۱۳۹۴-۰۱-۱۱

آب در ادارات دولتی !

حجم ادارات و شرکتهای دولتی و شبه دولتی در بعضی شهرها ( مثل تهران ) خیلی زیاد است .
مصرف آب شرب در این مراکز ناچیز بوده و عمده مصرف آب به دلیل نظافت و آبیاری فضای سبز توسط کارگران شرکتهای پیمانکار صورت می‌گیرد .
با جدا نمودن آب شرب با آب غیر تصفیه شده در این مراکز تا حدود زیادی در مصرف آب شهرها صرفه جویی می‌گردد .
از جمله این مراکز میتوان به موارد زیر اشاره کرد .
پادگانها
شهرداریها
وزارت خانه ها
ادارات کل
شرکتهای بیش از هزار متر مربع
بیمارستان‌ها
دانشگاهها
کلیه مدارس در همه مقاطع تحصیلی
و ...

اندر مزایای کبوتر خانه ها

جدای از مزایای جمع آوری کود کبوتر , هدف از این کبوتر خانه ها چیز دیگری بوده است .
مبارزه بیولوژی با آفات نباتی !
هر زوج کبوتر در طی سال نیاز به غذا دارند و به طور متوسط روزانه پنجاه حشره را خواهند خورد ( در فصلهایی که حشرات بیرون می آیند )
بنابراین گر چه وجود کبوتر و پرندگان مشابه در زمان رسیدن محصولات ممکن است مضر به نظر برسد , اما در زمان رشد گیاهان این پرندگان حشرات و آفات نباتی را می‌خورند و در کنترل جمعیت آفات نقش اساسی دارند .
با نگهداری هدفمند پرندگان با اندازه متفاوت ( گنجشگ , کبوتر , کبک , بلدرچین و ... ) میتوان آفات خاص هر منطقه را کنترل نمود .

۱۳۹۴-۰۱-۰۸

شکست در یمن چرا ؟

همه میدانند که حرکت عربستان و متحدانش در یمن شکست خواهد خورد , چرا غربی ها که چراغ سبز به عربستان داده‌اند , به این شکست راضی هستند ؟
آیا حرکتی مثل داعش را در آنجا آغاز خواهند کرد که بعدها در تنها کشور همسایه , یعنی عربستان استفاده نمایند ؟
باید صبر کرد دید . اما آنچه در کوتاه مدت مشاهده میشود , کشته شدن مردم بیچاره یمن خواهد بود .

۱۳۹۴-۰۱-۰۷

مغولستان پناهگاه دگراندیشان

مغولستان سرزمین وسیع و کم جمعیت است .
این کشور ظرفیت ساخت و نگهدای دگراندیشان سرزمینهای همسایه را دارد .
با توجه به زبان و فرهنگ مشترک میتوان دگراندیشان کشورهای همسایه را به مغولستان هدایت نمود .
آنها میتوانند شهرها و اقتصاد جدیدی را برای مغولستان بسازند و اندیشه خود را برای زندگی بهتر به اجرا درآورند.
این نمونه مردم آزاد میتوانند نمونه سرزمین آزاد را برای کشورهای همسایه به نمایش بگذارند .

۱۳۹۳-۱۲-۲۹

حذف یارانه بنزین سوپر

در کنار انواع یارانه های پرداختی , به یارانه بنزین سوپر می‌رسیم . مسلما کسانی که از این نوع بنزین استفاده می‌کنند , از دهکهای اول و دوم نیستند .
بنابراین نه تنها حذف یارانه برای این قلم کالا توجیه منطقی دارد , بلکه با افزایش مثلا دو یا سه برابری قیمت آن نسبت به قیمت کشورهای همسایه , میتوان زمینه جبران بخشی از هزینه یارانه ها را نیز نمود .
میدانیم که بسیاری از افراد دهکهای بالای اجتماع فقط از بنزین سوپر استفاده می‌کنند و اصولا چند برابر شدن هزینه بنزین برای آنها رفاه ایشان را کم نخواهد نمود . بنابراین از مصرف این کالا کاسته نخواهد شد .
حسن دیگر هدایت تورم بالا برای گروهی از کالاها ( در اینجا یک قلم بنزین سوپر ) کاهش تورم روی سایر اقلام خواهد بود .
هدایت نقدینگی موجب تورم به درآمدهای دولتی بهترین روش کنترل نقدینگی است .

۱۳۹۳-۱۲-۲۶

فرصت برای تعویض واحد پول اوکراین

در شرایطی که پول ملی اوکراین مشکل دارد و تورم در این کشور بالا میباشد ، چنانچه دولت اوکراین واحد پول خود را به یورو تغییر دهد چه مزایا و معایبی محتمل است ؟

توقف تورم – ثبات پولی  از مزایای اینکار خواهد بود  . با ثبات پولی وضعیت تجاری اوکراین با اروپا بهتر خواهد شد و صادرات به اروپا اقتصادی تر و عملی ترخواهد گردید .

اینکار تنها یک عیب ( برای دولت اوکراین ) میتواند داشته باشد و آن هم  عدم امکان چاپ پول و ایجاد تورم است . از طرفی با توجه به این که تنشهای نظامی ، تنها در شرق ائکراین وجود دارد ، سرمایه گذاری اروپائی ها در غرب کشور اوکراین تسهیل خواهد شد .

سرمایه گذاری روی انرژیهای جایگزین گرمائی ( خورشیدی ) ضمن کاهش وابستگی انرژی اوکراین ، باعث کاهش هزینه های خانوار در اوکراین خواهد شد . برای این کار مجتمعهای مسکونی در اولویت هستند .

سوال اصلی که قبلا نیز باید پرسیده میشد این است " چه کسی هزینه جنگ اوکراین را میپردازد ؟ "

خود اوکراین دارای اقتصادی نیست که بتواند جنگ با روسیه را پشتیبانی کند . اتحادیه اروپا نیز بعید است چنین کاری انجام دهد . قطر یا عربستان و حتی پسران مبارک مصری دارای پول کافی هستند ولی چگونه میتوانند این کار را انجام دهند ؟

۱۳۹۳-۱۲-۲۵

یک فرصت بانکی برد – برد برای اوکراین

 

با توجه به عدم اعتماد مردم اوکراین به سیستم بانکی این کشور ، یک بانک خارجی (غربی ) برای اعتماد سازی مردم در اوکراین میتواند  جای بانکهای بدون اعتماد اوکراین را بگیرد .

یک بانک غربی میتواند در این موقعیت یک بانک اوکراینی را خریده و با مدیریت جدید نسبت به ارائه خدمات اقدام کند .

این روش کارکرد دو حسن برای اقتصاد میتواند داشته باشد . ابتدا بابت خرید یک بانک ، مبالغی ارز خارجی وارد سیستم اقتصادی اوکراین میگردد .

و در مرحله بعد با کارکرد مستقل یک بانک ترجیحا اروپائی (یک کنسرسیوم با شراکت چند بانک اروپائی ) مردم به سیستم بانکی اعتماد پیدا کرده و اقتصاد یکی از ارکان اعتماد سازی خود را بدست خواهد آورد .

 

۱۳۹۳-۱۲-۲۴

یک حیات هوشمند ممکن غیر کربنی


شرط اول تداوم حیات بقاء است . این بدان معنا است که آن چیز حیات دار ، باید بتواند از خود بسازد تا بعد از فناء آن موجود ، حیات بتواند ادامه داشته باشد .

وقتی حیات بتواند ادامه داشته باشد ، امکان تکامل نیز مطرح میگردد .

برای تکامل باید اطلاعات ( و تجربیات ) قابل انتقال باشد . این یعنی سیستم عصبی برای تولید اطلاعات . ساختار شناخته شده حیات کربنی ما واسته به "یک سیستم صفر و یک بر اساس حرکت الکترونها و واکنشهای شیمیائی" است .

نوع دیگر حیات میتواند بر اساس مکانیزم صفر و یک فیزیکی باشد . مانند جابجائی حرارت در سیالات . زمانی که در سیالات حرارت جابجا میگردد ( بر اساس جریان همرفت ) جریانهای گردابی به وجود می آید که در مناطقی از مسیر چریان گردابی حرکت مارپیچی خلاف جهت حرکت مشاهده میشود .

این مراکز گردابی ، دارای حرارت بالاتری نسبت به لایه کناری دارند . این مکانیزم میتواند تکرار گردد . پس مدیریت جریان گرمائی میتواند باعث باعث ثبت اطلاعات و پردازش آن گردد .

این مکانیزم نیاز به سیال گرم با ویسکوزیته های مختلف برای تشکیل حیات پیچیده میگردد .

برای داشتن یک موجود هوشمند در حد و حدود انسانی ، این موجود باید مواد غذائی مصرف کند . این مواد غذائی برای آن موجود ، مواد گرمتر میتواند باشد . با جذب آن مواد گرم ، آن مواد گرم میتواند در اندام داخلی آن موجود تکه تکه شده و به هر بخش ارسال میگردد . ( این تکه های قطعه مواد گرم نقش قند را در بدن آن موجود خواهند داشت ) با خنک شدن آن تکه ماده گرم ، انرژی آن به صورت جابجائی سیالی از آن گرفته شده و خود آن جسم سرد میشود . آن جسم سرد ، حالا دیگر کاربرد ندارد و باید به صورت ضایعات دفع گردد . پس آن موجود نیز دفع خواهد داشت .

یکی از محیطهائی که آن موجود ممکن است وجود داشته و سیر تکاملش را سپری نموده باشد ، در لایه مایع درون کره زمین است .

هر محیط مشابه میتواند حیات گرمائی را ایجاد نماید . اما این حیات در همه جاهای وجود امکان هوشمند شدن ندارند .

لزوما گرمای زیاد برای این موجود لازم نیست . سطح سیارات سرد نیز که دارای متن یا هیدروژن مایع هستند به شرط این که بتوان مواد غذائی گرم برای آن موجودات یافت میتواند حیات ساخته باشد .


ژنراتورهای فوق هادی

ژنراتورهای فوق هادی
هم اکنون دیزل ژنراتورهای فوق هادی به تعداد معدود و برای موارد خاص ساخته میشود ( تکنولوژی موجود است ) کاهش ابعاد ژنراتور , اضافه شدن بخش خنک کننده فوق هادی و اتلاف انرژی نزدیک صفر ژنراتور از مشخصات این ژنراتورها می‌باشد .
با توجه به حجم بزرگ نیاز و جایگزینی ژنراتورهای برقی در کشور ( و در منطقه ) بومی کردن این تکنولوژی نه تنها نیاز , بلکه از موارد مهم و استراتژیک تکنولوژی کشور میتواند باشد .
ساخت ژنراتورهای گازی در کشور با ظرفیت چند گیگاوات و بیشتر نیاز امروز و فردای توسعه الکتریسته کشور و جهان می‌باشد .
با جذب این تکنولوژی میتوانیم در این صنعت پیشرو باشیم .

تاثیرمثبت و منفی دستاوردهای کوچک و بزرگ روی جامعه

میدانیم که دستاوردهای بشری باعث پیشرفت جامعه میشود . اما بسیاری از این دستاوردها تبعات منفی نیز دارند که اگر به موقع شناخته شوند میتوان از هزینه های اجتماعی حاصله جلوگیری نمود .

برای مثال یکی از دستاوردها و راه کارهای نسبتا جدید ، توزیع مویرگی کالا است . در این روش تولید کنندگان با شناسائی و ارائه کالا به پائین ترین لایه های ارتباط با مشتری ، یعنی مغازه داران ، خود بصورت مستقل نسبت به ارائه کالا اقدام میکنند . این روش برای تولید کنندگانی که با انبارهای پر شده مواجه بودند ، روش  خوبی بود . با دور زدن همه زنجیره توزیع ، سود همه زنجیره توزیع جمع شده و هزینه سیستم توزیع مویرگی را جبران مینماید و میزان فروش افزایش خواهد یافت .

بررسی یکی از معایب اجتماعی این روش توزیع

هر روز شاهد هستیم که تقریبا در همه ساعات روز در کنار هر مغازه دار خرده فروشی ( از جمله مغازه های خواروبار که تنوع کالائی زیادی دارد ) حداقل یک کامیون – وانت در حال تخلیه کالا به این مغازه ها است . معمولا زمان توقف هر کامیون برای آن کامیون کوتاه است و البته معمولا جای پارک نیست ،به ناچار راننده در موقعیت موقتی ( دوبله – روی پل – جلوی کوچه و هر جای غیر مناسب دیگر ) توقف کرده و به ارائه خدمت میپردازد .

این کار باعث مشکل ترافیکی ( معمولا ماندگار در یک منطقه ) میگردد . شاید د ر بعضی از مناطق بتوانند این ترافیک مصنوعی اضافی را تحمل نمایند اما در اکثر نقاط شهر

ترافیک ناشی از توقف این  ( وانت – کامیون )ها

 به همراه ترافیک ناشی از تردد کند این وسایل نقلیه ( نسبت به سایر وسائل نقلیه )

و همچنین افزایش این نوع خودروها ( در مقایسه با توزیع از طریق عمده فروشیها )

باعث افزایش تساعدی هزینه ترافیک به جامعه میگردد . از جمله سوبسید سوخت – هزینه اوقات تلف شده مردم – هزینه اوقات تلف شده خودروهای عمومی ( پلیس – آمبولانس و ... ) و بسیاری هزینه های پیدا و پنهان دیگر .

چه باید کرد ؟

حال باید جلوی این نوع توزیع را گرفت یا با یک قانون ( بخشنامه ) ، مشکلات را تعدیل نمود ؟

کافی است تردد هر گونه وانت و بزرگتر ( حتی خودروهای امدادی و اقلام خوراکی و سوخت ، به جز جرثقیل باز کننده راه بندان ) را در ساعات روز ( 6 الی 22 ) در سطح شهر ممنوع نمود . با این روش به میزان قابل توجهی از بار ترافیکی سطح شهر کاسته خواهد شد .

طبیعی است که متخصصین امر هر روش جدید را باید بررسی کنند و مزایا و معایب اجتماعی آن را ارائه نمایند . با توجه به حجم ، تنوع و سرعت زیاد رخ داد این پیشرفتها ، باید یک اداره دولتی متوکل این امر باشد و نتیجه را به ادارات دیگر دولتی اعلام کنند . خود این اداره ، توان تحقیق را ندارد و چون هر تحقیق موردی است ، باید از اساتید دانشگاهی ( و نیروی دانشجوئی ) برای این بررسی ها استفاده نمود .

ارتباط این دوایر با همه دانشگاه ها میتواند تا حدود زیادی هزینه اداره دانشگاه ها را پوشش دهد و دانشگاه ها را از مصرف کننده صرف بودجه دولتی خارج نماید .  سایر مزایای این راه کار نیز میتواند در یک تحقیق دانشگاهی برسی گردد .