۱۳۹۹-۱۱-۱۵

«دوراهی زندانی» (Prisoners Dilemma)

در خصوص مسئله دو زندانی مطالب در دنیای اقتصاد خواندم - سپس در جاهای دیگر سرچ کردم و راه حل متفاوتی را یافتم . ظاهرا این راه حل به ذهن سایرین نرسیده است .
 معمای زندانی (Prisoner's Dilemma) شناخته‌شده‌ترین بازی استراتژیک در علوم اجتماعی است. این بازی به ما کمک می‌کند تا آنچه بر تعادل میان همکاری و رقابت در کسب‌وکار، سیاست و چینش‌های اجتماعی اثر می‌گذارد را درک نماییم. در گونه رایج این بازی چنین گفته می‌شود که پلیس دو مظنون را دستگیر کرده و در حال بازجویی از آنها در دو اتاق جداگانه است. هریک از این دو نفر می‌توانند اعتراف کنند و از این طریق پای فرد دیگر را هم به میان بکشند یا می‌توانند سکوت نمایند. در واقع فارغ از آنچه مظنون دیگر انجام می‌دهد هریک از این دو نفر می‌تواند با اعتراف کردن، موقعیت خود را بهبود ببخشد. در صورتی که یکی از این افراد اعتراف کند، آن‌گاه برای دیگری بهتر است که همین کار را انجام دهد تا از مجازات بسیار سختی که در انتظار مقاومت تمرد آمیز است اجتناب ورزد. از طرف دیگر در صورتی که یکی از این مظنون‌ها ساکت بماند و دیگری اعتراف کند فرد اعتراف کننده می‌تواند انتظار داشته باشد که با او مانند یک شاهد (و نه یک مجرم) رفتار شود. از این رو اعتراف، استراتژی غالب (dominant strategy) (برای هریک از دو فرد مزبور خواهد بود(رجوع کنید به تئوری بازی‌ها). اما وقتی هر دوی آنها اعتراف می‌کنند، نتیجه‌ای که حاصل می‌شود بدتر از پیامد مربوط به زمانی خواهد بود که هر دو سکوت نمایند. مفهوم معمای زندانی توسط دو تن از دانشمندان شرکت رند (RAND) با نام‌های مریل فلاد و ملوین درشر شکل گرفت و توسط آلبرت تاکر، ریاضیدان دانشگاه پرینستون رسمیت یافت. معمای زندانی دلالت‌ها و معانی ضمنی خاصی را در اقتصاد و بازرگانی دارد.
 دو شرکت مثل کوکاکولا و پپسی را در نظر بگیرید که محصولات مشابهی را به فروش می‌رسانند. هریک از این دو شرکت باید تصمیمی را در رابطه با استراتژی قیمت‌گذاری خود اتخاذ نمایند. زمانی این شرکت‌ها بهترین بهره را از قدرت مشترک خود در بازار خواهند برد که هر دوی آنها قیمت بالایی را به محصولات خود اعمال کنند.....
راه حل این اتفاق که عملا مشاهده میکنیم اتفاق می افتد و دو زندانی علیه یکدیگر شهادت می دهند این است که زندانیان ، نفع خود را نگاه نمی کنند . آنها ضرر خود را نگاه کرده و بر اساس کمترین ضرر ممکن تصمیم به اقدام می گیرند .
تفاوت دیدگاه در خصوص افراد روی صفر و زیر صفر است . در جایی افراد بر سود تصمیم می گیرند . اما در وضعیت هایی از بازی افراد برای ضرر تصمیم می گیرند و کمترین ضرر در اعتراف هر دو نفر است . 
این آن اتفاقی است که می افتد و نتیجه مشاهدات ما هم دال بر همین است .



هیچ نظری موجود نیست: