۱۳۹۹-۰۸-۰۹

شکایت حقوقی از انتشار کاریکاتور پیغمبر اسلام

قوانین برای آسایش مردم تصویب می شوند و هر ملتی ملزم است از قوانین خود اطاعت نماید . این امر مدنیت و امکان تعامل با یکدیگر را برای مردم فراهم می نماید .
از جمله مقوله آزادی بیان در فرانسه است . 
اما در قوانین مرتبط با قتل نیز مواردی داریم که جای تامل دارد . 
یک نوع قتل - قتل مستقیم است . کسی که ماشه اسلحه را می کشد . نوع دیگری از قتل وجود دارد که قاتل با توجه به مکانیسم های موجود ، زمینه کشته شدن دیگری را فراهم می کند . مثلا پشت درب ورودی نارنجک بدون ضامن قرار می دهد . 
مرحله دیگر تشویق یک فرد است که امکان قتل دیگران را دارد . این تشویق انواع مختلف دارد . میشود با حرف های مثبت یک شخص را تشویق کرد ( مثل اینکه بگوئیم برو این کار را انجام بده ) یا حرفهای منفی ( مثل اینکه بگوئیم حتما این کار را انجام نده ) هر کدام از حرفها که منجر به قتل گردد ، عامر جدای از این که قصد قتل داشته یا نه ، به قتل عمد یا قتل غیر عمد متهم میشود .
در فرانسه هم مشابه این اتفاق افتاد .
مشخص است که اقدام چاپ کاریکاتور باعث ایجاد حرکتهای قابل پیش بینی قتل مردم فرانسه میشده است . گروهی از افراد به بهانه " آزادی بیان " و برای مشهور شدن اقدام به این کار کرده و با ریخته شدن خون افراد بی گناه به هدف خود رسیدند . 
این افراد مجرم هستند و باید محاکمه و مجازات شوند .
در خصوص آزادی بیان نیز ضمن احترام به آن باید تفسیری بر آن گذاشته شود تا افراد سود جو نتوانند از این قانون خوب و انسانی سوء استفاده نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: