۱۴۰۲-۰۴-۲۶

کره شمالی دوم چین (میانمار)

حکومت نظامیان میانمار وابسته به چین است و این امکان بازی از خارج از محوطه آماده شده غرب در دریای چین را به چینی ها می دهد.
از سوی دیگر غربی شدن میانمار حلقه محاصره چین را تنگ نگاه می دارد.
در واقع چین را از بازی روسیه دور نگه می دارد و توجه چین را معطوف دور و بر خود می کند . 
اینکار اگر توسط هندوستان انجام گیرد ، هدف دوم هدایت هندی ها از اختلافات داخلی به موضوع اصلی را موجب خواهد شد .
دو روش معمول ، همراهی و سواری گرفتن و یا سرنگونی و دست نشانده داشتن پیش روی هندوستان است.
میانمار سرزمین بزرگی است که جای پیشرفت دارد . البته برای هندی ها فرقی نمی کند چه کسی سود معاملات را ببرد . نظامیان نیز منافعی دارند . ضمن آبادانی سرزمین میانمار ثروت های شخصی نیز می توانند داشته باشند .
میانمار بالقوه بن بست بزرگی برای بخش پر جمعیت این سوی چین خواهد شد .

چه کسی مسئول مدیریت درمان بیمار باید باشد ؟

امروزه خود بیمار و خانواده او مسئول مدیریت درمان بیمار هستند . عوامل متعددی باعث این کار هستند. اما بیمار و خانواده او عالم به مدیریت درمان بیمار نیستند . نه علم آن و نه توان یافتن کار درست را دارند .
پزشکان نیز خود ذی نفع هستند و برای وجود مبالغ زیر میزی و غیره نشان می دهد به ایشان نیز نمی توان در این خصوص اعتماد کرد . آنها متخصص بیماری هستند ولی تصمیم برای استفاده از این پزشک مبحث دیگری است .  (بخصوص مشاهده شده پزشکان زیادی مردم را تشویق به عمل - انجام آزمایشات و تصویربرداری ها ی غیر ضروری می کنند . البته پورسانت نیز مبحث دیگری است . و ... )
یک کادر پزشکی این مهم را می تواند انجام دهد . چگونه می توان سازمان کار را تدارک دید ؟
رجوع بیمار به هر پزشکی نشان از بیماری دارد . بنابراین یک رکورد اطلاعاتی توسط پزشک تهیه می شود . علائم بالینی و تشخیصی توسط پزشک درج می شود و درمان یا دارو پیشنهاد می گردد. از این به بعد درمان و مراحل آن توسط گروهی از پزشکان مثلا پنج نفر قابل پیگیری است . ( برای کاهش خطر اشتباه پزشکی ) دارو و روشهای درمان توسط آن گروه درمان تجویز و ابلاغ می شود . آزمایشگاه هها بر اساس نزدیکی محل سکونت بیمار تعیین می شود و نوبت دهی اتومات صورت می گیرد . هزینه ها توسط سیستم درمان پرداخت می شود و آن بخشی که بیمه نیست به حساب بیمار وارد می گردد تا پس از بهبود و به صورت اقساط ( در صورت نیاز ) پرداخت گردد .
بدین ترتیب داروی زیادی و آزمایش زیادی نخواهیم داشت . همه بیماران از بهترین نوع درمان فارغ از توان مالی برخوردار خواهند شد . هزینه های کل کمترین و مدیریت صحیح بیماری صورت خواهد پذیرفت .
نوبت دهی ها و یافتن بیمارستان و آزمایشگاه اتومات خواهد بود تا کمترین احتمال سوء استفاده در میان آید . 
در اینجا طرح مسئله نمودیم . بهترین حالات قابل طراحی و با بهبود مستمر قابل بهتر شدن خواهد بود .

یک روش محتمل از چگونگی فروپاشی روسیه

روسیه سرزمین وسیعی است و این بزرگی خود نوعی عامل دفاعی است . علاوه بر منابع خود ، امپراتوری چین نیز نیز از منظر اقتصادی و نظامی اجازه سقوط را به روسیه نمی دهد.
اما این غول را چگونه می توان از پا درآورد ؟
موجودات بزرگ کند هستند . و سیستم مدیریت و مغز این موجود به دلیل فاصله از مرکز کند عمل می کند و همچنین متمرکز هستند .
بنابراین این غول بزرگ را باید وادار به حرکت کرد . حرکتهای پشت سر هم و انرژی بر . اتفاق های پشت سر هم باعث می شود که مغز این مجموعه نتواند تصمیم های درست را بگیرد و تکرار این رفتار باعث شکست اعضای بدن غول خواهد شد .
این حرکتها می تواند مشکلاتی از قبیل انفجار در خط نورد استریم باشد . انرژی سیبری که به روسیه می رسد فاصله طولانی دارد و بدون محافظ است . احتمالا تروریست های اوکراینی دلایل کافی برای انفجار در این مسیر طولانی دارند .همچنین بخش مهمی از برق روسیه از سیبری می آید . 
ایجاد محافظت از این خط بزرگ بدان معنی است که بزرگی روسیه که نقطه قوت آن است تبدیل به نقطه ضعف می شود . مردم روسیه در شبهای زمستانی بدون گاز و برق سختی های زیادی را متحمل خواهند شد . و این خود نارضایتی مناطق پرجمعیت غربی را باعث می شود .
عدم مدیریت صحیح و دور افتادگی این خطوط می تواند زمینه ساز طولانی و گسترده بودن مشکلات بخش برق و گاز روسیه شود.
به خاطر داریم که قطع برق در سواحل شرقی آمریکا چگونه کل مناطق شرقی را در خاموشی فرو برد . این کار در روسیه طولانی تر و تکرار پذیر تر است .

حاشیه نشینی فقرا

مردم از مناطق فقیر نشین روستاها به نزدیکی شهرها می آیند و حاشیه نشین می گردند . همچنین فقرای شهرها که توان زندگی در شهرها را ندارند به حاشیه شهرها می روند . و بدین ترتیب حاشیه نشینی فقرا شکل می گیرد .
با حمایت این مردم در روستاها می توان از حاشیه نشینی مهاجرتی جلوگیری کرد و با تقویت این حمایت ، فقرای شهری را می توان به خارج شهرها هدایت کرد تا حاشیه نشینی شهری صورت نگیرد .
شهرها را می توان کوچک کرد . به قدری که با منابع موجود در تعادل باشد . میزان مالیات در هر شهر می تواند اندازه شهرها را مشخص کند . شهرهای بزرگ مطلوب نیستند .
شهرها باید زنده و سالم باشند و در تعادل با محیط زیست . 

اپوزیسیون

اپوزیسیون به معنی اتحاد گروه های مخالف برای سرنگونی یک کشور است . 
به نظر می رسد برای ایران مخالف زیاد داشته باشیم . اما گروه های منسجم مبارز کم داشته باشیم . 
در میان این گروه ها نیز عوامل حکومتی نفوذ دارند و مانع اتحاد و تشکیل ساختار یکپارچه مخالفان می شوند .
همچنین به قدری تفاوت افکار داریم که دور هم جمع شدن افراد معنای اپوزیسیون نمی دهد .
هم اکنون آنچه مشاهده می شود . ساختارهای متشکل ضد دولتی وجود دارند . اما قدرت اجرایی در داخل ندارند . در بهترین حالت آنها می خواهند سوار امواج شوند . این نیست که آنها موج ساز باشند . بیشتر موج سوار هستند . ایجاد امواج متعدد و افزودن بر قدرت امواج نیاز براندازان است . چیزی که هیچ گروه و مجموعه گروهی توان ایجاد امواج و بیشتر کردن آن را ندارند .
مسیر پیش رو به نحو دیگری پیش خواهد رفت . در ایران  ما اپوزیسیون نداریم . این مزایا و معایبی دارد که جامعه در حال تغییر با این حقیقت در حال تعادل است .

چگونگی تغییر روابط با اسرائیل

در دراز مدت نمی توان با هیچ سرزمینی و مدیریت آن سرزمین ها قطع ارتباط کرد . در بلند مدت روابط ایران و اسرائیل عادی خواهد شد . اما با توجه به سابقه رفتارهای دو کشور چگونه می توان این روابط را عادی سازی کرد ؟
اگر آخرین مرحله را پذیرش اسرائیل به صورت کشور مستقل بدانیم . مراحل قبلی می تواند از برقراری روابط اقتصادی و فرهنگی شروع شود .
موارد کم اهمیتی ولی مهمی مثل 
پذیرش تبادل سفر بین بنادر دو کشور 
پذیرش هواپیماهای طرفین در فرودگاه ها 
اجازه و پذیرش توریست های دو کشور به خصوص ایرانیان ساکن اسرائیل
و موارد مشابه تا کم کم یخ روابط دو طرف آب شود .
این فرایند ممکن است از یک سال تا چندین سال طول بکشد . عوامل زیادی در این میان تاثیر گذار است . ممکن است روابط رفتار سینوسی تقویت و تضعیف داشته باشد .
اما آنچه می دانیم این است که در دراز مدت امکان پذیر نیست هیچ دو سرزمینی مدیریت یکدیگر بر پهنه های سرزمینی را نپذیرند .


۱۴۰۲-۰۴-۱۸

حد مطلوب استفاده از تکنولوژی روز

از پزشکی تا مهندسی و روابط اجتماعی و غیره ، علوم و فنون در حال تغییر است . اغلب روشهای بهتر و کم هزینه تر و با بازدهی بیشتر یافت می شود . 
همه دست اندرکاران امور در جریان این آخرین و بهینه ترین ها نیستند . 
خوب است یک مجموعه مانند اداره استاندارد ( و البته نه در قالب استاندارد ) آخرین و بهینه ترین حالت ها را بررسی و در یک بانک اطلاعاتی قابل مشاهده توسط عموم و البته مستند  ایجاد گردد . این موسسه چون غیر انتفاعی است می تواند توسط دولت بر پا شود و کارها نه به صورت تمام وقت بلکه پاره وقت و در تمام ساعات شبانه روز و در سراسر ایران قابل اجرا و بارگذاری باشد . 
بدین ترتیب برای متخصصین کارهایی فراهم می شود که نیازی به ماندن در یک محیط جغرافیایی خاص ندارد و از سوی دیگر باعث رشد و توسعه کشور می شود .
همچنین همه مردمی که فارسی بلد باشند بدون توجه به جنسیت و فقط با تخصص می توانند در این مجموعه کار کرده و مطلب ارائه نمایند . مسائل و مشکلات اجرایی نیز قابل برطرف شدن است . 
مهم وجود این بانک اطلاعاتی به روز در کشور می باشد .


۱۴۰۲-۰۴-۱۰

راه سریعتر و کم هزینه تر اتصال راه آهن آدربایجان به راه آهن ایران

برای این اتصال هم اکنون برنامه دارند راه آهن رشت را به آستارا متصل نمایند . این مسیر به طول 175 کیلومتر و عمدتا از مناطق مسکونی و کشاورزی است که هزینه های اجرای طرح را بیشتر از معمول می کند.
میدانیم که راه آهن آذربایجان از کنار رود ارس تا نخجوان و جلفا امتداد دارد .
می توان به موازات آن در ایران مسیر جلفا  را ادامه داد تا بعد از مرز ارمنستان ، راه آهن ایران بتواند به راه آهن آذربایجان متصل گردد . 


۱۴۰۲-۰۳-۲۸

یک خطر در استفاده جمعی از هوش مصنوعی

دانشمندان می گویند ،مردم در فکر کردن تنبل هستند . اصولا سعی می کنند فکر نکنند و جوابهای قبلی را برای چالشهای پیش رو بکار ببرند .
مواردی مانند عادت و دنباله روی دیگران ، ابزاری هستند که از فکر کردن جلوگیری می کنند.
دانشمندان اذعان می دارند فکر نکردن باعث صرفه جویی انرژی در بدن شده و از طرفی میزان گرمای تولید شده در سر را کاهش می دهد .
( سر با موهای معمولی خارج کننده 80% گرمای بدن است )
چنانچه هوش مصنوعی برای همه کارها در دسترس مردم قرار گیرد ، مردم برای کارهای معمولی خود نیز از آن استفاده می کنند و در دراز مدت به آن وابسته خواهند شد . جدای از این که دیگران از این اطلاعات چگونه می تواند استفاده کنند ، خود شخص کم کم فکر کردن های معمولی خود را هم کاهش خواهد داد .
این امر در فرآیند تکامل ذهنی افراد در طی عمر شخص ، باعث می شود از میزان کارآیی مغز کم شود .
یعنی در طی زمان مردم کند ذهن تر و زود باور تر گردند .
به نظر می رسد برای استفاده از این تکنولوژی باید محدودیتهای جدی در نظر گرفته شود .
بهترین محل ها برای فشار هم خود شرکتهای هوش مصنوعی هستند . آنها باید پاسخگوی امکان کاربری خود باشند .
افراد خاصی در محل های خاصی باید بتوانند از آن استفاده کنند .
برای مثال در دانشگاه ها و برای سوالات علمی و غیره...

۱۴۰۲-۰۳-۲۷

هدفون های مضر و دخالت دولت در امور شخصی انتخاب هدفون ( دموکراسی و حدود آن )

هدفونها معمولا امکان شنیدن موسیقی با صدای بلند را فراهم می کنند. و جوانها هم با دلایلی که روانشناسان توضیح میدهند از شنیدن موسیقی با صدای بلند لذت می برند.
نتیجه آن کاهش شنوایی در بلند مدت است . در همین سنین نیز نوجوانان و جوانان با صدای بلند با یکدیگر صحبت می کنند ( و این بدلیل این است که خودشان صدای آهسته را کمتر می شنوند ) و طبیعتا  در سنین بالاتر نیازمند استفاده از سمعک خواهند بود !
آیا این رفتار مطلوب جامعه است ؟
آیا آزادی فردی به افراد اجازه می‌دهد تا در مورد هدفون شنوایی خود را از دست دهند ؟
در مورد سیگار ، سلامت ریه و قلب را از دست بدهند ؟
در خودروها با سرعت زیاد نقص عضو و تصادف و قتل را موجب شوند ؟
به نظر می رسد که دولتها باید با تدوین و اجرای قوانین جلوی این آسیب های اجتماعی را بگیرند .
حد صدا در هدفون ها باید محدود شود .
میزان آلایندگی مجاز سیگار مشخص و یا اصلا ممنوع شود .
حد نهایی سرعت خودروها بر اساس خیابانهای شهری مشخص و محدود شود . شهرها نیازی به خودروهای سریع ندارند !
نگاه قانونگذاران و شرکتهای تولید کننده محصول به تولید و بازاریابی باید تغییر نماید . 
آیا این امر در جوامع دموکراسی ممکن است ؟ اگر بلی چگونه ؟ و چرا در کشورهای دموکراسی آن را مشاهده نمی کنیم ؟