۱۳۹۶-۰۸-۲۴

قیمت ازدواج

برای بررسی " کالای ازدواج " باید " کالاهای جایگزین" را شناسایی کنیم . در یک بازار رقابتی هر کالایی با کالاهای جایگزین رقابت میکند و بر اساس قیمت کالاهای جایگزین میتوان انتخاب جامعه را تشخیص داد.
با بررسی قیمت یک کالا ( در اینجا ازدواج ) میتوانیم مقوله عرضه و تقاضا و نقطه سربه سری عرضه و تقاضا را پیدا کنیم و آنرا تحلیل نمائیم.
کالاهای جایگزین ازدواج ، انواع مختلفی دارد.در واقع ازدواج یک بسته کالا است شامل موارد متعدد که بعضی نیاز آنی دارد و بعضی دیگر را میتوان عقب انداخت . مثلا نیازهای جنسی و بچه داشتن دو کالا از مجموعه ازدواج است که نیازهای جنسی جزو نیازهای آنی است و تعویق آن به معنی از دست دادن کالا برای این لحظه است ، زیرا این نیاز در آینده نیز وجود دارد و برطرف شدن این نیاز در آینده ، نیاز امروز را برطرف نمیکند. اما فرزند داشتن را در بسته ازدواج نیز معمولا عقب می آندازند و عقب افتادن آن حساسیت مورد قبلی را ندارد.  برای بخش نیازهای جنسی ازدواج در اینجا زندگی مشترک بدون ازدواج و همچنین دوستی و رابطه بدون زندگی مشترک و یا خرید رابطه جنسی وجود دارد.
تمام موارد بحث شده دارای هزینه کمتری از برطرف شدن نیاز جنسی با ازدواج است . بعضی موارد از روابط فوق را میتوان ازدواج غیر قانونی دانست . یعنی ازدواج هست ، اما قانون آنرا پشتیبانی نمیکند.
این مثال از این جنبه حائز اهمیت است که جامعه باید هزینه ازدواج قانونی را به نحوی تنظیم کند تا انتخاب جوانان برای ارتباط جنسی ( به عنوان مهمترین عامل جذب جوانان برای تشکیل خانواده ) ازدواج قانونی باشد . 
برای کاهش هزینه ازدواج تعریف ازدواج و هزینه هایی که قانون از آنها پشتیبانی میکند باید مورد بازنگری قرار گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: