۱۳۹۵-۱۲-۰۹

استفاده از سم گیاهی ( چایی ) برای مزارع


میدانیم که چای نوعی سم طبیعی است که حشرات و علف ها را از بین میبرد . نظر به این که این سم طبیعی است آلودگی محیط زیست آن کم بوده و در طی زمان مواد تشکیل دهنده آن در طبیعت استحاله خواهند یافت.
از این رو بسیار به صرفه است از این سم برای مزارع و باغات استفاده شود.
نظر به این که این سم را میتواند در داخل کشور تولید نمود ، منافع تولید و استفاده و حتی صادرات این سم بسیار زیاد خواهد بود. این کار تا حدود زیادی مشکلات مشتری چایی کاران کشور را نیز برطرف مینماید.

۱۳۹۵-۱۲-۰۷

مسابقه موتور سواری ( موتور پرنده ) و رالی , مسابقات سرعت ماشین های پرنده


 تکنولوژی ساخت انواع موتور های پرنده در دسترس است و شرکت‌ها و افراد زیادی در حال ارتقاع این محصولات هستند.
 برگزاری مسابقات روی پیست ( بالای پیست)و قرار دادن ایشان در رالی داکار-پاریس باعث رشد و رفع معایب و مشکلات این وسایل نقلیه میگردد.
ما نیز انواع میتوانیم با برگزاری مسابقات,  تولید کنندگان و مصرف کنندگان را تشویق کرده و تکنولوژی را در کشور رشد دهیم.

ساخت سد روی رودخانه‌هایی که تاثیر گسترده بر کشور مجاور دارند !


در بعضی از کشورها شاهد هستیم بر اساس مرز بندیهای جاری ، حوضه آبریز و مسیر رودخانه ها در کشورهای مختلف قرار میگیرد.
اصولا مدیریت یک حوضه آبریز امری است که در یک کشور ( با مدیریت یکپارچه ) نیز با مشکلات زیادی همراه بوده و عوامل زیست محیطی را کمتر در نظر میگیرند و معمولا نفع کوتاه مدت بخشی از مسیر رودخانه در اولویت قرار خواهد گرفت.
از دید کشوری که رودخانه از آنجا خارج میشود ، آب منبعی است که از دست میرود. اگر این منبع به دشمن ( بالقوه ) نرسد که بهتر است . اما اگر نفع جزیی نیز از آن بتوان استحصال نمود ، بسیار مطلوب است .
بنابراین منطقی است که کشورهای بالادستی در خصوص احداث سد روی این رودخانه ها اقدام نمایند. حداقل امتیاز ممکن این خواهد بود که با بستن دریچه ها در فصول کشاورزی ، آب قابل دسترس همسایگان را محدود کرده و از نظر اقتصادی و سیاسی بتوانند به کشور دیگر فشار آورده و امتیاز بگیرند.
اما از طرف دیگر ، کشوری که در فرو دست رود قرار دارد از این سناریو آگاه است . رفتار مطلوب چنین کشورهایی این خواهد بود که ر مجامع بین المللی شکایت برده و با دیپلماسی جلوی وقوع چنین اتفاقی را بگیرند.
اما اگر این روشها پاسخ نداد و کشور بالا دست ، سد خود را روی رودخانه احداث نمود ، چه باید کرد ؟
ادعای حق استفاده از تمام آبی که بر پهنه کشور میریزد برای کشورهایی که سرچشمه رودخانه ها هستند ، به معنای نابودی رودخانه ها و جمعیتهای اطراف آن خواهد بود. ( در واقع موجب تغییر اکوسیستم رودخانه میگردد)
طبیعی است که باید چنین سدی را نابود نمایند !
کشورهای بالا دست ممکن است خواهان سهم بیشتری از آب رودخانه باشند و این امر تنش ایجاد می نماید .، بخصوص که در چنین مواردی سهم طبیعت به فراموشی سپرده خواهد شد . چه باید کرد؟
روش درست برای مدیریت این موارد چیست ؟
واقعیت این است که هر میزان سهم آب برای هر طرف کم خواهد بود . با رشد جمعیت ، نیاز به آب در کشورهای همسایه زیاد خوادد شد و طبیعی است که در این گونه رودخانه ها چنین بحرانی بوجود بیاید .
باید در درجه اول سهم آب دو طرف از کل آب رودخانه محاسبه شود ( مثلا 20% کل آب موجود و 80% سهم طبیعت ) و در مرحله بعدی سهم هر طرف بر اساس میزان جمعیت و اقلیم گذشته کشورها محاسبه شود.
با افزایش جمعیت ، افزایش استفاده آب در بالا دست یا فرو دست باعث جابجایی جمعیتی کنار رودخانه خواهد شد .
یعنی اگر آب را در بالا بیشتر مصرف کنیم از جمعیت پائین دست باید کاسته شود و بر عکس . این امر در یک کشور قابل مدیریت است ، اما در دو کشور مشکلات خودی و ناخودی پیش خواهد آمد و امتیاز خودی بر دیگران باعث سوء مدیریت کل رودخانه و اکو سیستم آن خواهد شد . ( جمعیت انسانی بخشی از اکو سیستم رودخانه خواهد بود )
مدیریت یکپارچه اکو سیستم نیز توسط سهم هر کشور میتواند مطرح گردد. در واقع مدیریت و استفاده از آب بر اساس سهم هر کشور قابل مدیریت کردن جمعی است . این کار مانند یک شرکت و داشتن سهام متفاوت از آن برای سایر کشورها میتواند مطرح گردد.

ترافیک


تسهیل تردد در شهرها با افزایش وسایل حمل و نقل عمومی شهری مثل مترو و اتوبوس باعث کاهش ترافیک نمیشود .
اتفاقا بر عکس درخواست تردد در شهرها را اضافه میکند.
با سهولت دسترسی به نقاط مختلف شهر ( و عموما مرکز شهر ) تراکم دفترهای تجاری ( و اداری دولتی ) در مرکز شهرها بیشتر میگردد.
اگر تردد هزینه زا باشد ، مسکن کارکنان این مراکز از نقاط نزدیک محل کارها خواهند بود. با ارزان شدن سفر در شهرها ( و البته حومه شهرها ) کارکنان برای اسکان خود به نقاط با هوای بهتر و شرایط زندگی بهتر خواهند رفت . بر عکس محل کسب و تجارت را در نقاط پر تردد و شلوغ انتخاب خواهند کرد . کارکنان ارزان نیز وضع مشابه دارند . آنها نیز از مناطق حومه ارزان شهرها به داخل شهر تردد خواهند نمود.
این وضع با دسترسی تردد و سهولت رفت و آمد تشدید میگردد و بر عکس تصور مدیران شهری (در خصوص ساخت اتوبان و مترو و افزایش اتوبوس و موارد مشابه ) ترافیک حل نشده ، بلکه تشدید میگردد .
راه حل مناسب ریشه در اقتصاد دارد. همانطور که با ارزانتر شدن حمل و نقل و سفر درون شهری ، مردم تا چند ساعت در روز را برای رسیدن یا بازگشت به محل کار اختصاص میدهند ( در واقع زمان رفت و آمد جزو زمان کارکرد آنها حساب شده و درآمد اصلی که بر اساس زمان صرف شده است ، کمتر از حداقل حقوق تصویبی دولتی خواهد بود )  برای جلوگیری از این رفت و آمد غیر ضروری ( دفاتر کاری میتواند به نزدیکی محل اسکان مردم انتقال یابد ) کافی است هزینه حمل و نقل را بالا ببریم .
با اخذ مالیات بر تردد میتوان جلوی تردد غیر ضروری را گرفت . بدون توجه به این که افراد دارای چه سمت و تخصصی هستند . با تعیین مناطق هزینه ترددی در داخل شهرها میتوان نسبت به کاهش حجم ترافیک در محدوده ها و مناطق شهری و حتی بین شهری اقدام نمود.
نمونه ضعیف این روش در بخش مرکزی لندن اتخاذ شده و تا حدود زیادی ترافیک مرکز لندن را کاهش داده است .
با توجه به دسترسی اطلاعاتی امروز جامعه ( رادیو تلوزیون – موبایل و اینترنت ) میتوان عدالت اجتماعی را فارغ از فاصله منزل یا محل کار افراد با مرکز مدیریتی جامعه نیز محقق نمود.
کاهش هزینه تردد در اجتماع ( پرداختی توسط بخش عمومی یا مستقیم از جیب مردم ) میتواند در بخشهای رفاهی جامعه انجام گیرد و کیفیت زندگی مردم را بالا ببرد.

روش ابراز محبت





 روشهای زیادی برای ابراز محبت در جوامع استفاده میشود . به نظر میرسد بخشی از مشکلات تربیتی و رفتاری در جوامع از عدم آگاهی از روش درست ابراز محبت و یا ابراز محبت به روش ناقص ناشی میشود.
از این جهت باید روشهای صحیح ابراز محبت را در جوامع آموزش داد.
 آموزش رفتار ابراز محبت به فرزندان و به والدین - به افراد خانواده - افراد فامیل - ابراز محبت بین دوستان - به همسایه و افراد غریبه باید طراحی و آموزش داده شود.
تمام ادیان و اموزه های باستانی کشورها ( آن کشورهایی که تاریخ باستانی دارند ) اذعان میدارند که باید به همه خلق محبت ورزید.
 محبت به طبیعت در جهت نگهداری و حفظ محیط زیست تعریف میگردد. امروزه محبت به گیاهان و حیوانات ( در حفظ گونه ها ) اهمیت زیادی یافته است .
 حفظ شرایط زیستی به روشهای ابراز محبت به محیط زیست ( شامل طبیعت و جوامع ) وابسته شده و با رشد جمعیتی بشر اهمیت بیشتری پیدا کرده است .
 این موارد باید در طی دوره های تحصیلی به فرزندان جامعه موخته شود . از طرف دیگر والدین و همه آهاد جامعه با رسانه های مختلف باید در آموزش جنبه های مختلف این ابراز محبت شرکت داده شوند.

آدم جزء و آدم کل




 آدم جزء هر یک از ما هستیم که در خصوص جسم و روحیات علوم مختلف تعریف و در این زمینه فعالیت میگردد.
 از جنبه دیگر مجموعه انسانهای روی زمین نیز یک جنبه خاص خود دارند . این گروه جمعیتی را میتوان یک آدم کل در نظر گرفت .
 این آدم کل نیز یک بدنه ای دارد و یک روحیاتی دارد . ارتباط بین بخشهای این آدم کل نیز نیاز به بررسی دارد .
 این آدم کل نیز رشد نموده و برای خود آینده ای دارد . تعریف علومی که به جنبه های متفاوت این آدم کل بپردازد لازم است . دانشمندان جامعه شناس ، روان شناس اجتماعی و سایر علوم انسانی میتوانند تکامل رفتاری این آدم کل را بررسی نموده و نسبت به آینده آن اظهار نظر نمایند.
 همچنین راه هایی که این آدم کل ( جامعه بشریت ) بتواند بهتر رشد نموده و عیوب و بیماریهای خود را درمان نماید ، روشهای مناسب ارائه نمایند.
 بسیاری از علوم مرتبط ( و غیر انسانی ) نیز میتواند به تاثیر رفتاری این آدم کل روی محیط زیست و حتی روی رشد و افول علوم بررسی نموده و این موارد را نیز از جهات مختلف بررسی کنند.
 توجه به این آدم کل ( جامعه بشری ) دریچه های جدیدی از رفتار و مدیریت اجتماعی را برای همگان ایجاد خواهد نمود.

تفاوت معیشت و اشتغال


آنچیزی که در مدیریت کشورها مد بسیار مهم است ، حفظ حداقل معیشت برای همه مردم میباشد . از طرفی راه کار مناسب برای برون رفت از مشکلات معیشتی را در اشتغال جستجو میکنند.
اولا باید به این نکته توجه کرد که اشتغال بیشتر لزوما باعث بالا رفتن معیشت نمیشود ، در ثانی طبقاتی از جمعیت که مشکل معیشت دارند گروه خاصی از اشتغال را میتوانند اشغال نمایند.
معیشت افراد را نیز میتوان با موارد غیر اشتغالی فراهم کرد.
برای مثال زنان سرپرست خانوار توان کارکرد کمی دارند . اگر ایشان را در خارج خانه به اشتغال سرگرم کنیم ، توان حفظ و مدیریت و تربیت خانواده دچار مشکل میشود.
همچنین روشهایی مانند داشتن سهام و کسب درآمد - استفاده از امور خیریه برای اداره خانوارهای نیازمند از دیگر مواردی است که میتواند معیشت افراد و خانواده ها را تامین نماید .
ترکیب نیازمندیهای جوامع و اصلاح رفتارهای غلط اجتماعی میتواند باعث رفع معیشت جوامع گردد.
در برخی موارد این کار با تولید اشتغال قابل رفع است و در برخی دیگر از موارد لازم است از امور خیریه استفاده نمود ( مانند بزرگ کردن یتیمان ) در برخی موارد نیز با بخشش سهام به میزان کافی ( غیر قابل انتقال ولی قابل تبدیل به سهامهای دیگر ) افراد میتوانند معیشت خود را تامین نمایند. اگر این موارد ناکافی باشد ، افراد و جوامع با واگذاری این دارایی ها سعی در تامین کوتاه مدت زندگی خواهند گرفت . این اتفاقی است که با کارتهای یارانه در بعضی نقاط دورافتاده دیده شده است .

بستن خیابان ولیعصر و غذا خوری

فرض کنید در ساعاتی از شبانه روز بخشی از خیابان ولیعصر کاملا برای افراد پیاده در نظر گرفته شود و رستورانها بتوانند میزهای پذیرایی را در خیابان قرار دهند . در این حالت دستفروشها نیز در بخشی از خیابان امکان عرضه کالاهای خود را خواهند داشت ( که باید مشخص گردد)
این گونه فضاهای اجتماعی باعث ایجاد فضای تفریحی در شهرها میگردد. چیزی که در شهرهایی مثل تهران کم داریم .
از این گونه موارد در فضاهایی مثل خیابان لاله زار و سایر خیابانهای شهر میتوان در نظر گرفت.
ایجاد فضاهای عرضه کالاهای مختلف مانند بازار هندی ها -بازار چینی ها - بازار خوزستانیها - بازار گرگانیها - بازار مازندرانیها و سایر استانها و نواحی کشور و همسایگان میتواند ضمن گسترش جنبه تفریحی - اقتصادی - فرهنگی جنبه های گردشگری را نیز در برگرفته و از جوانب مختلف قابل توسعه و بررسی است .
این کار را در شهرهای کوچک و بزرگ کشور میتوان به روشهای مختلف ایجاد نمود.

۱۳۹۵-۱۲-۰۴

کریس اندرسون و روش جلوگیری از بیابان زائی در جهان را بر اساس روشهای خود طبیعت طراحی و پیاده سازی کرده است


ایشان گله ها را بزرگ کرده و در زمینها ی علفزار ضعیف گله های بزرگ دام را به حرکت در آوردند . دامها علفها را لگد مال کرده و اجازه رشد مجدد به علف ها دادند. با کوبش علف روی خاک ، خاک توان نگاهداری آب بیشتری را پیدا کرده و بنابراین در سال بعد علف بیشتری تولید کرده . همچنین چرخه نیترات برای رشد گیاهان را به حرکت درآورده است.
متاسفانه درجهان عکس آن اتفاق افتاده و ما دامها را از علفزارها بیرون برده ایم . از طرفی دامها را پراکنده کردیم و اجازه رشد گله های بزرگ را به آنها ندادیم . این کارها بیابان را گسترش میدهد. با بزرگ کردن و حرکت دادن دائمی گله ها میتوان علفزارها را گسترش داد. جلوی برخواستن گرد و غبار را گرفت . غذای دامی بیشتری تولید کرد . اشتغال و غذا تولید نمود.

۱۳۹۵-۱۲-۰۲

اعتراض مردم به شلوغی مترو


در ساعات پر ازدحام میشنویم که عده ای بر خلاف دیگران که تحمل میکنند ، اعتراض میکنند.

حد تحمل این افراد کمتر از سایرین است. در واقع حد تحمل افراد از منحنی نرمال تعیت میکند و در جایی اعتراض شروه میشود . اگر این حد اعتراض به 18 درصد برسد ، اعتراض گروه بزرگتر آغاز میگردد!

در تئوریهایی که برای رفتار انسانی در مورد یک رویداد ( عرضه کالای جدید – الگوی رفتاری خاص و غیره ) بیان میشود ، اذعان میگردد که :

گروهی شروع به رفتار جدید میکنند ( خرید کالای جدید یا اعتراض به وضع موجود – انقلاب و موارد مشابه ) اگر تعداد این افراد بتواند از یک مرحله بگذرد ، گروه بزرگ جمعیتی نزدیک میانگین نرمال به ایشان میپیوندند .در واقع گذشتن جمعیت یک رفتار جدید از یک حد خاص ( بین 12 تا 18 درصد ) باعث شکست و حرکت سیل آسای مردم میگردد.

در اینجا نقش اقلیت را مشاهده میکنیم که اقلیتها میتوانند خیلی سرنوشت زا باشند . در واقع در یک گروه اقلیت ( 18 درصد مورد نظر ) نیز یک اقلیتی داریم ( 18 درصد  از 18 درصد ) که اگر آنها حرکت کنند گروه اقلیت ( 18 درصدی ) به حرکت در خواهند آمد .

با تکرار این القیت در اقلیت مشاهده میکنیم که یک نفر نیز بصورت بالقوه میتواند حرکتهای بزرگی را در جامعه ایجاد نماید . رهبران جوامع ( سیاسی و اقتصادی مثل گاندی و استیو جابز ) را میتوان آن یک نفر دانست . کسانی که تصمیم میگیرند و اقدام میکنند. آنها میتوانند اقلیتها را به حرکت درآورده و در نهایت جامعه را به پیش ببرند.