۱۴۰۰-۱۰-۰۸

رشد اقتصادی و تجارت خارجی و برخی مسائل اقتصاد کلان

فرض کنیم یک کشور در تعادل تولید کالا و خدمات با مصرف قرار دارد . 
حالا 3% رشد جمعیت اتفاق می افتد !!!  این کشور برای حفظ سطح رفاه و همچنین اشتغال و کنترل تورم و سایر پارامترهای اقتصادی چه باید بکند ؟
طبیعتا با افزایش راندمان یا اضافه کار بدون افزایش اشتغال امکان تامین کالا و خدمات خواهد بود . اما در این صورت 3% بیکاری خواهیم داشت ؟ برای این بیکاری چه باید کرد ؟ 
تولید کالاها و خدمات جدید یکی از راه حل ها است . اما این اتفاق نمی افتد مگر با تحقیق و توسعه . همچنین می توان به رشد ارتش ( افرادی که خروجی قابل مبادله ندارند ) اضافه کرد . 
این ها راه حل هایی است که هر یک را برخی کشورها در جهان انتخاب و اجرا کرده اند .
یکی از راه حل ها توسعه تجارت خارجی و افزایش تولید داخلی است . این یعنی شغل را از کشورهای دیگر به کشور خودمان بیاوریم . در صورتی که مبادله یک به یک باشد - یعنی یک شغل برود و یک شغل بیاید خیلی خوب است . اما معمولا کشورهای بزرگ که از مزیت اندازه بزرگ تولید برخوردارند ، سرعت جذب اشتغال آنها بیشتر از کشورهای کوچک است .این امر به نفع بزرگها و ضرر کوچک ها است . 
برای حفظ تعادل استفاده از مزیتهای نسبی جهانی و افزایش رشد اقتصادی و حفظ اشتغال و غیره ، متخصصان باید برای هر کشور با توجه به شرایط خاص آن کشور توصیه ها و راهنمایی های لازم را ارائه دهند .

هیچ نظری موجود نیست: