۱۳۹۸-۰۹-۰۹

شر در اندیشه من چگونه است؟

  من  فکر می کنم که شر چیزی است که ذاتا بد است و موجب تباهی و نابودی است.
اما چنین چیزی در جهان وجود ندارد .
طوفان , زلزله , آتشفشان و غیره نیز ذاتا بد نیستند . صرفا رویدادهایی طبیعی هستند که برای ادامه حیات ما مفید هم هستند . کمی بلند مدت نگاه کنیم , کارکرد هر بک را مثبت درک می کنیم . 
اما برای هر یک از ما چیزهایی وجود دارد که نامطلوب است.  برای ما ذاتا بد است.  مثل مار زهر دار , و امثال آن , اما آنها نیز برای ما مفید هستند و بدون آنها جوندگان مشکلات بزرگی برای ادامه حیات ایجاد می کنند . جوندگان نیز مفید هستند و نقشی مفید در این " ارکستر سمفونی چرخش ایام " دارند .
بدون هر یک یا همه آنها ارکستر سمفونی ممکن می بود , اما آن سمفونی,  دیگر این که هست نبود . 
در این که هست , زیبا است و بهترین است , شکی نیست . اما هر کسی ممکن است بخشی از این سناریو را درک نکند , لذت نبرد یا به آن انتقاد کند .
هر کسی چند دست نتیجه از دنیای پیرامون دریافت می کند.  اول آنکه خود کرده . نتیجه آنرا میتواند ببیند .
دیگر آنچه خانواده انجام داده , نتیجه آن به شخص می تواند برسد .
سوم آنچه جامعه بزرگتر از خانواده انجام داده , نتیجه آن به افراد می رسد .
مثال هلوکاست یکی از این ها است . قتل عام یهودیان ثمره رفتار آنها در طول هزاره ها بود . آنچنان نفرتی در مردم بخشی از اروپا ایجاد کرد که نتیجه آن هلوکاست شد .
اگر یهودیان از خود بپرسند , به کدام گناه این چنین عذابی دیدند , پاسخ روشن است . به واسطه رفتار اجداد خود و کاشتن نفرت در دل مردمان دیگر .
روزگاری آن مردم دارای تنفر قدرت گرفتند , خوب انجام دادند آنچه در دل نگاه داشته بودند . 
بازگشت رفتار جوامع( چه داخلی و چه خارجی ) وضعیت اقتصادی جامعه را شکل می دهد.  حال اگر کشوری فقیر باشد , چه خود کار نکرده و چه دیگران ثروتش را به یغما برده باشند , طبیعتا دوست دارد که به جامعه‌ای برود که ثروتمند تر باشند . یعنی نرمال جامعه بالاتر باشد .
سیل مهاجرت های اجتماعی و اقتصادی این چنین شکل می گیرد .
من اعتقاد دارم که خداوند خیلی بزرگ است و فرموده در زمین خلیفه گذاشته است.  این نه از کم کاری او است.  بلکه خلفای الهی برای مبتدی لازم است تا جزئیات کارها او را از کارکن هستی قافل نکند . حرکت تک تک الکترون ها و شن ها و مولکول های آب و دیگر اشیا به همراه حرکت شیرها و پرواز پرندگان به یک میزان است برای گرداننده جهان و همه کهکشانها و آن چیزها که نمی بینیم در آسمان و زمین و غیره برای او زحمتی نیست و لحظه‌ای از آنها قافل نیست . و همه زیبا است و خوب است و لازم است و چیزی زیاد نیست و چیزی هم کم نیست. همه چیز لازم است و هیچ چیز بد نیست,  شر نیست. 
آنچه بد می دانیم و واقع شده , اگر سیاهی کامل هم باشد , مانند خط سیاهی است در نقاشی یا خال لبی زیبا .
و البته از جمله این زیبایی ها,  اختیار است که امانت به انسان داده شده است. ...
اختیار نیز بر حسب مرتبه رشد معنوی فرد متفاوت خواهد بود . 

هیچ نظری موجود نیست: