۰۲-۰۴-۱۸

حد مطلوب استفاده از تکنولوژی روز

از پزشکی تا مهندسی و روابط اجتماعی و غیره ، علوم و فنون در حال تغییر است . اغلب روشهای بهتر و کم هزینه تر و با بازدهی بیشتر یافت می شود . 
همه دست اندرکاران امور در جریان این آخرین و بهینه ترین ها نیستند . 
خوب است یک مجموعه مانند اداره استاندارد ( و البته نه در قالب استاندارد ) آخرین و بهینه ترین حالت ها را بررسی و در یک بانک اطلاعاتی قابل مشاهده توسط عموم و البته مستند  ایجاد گردد . این موسسه چون غیر انتفاعی است می تواند توسط دولت بر پا شود و کارها نه به صورت تمام وقت بلکه پاره وقت و در تمام ساعات شبانه روز و در سراسر ایران قابل اجرا و بارگذاری باشد . 
بدین ترتیب برای متخصصین کارهایی فراهم می شود که نیازی به ماندن در یک محیط جغرافیایی خاص ندارد و از سوی دیگر باعث رشد و توسعه کشور می شود .
همچنین همه مردمی که فارسی بلد باشند بدون توجه به جنسیت و فقط با تخصص می توانند در این مجموعه کار کرده و مطلب ارائه نمایند . مسائل و مشکلات اجرایی نیز قابل برطرف شدن است . 
مهم وجود این بانک اطلاعاتی به روز در کشور می باشد .


۱۴۰۲-۰۴-۱۰

راه سریعتر و کم هزینه تر اتصال راه آهن آدربایجان به راه آهن ایران

برای این اتصال هم اکنون برنامه دارند راه آهن رشت را به آستارا متصل نمایند . این مسیر به طول 175 کیلومتر و عمدتا از مناطق مسکونی و کشاورزی است که هزینه های اجرای طرح را بیشتر از معمول می کند.
میدانیم که راه آهن آذربایجان از کنار رود ارس تا نخجوان و جلفا امتداد دارد .
می توان به موازات آن در ایران مسیر جلفا  را ادامه داد تا بعد از مرز ارمنستان ، راه آهن ایران بتواند به راه آهن آذربایجان متصل گردد .