۱۳۹۸-۰۱-۲۵

محدودیت سلولهای گیاهی در تولید قند

اگر امکاناتاولیه مانند نور خورشید - آب و دی اکسید کربن را در اختیار سلولهای گیاهی کلروفیل دار بگذاریم ، انواع سلولهای گیاهی ، میزانهای متفاوتی از قند را تولید میکنند .
در واقع یک حد نهایی تولید قند برای هر سلول وجود دارد . این حد نهایی تابع مشخصات ساختاری خود سلول است که در انواع سلولهای گیاهان مختلف ، متفاوت است . ( انواع پر بازده تر را میتوان شناسایی و در تولید غذای ایستگاه های فضایی مورد استفاده قرار داد .
همچنین میتوان موارد محدود کننده را شناسایی و با اصلاحاتی مشخصات تولید قند آنها را بهبود داد .
در حالت ایده آل میزان مشخصی از این سلولها میتواند در جداره لباس فضانوردان ، ضمن تولید اکسیژن باعث تولید قند نیز گردد. این یکی از آلترناتیوهای جایگزینی کپسولهای اکسیژن برای فضانوردان ( و ایستگاه های غواصی ، بخصوص در مناطق عمیق ) است .

۱۳۹۸-۰۱-۲۴

جاده دلیل استفاده از چرخ است، در آینده جاده به اینصورت نخواهیم داشت .

در طبیعت جاده به معنای انسانی آن نداریم . موجودات با پا یا پرواز و شنا جابجا می شوند.  فقط زمانی که چیزی را حل میدهید نیاز به چرخ پیدا میکنید .
خودروهای پا دار , مشابه حیوانات , نیاز به جاده ندارند . آن خودروها با توجه به طراحی پاها میتوانند در زمینهای با عوارض زمینی حرکت کنند .
تنها عاملی که می تواند تکنولوژی امروز را به خودرو پا دار ارتقا دهد,  تکنولوژی کنترل پا است . در واقع یک مغز ابتدایی حیوانی , مدلی میکروپروسسور دار . 
امروزه در مراکز تحقیقاتی دنیا روی این گونه حرکت ها,  کارهای خوبی انجام شده.  این یعنی در آینده نیازی به جاده به سبک امروزی نخواهیم داشت . 
خودروها پا چهار پا بوده و مدلها 1000 پا برای قطارها و کامیونها دور از ذهن نیست .

مستقیم مالیات مستقیم و غیرمستقیم لزوم تصویب مجلس برای اخذ مالیات های غیر مستقیم

در کشور ما امروزه مالیاتهای غیر مستقیم زیادی از مردم اخذ میگردد که فرآیند مروبطه به تصویب مجلس نرسیده است . 
از انواع عوارض خودرو و ساخت و ساز گرفته تا عوارض مربوط به بازدید از مکانهای توریستی . طبیعتا این عوارض روی زندگی مردم تاثیر گذاشته و در درآمد خانوار و رفتار آنها تاثیر می گذارد .
لازم است عوارض های غیر مستقیم نیز در مجالس مجاز ، مطابق قانون بررسی و مورد تصویب قرار گیرد .
به گذشته عوارض و سیر تکاملی آنها که نگاه کنیم مشاهده میکنیم هر یک از آنها برای درمان مشکلی مقطعی یا بلند مدت ، توسط مسئولین مربوطه ایجاد شده اند . 
ممکن است این عوارض لازم باشند ، اما لازم است مراحل اخذ مالیات و محاسبات مربوطه و کنترل درآمدهای آن توسط افرادی که قانون معین کرده انجام شود تا ضمن بالا رفتن سطح زندگی مردم و کاهش مالیاتهای غیر ضروری و بعضا سلیقه ای ، کارکرد مالیتها کنترل و هدایت گردد.

۱۳۹۸-۰۱-۲۲

تعمیر و ترمیم تاسیسات شهری

تاسیسات شهری نیز نیاز به نگهداری دارند .  به طور معمول همه تجهیزات پس از یک مدتی نیاز به تعمیر و ترمیم دارند که اگر به آنها رسیدگی نشود باید تعویض گردند در حال حاضر مقوله تعویض در تاسیسات شهری معمول است که امری ناصواب است.
تابلوهای راهنمایی و رانندگی و جداول خیابان ها به طور مرتب تعویض می گردند شاهد هیچ گونه ترمیمی نیستیم.
 لازم است در شهرداری های جزء مکانیزم نگهداری و ترمیم ایجاد گردد. حتی المقدور با تعمیر و ترمیم تابلوها جداول و سایر تاسیسات از هزینه زایی شهرداری ها جلوگیری کرد.
یکی از روش های صرفه جویی هزینه و اقتصادی کردن فعالیت های شهری می تواند از ایجاد واحد های ترمیم و تعمیر در بخش مهندسی فنی و مهندسی شهرداری های مناطق باشد که کارها را به صورت اجرایی و نه پیمانکاری انجام دهند.

۱۳۹۸-۰۱-۲۰

ضربه قوچی ممان اینرسی کل سیال است

ماهیت ضربه قوچی این است که جلوی یک جریان سیال گرفته شود . در واقع در یک لحظه فشار در پشت محل بسته شدن بسیار بالا میرود و این بالا رفتن فشار به سرعت قطع جریان بستگی دارد !
این نیرو بدلیل ممان اینرسی کل سیال است . در واقع وقتی جلوی حرکت سیال گرفته شود ، کل سیال متحرک فشار وارد میکند و تمایل دارد تا متوقف شود .
این نیرو خیلی جاها مخرب است . اما از آن در بعضب پمپ ها استفاده میشده است . ( موارد استفاده این ویژگی متفاوت است )
این نیرو را در پشت پره های توربین ها و پره شناورهای دریایی نیز میبینیم .
علت آن سرعت زیاد قطعه فلزی است . به نحوی این سرعت زیاد است که سیال فرصت نمیکند پشت آنرا پر نماید ، در واقع یک فضای خالی از سیال در پشت پره ها ایجاد میشود . ( که میتوان جلوی آنرا گرفت ) خوردگی ناشی از این فرآیند در شناورها زیاد است و باعث میشود بطور مرتب شناورها نیاز به تعویض پره داشته باشند .


داستان کوتاه آموزش پرواز

باورتان میشود که انسان نیز میتواند پرواز کند ؟ 
در خواب دیده بودم که گاهی از روی دشت ها پرواز میکردم . اما چندی پیش شخصی را دیدم که در یک کوچه پرواز میکرد!
از دور دنبالش کردم و منزلش را یاد گرفتم ، روزی در کوچه خلوتی از او خواستم که بگوید چگونه میتوان پرواز کرد ؟ چه کرده و از این حرفا .... گفت باید خودت انجام دهی تا متوجه شوی . گفتن سودی ندارد ، راهی ندارد . در وجود همه انسانها ویژگیهای ناشناخته وجود دارد . باید آنها را بیابی - سعی کنی کنترلشان کنی و در نهایت از آنهااستفاده کنی.
گفتم از کجا شروع کنم ؟
و این آغاز تمرینها و ممارستها بود . تا در نهایت آموختم . آسان نبود ، اما وقتی هم که پرواز را می آموزی از ارتفاع میترسی ؟ تا کجا باید بالا رفت ؟ از چشم دیگران باید پنهان شد ! و متغیرهای زیادی که همه را با هم در ذهن نمیتوان نگاه داشت .
از سوی دیگر تا اینجای وجود که آمدی متوجه میشوی هدف پرواز نیست ! مسیرها و اهداف دیگری است که باید بروی . شاید برای همین آن شخص بیشتر وقتها روی زمین راه میرفت . 
امروز خودم پرنده هستم . اما دنبال آموزش دیگری هستم که در عالم پرنده ها از آن آسمان به جای دیگری بپرد .


۱۳۹۸-۰۱-۱۹

دویدن روی قله موج

فرض کنیم توانایی دویدن روی قله امواج را داشته باشیم . چون دائما قله امواج در حال جابجایی است ، کسی که در حال دویدن است باید بروی فضاهای خالی بپرد!
جایی که وقتی در آن لحظه خاص به آن میرسد ، قله موج به آن نقطه رسیده باشد .
در واقه فرد دونده باید دائما در حال محاسبه محل فرود پای بعدی باشد . 
وقایع پیرمون انسانها در هر جامعه ای مانند دریای امواج میماند . اگر افراد بتوانند در زمینه کاری - ارتباطات اجتماعی و غیره ، بصورت پرش روی قله امواج کار کنند ، با سرعت مناسب ( شاید حداکثری ) پیشرفت خواهند داشت . در غیر اینصورت ممکن است بدرون فاصله بین امواج افتاده و کمی از رقیب ها عقب بمانند.
از سوی دیگر پرنده قله امواج ما ، از آن بالا حرکت قله های بعدی را میبیند . در حالی که کسی که فرو افتاده در دل امواج باشد حداکثر قله های اطراف را مشاهده میکند.
جهان بینی و دور نگری دونده روی قله امواج بیشتر از سایرین است و امکان توقف و توضیح برای سایرین را ندارد ، توقف معادل سقوط بدرون امواج است .
لذا ، او با فراهم آوردن امکان رشد برای سایرین ، بدون توقف باید برود .مسلما خیلی ها به او نمیرسند ، یا بعد از مدتی طولانی پی به رفتار صحیح دونده روی امواج خواهند برد . اما در لحظه او فقط میتواند یک پیغام به دیگران دهد یا دست ایشان را بگیرد و یا مسیر صحیح را نشان دهد .کسانی که کمک دریافت کرده اند ، دوندگی روی امواج را خواهند دید . آنها بالقوه توانایی دونده امواج شدن را خواهند داشت .
دونده های روی قله های
 تکنولوژی 
علوم 
تجارت 
سیاست 
و غیره را میتوان شناسایی کرد و از ایشان برای بهیود شرایط جوامع استفاده نمود .
از منظر محاسباتی نیز میتوان به این رویداد نگاه کرد . دائما باید شرایط به روز شود و محاسبات انجام گیرد . گاه آنقدر حجم محاسبات زیاد میشود که موارد ساده و بدیهی اطراف دیده نمیشود و یا مورد صرفنظر قرار میگیرد . ( مانند داستان آب پز کردن تخم مرغ های نیوتن ... ) 


۱۳۹۸-۰۱-۱۷

درآمد های مقطعی زیاد (ورزشکارها مثل فوتبالیست ها و هنرپیشگان و غیره )

این درآمدها افراد کم جوان و بدون تجربه اقتصادی و مالی را بهم میریزد . نوع زندگی آنها را دگرگون کرده و امکان زندگی با درآمدهای معمولی را از ایشان میگیرد.
چه باید کرد ؟ 
باید مکانیسمی ایجاد کرد تا درآمد زیاد این افراد روند زندگی آنها را بهم نریخته و برای روزهایی که درآمد نخواهند داشت سرمایه گذاری گردد. چون این افراد تخصص مربوطه را ندارند . 
باید متخصصان ، مکانیزم هایی طراحی نمایند که بدون دخالت شخص ثالث ( چون امکان سوء استفاده خواهد داشت ) ثروتهای غیر نرمال جامعه به مسیر تولید ثروت برای افراد تبدیل گردد. 
گر چه این کارمشکل است ، اما غیر ممکن نیست . بدین ترتیب روند نرمال زندگی افراد دگرگون نمیگردد و افراد در آینده نیز با روند کاهش درآمد مواجه نخواهند شد .

رودخانه‌های تهران

جدای از سیل اخیر در سرتاسر کشور ، در خصوص رودخانه ا در شهرها نکاتی وجود دارد که ما در کشورمان آنها را به فراموشی سپرده ایم .
از جمله اینکه هر شهری که رودخانه ای در میان داشته باشد ، اطراف آن را ساخته و پرداخته میکند تا محل تفریح و گردش مردم شهر باشد . اما رودخانه های تهران بصورت مسیرهای دفع فاضلاب درآمده اند . روی آنها را پوشانده و در بهترین حالت ، روی رودخانه مغازه ساخته اند . گویی شهرداری کاسبی است که زمین مجانی پیدا کرده و از آن سودجویی یکباره و مقطعی میکند . در واقع فضای رودخانه شهری را فروخته اند !
جا دارد با دید باز بخصوص در شهرهایی مثل تهران رودخانه را بازسازی کنیم و آب پاک قناتها و چشمه ها را که در رودها جریان داشت به آن برگردانیم . فضای سبز در کنار رودها بسازیم و به مردم اجازه دهیم با طبیعت تنش های روزمره را کاهش دهند .
شهرهای بهتر و زیباتری بسازیم .

روش جدید در مبارزه با بیماری مالاریا

همه میدانند که مبارزه با پشه ها عملی نیست .
پشه ناقل ویروس است.  یعنی از یک فرد بیمار , ویروس را به فرد دیگری منتقل می کنند. 
چرا روی افراد ناقل ویروس مالاریا کار نکنیم ؟
اگر پشه هیچ فرد مبتلا به مالاریا نداشته باشد , دیگر نمیتوانند با گزیدن مردم , آنها را بیمار کنند .
این خیلی ساده است که همه مردم را از منظر ویروس مالاریا , جارو کنیم . میتوانیم جوامع را از آلودگی پاک کنیم و مانند یک جنگ به تدریج پیشروی کنیم تا تمام انسانها حامل ویروس مالاریا را درمان کنیم . در اینصورت دیگری بیماری وجود ندارد تا انتقال یابد .