۱۴۰۰-۰۱-۲۵

پنج زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی با روسیه در آینده ایران

زمینه های فعالیت اقتصادی با روسیه در آینده ایران زیاد است . اما شاید پنج مورد زیر را بتوان درهای توسعه روابط اقتصادی با روسیه دانست . 
ابتدا واردات انواع چوب و ممنوع کردن قطع و استفاده هر گونه چوبی از جنگلهای ایران . جنگلهای ایران در بدترین وضعیت در طول عمر زیستی خود هستند . لازم است یک جا ترمز قطع درختان کشیده شود و استفاده از جنگل ها ممنوع گردد تا جنگلها و محیط زیستی آن و انواع گونه های زیستی آن توان بازیابی خود را داشته باشند . کنترل و نظارت این امر باعث ایجاد اشتغال و بازدید از جنگلها می تواند به عنوان منبع درآمد آن در نظر گرفته شود . میزان واردات زیاد و کاهش قیمت چوب روسی در کشور باعث می شود که اقتصاد پویا تر شود و حتی خانه های چوبی که در سرتاسر دنیا وجود دارد ، در کشور ما توسعه خواهند یافت . این امر برای بخش صادرات روسیه نیز مفید است و دریافت و پرداخت ها می تواند با روبل انجام گردد.
دومین مورد همکاری برای درآمد روبلی ایجاد یک شرکت زنجیره ای خرده فروشی در روسیه است . انواع کالاهای ارزان ایرانی در روسیه امکان عرضه را خواهند داشت . از سوی دیگر عرضه سهام این فروشگاه در بورس روسیه باعث جذب و مشارکت مردم عادی و سرمایه گذاران روسی را در آن فراهم می کند . این کار ضمن تبلیغ فروشگاه باعث درهم تنیده شدن اقتصاد فروشگاه در بازار روسیه می گردد. صادرات کالاهای ایرانی عرضه شده در این فروشگاه می تواند درآمد روبلی برای واردات از روسیه را ایجاد نماید . حسابداری ریالی آن در داخل کشور نیز امر دیگری است که بانک ها می توانند آنرا انجام دهند . به این وسیله پول به حداقل میزان ممکن جابجا می شود و فقط کالا است که در مقابل کالا جابجا می گردد.
سومین مورد اجاره یک زمین کشاورزی بزرگ در روسیه است . استفاده نابجا از منابع آب زیر زمینی کشور باعث شده که احیای آن نیازمند کاهش شدید استفاده از آبهای روی زمین و زیر زمین باشد . این یعنی مقدار زیادی از هکتارها زمین که باید بصورت آیش رها شوند . منابع غذایی آن باید از زمین های کشاورزی نزدیک سرزمین و با مدیریت کشور خودمان تامین گردد. کشورهای دیگر نیز این کار را می کنند . می توان بخشی از کشاورزان بیکار شده را با خانواده برای کار به این پهنه ها برد و از خدمات آنها استفاده نمود .
چهارمین مورد همکاری ایجاد شرکتهای مشترک تکنولوژی در روسیه است . روسیه در بسیاری از زمینه ها کشور شماره یک جهان نیست . اما در خیلی موارد پیشرفت های خوبی داشته است .ایجاد شرکتهای تکنولوژی مشترک باعث رشد و توسعه علمی در کشور می شود . ضمن این که بازار مصرف این شرکتها نیز بزرگتر خواهد بود .
پنجمین مورد یافتن روشهایی برای افزایش آب ورودی دریای کاسپین  می باشد . تقریبا همه رودهایی که به این دریاچه می ریزد دارای سد شده و آب آنها برای آبیاری زمینهای کشاورزی دور و نزدیک مصرف شده است . این کاهش آب ورودی دریای خزر باعث بحران های کم آبی در ارتفاعات هیمالیا نیز شده است . همچنین این سد ها تقریبا جلوی تخم ریزی ماهی های این دریاچه را گرفته است . برای احیای حیات این دریاچه نیز باید اقدامات اقتصادی مهمی صورت پذیرد .

هیچ نظری موجود نیست: