۱۳۹۳-۱۰-۲۱

درس تاریخی از وقایع بزرگ اخیر

برای همه ملتها یک اتفاق وجود دارد که حساسیت شدید به ان وجود دارد . مثل یازده سپتامبر( و حمله به خاک آمریکا !)  و مجله شارل ابدو در فرانسه ( آزادی بیان ) .
در سایر کشورها و ملتها نیز چنین حساسیتهایی و اتفاقاتی وجود دارد . به خاطر داریم مردم بریتانیا نیز زمانی راضی به حمله عراق شدند که دیدند یک نفر نقاب به چهره ، سر یک نفر را جلوی دوربین برید ! ( واقعا وحشی بودند و حقوق بشر لازم داشتند ! )

مردم آلمان ( صلح سبز و مواد رادیو اکتیو ) ، مردم ژاپن ( حمله به خاک اصلی ژاپن ) و شیعه و سنی ، هر یک به نوعی ....

باید این موارد را برای همه ملتها شناخت و گوش به زنگ بود که چه کسی با چه ترفندی وارد این داستانها میشود و چه اهدافی دارد .

۱۳۹۳-۱۰-۱۹

در معنی تروریست‌

آیا سلمان رشدی تروریست نیست ؟ امروزه سیاستمداران از معنی تروریست سوء استفاده می‌کنند . گروههای ضد دولت سوریه تروریست نیستند , اما آزادی خواهان بحرین و عربستان تروریست هستند .قتل زنان و مردان بیگناه غزه و افغانستان توسط اسرائیل و آمریکا تروریستی نیست ، اما ....
اندیشمندان باید معنی تروریست را مشخص کنند . مکانیزمهایی برای فعال سازی قتل و کشتار وجود دارد .
مثل توهین به اعتقادات گروهی از مردم . مثل آنچه در کاریکاتورها و یا نوشته‌های سلمان رشدی وجود دارد .
آیا عمل این افراد نوعی خودکشی نیست ؟
آیا برای مشهور شدن اجازه دارند هر چه میخواهند بگویند . حد گفتار آیا وجود دارد ؟
آیا این حد گفتار , تابع احوال گوینده است یا شرایط محیط ( احوال و شرایط شنونده ) را نیز در نظر میگیرد ؟
طبیعی است که هر کس در خلوت خود و یا با همفکرانش بعضی سخنها را میتواند بیان کند , اما نه در میان همگان .
حتی آزاد ترین دولتها نیز مسئله شرط سنی و رعایت گروهی از افراد جامعه را در مورد بعضی سخنها قبول دارند . پس چرا سایر مشخصات انسانی را در سخن گفتن در نظر نمیگیرند ؟

آنچه در پاریس اتفاق افتاد و همگان خواهان محکومیت قتل و ترور هستند ( گر چه قتل و ترور به هر عنوانی محکوم است ) ظاهر ماجرا است . اصل ماجرا در مشکل قانونی کشور فرانسه ( و کشورهای مشابه ) است که به این افراد آزادی که حق آنها نبوده است را میدهد. آزادی در توهین به اعتقادات دیگران  ! ( منهای هلوکاست ) – این آزادی مانند این است که به گروهی اجازه خودکشی دهید و دیگران را وادار به قتل نمایید .

این هشداری جدی به آزادی نابجا در غرب است . هر چیزی حدی دارد و افراط و تفریط در آن باعث بیماری ( در اینجا اجتماعی ) میگردد .
هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد.

۱۳۹۳-۱۰-۱۸

بزرگترین رادیو تلسکوب جهان ۲

تمام دیش هایی که به شبکه متصل هستند را میتوان به این منظور استفاده کرد .
دیش های تلوزیونی و غیره .

بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان

بزرگترین رادیوتلسکوپهای جهان از ارتباط اطلاعات تعدادی رادیو تلسکوپ ایجاد میگردد . شاید امروزه بزرگترین رادیو تلسکوپ موجود دارای قطر سه کیلومتر باشد .

تعداد زیادی دیش های تبادل اطلاعات اینترنتی در جهان وجود دارد . اکثر این دیش ها روی ماهواره های مشخصی که درمدار سنکرون ( مدار ثابت نسبت به زمین ) قرار دارند.

اگر اطلاعات زاویه ای این دیش ها را به کامپیوتر بدهیم ( یا راحتتر ، اطلاعات موقعیت ماهواره های سنکرون را به کامپیوتر بدهیم ) مکان هایی که این دیش ها با یکدیگر موازی خواهند بود مشخص میشود . این مجموعه از دیش های تبادل اطلاعات اینترنتیی در محدوده فرکانسی خاصی کار میکنند . سایر محدوده فرکانسی مورد استفاده این دیش ها نیست .

گیرنده های اطلاعات ماهواره ای دارای محدوده خاصی از فرکانس است ( معمولا خیلی بزرگتر از آنچه که استفاده میشود ) از مابقی محدوده فرکانسی گیرنده این دیش ها برای گوش کردن به آسمان میتوان استفاده کرد .

بزرگی این رادیو تلسکوپ به اندازه قطر زمین خواهد بود ( یعنی بزرگترین اندازه ممکن )

برای شروع و سهولت راه اندازی این رادیو تلسکوپ ، میتوان از دیش های یکی از کشور یا ایالتهای آمریکا استفاده نمود . کم کم مناطق جغرافیایی را میتوان گسترش داد تا کل دیش هایی که به صورت بالقوه توان این کار را دارند را از لحاظ اطلاعاتی به یکدیگر متصل نمود .

طبیعی است که بیش از یک منطقه در آسمان وجود خواهد داشت که یک گروه از دیش های ماهواره ای با هم برای آنها موازی باشند .

با رسم این مناطق در فضا میتوان کل فضای آسمان را پوشش داد .

جالب اینجا است که این گیرنده ها هم اکنون ساخته و نصب شده و در حال کار هستند . در نتیجه اتصال پایگاه داده آنها به یکدیگر بسیار کم هزینه خواهد بود .

تشابه منطق قاتل و مقتول مجله شارلي ابدو

هر دو گروه اعتقاد داشتن که حق با آنها است و طرف مقابل اشتباه میکند .
کاری انجام شد و عکس العملی داشت . طرف اول مقصر است یا طرف دوم ؟ آیا اگر طرف اول میدانست این کار خطر مرگ دارد , این کار طرف اول نوعی اقدام به خودکشی نیست ؟
در اینجا به این اصل میپردازیم که مطلق دانستن چیزی در ذهن , نیاز به نقطه اتکای قوی دارد . خدا - اصالت انسان و ....اما این مطلق دانستن ، دلیل نمیشود که از حدود مشخصی خارج شد . طبیعی است که قانون این حدود را باید مشخص کند و اگر قانون ضعف داشت ، اتفاقات از این دست رخ خواهد داد. قانون باید خود را با مشخصات فطری انسانها منطبق کند .

اعتقادات نیز جزو خطوط قرمز انسانها است و توهین به آنها مانند گرفتن جان انسان صحیح نسیت .

افراد دانا علاقه مند هستند که همه مردم دانا شوند ولی این کار را با مهرورزی انجام میدهند . نه با خشونت ، دو طرف اشتباه یکسانی داشتند.
گر چه هر دو طرف با یک منطق فعالیت کرده‌اند و چه بسا طرف دوم ( قاتل ) این منطق را از طرف اول گرفته باشد . آیا فرهنگ غربی با ایده درست دانستن خود و حذف سایر تفکرات پیش میرود ؟ آیا این تفکر بازمانده روش استعماری غرب نیست ؟
 اگر هر دو اشتباه کردند , درست آن چیست؟
تحمل و احترام به نظر دیگران . اگر طرف اول این احترام به نظر دیگران را میگذاشتند , این اتفاقات نمی افتاد .

کاش هرکسی در هر کاری به دیگران و اثری که آن کار برای دیگران ایجاد میکند بیندیشند.

۱۳۹۳-۱۰-۱۶

ادب

ادب چیست؟ رفتار نیکو ، احترام متقابل ، حسن خلق و اخلاق . حفظ حدّ و اندازه هر چیزی و تجاوز ننمودن از آن را ادب گویند . این عدالت هم هست . پس رفتار عادل را ادب گویند .

بی ادبی نیز معکوس ادب است . چه میشود کسی ( یا جمعی – مردمی ) بی ادب شوند ؟ آموزش از محیط بسیار موثر است . اما ذات خود شخص چی ؟ آیا اثر دارد؟

بلی دارد، یکی مانند لقمان در میان بی ادبان ، مودبی می آموزد و دیگری چون جعفر کذاب ، در خانه امام دروغگو از آب در می آید .

خصوصیات اخلاقی مانند ادب ، سخن خوش و زشت و سایر صفات ، مانند رنگی است که روی شخص را فرا گرفته باشد . ذات افراد مهم است که پذیرای رنگ باشد . اگر رنگ با سطح سنخیت داشته باشد ، رنگ خوب به سطح میچسبد . اگر سنخیت ضعیف و کم باشند ، رنگ خوب نچسبیده و جدا کردن آن راحتتر است .

برای زدودن رنگ از کاردک و سمباده استفاده میشود . صفات ناپسند را نیز با سمباده و کاردک ، ناملایمات و سختی های زندگی پاک میکنند . 

۱۳۹۳-۱۰-۱۵

وارد بازی بدون سود نباید شد

یک ضرب المثل فارسی داریم که " گربه محض رضای خدا موش نمیگیرد " , تجار هم از فعالیتهایی که حداقل سود مورد انتظار را برآورده نکند رویگردان هستند .
در مناسبات بین المللی نیز باید چنین باشد .
نباید وارد بازی بدون سود شد . طراحی بازی که سودآور باشد مهم است و سود بلند مدت در بازی دو طرف برنده است . باید با بازیکنان بین المللی بازی دو طرف سود انجام داد و از بازی های دیگر فاصله گرفت .

انتخابات و همه پرسی

امروزه همگان ( عالم ها ) می‌دانند که میتوان روی افکارعمومی تاثیر گذاشت و آنها را به یک سو متمایل نمود .
افرادی که در این زمینه تخصص دارند , در دنیای غرب درآمدهای بزرگ برای هر پروژه ( انتخابات ) کسب می‌کنند .
مناسب است این تکنولوژی به صورت یک آیتم درسی در رشته های علوم انسانی دانشگاه ها تدریس گردد .

۱۳۹۳-۱۰-۱۳

لباس بتمن و ایمنی پرواز هواپیما

اگر سرنشینهای هواپیمای سقوط کرده , هر یک شنل بتمن را داشتند , الان زنده میماندند .
لباسی مشابه بتمن که افراد در حال سقوط آزاد را به مسیری مشخص هدایت کند , امروزه وجود دارد .
اگر این تجهیزات به همراه , سیستم جلیقه نجات ادغام گردد , حاصل شنلی است که فرد جدا شده از هواپیما را سالم روی آب دریا می‌رساند .
با ادغام این تجهیزات با سیستم جی پی اس , میتوان سیستم ناوبری را طراحی نمود که گروه نجات یافتگان را در نزدیکی هم و محل ایمن جمع نماید.
همچنین میتوان این مجموعه را در صندلی هواپیما تعبیه کرد تا سرعت و ایمنی را افزایش داد .
به محض تشخیص مشکل سقوط برای هواپیما , کامپیوتر یا خلبان میتواند دستور تخلیه هواپیما را صادر نماید .
سرنشینها در محل مناسب و مشخص با صندلی‌های خود فرود خواهند آمد .
این سیستم در آینده میتواند تا حدود زیادی از فجایع احتمالی بکاهد .

۱۳۹۳-۱۰-۱۲

ذو وجه در اشرف مخلوقیت انسان

ذو وجه در اشرف مخلوقیت انسان
انسان از لحاظ جسمانی از سایر موجودات مادی افضل است . در امتداد تکامل انسان آخرین مرتبه است . هوش او از سایر موجودات بیشتر ,پیچیدگی دی ان ای او پیچیده تر و در نتیجه امکان انتقال پیچیدگی بیشتری را در طی نسلها دارد .
از سوی دیگر از لحاظ روحانی نیز این موجود بواسطه نفخه الهی از سایر موجودات جسمانی و روحانی افضل است .
کلیه موجودات جسمانی روح نیز دارند . این روح وظایف وجودی و ارتباطی با ارواح سایر موجودات را دارد . بدلیل پیچیدگی , از این وجهه روح انسانی مرتبه بالاتری برای حفظ حالت خود و ارتباطی با ارواح سایر موجودات ( از غذا تا انواع موجودات همنوع و غیره ) را دارد .
اما یک امانت الهی ( نفخه الهی ) در وجود انسان موجود است که امکان رشد و اعتلای انسانی را فراهم می آورد .این رشد وجهه معنوی دارد و در امتداد تسلط و اشراف بر سایر ارواح است .
این وجهه نوری است که انسان را به سمت نور میبرد .