۱۳۹۸-۰۸-۱۲

رو بنده و سر بند زنانه و مردانه

یکی از بیماریهای انسانها سرماخوردگی است . این بیماری به همراه سینوزیت ، برای همه انسانها در همه زمانها دردسر ساز بوده است .
این مشکل در مناطق مرطوب کنار دریا کمتر و در مناطق کویری و بخصوص خشک که دمای شب و روز در آن بیشترین فاصله را داشته باشند ، حاد تر می گردد.
به صورت طبیعی لباسها در هر منطقه جغرافیایی با آب و هوای منطقه نیز هماهنگ است .
بنابراین طبیعی است که لباس سنتی اکثر مناطق جهان برای حفاظت از سینوزیت ، نوعی پیشانی بند باشد . همچنین برای حفظ رطوبت در جلوی دهان ، حالت روبنده داشته باشد .
این پارامتر در کنار شدت نور خورشید و اثر پیر شدن پوست در اثر تابش را به هم اضافه کنیم . ملاحظه می کنیم در مناطق آفتابی لایه ارچه محافظ ÷وست ضخامت بیشتر می گیرد .
در نتیجه 
انواع روبنده ها قبل از این که جنبه محافظت دینی داشته باشند . وسیله ای بهداشتی و محافظ طبیعی سلامتی برای مردمان بوده است . و مهد این البسه شامل عمامه و روبنده و چادر در سرزمین با فرهنگ چند هزار ساله ایران است . این سرزمین ضمنداشتن دانشمندان و طراحان خوش سلیقه ( چند هزار ساله ) دارای انواع آب و هوای سخت و خشن بوده است . در این سرزمین انواع مردم با سطح درآمدی مختلف زندگی کرده و رفت و آمد داشته اند . زنان و مردان این سرزمین در قالب برزگر- عشایر مهاجر - شهر نشین با سواد و بی سواد - رنگرز و خیاط و چرم کار و غیره ، انواع لباسها را ایجاد کرده و ارتقا داده اند .
و البته باز نیز خواهد داد. ...



هیچ نظری موجود نیست: