۱۴۰۰-۰۶-۱۶

آیا هندوستان می تواند ؟

چین پروژه کمربند و جاده را راه انداخت- کشورهای حوزه اقیانوس آرام - پروژه اقتصاد آزاد آن منطقه را دنبال می کنند.
ژاپن سعی می کند رقیب ایده پروژه های زیرساختی چین باشد .
هند کجای کار است ؟ کشوری که بالقوه همه امیدوارند در مقابل چین بتواند کاری انجام دهد . 
تنها اخباری که از هندوستان می شنویم ، ایجاد مشکلات برای مردم خود در کشمیر و مناطق غیر هندو است . آیا این هندی است که باید جلوی چین بایستد ؟
بعید به نظر می رسد .
هندوستان باید یک پروژه بزرگ خارجی مثل کمربند و جاده ایجاد کند . دست از رقابت ( مثل چابهار در مقابل گوادر ) بردارد و از امکانات ساخته شده چینی بهترین بهره را ببرد . این کشور می تواند پروژه های چینی را خود مدیریت و اجرا کند . فقط باید بکند .
مهم نیست کشتی از کجا بارگیری کند مسیر هندو چین به اروپا و غرب یکی است . مهم این است که هندی ها بتوانند مدیریت کنند و در رقابت شرایط بهتر از چینی ها به کشورهای دیگر بدهند . آن بازی که چین شروع کرده ، هندی ها می توانند ادامه دهند و برنده باشند .
گذشته از این هندی ها باید یک بازی جدید راه بیندازند . چیزی که چینی ها در آن دنباله رو هندوستان باشند .
این بازی چه می تواند باشد ، نمیدانیم . اما اگر هندوستان بخواهد و بهتر است گفته شود باید ، رقیب قوی چین باشد ، باید بازی های جدیدی نه در سطح ملی ، بلکه جانی را مطرح و اجرا نماید .
چینی ها نشان داده اند که به مدیریت کشورها به هر نوعی باشد احترام می گذارند . برای رشد اقتصادی آنها و منتفع شدن آنها طرح پیشنهاد کردند ( رقیب باید پیشنهاد بهتری ارائه کند و همچنین یک امتیاز اضافی داشته باشد که ارائه کند - مثلا طرح ها در جهت بهبود کاهش گازهای آلاینده و بهبود محیط زیست باشد . ) 
جدای از اینکه طرفین هدف نهاییشان چیست ، نمایش از بیرون پیشنهاد باید قابل رقابت باشد .

هیچ نظری موجود نیست: