ماهیت ضربه قوچی این است که جلوی یک جریان سیال گرفته شود . در واقع در یک لحظه فشار در پشت محل بسته شدن بسیار بالا میرود و این بالا رفتن فشار به سرعت قطع جریان بستگی دارد !
این نیرو بدلیل ممان اینرسی کل سیال است . در واقع وقتی جلوی حرکت سیال گرفته شود ، کل سیال متحرک فشار وارد میکند و تمایل دارد تا متوقف شود .
این نیرو خیلی جاها مخرب است . اما از آن در بعضب پمپ ها استفاده میشده است . ( موارد استفاده این ویژگی متفاوت است )
این نیرو را در پشت پره های توربین ها و پره شناورهای دریایی نیز میبینیم .
علت آن سرعت زیاد قطعه فلزی است . به نحوی این سرعت زیاد است که سیال فرصت نمیکند پشت آنرا پر نماید ، در واقع یک فضای خالی از سیال در پشت پره ها ایجاد میشود . ( که میتوان جلوی آنرا گرفت ) خوردگی ناشی از این فرآیند در شناورها زیاد است و باعث میشود بطور مرتب شناورها نیاز به تعویض پره داشته باشند .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر